Andragogika jako nauka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Studia stacjonarne i niestacjonarne
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
O aktywności dorosłych i seniorów
Uczenie to jedno z życiowych wyzwań współczesnego człowieka
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Klub nauczyciela przedmiotów gastronomicznych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Pedagogika ogólna.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
compulsory full-time education
Kierunek: pedagogika Specjalności: pedagogika resocjalizacyjna edukacja elementarna ze specjalnością dodatkową j. obcy pedagogika socjalna terapia psychopedagogiczna.
Kategoria dorosłości w andragogice
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Uczyć się przez całe życie
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Studia stacjonarne i niestacjonarne
Pedagogika, studia II stopnia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Projekty zrealizowane w ZS1
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

Andragogika jako nauka Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Plan wykładu Historia refleksji andragogicznej Definicja andragogiki Przedmiot badań Kierunki badań współczesnych Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Historia metoda maineutyczna - Sokrates kształcenie ludzi najzdolniejszych do 35 roku życia - Platon sieć szkół i innych instytucji kulturalnych służących zdobywaniu wiedzy i wzbogacaniu życia umysłowego Tomasz More praca tylko 4 godziny dziennie, dokształcanie, ćwiczenia fizyczne, itd. Tomasz Campanelli powszechność uczenia się Jan Amos Komenski Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt organizacji wychowania publicznego – oświata dźwignią postępu społecznego Jan Antoni Condorcet- osiąganie harmonii społecznej poprzez wychowywanie młodzieży i dorosłych Karol Fourier organizacja klubów dyskusyjnych, czytelni, świetlic Robert Owen pierwsza szkoła dla dorosłych Nottingham w 1798 dla robotników, instytuty mechaników stowarzyszenie filotechniczne (historia, prawo, higiena) Francja działalność oświatowa wśród mas chłopskich – internaty dla dorosłych- uniwersytety ludowe- Mikołaj Grundtvig (Dania) samowychowywanie dorosłych Paul Bergemann Niemcy. Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Andragogika Nauka o edukacyjnym wspomaganiu rozwoju dorosłego Uczenie się Nauka o edukacji dorosłych Instytucje edukacyjne Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Przedmiot badań uczenie się związane jest z przyswajaniem nawyków, wiedzy i postaw. Umożliwia dostosowanie się zarówno osobiste jak i społeczne (Crow i Crow 1963) zmiana zachodząca w jednostce spowodowana interakcją z otoczeniem, która zaspokaja jej potrzeby i sprawia ze jesteśmy w stanie postępować w sposób bardziej adekwatny (Burton, 1963) zmiana w ludzkiej dyspozycji lub zdolności, która może być utrzymana i której nie można po prostu przypisać procesowi rozwoju (Gagne, 1965) proces, dzięki któremu jakaś aktywność powstaje lub zmienia się w wyniku reagowania na istniejąca sytuację po warunkiem że zmiany aktywności nie da się wytłumaczyć wrodzonymi tendencjami do reagowania, procesem wzrostu lub przejściowymi stanami organizmu np. zmęczeniem, środkami farmakologicznymi (Hilgard, Bower, 1968) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej czynność podejmowana w celu przyswojenia czegoś, niezależnie od jej skuteczności proces zachodzący w układzie nerwowym prowadzący do mniej lub bardziej trwałych zmian w zachowaniu z wyłączeniem: zdarzeń zachodzących w receptorach i efektorach, dojrzewania i degeneracji (rozwoju osobniczego, przebiegającego podobnie u wszystkich osób), upraszczając uczenie się polega na nabywaniu przez jednostkę doświadczeń (Przetacznikowa i Włodarski, 1981) kładzie akcent na podmiot, w którym ta zmiana się dokonuje. Jest aktem lub procesem, poprzez który zachodzą zamiany w zachowaniu wiedzy umiejętnościach i postawach (Boyd) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Uczenie się Doskonalenie w rolach społeczno-ekonomicznych Nabywanie nowych doświadczeń wzorów postępowania Tworzenie warunków zmiany np.: stereotypów Pełnienie nowych zadań społeczno-zawodowych Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Przedmiot badań edukacja działanie podejmowane lub inicjowane przez jedną lub więcej osób, którego celem jest wprowadzanie zmian w wiedzy, umiejętnościach i postawach jednostek, grup zbiorowości. akcentowanie wpływów z zewnątrz Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej edukacja formalna pozaformalna nieformalna Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Przedmiot badań Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Wiedza Intradyscyplinarna Boyd, Apps Interdyscyplinarna Jensen Metodyczna (normatywna) Praktyczna Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Kierunki badań Orientacja psychologiczna Orientacja socjologiczna Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Kierunki badań orientacja psychologiczna Programy oświatowe Metody i techniki kształcenia Pomoc i środki dydaktyczne, Kształcenie na odległość Nauczyciel dorosłych Grupy klientów Właściwości uczących się dorosłych Środowisko edukacyjne Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Kierunki badań orientacja socjologiczna Kształcenie i szkolenie zawodowe Współpraca uniwersytetu i przemysłu Potrzeby oświatowe Sytuacja społeczna grup „upośledzonych” Uczenie się nieformalne Koncepcje dorosłości Kształcenie pozaszkolne Wpływy radykalnych teorii społecznych Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Andragogika w Polsce uczyć się przez całe życie lepiej późno niż wcale Szymon Marycjusz uniwersytety dla ludu Karol Libelt nauka dla robotników podnoszenie jakości ich pracy i ich umiejętności August Cieszkowski samodoskonalenie i samokształcenie dorosłych Ludwik Krzywicki doskonalenie moralne, samokształcenie, uzyskanie rzetelnej wiedzy, rozwijanie umysłu, zainteresowań Stanisław Karpowicz prowadzenie człowieka –teoria oświaty dorosłych i teoria pracy społecznej Helena Radlińska uczenie się przez całe życie Władysław Spasowski przygotowanie dorosłych do specjalnych zadań w specjalnych grupach Florian Znaniecki Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Andragogika polska badania badania czytelnictwa 1890 Mieczysław Brzeziński samokształcenie 1892-1893 Władysław Kozłowski przyswajanie informacji przez dorosłych Maria Librachowa uczestnictwo w kulturze Sergiusz Essen, Kazimierz Korniłowicz Oświata robotników Marian Wachowski Badania porównawcze Andrzej Niesiołowski Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Andragogika polska badania Lokalne rynki pracy Potrzeby edukacyjne Animacja ekonomiczna, społeczna, kulturalna Środowiska społeczne Zainteresowania edukacyjne Pozaszkolne formy edukacji Kształcenie nauczycieli dorosłych Specyfika metod nauczania dorosłych Funkcjonowanie informacji Związki nauki z praktyką Rozwój teorii i praktyki Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej