Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
JERZY BUZEK POSEŁ PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Informacja nt rezultatu prac Zespołu do spraw przygotowania propozycji modyfikacji wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju Transeuropejskiej Sieci.
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Wymiar budżetu unijnego w odniesieniu do szeroko pojętej działalności gospodarczej.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
UE wspiera odnawialne źródła energii
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Priorytety transportowe w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko września 2006 r. Ministerstwo Transportu.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej na Mazowszu
Program budowy linii dużych prędkości
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Prorektor ds. Współpracy z Zagranicą i Rozwoju Uczelni prof. dr hab. Roman Kołacz AKADEMIA ROLNICZA WE WROCŁAWIU Wrocław, ul. C.K. Norwida 25/27.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Rola transportu w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Cywilizacyjny skok z klasą Zielona Góra, 4 października 2012.
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Perspektywa finansowa :
Gorzów Wielkopolski 5 maj 2014 r.
Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków JULIAN PAWLAK – Prezes KUPS 6 grudnia 2006 roku, Warszawa.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Środa z Funduszami Europejskimi dla 1 organizacji pozarządowych Poznań, 1 lipca 2015 r.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
SPOTKANIE INFORMACYJNE DLA PRZEDSIĘBIORCZYCH - ROZWÓJ FIRMY W OPARCIU O ŚRODKI UNIJNE Legnicki Park Technologiczny LETIA S.A przygotowała: Aleksandra Kukuła.
Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
IV FORUM KORYTARZA BAŁTYK - ADRIATYK „Rok rzeki Wisły 2017 –
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Fundusz rybacki po 2020 roku
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Bartłomiej Telejko doradca delegacji PiS w Parlamencie Europejskim ds. polityki transportowej Wałbrzych, 18/06/2013 r.

Priorytety infrastruktury transportowej w budżecie UE na lata 2014-2020 określone w dwóch rozporządzeniach unijnych: Rozporządzenie w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) Rozporządzenie ustanawiające instrument „Łącząc Europę” (CEF)

Rozporządzenie TEN-T polityczne cele przyszłej polityki transportowej UE osiągnięcie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w UE „zazielenienie” (niskoemisyjny transport, ochrona środowiska) nacisk na zastosowanie nowych technologii w transporcie (implementacja ERTMS, ITS, RIS, etc.) inwestycje trudniejsze do przeprowadzenia i bardziej kosztowne mapy TEN-T: przyszłe inwestycje podzielone na sieć bazową (termin ukończenia 2030 r.) oraz kompleksową (2050 r.)

Transport drogowy i lotniczy: sieć bazowa S8 (Wrocław – Łódź) S3 (Lubawka – Gorzów Wlkp.) Wrocław - port lotniczy Wrocław jako terminal intermodalny sieć kompleksowa A18 do granicy z Niemcami (Olszyna) S5 (Wrocław – Poznań)

Transport kolejowy: sieć bazowa Wrocław jako część sieci kolei dużych prędkości w Polsce E59 (Wrocław – Poznań) CE59/CE30 (Wrocław – Opole) sieć kompleksowa E59/E30 (Wrocław – Opole) CE59 (Wrocław – Zielona Góra) CE59/2 (Wrocław – Międzylesie)

Transport śródlądowy oraz morski: bez komentarza

Rozporządzenie CEF (1) mechanizm wspierania założonych w TEN-T celów politycznych 29,3 mld EUR na realizację 10 najważniejszych priorytetów UE (tzw. korytarzy sieci bazowej) w zakresie rozbudowy infrastruktury, transportowej, energetycznej oraz informatycznej do 2020 r. 23,2 mld EUR na transport, z czego 10 mld EUR wyłącznie dla tzw. krajów kohezyjnych, w tym Polski (korzystniejsze warunki dofinansowania)

Rozporządzenie CEF (2) korytarze sieci bazowej na terenie Polski (negocjacje w toku) korytarz: Bałtyk – Adriatyk, m.in. modernizacja tras kolejowych Gdynia – Katowice (CE65); Katowice – Warszawa (CE65/E65) korytarz: Warszawa – Berlin – Amsterdam/Rotterdam – Felixstowe – Midlands, m.in. modernizacja kolei na odcinku granica BY – Warszawa – Poznań – granica DE (CE20/E20) inwestycje uwzględniające Wrocław: Katowice – Wrocław – Drezno (CE30/E30, CE59/E59, kolej, modernizacja); Wrocław – Praga (kolej, prace studyjne). ile pieniędzy z CEF dla Polski - ??? najprawdopodobniej zadecydują o tym procedury konkursowe

Finansowanie polityki transportowej spoza CEF fundusze UE głównie fundusz spójności poprzez program operacyjny infrastruktura i środowisko (POIiŚ) w dużo mniejszym stopniu europejski fundusz rozwoju regionalnego, regionalne programy operacyjne, program rozwoju Polski wschodniej

Fundusze UE – struktura finansowania transportu (2007-2013) 27,9 mld EUR na realizację programu POIiŚ (41,9% funduszy UE) 19,6 mld EUR na priorytety polityki transportowej źródło: portal funduszy europejskich

Fundusze UE – struktura finansowania transportu (2014-2020) Podział funduszy UE na programy: propozycja więcej pieniędzy z budżetu UE dla Polski… … ale środki na POIiŚ maleją: 27,9 mld EUR (2007-2013) vs. 21,5 mld EUR (2014-2020). środki na transport - ??? przyczyna? źródło: min. rozwoju regionalnego

Zmiana struktury wydatkowania funduszy UE w Polsce innowacyjność gospodarki, gospodarka niskoemisyjna - nowe priorytety inwestycyjne koncentracja inwestycji transportowych w wybranych obszarach - modernizacja kolei, budowa i modernizacja kluczowych połączeń komunikacyjnych (autostrady, drogi ekspresowe, główne drogi krajowe) utrzymany wysoki stopień dofinansowania inwestycji, ale konieczność dostosowania wydatkowania do prawodawstwa unijnego ogólnie (capping, warunkowość makroekonomiczna, zastępowalność projektów, redukcja CO2, etc.)

Konkluzje polityczne cele przyszłej polityki transportowej UE utrudnią realizację inwestycji w Polsce i podniosą ich koszt, mapy TEN-T, korytarze sieci bazowej CEF dla woj. dolnośląskiego – duża ilość projektów z potencjalnym dofinansowaniem z UE (z wyj. żeglugi śródlądowej) budżet UE (2014-2020) – więcej pieniędzy dla Polski, ale mniej na transport; potencjalnie dodatkowe środki z CEF struktura finansowania – utrzymany wysoki stopień dofinansowania dla projektów (85 proc.) vs. nowe obostrzenia w prawie UE (capping, warunkowość makroekonomiczna, etc.).

kontakt: bartlomiej.telejko@europarl.europa.eu Dziękuję za uwagę kontakt: bartlomiej.telejko@europarl.europa.eu