Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

do podjęcia studiów na kierunku
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Jolanta Ruszel – Esebua 15 grudzień 2010
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Projektowanie programów studiów
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Podyplomowe Studia Surdopedagogiki
Podyplomowe Studia Neurologopedii
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Centrum Szkolenia Zawodowego jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego i praktycznego.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
WYDZIAŁ NAUKI o ŻYWNOŚCI (ABSOLWENCI 2012) BADANIE OPINII ABSOLWENTÓW WN O Ż O PROCESIE KSZTAŁCENIA ORAZ ICH LOSY ZAWODOWE.
Badanie losów absolwentów
Internationales Hochschulintitut Zittau (IHI)
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Na podstawie interpretacji MNiSW z dnia
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Organizacja i czasu trwania studiów dwustopniowych w zakresie nauk technicznych Prof. Antoni Tajduś Dwustopniowy system kształcenia, a wymiana międzynarodowa.
Uwarunkowania prawne realizacji studiów technicznych
Wyniki badań losów zawodowych absolwentów studiów stacjonarnych magisterskich 2010 Kraków, październik 2011 Centrum Karier, Ośrodek Monitorowania Kadry.
Definiowanie wymagań USOS. Dlaczego ważne jest precyzyjne definiowanie wymagań w USOS? Wymagania są odzwierciedleniem programu studiów. Przyczynia się
Polacy i Niemcy w Europie
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
HUMANISTYKA W SZKOLE. POLONISTYCZNO – HISTORYCZNE STUDIA NAUCZYCIELSKIE STUDIA LICENCJACKIE (I STOPNIA)
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Podyplomowe Studia Surdotyflopedagogiki Studia mają charakter otwarty. Ich adresatami są nauczyciele, wychowawcy oraz inni specjaliści zatrudnieni w poradniach.
Public 1. Cele Programu  Zasilenie kadry Skanska młodymi inżynierami i specjalistami  Rozwijanie wiedzy i umiejętności zawodowych studentów uczelni.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Dlaczego warto? wykształcenie inżynierskie + poszukiwane na rynku pracy specjalności ciekawa i dobrze płatna praca po studiach.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2012 roku mgr Marlena Włodkowska mgr in ż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2011 roku mgr Marlena Włodkowska Biuro Karier Łom ż a, 2014.
DWUJĘZYCZNA OBSŁUGA FIRMY NA POTRZEBY RYNKU MIĘDZYNARODOWEGO Uniwersytet w Białymstoku OFERTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH.
Spotkanie Dolnośląskiej Sieci Biur Karier - GRUDZIEŃ Badania losów absolwentów DSWE TWP we Wrocławiu - studium przypadku.
Politechnika Krakowska Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej Kierunek Inżynieria Chemiczna i Procesowa Inżynieria chemiczna i procesowa jest dyscypliną.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Studiujesz – praktykuj.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP
Studiujesz – praktykuj! Program stażowy dla studentów WES
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Kierunek: Zarządzanie Specjalność: Przedsiębiorczość i Marketing
„Szczęście sprzyja odważnym”
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
WYDZIAŁ LEKARSKO-STOMATOLOGICZNY
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
STUDIA I PRAKTYKI ZA GRANICĄ
PRAKTYKI STUDENCKIE podstawowe informacje
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Badania losów absolwentów
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH Warszawa 2011

Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH Plan prezentacji Nasze doświadczenia w zakresie kształcenia na studiach I-ego stopnia (inżynierskich i licencjackich) Pierwsza ocena dwustopniowego systemu studiów Rozważania nad modyfikacją systemu kształcenia

Doświadczenia w zakresie kształcenia na studiach I-ego stopnia Absolwenci studiów I stopnia w AGH (rocznik 2010) Liczba absolwentów studiów stacjonarnych I stopnia AGH 2010: 451 – studia licencjackie (6 semestrów) 2836 – studia inżynierskie (7 semestrów) studia I stopnia ukończyło ogółem 60% przyjętych na studia (31-76% w zależności od wydziału)

Doświadczenia w zakresie kształcenia na studiach I-ego stopnia

Doświadczenia w zakresie kształcenia na studiach I-ego stopnia

Doświadczenia w zakresie kształcenia na studiach I-ego stopnia Plany: AGH lub AGH jako jedna z opcji – 78,5%

Doświadczenia w zakresie kształcenia na studiach I-ego stopnia Wynik rekrutacji: 89% absolwentów studiów I st. kontynuuje studia II st. w AGH „zewnętrzni” – 8.7% przyjętych na studia II st.

