Erasmus+ Edukacja szkolna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Comenius Regio –
„Uczenie się przez całe życie”
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Raporty Postępów Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
C omenius Partnerskie Projekty Regio Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Program Uczenie się przez całe życie COMENIUS edukacja szkolna Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
COMENIUS REGIO Safe Future Secure Internet.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Erasmus Nowe perspektywy dla współpracy międzynarodowej w obszarze edukacji, szkolenia, młodzieży i sportu Ewelina Miłoń, Agata Nowacka Fundacja.
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Erasmus+ Edukacja szkolna
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zmienia życie, otwiera umysły
Podstawowe informacje
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekty zrealizowane w ZS1
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Konkursy dla ABK - podsumowanie
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

Erasmus+ Edukacja szkolna Oferta programu Erasmus+ dla sektora edukacji szkolnej

oraz 2 rodzaje działań „specjalnych” zarządzanych centralnie: 2014–2020 oraz 2 rodzaje działań „specjalnych” zarządzanych centralnie: Jean Monnet Sport ERASMUS+ Edukacja szkolna, szkolnictwo i kształcenie zawodowe, szkolnictwo wyższe, edukacja dorosłych, młodzież AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3 Wyjazdy w celach edukacyjnych Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk Wsparcie dla reform w obszarze edukacji

Cele programu Erasmus+ Europa 2020 Edukacja i szkolenia 2020 Zrównoważony rozwój Polityka młodzieżowa Edukacyjny wymiar sportu Traktatowe wartości europejskie

Cele - Europa 2020 Edukacja Ograniczenie liczby uczniów przedwcześnie kończących edukację do poziomu poniżej 10 proc. (w PL 4,5%); co najmniej 40 proc. osób w wieku 30-34 lata powinno mieć wykształcenie wyższe (w PL 45%). Walka z ubóstwem i wykluczeniem społecznym zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym o co najmniej 20 mln (w PL o 1,5 mln).

Edukacja i szkolenia 2020 – wskaźniki odniesienia Udział dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie – średnio co najmniej 15% dorosłych (w PL 10%). Osiąganie słabych wyników w zakresie podstawowych umiejętności – odsetek 15-latków osiągających słabe wyniki w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych powinien wynosić poniżej 15% (w PL 5%). Wykształcenie wyższe - odsetek osób w wieku 30–34 lat posiadających wykształcenie wyższe powinien wynosić co najmniej 40% (w PL 45%). Przedwczesne kończenie nauki - odsetek osób przedwcześnie kończących naukę powinien wynosić poniżej 10% (w PL 4,5%). Edukacja przedszkolna – co najmniej 95 % dzieci w przedziale wiekowym od 4 lat do wieku podjęcia obowiązku szkolnego powinno być objętych edukacją przedszkolną (w PL 90 %).

Erasmus+ wspiera: podnoszenie poziomu kluczowych kompetencji i umiejętności poprzez mobilność edukacyjną i współpracę między światem edukacji i pracy podnoszenie jakości, innowacyjności i internacjonalizacji instytucji edukacyjnych modernizację systemów edukacji poprzez wymianę dobrych praktyk i rezultatów i wykorzystanie europejskich narzędzi ułatwiających uznawanie i przenoszenie kwalifikacji rozwijanie międzynarodowego wymiaru edukacji i szkoleń zwłaszcza poprzez współpracę instytucji z krajów uczestniczących w programie z instytucjami z krajów partnerskich programu w sektorze kształcenia i szkoleń zawodowych oraz szkolnictwa wyższego nauczanie i uczenie się języków obcych

Kraje uczestniczące (programme countries) Kraje partnerskie (partner countries) Kraje uczestniczące w programie (programme countries) 28 państw członkowskich UE Islandia, Liechtenstein, Norwegia Szwajcaria Turcja Była republika Jugosławii Macedonia (FYROM) Kraje partnerskie (partner countries) Kraje sąsiadujące z UE (podzielone na 4 regiony) Partnerstwo Wschodnie, Basen Morza Śródziemnego, Bałkany Zachodnie, Rosja Pozostałe kraje – udział uzależniony od akcji i obszaru (sektora)

