Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Rozwój mowy dziecka.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Percepcja słuchowa.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Kompetencje komunikacyjne
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Osiągnięcia Dzieci, Rodziców i terapeutów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Jurki, r.
Ortofonia-(gr. orthos-prosty, słuszny, prawidłowy, phone-głos, dźwięk)- dział językoznawstwa i logopedii artystycznej, zajmujący się ustalaniem zasad.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
SŁUCH.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Gimnastyka buzi i języka
Korpusy mowy i narzędzia do ich przetwarzania
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
METODY KOMUNIKACJI.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Rozwój mowy dziecka.
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Percepcja słuchowa.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/ ruchem poszczególnych elementów aparatu artykulacyjnego, audytywnych, tzn. związanych ze słuchowym odbiorem dźwięku, akustycznych, tzn. związanych z fizycznymi cechami dźwięku.

Fonem FONEM –klasa głosek funkcyjnie jednorodnych tzn. takich, których wymiana w określonej jednostce języka (morfem, wyraz, wypowiedzenie) nie powoduje zmiany jego znaczenia FONEM to klasa głosek, które charakteryzują się stałym zespołem cech dystynktywnych tzn. wyróżniających ↑ → ← /s/→ [ s s s s …]

Słuch fonemowy= fonologiczny= fonematyczny Słuch fonemowy to zdolność do kwalifikowania wyróżnionych z potoku mowy głosek jako przynależnych do określonych, fonologicznie zdeterminowanych klas głosek /wg B.Rocławskiego/ Słuch fonemowy to zespół czynników psychicznych lub taka zdolność mózgu do kwalifikowania każdej głoski, do tej, a nie innej klasy głosek /wg B.Rocławskiego/

Kształtowanie słuchu fonemowego- cz. 1 Słuch fonematyczny jest zdolnością, która kształtuje się podczas rozwoju osobniczego pod wpływem oddziaływań systemu fonologicznego danego języka. Nie jest on wrodzoną zdolnością jednostki. W zależności od rozwoju cech i warunków środowiskowych każde dziecko rozwija tę umiejętność w jemu tylko właściwy sposób. Ponieważ rozwój słuchu fonemowego jest cechą indywidualną a nie wrodzoną, dlatego też na osiągnięcie przez dzieci tej umiejętności ma duży wpływ również środowisko wychowawcze, trening i ćwiczenia w rozpoznawaniu dźwięków własnych i otoczenia, które odbywają się między 1 a 6 rokiem życia dziecka.

Kształtowanie słuchu fonemowego-cz.2 Początki rozwoju słuchu fonemowego można datować już na pierwszy rok życia dziecka. B. Rocławski uważa, iż kształtowanie się słuchu fonemowego rozpoczyna się w trzecim kwartale życia dziecka, a więc w okresie, gdy zaczyna ono gaworzyć. Dopiero w okresie gaworzenia naśladownictwo zaczyna odgrywać istotną rolę i dziecko realizuje już tylko fonemy języka, którym posługują się jego rodzice. M. Lipowska (Profil rozwoju kompetencji fonologicznej u dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków 2001) powołując się na Lewina wyróżnia pięć etapów kształtowania się słuchu fonemowego: - Przedfonematyczne  stadium rozwoju mowy - brak różnicowania dźwięków, brak rozumienia mowy; -Początki różnicowania fonemów - zdolność różnicowania ogranicza się do fonemów o niskim stopniu podobieństwa, wymowa dziecka jest często niepoprawna, nie potrafi ono rozróżnić poprawnej i nieprawidłowej artykulacji; - Różnicowanie większości fonemów - dziecko jest w stanie odróżnić poprawną wymowę słów od nieprawidłowej; -Końcowy etap rozwoju słuchu fonemowego - wymowa dziecka jest już prawie bezbłędna (choć może mieć z tym problemy mające inne przyczyny -np. wady zgryzu, ankyloglosja, makroglosja, itp) i potrafi ono różnicować niemal wszystkie fonemy; - Słuch fonemowy w pełni ukształtowany - dziecko potrafi różnicować i najczęściej poprawnie wymówić wszystkie głoski, choć może mieć z tym problemy mające inne przyczyny (np.. wady zgryzu, ankyloglosja, itp).

Słuch fonetyczny Słuch fonetyczny to zdolność odróżniania głosek oraz zjawisk prozodycznych* (proszę przypomnieć sobie co to jest melodia/prozodia mowy ). Słuch fonetyczny pozwala rozróżniać różne sposoby realizacji danego fonemu, np. słyszymy różnicę w różnych sposobach artykulacji głoski „r” - wibrację przedniojęzykowo przydziąsłową odróżniamy od wibracji języczkowej albo słyszymy różnicę między głoską „s” realizowaną prawidłowo a międzyzębowo. * wg niektórych źródeł wyróżnia się osobno także słuch prozodyczny - różnicowanie elementów prozodycznych wypowiedzi (akcent, melodia, rytm),

Stan słuchu fonetycznego w dużym stopniu zależy od treningu-od ćwiczeń w rozpoznawaniu dźwięków mowy własnej i cudzej. Na jego stan mają wpływ ćwiczenia: ortofoniczne muzyczne

Badanie słuchu fonemowego Narzędzia do badania słuchu fonemowego: -B.Rocławski, Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk 1991. -I.Styczek, Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1982.

Mam nadzieję, że nie było to trudne…