PLAN PREZENTACJI: Wprowadzenie. Problemy polityczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Zasady polityki regionalnej UE
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Integracja to proces tworzenia powiązań i współzależności politycznych i gospodarczych między krajami, poprzez zawarcie umów dotyczących swobody przepływu.
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Pierwsza Doroczna Konwencja Europejskiej Platformy Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu Kraków października 2011 r.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Otoczenie polityki społecznej
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
UE DLA CIEBIE!!!.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
„Europejska kwintEFSencja -
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Miasta w polityce Unii Europejskiej. Współpraca dla rozwoju.
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Problematyka praw mniejszości narodowych i etnicznych w Traktacie ustanawiającym Konstytucje dla Europy.
Przygotował Andrzej Potucha
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Polska stanęła na czele Rady Unii Europejskiej. Jest to pierwsza polska prezydencja. Przez sześć miesięcy Polska przewodniczy pracom Rady UE jako pierwsze.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Czym jest Unia Europejska?
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Polska w Unii Europejskiej
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Europejski Rok na rzecz Rozwoju 2015
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Państwa członkowskie UE
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Działalność Parlamentu Europejskiego. Co roku Parlament zbiera się dwanaście razy na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu. Sześć dodatkowych sesji ma miejsce.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Katarzyna krywańska Agnieszka Kulpaczyńska Anna pysanchyn
Regionalizacja w Afryce
Uwarunkowania gospodarcze polityki gospodarczej w Polsce
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Stosunki UE z państwami afrykańskimi- problemy ekonomiczne, polityczne i społeczne.

PLAN PREZENTACJI: Wprowadzenie. Problemy polityczne. Problemy ekonomiczne. Problemy społeczne. Podsumowanie.

WPROWADZENIE. Biedne i zdestabilizowane państwa Afryki Subsaharyjskiej stanowią cel odpowiedni, który zresztą stał się interesujący również dla innych państw (głównie Chin, w kontekście gospodarczym – jako rynek zbytu tanich towarów niskiej jakości). Wniosek z tego, że UE powinna zainteresować się obszarem Afryki Subsaharyjskiej oraz zbudować zestaw ról, które mogłaby odgrywać w celu prowadzenia skutecznej polityki w tym regionie.

PROBLEMY POLITYCZNE. Porozumienia z Lomé z krajami należącymi do grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP), które zostały zastąpione przez umowę z Kotonu z 2000 r., porozumienia z Republiką Południowej Afryki oraz eurośródziemnomorskie umowy o partnerstwie i o stowarzyszeniu.

Stworzenie głównych zasad, które będą obowiązywać w relacjach między Afryką a UE.

PIERWSZA ZASADA Równość oparta na wzajemnym uznaniu i poszanowaniu instytucji oraz na określeniu wspólnych, obustronnych korzyści.

DRUGA ZASADA Partnerstwo, tzn. tworzenie więzi opartych na współpracy handlowej i politycznej.

TRZECIA ZASADA Odpowiedzialność, która oznacza, że strategie i polityki rozwojowe są dopasowywane do poszczególnych krajów i nie są narzucane z zewnątrz.

Polityka zatrudnienia, promocja różnorodności kulturowej, a także przekształcenie migracji w czynnik wpływający pozytywnie na proces rozwoju objęte zostaną szczególną uwaga.

UE jest zainteresowana zachowaniem swoistego status quo w Afryce, który polega na trzymaniu państw leżących na tym kontynencie w szachu uzależnienia od pomocy finansowej i tym samym zapewnieniu sobie wpływów politycznych w regionie.

PROBLEMY EKONOMICZNE AKT Komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 12 października 2005 r. - Strategia UE na rzecz Afryki: Europejsko-afrykański pakt na rzecz przyspieszenia rozwoju Afryki [COM(2005) 489 wersja ostateczna – nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym].

Od kilku lat obserwujemy w Afryce znaczny postęp, m. in Od kilku lat obserwujemy w Afryce znaczny postęp, m.in. w sferze sprawowania władzy, wzrostu gospodarczego. Unia Afrykańska, Nowe Partnerstwo dla Rozwoju Afryki (NEPAD) oraz międzynarodowe organizacje stworzyły dla Afryki „mapy drogowe” w zakresie gospodarki i polityki, a także nakreśliły wizję przyszłości

Zrównoważona eksploatacja zasobów naturalnych, rozwój rolnictwa, inwestycje w zasoby ludzkie tworzą klimat sprzyjający inwestycjom. Wiele państw afrykańskich posiada duże bogactwa naturalne, co umożliwia faktyczny zrównoważony rozwój.

Komisja Europejska oświadczyła, że inicjatywa na rzecz milenijnych celów rozwoju o budżecie 1 mld EUR koncentruje się na obszarach i państwach, które prawdopodobnie nie osiągną swoich milenijnych celów rozwoju, a spośród których wiele jest w Afryce.

Głównymi instrumentami promowania handlu między UE a regionami afrykańskimi stanowią umowy zgodne z uregulowaniami Światowej Organizacji Handlu, czyli tzw. umowy o partnerstwie gospodarczym.

Południowoafrykańska Wspólnota Rozwoju – w dniu 15 lipca 2014 r Południowoafrykańska Wspólnota Rozwoju – w dniu 15 lipca 2014 r. Botswana, Lesotho, Afryka Południowa, Suazi i Mozambik z jednej strony oraz UE z drugiej strony pomyślnie zakończyły negocjacje w sprawie umowy o partnerstwie gospodarczym.

PROBLEMY SPOŁECZNE Główne problemy, z którymi borykają się państwa afrykańskie (z którymi walczy Unia Afrykańska) to kolonializm i rasizm, rozwój współpracy między państwami członkowskimi oraz obrona ich suwerenności.

Ponad 80% Afrykanów żyje w państwach o niskim HDI, co oznacza: dużą śmiertelność, niską długość życia, analfabetyzm, niski poziom edukacji i ochrony zdrowia.

Dążeniem wszystkich państw jest osiągnięcie niezależności politycznej i gospodarczej, wzrost gospodarczy, likwidacja obcych baz wojskowych i przekształcenie Afryki w strefę bezatomową.

Unia Afrykańska również podejmuje działania na rzecz eliminowania zagrożeń dla bezpieczeństwa i pokoju w Afryce. Stała się jedną z organizacji regionalnych działających zgodnie z postanowieniami rozdziału VIII Karty Narodów Zjednoczonych.

Unia Afrykańska stoi wobec wielu problemów, takich jak: walka z epidemiami (malaria, AIDS), konfrontacja z niedemokratycznym reżimami, mediacje w toczących się konfliktach wewnętrznych, niedokończona dekolonizacja Sahary Zachodniej, konieczność poprawy warunków życia milionów ludzi, walka z głodem, analfabetyzmem i wiele innych.

Tworzenie nowych miejsc pracy pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań w walce z ubóstwem i dla rozwoju społecznego, szczególnie dla kobiet i mniejszości etnicznych.

Podsumowanie Postanowienia Wspólnej Strategii na lata 2014-2017 świadczą o zdiagnozowanych wyzwaniach jakie Europa i Afryka jakie postawiły przed kontynentem afrykańskim. Ciągły brak woli politycznej, partnerskiego traktowania i zaufania jest problemem który uniemożliwia ich wdrożenie.

W czerwu 2005r. Unia Europejska zobowiązała się do oficjalnej pomocy do poziomu 0.56% DNB do 2010r., i do poziomu 0.7% DNB do 2015. Każdego roku dla Afryki sunsaharyjskiej będzie przeznaczane około 4 miliardów euro.