Rekrutacyjny plan działań ucznia III klasy gimnazjum
SCHEMAT SZKOLNICTWA W POLSCE
GIMNAZJUM matura szkoła policealna studia doktoranckie jednolite studia magisterskie (5 lat) uzupełniające studia magisterskie (1,5 lub 2 lata) wyższe studia zawodowe (3 lata - licencjat lub 3,5 roku - inżynier) matura szkoła policealna LO dla dorosłych LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE (3 LATA) TECHNIKUM (4 LATA) ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA (3 LATA) GIMNAZJUM
ZASADY REKRUTACJI (na podstawie rekrutacji 2014/2015) Od 19 maja do 3 czerwca (do godz. 15.00) Uczeń musi dostarczyć dokumenty do maksymalnie 3 wybranych przez siebie szkół ponadgimnazjalnych. Uczeń może wybrać dowolną ilość oddziałów w każdej szkole.
WYMAGANE DOKUMENTY: PODANIE O PRZYJĘCIE DO SZKOŁY KARTA POMOCNICZA ZAŁĄCZNIKI
i przesyłanie danych osobowych 1. PODANIE należy wypełnić i wydrukować w Internecie: www.nabor.pcss.pl/poznan inne miasta z województwa wielkopolskiego posiadające system elektronicznej rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych: Kalisz i Września w przypadku chęci sprawdzenia wyników rekrutacji za pomocą Internetu, i S SMS – uczeń musi zaznaczyć w podaniu zgodę na udostępnianie i przesyłanie danych osobowych
KROK PO KROKU…
wybierz
Kliknij: wypełnij podanie
Kliknij: dodaj oddział
Wybierz z listy szkołę i oddział, następnie kliknij: Dodaj
Jeśli chcesz dodać więcej klas kliknij: Dodaj oddział
Jeśli stworzyłeś już swoją hierarchię szkół i klas kliknij: Wypełnij podanie
Podanie wypełniasz przy pomocy klawiatury. Pamiętaj, żeby zaznaczyć posiadanie odpowiednich załączników! A także oświadczenia o możliwości przetwarzania danych!
Kwestionariusz osobowy wypełniasz przy pomocy klawiatury. Drukujesz tyle razy, ile szkół wybrałeś. Po wydrukowaniu musisz podpisać własnoręcznie każdy egzemplarz. Każdy egzemplarz muszą też podpisać rodzice lub opiekunowie!
W podaniu uczeń tworzy własną hierarchię szkół i klas: np. gdy stawia na oddział/zawód: POZYCJA SZKOŁA ODDZIAŁ 1. XV LO 1D (biologiczno-chemiczny) 2. 1D1 (biologiczno-chemiczny) 3. TECHNIKUM GASTRONOMICZNE 1AŻ (technik żywienia i usług gastronomicznych) 4. 1BŻ (technik żywienia i usług gastronomicznych) 5. 1CŻ (technik żywienia i usług gastronomicznych) 6. ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA nr 8 1K (kucharz)
lub np. gdy stawia na konkretną szkołę: POZYCJA SZKOŁA ODDZIAŁ 1. XV LO 1D (biologiczno-chemiczny) 2. 1D1 (biologiczno-chemiczny) 3. TECHNIKUM GASTRONOMICZNE 1AŻ (technik żywienia i usług gastronomicznych) 4. 1BŻ (technik żywienia i usług gastronomicznych) 5. 1CŻ (technik żywienia i usług gastronomicznych) 6. ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA nr 8 1K (kucharz)
OBOWIĄZKOWO! Komplet dokumentów uczeń składa Składanie podań o przyjęcie do szkoły uczeń rozpoczyna od szkoły trzeciego wyboru. Komplet dokumentów uczeń składa tylko w szkole pierwszego wyboru: podanie karta pomocnicza załączniki W szkole drugiego i trzeciego wyboru składa tylko podanie (+ otrzymuje pieczątki na karcie pomocniczej).
2. KARTA POMOCNICZA nazwa szkoły pieczątka szkoły nazwa szkoły
3. ZAŁĄCZNIKI: w przypadku wyboru zasadniczej szkoły zawodowej lub technikum zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kształcenia w określonym zawodzie, w przypadku młodocianego pracownika oświadczenie pracodawcy o możliwości odbycia u niego praktyki przez ucznia, w przypadku wyboru szkoły sportowej zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny sportowej lub innego uprawnionego lekarza oraz opinię trenera lub instruktora prowadzącego zajęcia sportowe, w przypadku wyboru oddziału dwujęzycznego zaświadczenie o pozytywnym wyniku testu językowego, w przypadku równej liczby uzyskanych punktów można skorzystać z dodatkowych preferencji zgodnie z § 13 i § 14 rozporządzenia MEN „w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednego typu szkół do innych” - zaświadczenie o dodatkowych preferencjach.
