strona 1 Branża Grzewczo-Instalacyjna w Internecie 2013 Poznań, Ireneusz Jeleń 664/
strona 2 Historia raportów Branża Grzewczo-Instalacyjna w Internecie Zaangażowanie ze strony SPIUG dla realizacji raportów 2012 i 2013 Brak opracowań tego rodzaju dla branży grzewczo-instalacyjnej (G-I) w Polsce Opiniotwórcza rola SPIUG – publikacje raportów na konferencjach i w prasie Raport 2012Raport 2013
strona 3 Internet jako źródło dla analiz rynkowych Reprezentatywna grupa Klientów (PL: 76% ma dostęp do Internetu)… TOP 3: Źródła informacji dla Klienta w branży G-I Opinie innych InternetInstalator 123 Im trudniejsza decyzja tym częstsze poszukiwanie informacji w Internecie… Narzędzia analiza nieosiągalne w innych kanałach informacyjnych… Możliwość określenia skali dla znanych zachowań, tendencji, zjawisk…
strona 4 2. Sezonowość zainteresowania segmentami produktów. Trendy wieloletnie. Na jakie pytania można znaleźć odpowiedź? 1. Analiza zainteresowań Klientów w branży G-I. 3. Poziom aktywności i jakości funkcjonowania małych firm branży G-I w Internecie. 4. Sprzedaż online w branży G-I. Podstawowy zakres Raportu: Charakter Raportu: przede wszystkim marketingowo-sprzedażowy (nie techniczny…)
strona 5 Analiza zainteresowań Klientów w branży grzewczo-instalacyjnej O jakich urządzeniach poszukuje się informacji? Jak zmieniało się zainteresowanie produktami w okresie ? Jakie są udziały segmentów produktów w zainteresowaniach Klientów 1.
strona 6 Sposób prowadzenia analizy zainteresowania Klientów Analiza najbardziej popularnych zapytań w wyszukiwarce Google w 2013 roku zapytań
strona 7 UWAGA: badanie w Google Adwords dla Polski, na podstawie średniej liczby miesięcznej wyszukiwań słów kluczowych (średnia dla 12-tu miesięcy 2012 i 2013). Segmenty rynku wg Klientów – KOTŁY ogółem 2013/2012: znaczący spadek zainteresowania kotłami węglowymi 2013/2012: znaczący wzrost zainteresowania kotłami/ogrzewaniem elektrycznym
strona 8 UWAGA: badanie w Google Adwords dla Polski, na podstawie średniej liczby miesięcznej wyszukiwań słów kluczowych (średnia dla 12-tu miesięcy 2012 i 2013). Segmenty rynku wg Klientów – KOTŁY GAZOWE 2013/2012: brak znaczących różnic w strukturze kotłów gazowych 2013/2012: nieznacznie więcej konkretnych poszukiwań
strona 9 UWAGA: badanie w Google Adwords dla Polski, na podstawie średniej liczby miesięcznej wyszukiwań słów kluczowych (średnia dla 12-tu miesięcy 2012 i 2013) Segmenty rynku wg Klientów – KOTŁY WĘGLOWE 2013/2012: wzrost zainteresowania nowocześniejszymi kotłami węglowymi 2013/2012: spadek zainteresowania kotłami miałowymi
strona 10 UWAGA: badanie w Google Adwords dla Polski, na podstawie średniej liczby miesięcznej wyszukiwań słów kluczowych (średnia dla 12-tu miesięcy 2012 i 2013). Segmenty rynku wg Klientów – POMPY CIEPŁA 2013/2012: wzrost zainteresowania nowocześniejszymi kotłami węglowymi 2013/2012: spadek zainteresowania kotłami miałowymi
strona 11 Charakter zainteresowań Klientów w segmentach produktów UWAGA: badanie w Google Adwords dla Polski, na podstawie średniej liczby miesięcznej wyszukiwań słów kluczowych (średnia dla 12-tu miesięcy 2012 i 2013) UWAGA: badanie w Google Adwords dla Polski, na podstawie średniej liczby miesięcznej wyszukiwań słów kluczowych (średnia dla 12-tu miesięcy 2012 i 2013). nowsze segmenty więcej pytań o CENY i OPINIE tradycyjne segmenty większa znajomość marek i typów urządzeń
strona 12 Sezonowość zainteresowania segmentami produktów. Trendy wieloletnie. Trendy wieloletnie zainteresowania: 5-letnie Porównanie poziomów zainteresowania segmentami produktów Stare i nowe segmenty produktów, a sezonowość zainteresowania 2.