Doświadczenia w zakresie kształcenia na studiach I-ego stopnia Wymagania pracodawców wobec kandydatów do pracy (absolwentów AGH), 267 ankietowanych pracodawców Ukończony stopień studiów

Doświadczenia w zakresie kształcenia na studiach I-ego stopnia Preferowana (przez pracodawców) aktywność studentów

Pierwsza ocena dwustopniowego systemu studiów Najistotniejsze zagadnienia: czas trwania studiów i liczby punktów ECTS przypisanych poszczególnym stopniom studiów praktyki zawodowe międzynarodowa wymiana studentów, podwójne dyplomy

Pierwsza ocena dwustopniowego systemu studiów Czas trwania studiów Przyjęty powszechnie model 7+3 semestry (wysokość dotacji MNiSW na studenta) W wielu wypadkach nie da się – w systemie 7 semestralnym zapewnić: solidnego kształcenia z przedmiotów tzw. podstawowych z równoczesnym kształceniem zawodowym pozwalającym na zdobycie umiejętności koniecznych do wykonywania zawodu (wymagane praktyki, staże itp. itd.) zdobycia wymaganych uprawnień zawodowych (budowlane, górnicze, itp.) (obecnie przemysł nie akceptuje absolwentów 7 semestralnych studiów I st.) Dodatkowy problem: Rekrutacja na II stopień na semestr letni (styczeń, luty), organizacja 7 semestru

Pierwsza ocena dwustopniowego systemu studiów Praktyki zawodowe Przyjęty powszechnie model Studia I stopnia: praktyka w wymiarze 4-8 tygodni Studia II stopnia: praktyka dyplomowa Oczekiwana praktyka przemysłowa (staż przemysłowy) semestralny (30 punktów ECTS) zwłaszcza dla studiów o profilu praktycznym (praktyka powiązana z tematyką projektu dyplomowego, pracy dyplomowej)

Pierwsza ocena dwustopniowego systemu studiów Międzynarodowa wymiana studentów, podwójne dyplomy Przyjęty system 3 semestrów dla studiów II st. stwarza wiele problemów organizacyjnych w wymianie międzynarodowej: W innych krajach: 4 semestralne studia II stopnia (120 ECTS) (Studia rozpoczynają się semestrze parzystym) Studia II stopnia na kierunkach technicznych obejmują przeważnie 3-6 miesięczną praktykę zawodową

Pierwsza ocena dwustopniowego systemu studiów Międzynarodowa wymiana studentów, podwójne dyplomy System „Podwójnych dyplomów” dotyczy głównie studiów II i III stopnia trudności z wysyłaniem studentów na semestrach „rekrutacyjnych” i „dyplomowych” tj. 7, 8 i 10; stąd konieczność koncentracji wymiany w 9 semestrze zbyt krótki - 3 semestralnym tryb studiów – problemy z wykonywaniem pracy dyplomowej w wypadku wyjazdu studenta na 1-2 semestry Konieczność zmiany organizacji wymiany z większą koncentracją na studiach I stopnia (5 i 6 semestr) Ograniczenia w systemie „Podwójnych dyplomów” na II stopniu studiów !!!

Rozważania nad modyfikacją systemu kształcenia Pytania: Wrócić do układu „symetrycznego” z rekrutacją na studia jesienią? Wprowadzić studia II stopnia jako 4 semestralne odpowiadające studiom MSc. na świecie ? Wprowadzić opcjonalnie lub obowiązkowo praktykę zawodową na II stopniu studiów? Wątpliwość - co z dotacją dla studiów stacjonarnych? Proponowany model 8+4 8 semestrów st. inżynierskie –zawodowe + 4 semestry studia magisterskie

Rozważania nad modyfikacją systemu kształcenia KORZYŚCI: Pełna realizacja studiów zawodowych I stopnia z wykształceniem specjalisty zgodnie z oczekiwaniami rynku - studia inżynierskie mają na celu przygotowanie zawodowe, tak aby absolwent mógł podjąć pracę zawodową bez konieczności dodatkowych studiów (II stopnia, podyplomowe itp.) Możliwość pełnej realizacji praktyk i staży zawodowych Studia II stopnia odpowiadające standardom światowym - kompatybilność z innymi krajami i ułatwienie wymiany międzynarodowej ……………………………… SŁABE STRONY (?): Wydłużenie czasu studiów, wyższe koszty edukacji ...................................

Rozważania nad modyfikacją systemu kształcenia SKUTKI FINANSOWE Gdyby przyjąć, że na studia I st. o profilu praktycznym i na studia o profilu ogólnoakademickim będą takie same limity przyjęć (po 50% całkowitego limitu rekrutacji) to studia 1 st. będą końcem kształcenia dla 50% studentów, a jedynie drugie 50% podejmie studia 2-go stopnia (jakie przyjąć kryteria rekrutacji ???) Oznacza to, że składnik studencki dotacji pozostałby bez zmian (8 semestrów – 50 %, 12 semestrów – 50%) WAŻNE !!! W naszej ocenie dopiero studia I stopnia, trwające 4 lata, pozwolą wykształcić PEŁNEGO specjalistę - inżyniera dla rynku.

Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH Dziękuję za uwagę Warszawa 2011