W przypadku równorzędnych wyników w przyjęciu do szkoły uzyskanych w pierwszym etapie rekrutacji, w drugim etapie rekrutacji przyjmuje się kandydatów: z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia – konieczna jest opinia publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. W przypadku równorzędnych wyników w przyjęciu do szkoły w trzecim etapie rekrutacji brane są łącznie pod uwagę kryteria: wielodzietność rodziny kandydata, niepełnosprawność kandydata, niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawność obojga rodziców kandydata, niepełnosprawność rodzeństwa kandydata, samotne wychowywanie kandydata w rodzinie, objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Niezależnie od wyżej wymienionych zasad rekrutacji - do wybranej przez siebie szkoły ponadgimnazjalnej przyjmowany jest: laureat lub finalista olimpiad przedmiotowych www.cke.edu.pl laureat lub finalista olimpiad dla gimnazjalistów www.men.gov.pl - Olimpiada Matematyczna Gimnazjalistów - Olimpiada Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów - Olimpiada Informatyczna dla Gimnazjalistów laureat konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim organizowanego przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
SZKOŁY SPOZA NABORU ELEKTRONICZNEGO SAMORZĄDOWE: ARTYSTYCZNE – m.in. Liceum Plastyczne – ul. Junikowska 35 Zespół Szkół Muzycznych – ul. Głogowska 90 SPECJALNE – m.in. II LO z Oddziałami Zorganizowanymi w ZOZ - ul. 28 czerwca 1956 135/147 IV LO w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym - ul. Szamarzewskiego 78/82 Zespół Szkół Zawodowych nr 2 - ul. Żniwna 1 Zespół Szkół Specjalnych nr 101 - ul. Swoboda 41
SZKOŁY SPOZA NABORU ELEKTRONICZNEGO NIESAMORZĄDOWE: PUBLICZNE – m.in. Publiczne LO Zakonu Pijarów – Os. J. III Sobieskiego 114 Publiczne Salezjańskie LO – Os. Boh. II Wojny Światowej 29 Prywatne i Publiczne LO Językowo-Informatyczne - ul. R. Strzałkowskiego 5/7 PRYWATNE – m.in. LO Zakonu Sióstr Urszulanek Unii Rzymskiej - al. Niepodległości 43 International School of Poznań - ul. Taczanowskiego 18
DALSZE DZIAŁANIA UCZNIA II. Do 24 czerwca (do godz. 15.00) uczeń może jeszcze zmienić swoją decyzję o wyborze szkoły Wtedy musi: stworzyć nowe podanie na stronie naboru, odebrać kartę pomocniczą, ponownie dostarczyć dokumenty do nowo wybranych szkół. W szkole pierwszego wyboru obowiązkowo składa wypełnioną kartę pomocniczą i poprawione podanie o przyjęcie do szkoły.
III. 27 czerwca uczeń otrzymuje oryginał oraz 1 kopię/kopie: świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego. IV. do 1 lipca (do godz. 15.00) uczeń dostarcza do wybranej szkoły pierwszego wyboru poświadczone przez dyrektora gimnazjum kopie: świadectwa ukończenia gimnazjum, zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego. V. do 3 lipca (do godz. 13.00) szkoły ogłaszają listę kandydatów gotowych do przyjęcia.
Jeśli uczeń nie potwierdzi woli nauki - jest to jednoznaczne VI. do 7 lipca (do godz. 13.00) uczeń musi potwierdzić wolę nauki w szkole dostarczając oryginały: świadectwa ukończenia gimnazjum, zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego. Jeśli uczeń nie potwierdzi woli nauki - jest to jednoznaczne z rezygnacją z miejsca w szkole! VII. do 8 lipca (do godz. 13.00) uczeń dowiaduje się, do której szkoły został przyjęty. Szkoły ogłaszają listę przyjętych oraz listę nieprzyjętych.
PROCEDURY SKŁADANIA ODWOŁANIA 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły, uczeń ma możliwość złożenia wniosku do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia do szkoły. Od dnia złożenia wniosku, komisja rekrutacyjna ma do 5 dni na przygotowanie i wydanie uzasadnienia odmowy przyjęcia.
odwołania od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej Do 7 dni od terminu otrzymania pisma, uczeń ma możliwość złożenia do dyrektora szkoły odwołania od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej wyrażonego w pisemnym uzasadnieniu odmowy przyjęcia. Do 7 dni od dnia złożenia odwołania od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej - dyrektor rozstrzyga odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej wyrażonej w pisemnym uzasadnieniu odmowy przyjęcia.
REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA Nie później niż do 29 sierpnia trwa dodatkowe postępowanie uzupełniające w szkołach, które po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego dysponują wolnymi miejscami. Od 14 lipca do 29 sierpnia Kuratorium Oświaty umieszcza na stronie internetowej www.ko.poznan.pl informacje o wolnych miejscach w szkołach.
ZASADY PRZELICZANIA PUNKTÓW NA PODSTAWIE REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2014/2015 max. liczba punktów:200 świadectwo – max.100 egzamin gimnazjalny – max.100 Uczeń zdobywa punkty za: ocenę z j. polskiego - max 12 punktów oceny z 3 przedmiotów - punktowanych przez daną szkołę - max po 12 punktów z każdego przedmiotu świadectwo z wyróżnieniem - 8 punktów finał wojewódzki konkursu przedmiotowego organizowanego przez WKO - max 24 punkty osiągnięcia: sportowe, artystyczne, konkursy wiedzy - łącznie max 16 punktów Wolontariat - 4 punkty egzamin gimnazjalny: część humanistyczna (test: j. polski, test: historia i WOS) - łącznie max 40 punktów część matematyczno-przyrodnicza (test: matematyka, test: przedmioty przyrodnicze) - łącznie max 40 punktów część z j. obcego nowożytnego na poziomie podstawowym – max 20 punktów.
KLUCZOWE ADRESY INTERNETOWE www.poznan.pl/mim/oswiata www.nabor.pcss.pl/poznan/ www.ko.poznan.pl www.cke.edu.pl www.koweziu.edu.pl www.men.gov.pl www.oke.poznan.pl www.tropicielmaturzysty.pl www.perspektywy.pl www.aci.pl www.kariera.com.pl www.psz.praca.gov.pl
Dziękujemy za uwagę Elżbieta Swat-Padrok Joanna Tobys Anna Rzepka Ewa Kaczor www.cdzdm.pl ul. Działyńskich 4/5 (61) 855 76 04 (61) 851-97-84 cdzdm@cdzdm.pl