Edukacja szkolna Akcja KA1 MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA Mobilność kadry edukacji szkolnej

Akcja KA1 Mobilność edukacyjna Mobilność kadry edukacji szkolnej Instytucje uprawnione do udziału (publiczne i niepubliczne): Przedszkola Szkoły: podstawowe gimnazja ponadgimnazjalne artystyczne Osoby uprawnione do udziału w mobilnościach: Pracownicy szkoły

Akcja KA1 Mobilność edukacyjna Mobilność kadry edukacji szkolnej Priorytety europejskie w obszarze edukacji szkolnej: wzmacnianie profesjonalnego profilu nauczycieli; ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej; rozwijanie umiejętności podstawowych; wczesna opieka i edukacja.

Akcja KA1 Mobilność edukacyjna Mobilność kadry edukacji szkolnej Czas trwania projektów minimum 12 miesięcy maksimum 24 miesiące Czas trwania mobilności edukacyjnych od 2 do 60 dni (bez okresu podróży)

Akcja KA1 Mobilność edukacyjna Mobilność kadry edukacji szkolnej Rodzaje mobilności edukacyjnych Prowadzenie zajęć dydaktycznych i praca w szkole partnerskiej (teaching assignment) Szkolenie kadry/pracowników za granicą, w tym: udział w kursach (metodyczne/metodyczno-językowe/językowe) udział w szkoleniach (seminaria/konferencje) job shadowing (obserwacja pracy szkoły partnerskiej)

Akcja KA1 Mobilność edukacyjna Mobilność kadry edukacji szkolnej Dofinansowanie projektu dla uczestnika mobilności: koszty podróży koszty utrzymania opłata za udział w kursie (opcja) wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami (opcja) dla szkoły: wsparcie organizacyjne (administracja projektu)

Akcja KA1 Mobilność edukacyjna Mobilność kadry edukacji szkolnej Dofinansowanie projektu waluta EUR, forma: ryczałt wsparcie organizacyjne – 350 EUR/uczestnika koszty podróży – kwota w zależności od odległości koszty utrzymania – według stawek dla akcji, kraju wyjazdu i czasu trwania wyjazdu opłata za udział w kursie (maksymalnie 700 EUR) wsparcie osób ze specjalnymi potrzebami – ustalane indywidualnie (jeśli uzasadnione, koszty rzeczywiste) Budżet projektu: samokalkulujący się we wniosku

Akcja KA1 Mobilność edukacyjna Mobilność kadry edukacji szkolnej Europejski Plan Rozwoju Szkoły kluczowy element wniosku/projektu określa potrzeby szkoły, które muszą ulec poprawie/wzmocnieniu w perspektywie jej rozwoju w obszarze podniesienia poziomu jakości pracy szkoły realizowany poprzez mobilności pracowników szkoły Etapy realizacji projektu Przygotowanie (wparcie praktyczne i logistyczne uczestników mobilności) Mobilności (realizacja wyjazdów zagranicznych) Kontynuacja (realizacja działań następujących po zakończeniu mobilności) Wpływ (wpływ projektu na szkołę/uczestników/inne grupy) Upowszechnianie rezultatów projektu Ewaluacja Raporty indywidualne uczestników + raport końcowy z realizacji projektu

Akcja KA1 Mobilność edukacyjna Mobilność kadry edukacji szkolnej Termin składania wniosków: 24 marca 2014r. do godz. 12.00 Wniosek eForm składany wyłącznie elektronicznie wraz z wymaganymi dokumentami Jeden wniosek składany przez szkołę

Edukacja szkolna Akcja KA2 PARTNERSTWA STRATEGICZNE

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Priorytety europejskie w obszarze edukacji szkolnej: ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej; rozwijanie umiejętności podstawowych; wczesna opieka i edukacja; wzmacnianie profesjonalnego profilu nauczycieli.

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Projekty mogą trwać od 2 do 3 lat Projekty współpracy szkół - co najmniej dwie szkoły z dwóch różnych krajów; Projekty współpracy między władzami edukacyjnymi - co najmniej dwie grupy instytucji z dwóch różnych krajów (władze lokalne/regionalne, szkoła/przedszkole, inna instytucja); Partnerstwa Strategiczne – co najmniej trzy instytucje uprawnione z trzech różnych krajów.

