Zwalczanie nadużyć finansowych w projekcie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Prawo administracyjne
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Alan Bacarese, Martin Polaine, czerwiec 2005
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Świętokrzyska Grupa Robocza do spraw Przeciwdziałania i Zwalczania Nieprawidłowości w Zakresie Wykorzystania FUNDUSZY Unijnych Podsumowanie 2010 Kielce,
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Regionalny Program Operacyjny
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
PROGRAM ANTYKORUPCYJNY POLSKIEJ SŁUŻBY CELNEJ
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Nadużycia finansowe w perspektywie finansowej
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 9 grudnia 2015 Przykłady typów zdarzeń z udziałem pracowników ARiMR mające znamiona korupcji lub konfliktu.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Zatrudnianie nauczycieli
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Rządowa administracja zespolona w administracji
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Zwalczanie nadużyć finansowych w projekcie RPO WSL Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2017r.

Nadużycia finansowe można zgłaszać w formie informacji pisemnej na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach, ul. Kościuszki 30, 40-048 Katowice lub drogą elektroniczną na adres: efs@wup-katowice.pl oraz OLAF-FMB-SPE@ec.europa.eu - do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych.

Podstawa prawna (wybrane akty prawne) Konwencja o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich sporządzona w Brukseli dnia 26 lipca 1995 r.; Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020 - ustawa wdrożeniowa; Wytyczne Komisji Europejskiej dla państw członkowskich i organów zarządzających programami w sprawie ryzyka nadużyć finansowych oraz skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych z 16 czerwca 2014 r., zwane dalej Wytycznymi KE. 3

Ważne pojęcia Nieprawidłowość każde naruszenie prawa unijnego lub prawa krajowego dotyczącego stosowania prawa unijnego, wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego zaangażowanego we wdrażanie EFSI, które ma lub może mieć szkodliwy wpływ na budżet Unii poprzez obciążenie budżetu Unii nieuzasadnionym wydatkiem. 4

Ważne pojęcia Nadużycie finansowe - jakiekolwiek celowe działanie lub zaniechanie naruszające interesy finansowe Wspólnot Europejskich. Obejmuje także podanie błędnych informacji, które w sposób świadomy lub lekkomyślny wprowadza w błąd lub usiłuje wprowadzić w błąd stronę w celu osiągnięcia korzyści finansowej lub innej albo uniknięcia zobowiązania. Do najczęściej identyfikowanych nadużyć należą, m.in.: korupcja, konflikt interesów, nadużycia finansowe występujące podczas zamówień publicznych oraz fałszerstwa. 5

obiecywanie, proponowanie lub wręczanie / żądanie lub przyjmowanie, Ważne pojęcia Korupcja – Ustawa z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. obiecywanie, proponowanie lub wręczanie / żądanie lub przyjmowanie, przez jakąkolwiek osobę, bezpośrednio lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści osobie pełniącej funkcję publiczną dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby / przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji. 6

bezpośrednio lub pośrednio, Ważne pojęcia popełniany w toku działalności gospodarczej, obejmującej realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej, polegający na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu / żądaniu lub przyjmowaniu, bezpośrednio lub pośrednio, osobie kierującej jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych lub pracującej w jakimkolwiek charakterze na rzecz takiej jednostki, 7

Ważne pojęcia jakichkolwiek nienależnych korzyści, dla niej samej lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby / przyjmowaniu propozycji lub obietnicy takich korzyści dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie działania, które narusza jej obowiązki i stanowi społecznie szkodliwe odwzajemnienie. 8

Założenia Polityki przeciwdziałania nadużyciom finansowym Uchwałą nr 197/90/V2016 z dnia 2 lutego 2016 r. Zarząd Województwa Śląskiego przyjął zaktualizowane Wytyczne programowe w sprawie wprowadzenia skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych oraz zarządzania ryzykiem nadużyć finansowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014- 2020. Polityki przeciwdziałania nadużyciom finansowym opracowana w całości przez IP PO WER.