strona 13 KOTŁY Sezonowość zainteresowania segmentami produktów UWAGA: badanie w Google Trends dla Polski POMPY CIEPŁA GRZEJNIKI 100% segment ustabilizowany na rynku analogie roczne trendu maksima: I, II, VIII segment ustabilizowany na rynku analogie roczne trendu maksima: II, IX segment ustabilizowany na rynku analogie roczne trendu maksima: IX, X
strona 14 KOLEKTORY SŁONECZNE UWAGA: badanie w Google Trends dla Polski REKUPERACJA FOTOWOLTAIKA 100% segment ustabilizowany na rynku analogie roczne trendu maksima: III segment nowy rosnący brak analogii w rocznym trendzie segment nowy rosnący brak analogii w rocznym trendzie Sezonowość zainteresowania segmentami produktów
strona 15 Trendy wieloletnie – porównanie poziomu zainteresowania GRZEJNIKIKOTŁYPOMPY CIEPŁA KOLEKTORY SŁONECZNE FOTOWOLTAIKA UWAGA: badanie w Google Trends dla Polski
strona 16 Poziom aktywności i jakości funkcjonowania małych firm branży G-I w Internecie. Podstawowe kryteria oceny jakości funkcjonowania firmy w Internecie Przełożenie aktywności firm branży G-I w Internecie na pozyskiwanie Klienta Podstawowe formy aktywności małych firm branży G-I w Internecie 3.
strona 17 Poziom aktywności i jakości funkcjonowania firm w Internecie 200 firm branży G-I Aktywność: o posiadanie strony firmowej o widoczność w Google o korzystanie z Internetu Jakość: o podstawowa funkcjonalność strony o jakość informacji (oferta, referencje)
strona Dane kontaktowe Metatagi Oferta Mapka dojazdu Referencje Godziny otwarcia Posiadanie własnej strony firmowej oraz jakość informacji Strona dystrybutora w TOP3 najczęściej oglądanych przed zakupem Jedynie 8% firm – stała aktualizacja oferty Większa dbałość: Google, mapki, referencje UWAGA: badanie losowo wybranych 200 małych firm branży G-I
strona 19 Widoczność strony małej firmy branży G-I w wyszukiwarce 2013 Poszukiwanie lokalnie dostawcy produktu (małej firmy z branży G-I) 2013/2012: lekka poprawa widoczności w Google, nadal jednak słaba widoczność lokalnie Blisko 74% małych firm nie można znaleźć lokalnie w Google szukając produktu (np. kotły kraków) UWAGA: badanie losowo wybranych 200 małych firm branży G-I
strona 20 Jak wykorzystuję Internet w prowadzeniu działalności w branży G-I? Badanie ankietowe 58 małych firm G-I TAK NIE UWAGA: badanie 58 małych firm branży G-I z terenu całej Polski
strona 21 Jaki procent Klientów dociera do mnie z Internetu? Firma (36) posiadająca stronę internetową Firma (18) NIE posiadająca strony internetowej 10,2% (2,8 ) 3,7% Badanie ankietowe 58 małych firm G-I Firma (7) prowadząca sklep internetowy i/lub aukcje Firma (51) NIE prowadząca sklepu internetowego i/lub aukcji 12,6% (1,7 ) 7,6% Firma (21) promujące się w wyszukiwarce Google Firma (37) NIE promująca się w wyszukiwarce Google 12,4% (2,3 ) 5,4% 72% małych firm branży G-I widzi SZANSE, a 28% ZAGROŻENIA z działalności w Internecie UWAGA: badanie 58 małych firm branży G-I z terenu całej Polski
strona 22 Sprzedaż online w branży G-I Popularność sprzedaży online na aukcjach internetowych Średnie wartości upustów od cen katalogowych dla segmentów produktów Branża G-I w sprzedaży online na tle innych branż 4.
strona 23 Ceny produktów w kanale sprzedaży online Upust od ceny katalogowej brutto (%) GRZEJNIKI KOTŁY POMPY CIEPŁA KOLEKTORY SŁONECZNE POMPY CIEPŁA CWU Zakresy upustów udzielanych od cen katalogowych producentów. Wartości obliczane dla cen brutto (VAT 23%, dla klienta indywidualnego). UWAGA: badanie Allegro
strona 24 Branża G-I na tle rynku sprzedaży online w Polsce W notowanych 80 sklepach online jedynie 2 z branży G-I – pod względem obrotów Najwyższa pozycja: 43 w rankingu Liczba aukcji (jednocześnie) na Allegro dla branży G-I: ok Liczba zawartych transakcji: 0,02÷0,68% Raport eCommerce InternetStandard
strona 25 Ireneusz Jeleń 664/ Dziękuję za uwagę