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Termin składania wniosków: 30 kwietnia 2014 r. godz. 12.00 Wniosek eForm składany wyłącznie elektronicznie wraz z wymaganymi dokumentami Wniosek składany przez instytucję pełniącą rolę koordynatora projektu

Edukacja szkolna Akcja KA2 Partnerstwa strategiczne Współpraca szkół

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Instytucje uprawnione do udziału (publiczne i niepubliczne): Przedszkola Szkoły: podstawowe gimnazja ponadgimnazjalne artystyczne

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Uprawnione działania – mobilność: międzynarodowe spotkania projektowe; wyjazdy grup uczniowskich (od 5 dni do 2 miesięcy); wyjazdy uczniów na naukę w szkole zagranicznej (od 2 do 12 miesięcy); szkolenia dla kadry szkół partnerskich (od 5 dni do 2 miesięcy); wyjazdy nauczycieli w celu nauczania w szkole zagranicznej (od 2 do 12 miesięcy).

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Wyjazdy grup uczniowskich (od 5 dni do 2 miesięcy) wyjazdy grup uczniów do szkół realizujących projekt; działania służą osiąganiu celów projektu oraz służą rozwijaniu umiejętności pracy w grupie, międzykulturowości, planowania i realizacji zadań projektowych, wykorzystywania ICT oraz motywacji do nauki języków; najlepiej, jeśli działania projektowe są zintegrowane z programem nauczania; uczniowie są zaangażowani na każdym etapie realizacji projektu: podczas planowania, realizacji i ewaluacji działań;

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Wyjazdy uczniów na naukę w szkole zagranicznej (od 2 do 12 miesięcy) uczniowie w wieku co najmniej 14 lat wyjeżdżają na naukę do szkoły zagranicznej realizującej projekt, uczęszczają na zajęcia, mieszkają u rodzin; uczniowie powinni rozwinąć kompetencje osobiste i zyskać wrażliwość na wielokulturowość i różnorodność językową; szkoły powinny wzmocnić współpracę, a nauczyciele realizujący to działanie zyskać nowe doświadczenia pedagogiczne; uczniowie i nauczyciele ze szkoły wysyłającej, i przyjmującej przygotowują porozumienie o programie zajęć ucznia, zasady uznania jej/jego nauki za granicą posługując się Przewodnikiem zawierającym wskazówki i dokumenty potrzebne do zrealizowania dobrej jakości mobilności długoterminowej ucznia;

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Szkolenia dla kadry szkół partnerskich (od 5 dni do 2 miesięcy) W formie wizyt studyjnych, szkoleń, warsztatów związanych z celami projektu, organizowane dla małych grup w jednej ze szkół uczestniczących w projekcie.

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Wyjazdy nauczycieli w celu nauczania w szkole zagranicznej (od 2 do 12 miesięcy) Mobilność umożliwia nauczycielom podniesienie kompetencji zawodowych oraz poszerzenie wiedzy na temat innych systemów edukacji; Mobilność powinna wzmocnić współpracę szkół zaangażowanych w projekt; Szkoła wysyłająca zobowiązana jest do zorganizowania transparentnego naboru, opracowania wraz z wyjeżdżającym nauczycielem oraz szkołą przyjmującą programu stażu oraz zasad jego uznania w szkole.

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Mobilności edukacyjne uczniów i nauczycieli są możliwe do zrealizowania w ramach projektów pod warunkiem, że przyczyniają się do osiągnięcia celów projektu. Na działania projektowe, oprócz mobilności, powinny składać się także działania lokalne związane z osiąganiem celów projektu.