Zakres i cel polityki przeciwdziałania nadużyciom finansowym Instytucje w systemie realizacji PO, są zobowiązane do: utrzymania wysokich standardów prawnych, etycznych i moralnych, przestrzegania zasad prawości, obiektywności, odpowiedzialności i uczciwości. Instytucje w systemie realizacji PO powinny być postrzegane jako instytucje przeciwne przejawom nadużyć finansowych i korupcji w prowadzeniu swojej działalności. Od wszystkich pracowników instytucji w systemie realizacji PO oczekuje się powyższego podejścia do realizowanych spraw. Instytucja Pośrednicząca PO WER na podstawie zawartych Porozumień jest zobowiązana do wprowadzenia skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych uwzględniających stwierdzone rodzaje ryzyka.

Kultura zwalczania nadużyć finansowych W sytuacji, gdy pracownik IP PO spotka się z próbą korupcji, zobowiązany jest do: zdecydowanej odmowy przyjęcia propozycji korupcyjnej; niezwłocznego zgłoszenia informacji o zaistniałej sytuacji bezpośredniemu przełożonemu lub innej osobie z kierownictwa oraz zawiadomienie właściwych organów ścigania; opisania zdarzenia w notatce służbowej; współpracy z organami ścigania w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzenia. Szczególną uwagę zwrócić należy na problem zapobiegania i zwalczania zjawisk korupcyjnych. Ze względu na charakter zadań wykonywanych przez IP PO WER pracownicy instytucji narażeni są na zjawiska korupcyjne (korupcja urzędnicza, przekupstwo, płatna protekcja, handel wpływami, itp.). Mając na uwadze, że pracownicy IP PO WER są funkcjonariuszami publicznymi, zobowiązani są do przestrzegania najwyższych standardów zachowań w celu uniknięcia wszelkich podejrzeń odnośnie prawidłowości realizowanych przez siebie zadań. W szczególności pracownicy nie mogą przyjmować jakichkolwiek korzyści w związku z wykonywanymi przez siebie zadaniami. Jednocześnie, w przypadku powzięcia informacji lub podejrzenia wystąpienia nadużycia finansowego i/lub korupcji pracownik IP PO WER jest zobowiązany do przekazania informacji w przedmiotowym zakresie bezpośredniemu przełożonemu lub innej osobie z kierownictwa. Ogólne zasady postępowania pracowników IP PO WER ujęto w Kodeksie Etyki pracowników Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach. Niniejszy dokument podlegał będzie okresowej weryfikacji i ewentualnej modyfikacji celem optymalnego dostosowania do zaistniałych okoliczności.

Kultura zwalczania nadużyć finansowych Mając na uwadze konieczność zapewnienia bezstronności i obiektywizmu w realizacji PO, Instytucja Zarządzająca PO ustaliła ogólny zakaz przyjmowania prezentów i tzw. dowodów wdzięczności przez pracowników instytucji zaangażowanych we wdrażanie PO. Pracownicy instytucji zaangażowanych we wdrażanie PO zobowiązani są do przestrzegania następujących zasad: Pracownicy instytucji nie mogą przyjmować lub żądać jakichkolwiek korzyści w zamian za wykonanie czynności służbowych. W szczególności bezwzględnie zabronione jest przyjmowanie oraz wręczanie środków pieniężnych lub ich ekwiwalentów (takich jak bony itp.). Szczególną uwagę zwrócić należy na problem zapobiegania i zwalczania zjawisk korupcyjnych. Ze względu na charakter zadań wykonywanych przez IP PO WER pracownicy instytucji narażeni są na zjawiska korupcyjne (korupcja urzędnicza, przekupstwo, płatna protekcja, handel wpływami, itp.). Mając na uwadze, że pracownicy IP PO WER są funkcjonariuszami publicznymi, zobowiązani są do przestrzegania najwyższych standardów zachowań w celu uniknięcia wszelkich podejrzeń odnośnie prawidłowości realizowanych przez siebie zadań. W szczególności pracownicy nie mogą przyjmować jakichkolwiek korzyści w związku z wykonywanymi przez siebie zadaniami. Jednocześnie, w przypadku powzięcia informacji lub podejrzenia wystąpienia nadużycia finansowego i/lub korupcji pracownik IP PO WER jest zobowiązany do przekazania informacji w przedmiotowym zakresie bezpośredniemu przełożonemu lub innej osobie z kierownictwa. Ogólne zasady postępowania pracowników IP PO WER ujęto w Kodeksie Etyki pracowników Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach. Niniejszy dokument podlegał będzie okresowej weryfikacji i ewentualnej modyfikacji celem optymalnego dostosowania do zaistniałych okoliczności.

