dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia działania KZK GOP na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Prywatyzacja usług publicznych.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Bezpieczeństwo energetyczno – klimatyczne Andrzej Sikora Instytut Studiów Energetycznych Kraków, 9 listopad 2009 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
GRZEGORZ WĄSOWICZ TEMAT PRACY:
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
SPOTKANIE INFORMACYJNE DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH - ROZWÓJ FIRMY W OPARCIU O ŚRODKI UNIJNE Legnicki Park Technologiczny LETIA S.A przygotowała: Aleksandra Kukuła.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
SAMORZĄDNOŚĆ LOKALNA Wykład do wyboru II SSL, IV SSM, V SSM dr Marcin Wołek Konsultacje: wtorek, 14:45-15:30, pok. 215.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Wielkopolskie inteligentne specjalizacje - podsumowanie udzielonego wsparcia w latach /06/2017.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warunki wstępne (ex ante) stan
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Transport drogowy na Mazowszu
Solidarność w praktyce − polityka spójności UE
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zakopane 25 października 2018
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Wyzwania dla samorządu terytorialnego na rynku transportu kolejowego w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański RegioRail Warszawa, 17.02.2012

Struktura prezentacji Znaczenie regionalnych przewozów kolejowych na rynku transportu kolejowego; Otoczenie systemu kolejowych przewozów w regionie; Finansowanie regionalnych przewozów kolejowych w Polsce w roku 2010; Usamorządowienie: model przejściowy czy docelowy? Podsumowanie

Znaczenie regionalnych przewozów kolejowych na rynku transportu kolejowego Wartość segmentu regionalnych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowych w Europie szacowana była na ok. 21,7 mld EUR (2006), funkcjonuje na nim ponad 200 przedsiębiorstw zróżnicowanych pod względem: wielkości; struktury własnościowej; specjalizacji rynkowej. Największy segment rynku pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce (ok. 80% podróży transportem kolejowym) i większości krajów UE;

JST a kolej: istotna zmiana otoczenia Dysonans między krótkookresowym celem strategicznym równoważenia budżetu Państwa a aktywnością inwestycyjną JST zdeterminowaną dostępnością środków zewnętrznych; Propozycje dalszych ograniczeń po stronie finansów publicznych JST; Przyjęcie ustawy o transporcie publicznym, która skomplikowała kwestie pozyskiwania taboru, tym samym ograniczając konkurencję na rynku transportu pasażerskiego; Powyższa ustawa nie wprowadza realnych narzędzi umożliwiających integrację transportu kolejowego i komunikacji autobusowej w regionie.

Samorząd terytorialny w Polsce a transport kolejowy: w oczekiwaniu na podział PR przygotowani w największym zakresie (mazowieckie, pomorskie); przygotowujący się intensywnie (śląskie, wielkopolskie, dolnośląskie); przygotowujący się do zabezpieczenia; czekający. Czy tworzenie spółek to najbardziej racjonalne wyjście?

JST i Skarb Państwa na kolejowym rynku przewozów pasażerskich Wsparcie JST przez Fundusz Kolejowy; Wsparcie modernizacji linii kolejowych realizowanych przez PKP PLK w ramach RPO (środki na wkład własny); Dotacja dla PKP PLK S.A. Zamawiający usługę; Odbierający usługę; Płacący za usługę; Właściciel, współwłaściciel.

Czy tworzenie „własnego” przewoźnika kolejowego jest uzasadnione? Bilans szans i zagrożeń związanych z procesem angażowania się JST w prowadzenie działalności przewozowej w pasażerskim transporcie kolejowym zależy od: struktury i wielkości rynku, siły ekonomicznej i politycznej regionu, uczestnictwie innych jednostek samorządu terytorialnego o dużym potencjale ekonomiczno-demograficznym; warunkami polityczno-ekonomicznymi na jakich tworzony bądź przejmowany jest podmiot realizujący działalność przewozową; stanu infrastruktury kolejowej na potencjalnym rynku. Źródło: M. Wołek: Komunalizacja: krok w kierunku konkurencyjnego systemu transportowego w regionie. „Transport i Komunikacja 2005 nr 3, s . 30-32

Wydatki województw ogółem i wydatki województw na transport kolejowy Źródło: oprac. własne na podst. danych JST

Struktura wydatków województw na transport kolejowy w roku 2010 Źródło: oprac. własne na podst. danych JST

Usamorządowienie: model przejściowy czy docelowy Czy dominacja samorządu w strukturze właścicielskiej to etap przejściowy czy docelowy na rynku regionalnych przewozów kolejowych w Polsce? Czy dominacja samorządu w strukturze własnościowej przewoźników kolejowych jest gwarantem wyższej efektywności w okresie dłuższym niż 4 lata (cykl wyborczy)? Czy samorząd województwa jest sprawnym i konsekwentnym właścicielem zdolnym do zapewnienia właściwego nadzoru nad przedsiębiorstwem kolejowym? Czy tworzenie przewoźników przez samorządy to najbardziej efektywna forma działań w obecnej sytuacji?

Podsumowanie Wydatki województw na transport kolejowy w Polsce wyniosły w roku 2010 ponad 1,5 mld PLN; Stanowiło to ponad ¼ ogółu wydatków województw na transport; Wydatki na komunikację autobusową w regionach wyniosły w roku 2010 ok. 545 mln PLN; Trudno oczekiwać, że wydatki bieżące na transport kolejowy wzrosną w następnych latach; Dotychczasowe prawodawstwo (inspirowane unijnym, vide Dyrektywa 1370/2007) zmierza do ograniczania konkurencji w segmencie kolejowych przewozów pasażerskich; Niezbędna jest głęboka przebudowa sfery regulacji rynkowej, uwzględniająca w szerszym zakresie zagadnienia infrastruktury kolejowej;

Podsumowanie – c.d. Podział PR – w jakim celu? Zagadnienia konieczne do uwzględnienia: Kształtowanie polityki taborowej; Zarządzanie i współfinansowanie rozwoju infrastruktury transportowej w regionie; Integracja organizacyjna, techniczna oraz taryfowo-biletowa; Polityka taryfowa oraz informacyjna; Kształtowanie rynku i dostępu do niego.

Katedra Rynku Transportowego Dziękuję za uwagę dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański mwol@wp.pl tel. 605215685 RegioRail Warszawa, 17.02.2012