Edukacja szkolna Akcja KA2 Partnerstwa strategiczne Konsorcja

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Uprawnione instytucje: Jednostki samorządu terytorialnego Organy administracji rządowej prowadzące szkoły Kuratoria oświaty Inne niepubliczne podmioty prowadzące szkoły (tj. fundacje, stowarzyszenia, osoby prawne i fizyczne) Szkoły

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Rodzaj projektu: co najmniej dwa kraje uczestniczące w programie Erasmus+, a w każdym z krajów projekt realizuje: - władza oświatowa na poziomie lokalnym i regionalnym (koordynator) - szkoła - instytucja działająca w obszarze edukacji, adekwatnie do tematyki projektu (m.in. kluby młodzieżowe, kluby sportowe, stowarzyszenia rodziców, placówki doskonalenia nauczycieli, przedsiębiorstwa, muzea, uczelnie wyższe)

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Uprawnione działania: spotkania robocze wszystkich partnerów wymiany pracowników zaangażowanych w edukację szkolną badania, studia przypadków job shadowing wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk peer learning konferencje, seminaria, warsztaty publikacje i upowszechnianie materiałów upowszechnianie rezultatów projektu

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Rodzaj projektu: co najmniej trzy instytucje z trzech różnych krajów uczestniczących w programie Erasmus+. - mogą w nich uczestniczyć wszelkie instytucje działające w obszarze edukacji (szkoły, szkoły wyższe, instytuty badawcze, placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne itp.)

Akcja KA2 Projekty strategiczne w obszarze edukacji szkolnej Możliwości: innowacyjne praktyki (metody, narzędzia, programy nauczania, szkolenia, korzystanie z technologii informatycznych) współpraca z różnymi partnerami (sektor publiczny, sektor prywatny, społeczeństwo obywatelskie) wymiana doświadczeń i dobrych praktyk (badania i analizy, studia przypadków, peer learning, job shadowing) aktywne uczestnictwo w życiu publicznym i tworzenie nowych struktur społecznych

Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe Oferta programu Erasmus+ dla sektora Kształcenia i szkoleń zawodowych

KSZTAŁCENIE I SZKOLENIE ZAWODOWE AKCJA 1 - Wyjazdy w celach edukacyjnych Mobilność uczniów i kadry Główne działania: staże zawodowe za granicą dla osób kształcących się zawodowo wyjazdy kadry odpowiedzialnej za kształcenie i szkolenie zawodowe

Mobilność uczniów Uczestnicy uczniowie szkół zawodowych, praktykanci (jak LdV-IVT) absolwenci (staż ma się rozpocząć w ciągu 1 roku po zakończeniu nauki) UWAGA: brak możliwości udziału osób bezrobotnych Czas trwania wyjazdu od 2 tygodni do 12 miesięcy Działania staże w placówkach kształcenia lub szkolenia zawodowego staże w przedsiębiorstwach Kto może wnioskować o dofinansowanie? organizacje kształcenia i szkolenia zawodowego bądź koordynator konsorcjum organizacji wysyłających z kraju uczestniczącego w programie

Mobilność kadry Uczestnicy osoby zatrudnione w instytucjach działających w obszarze VET zajmujące się kształceniem i szkoleniem zawodowym (nauczyciele, trenerzy, instruktorzy, opiekunowie praktyk, doradcy zawodowi, osoby zajmujące się organizacją mobilności) osoby z przedsiębiorstw, sektora publicznego i pozarządowego (w przypadku wyjazdów na staże trenerskie) Czas trwania wyjazdu od 2 dni do 2 miesięcy Działania szkolenie zawodowe lub obserwacja (job shadowing) w instytucjach kształcenia i szkolenia zawodowego (jak LdV -VETPRO) prowadzenie zajęć/szkoleń w zagranicznych instytucjach partnerskich (np. uczenie w innej szkole zawodowej zagranicą)

Mobilność uczniów i kadry (1) Czas trwania projektu: 1 rok lub 2 lata (należy wybrać na etapie składania wniosku) Organizacje uczestniczące: Organizacja wysyłająca (lub konsorcjum org. wysyłających) oraz organizacja przyjmująca Przynajmniej 2 instytucje i 2 kraje Konsorcjum VET: min. 3 organizacje VET Termin składania wniosków: 24 marca 2014 (godz. 12:00 czasu brukselskiego)

Twitter: #ErasmusPlus WIĘCEJ INFORMACJI www.ec.europa.eu/education/erasmus-plus/index_en.htm www.erasmusplus.org.pl Twitter: #ErasmusPlus Facebook: Erasmus+