Kultura zwalczania nadużyć finansowych Nie jest dozwolone pracownikom instytucji przyjmowanie prezentów, które mogłoby wpłynąć w sposób rzeczywisty lub domniemany na rzetelność wykonywania powierzonych im zadań, w szczególności poprzez powstanie nieformalnego zobowiązania wobec danego beneficjenta/wnioskodawcy lub powstanie konfliktu interesu. Pracownicy instytucji mogą przyjmować prezenty w formie standardowych materiałów promocyjnych powszechnie dostępnych, których celem nie jest wywarcie wpływu na sposób wykonania czynności służbowych. O próbie wręczenia prezentu, w szczególności przez beneficjenta / wnioskodawcę, w sytuacji innej niż szkolenie, konferencja, itp. pracownik jest zobowiązany poinformować bezpośredniego przełożonego. Szczególną uwagę zwrócić należy na problem zapobiegania i zwalczania zjawisk korupcyjnych. Ze względu na charakter zadań wykonywanych przez IP PO WER pracownicy instytucji narażeni są na zjawiska korupcyjne (korupcja urzędnicza, przekupstwo, płatna protekcja, handel wpływami, itp.). Mając na uwadze, że pracownicy IP PO WER są funkcjonariuszami publicznymi, zobowiązani są do przestrzegania najwyższych standardów zachowań w celu uniknięcia wszelkich podejrzeń odnośnie prawidłowości realizowanych przez siebie zadań. W szczególności pracownicy nie mogą przyjmować jakichkolwiek korzyści w związku z wykonywanymi przez siebie zadaniami. Jednocześnie, w przypadku powzięcia informacji lub podejrzenia wystąpienia nadużycia finansowego i/lub korupcji pracownik IP PO WER jest zobowiązany do przekazania informacji w przedmiotowym zakresie bezpośredniemu przełożonemu lub innej osobie z kierownictwa. Ogólne zasady postępowania pracowników IP PO WER ujęto w Kodeksie Etyki pracowników Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach. Niniejszy dokument podlegał będzie okresowej weryfikacji i ewentualnej modyfikacji celem optymalnego dostosowania do zaistniałych okoliczności.

Kultura zwalczania nadużyć finansowych Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 24 lutego 2014 r. – państwa członkowskie mają obowiązek podjęcia odpowiednich środków, by skutecznie zapobiegać konfliktom interesów, a także rozpoznawać i likwidować je, gdy powstają w związku z prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówień, by nie dopuścić do ewentualnego zakłócenia konkurencji i zapewnić równe traktowanie wszystkich wykonawców. W tym celu prowadzone są stosowne weryfikacje procesu realizacji zamówień w projektach finansowanych ze środków PO. Szczególną uwagę zwrócić należy na problem zapobiegania i zwalczania zjawisk korupcyjnych. Ze względu na charakter zadań wykonywanych przez IP PO WER pracownicy instytucji narażeni są na zjawiska korupcyjne (korupcja urzędnicza, przekupstwo, płatna protekcja, handel wpływami, itp.). Mając na uwadze, że pracownicy IP PO WER są funkcjonariuszami publicznymi, zobowiązani są do przestrzegania najwyższych standardów zachowań w celu uniknięcia wszelkich podejrzeń odnośnie prawidłowości realizowanych przez siebie zadań. W szczególności pracownicy nie mogą przyjmować jakichkolwiek korzyści w związku z wykonywanymi przez siebie zadaniami. Jednocześnie, w przypadku powzięcia informacji lub podejrzenia wystąpienia nadużycia finansowego i/lub korupcji pracownik IP PO WER jest zobowiązany do przekazania informacji w przedmiotowym zakresie bezpośredniemu przełożonemu lub innej osobie z kierownictwa. Ogólne zasady postępowania pracowników IP PO WER ujęto w Kodeksie Etyki pracowników Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach. Niniejszy dokument podlegał będzie okresowej weryfikacji i ewentualnej modyfikacji celem optymalnego dostosowania do zaistniałych okoliczności.

