Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
SUKCES.
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
Zajęcia 3 Mgr Iryna Bilousova
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Kierowanie twórczością w organizacji
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Pracę wykonała: Anna Kur.
Strategie kariery zawodowej
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
O aktywności dorosłych i seniorów
FUNKCJA PERSONALNA.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Adam Walicki - 30 września 2010
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Lider- Przywódca.
Firma dla różnych ludzi
GRC.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Jak motywować dziecko do nauki
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Motywacja.
Pozycja lidera – kierowanie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Techniki pracy z motywacją Zajęcia 4
Psychologia w zarządzaniu
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kultura organizacyjna MSP
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Beata Toboła.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Prawo pracy.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Arkadiusz Król Grupa II a
Zachowania organizacyjne 2 i 3
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Kontrolowanie.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy Ekonomia rok I. Danuta Łakomy, Patrycja Lis Grupa IV.

Co to jest motywacja?

Motywacja ,,Wszystkie siły napędowe, które pobudzają jednostkę do dokonania wyboru, podjęcia jakiegoś działania lub utrzymania się w gotowości do działania” ,,Ogół sił i czynników pobudzających i podtrzymujących człowieka w zachowaniach zmierzających do osiągnięcia określonych celów”

Zadanie 1. Jakie są sposoby motywowania ludzi do pracy Zadanie 1. Jakie są sposoby motywowania ludzi do pracy? Co wpływa na motywację?

Grupy motywatorów i ich znaczenie Motywatory Dlaczego są skuteczne Realizacja celów Osiąganie wytycznych celów jest szczególnie ważne. Spełnienie jest jednym z najważniejszych motywatorów i źródłem dużej satysfakcji. Uznanie Zauważenie osiągnięć przez przełożonych- zwiększa to poczucie własnej wartości. Zainteresowanie pracą Praca, która dostarcza przyjemności sama w sobie jest motywująca. Odpowiedzialność Cechy tj.: odpowiedzialność, zdolność do stawiania czoła ryzyku i podejmowania właściwych decyzji, zwiększają poczucie własnej wartości. Postępy Możliwość awansu, przyznanie nagrody. Głównym motywatorem jest przekonanie, że postępy są możliwe.

Motywacja w pracy może mieć różnorodny charakter Motywacja w pracy może mieć różnorodny charakter. Najczęściej mówi się o motywacji: Wewnętrznej Zewnętrznej Pozytywnej Negatywnej

Podstawowy model motywacji Zachowanie Osiągnięcie celu lub otrzymanie nagrody Sprzężenie zwrotne Stan oczekiwania lub odczuwanie potrzeby

6 klasycznych pojęć dotyczących motywacji Potrzeba Akceptacja zadań Wzmocnienie Oczekiwany rezultat Oczekiwanie skuteczności Związek przyczynowo skutkowy

Narzędzia motywowania To zbiór metod, reguł, sposobów i form postępowania oraz rozwiązań organizacyjnych, które regulują proces motywowania w przedsiębiorstwie.

Klasyfikacja narzędzi motywowania Narzędzia motywowania Przymusu Nakazy, zakazy polecenia, normy pracy, regulaminy Zachęty Ekonomiczne Płacowe: formy wynagrodzeń, tabele płac. Pozapłacowe: nagrody, świadczenia Pozaekonomiczne Elastyczny czas pracy, formy organizacji pracy, awanse Perswazji Konsultacje, negocjacje, stawianie celów, styl celów, referendum

Zasady skutecznego doboru narzędzi motywowania (1) Zasada kompleksowości i spójności- oznacza konieczność łącznego rozpatrywania i harmonizowania różnych narzędzi oddziaływania na ludzi w procesach pracy. Przełożeni powinni w zgodny sposób dysponować określonym układem narzędzi

Zasady skutecznego doboru narzędzi motywowania (2) Zasada zróżnicowania- oznacza, że sposób motywowania oraz poziom oferowanych zachęt powinny być zróżnicowane stosownie do konkretnych oczekiwań pracowników oraz celów przedsiębiorstwa. Zestaw środków motywacyjnych nie powinien być jednolity dla wszystkich pracowników lecz zróżnicowany.

Zasady skutecznego doboru narzędzi motywowania (3) Zasada proporcjonalności- polega na tym , że ,,nagroda” za określoną działalność powinna być proporcjonalna do wymagań i efektów pracy. Zasada poczucia (widoczności) wpływu- oznacza, że pracownik może odpowiadać tylko za te wyniki, które są od niego zależne.

Zasady skutecznego doboru narzędzi motywowania (4) Zasada niewielkiej odległości czasowej- zakłada potrzebę utrzymania zbieżności czasowej między wykonaniem wyznaczonego zadania a otrzymaniem ,,nagrody” z tego tytułu. Wpływ nagrody (kary) jest tym większy im mniejszy jest odstęp czasowy między wykonaniem zadania a uzyskaniem kary z tego tytułu.

Wskazówki dla menedżerów: Nie myśl, że pracownicy mają takie same jak Ty potrzeby i oczekiwania względem pracy. Staraj się rozpoznać indywidualne, osobiste motywacje pracowników. Nikogo nie pozostawaj bez bodźców motywacyjnych, ale też nie przesadzaj z ,,dopingiem”, zwłaszcza tym o negatywnym charakterze. Nie lekceważ naturalnej skłonności ludzi do porównywania własnych osiągnięciami innych pracowników.

Zadanie 2 Co zrobić, żeby pracownicy... ... się nie spóźniali do pracy? ... każdego dnia pracowali 15 minut dłużej? ... zaczęli się uczyć języków obcych? ... w pracy nie załatwiali spraw prywatnych? ... byli dumni z pracy w tej firmie? ... oszczędzali papier toaletowy?

„Traktuj człowieka według tego, jak wygląda, a uczynisz go gorszym „Traktuj człowieka według tego, jak wygląda, a uczynisz go gorszym. Ale traktując go według tego, kim mógłby być, naprawdę takim go uczynisz” Goethe

Bibliografia A. Pietroń-Pyszczek, ,,Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menedżerów”, wyd. Marina. M. W. Kopertyńska, „Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka”, wyd. Placet. J. Ryznar: (1997) Metody w szkoleniach doradztwa rolniczego. AR Wrocław. Z. Sekuła, ,,Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Dziękujemy za uwagę!