STANOWISKA WRAŻLIWE Za stanowiska wrażliwe przyjmuje się te stanowiska, na których pracownicy mogą być w szczególny sposób narażeni na ryzyko korupcji oraz związane z zadaniami, których niewłaściwe wykonanie może mieć wpływ na integralność i funkcjonowanie instytucji.

Wobec pracowników zatrudnionych na stanowiskach wrażliwych IP PO stosuje następujące działania zapobiegawcze i środki zaradcze (te zasady odnoszą się także do beneficjenta): odpowiedzialność i uprawnienia określone w zakresach czynności; odpowiedzialność i uprawnienia określone w upoważnieniach i pełnomocnictwach; stosowanie zasady rozdzielności funkcji; stosowanie instrukcji wykonawczych w odniesieniu do poszczególnych procesów; składanie deklaracji bezstronności i poufności przez pracowników IP PO wykonujących zadania/ czynności na stanowiskach wrażliwych;

przestrzeganie zapisów dotyczących przeciwdziałania przypadkom konfliktu interesów; szczególny nadzór w stosunku do Naczelników komórek organizacyjnych oraz innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych i decyzyjnych; szczególny nadzór w stosunku do kierowników zespołów oraz pozostałych pracowników zatrudnionych na stanowiskach szczególnie narażonych na ryzyko korupcji polegający na sprawowaniu nadzoru merytorycznego przez ich bezpośrednich przełożonych.

Czerwone flagi Czerwone flagi to sygnały ostrzegawcze mogące wskazywać na występowanie nadużyć finansowych. Istnienie czerwonej flagi nie oznacza jednoznacznie, iż mamy do czynienia z nadużyciem finansowym, jednakże obszar w którym stwierdzono okoliczności o których mowa powyżej zostaje objęty szczególną uwagą w celu wykluczenia lub potwierdzenia nadużycia finansowego. Oprócz Rejestru zgłoszeń w sprawach dot. podejrzenia wystąpienia nadużycia finansowego IP PO prowadzi dodatkowy rejestr okoliczności potencjalnie wskazujących na wyższe ryzyko wystąpienia nadużycia finansowego tzw. Rejestr czerwonych flag.

W przypadku powzięcia podczas weryfikacji dokumentacji, w tym weryfikacji wniosków o płatność oraz merytorycznej oceny wniosków o dofinansowanie projektu i/lub przeprowadzenia kontroli na miejscu i/lub rozpatrywania skargi uzasadnionego podejrzenia popełnienia oszustwa finansowego i/lub wystąpienia korupcji IP PO podejmie decyzję o: zawiadomieniu odpowiednich organów lub UOKiK o podejrzeniu popełnienia oszustwa finansowego i/lub wystąpienia korupcji; wszczęciu kontroli na miejscu; wszczęciu kontroli wewnętrznej lub audytu; podjęciu innych działań, adekwatnych do specyfiki sprawy.

Informacje dotyczące IP PO – WUP Katowice Zarządzenie Dyrektora WUP Nr NO/49/06 z dnia 15.09.2006r.– Kodeks etyki pracowników WUP. Zarządzenie Dyrektora WUP Nr NO/109/2011 z dnia 29.12.2011 r. – Polityka antykorupcyjna oraz Instrukcja zapobiegania i przeciwdziałania potencjalnym zjawiskom korupcyjnym w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Katowicach. Zarządzenie Dyrektora WUP Nr TO/1/2015 z dnia 7 stycznia 2015 r. – Wewnętrzna polityka antymobbingowa. 20

Zwalczanie nadużyć finansowych w projekcie Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach http://wupkatowice.praca.gov.pl/ Dziękuję za uwagę.