TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska
Advertisements

Mózg i jego budowa „Największym niezbadanym terytorium na świecie jest przestrzeń między naszymi uszami” Bill O’Brien
Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia.
TIK w szkole podstawowej
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Dojrzałość szkolna dziecka
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
"Zapomnij o zapominaniu!"
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
- Znaczenie wody w organizmie człowieka
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
KLOCKOMANIA.
SYLWETKA LIDERA.
Aktywne przetwarzanie informacji
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Wyobraźnia Skojarzenia
Jak uczyć się skutecznie?
Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy.
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Opracowała: Małgorzata Pawluk
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
PAMIĘĆ.
Nowoczesne techniki uczenia się
Nowoczesne techniki uczenia się
Zaburzenia spostrzegania
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia.
Techniki efektywnego uczenia się
Jak efektywnie pomagać dzieciom w nauce? Ilona Bojakowska psycholog.
Praktyczne wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich w przedszkolu i w szkole Toruń 2016 Magdalena Oleksy- Zborowska Toruń 2016.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Informatyka i technologia informacyjna?
Szkodliwość hałasu w szkole
Reprezentacje umysłowe
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Weronika D. , Natalia H. , Agnieszka W. - uczennice klasy VI
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ

Jak funkcjonuje mózg?

Co należy wiedzieć o uczeniu się? Czynniki wpływające na proces uczenia się

Proces myślenia i uczenie się odbywa się nie tylko w głowie. To ciało gra integralną rolę w całej naszej aktywności intelektualnej, a ruch inicjuje i wspiera procesy umysłowe.

- wiek w

-inteligencja

-wiedza

-zainteresowania

poziom aspiracji

koncentracja

posługiwanie się strategiami przyswajania informacji

-postawa i poglądy p

- motywacja m

-nastawienie nasytawienie

dotlenienie organizmu

-nawodnienie

-aktywność fizyczna

Reguły funkcjonowania pamięci Efekt pierwszeństwa Efekt świeżości Efekt powtórzeń Efekt odmienności Wpływ emocji Efekt podobieństwa

Magazyny pamięciowe Rejestr zmysłów Pamięć krótkotrwała Pamięć długotrwała

Funkcje półkul mózgowych Półkula lewa Półkula prawa Logika Porządkowanie Cyfry Analiza Język Sekwencje Metody, reguły Wyobraźnia Emocje Skojarzenia Synteza Muzyka Rytm Barwa Przestrzeń Marzenia

Mnemotechnika, mnemonika (gr Mnemotechnika, mnemonika (gr. mneme - pamięć) - ogólna nazwa sposobów ułatwiających zapamiętanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji. Do sposobów mnemonicznych należy np. kategoryzacja elementów, czyli uporządkowanie i pogrupowanie ich według pewnych zasad: podobieństwa znaczeniowego czy formalnego, skojarzenie ich z innymi elementami, ułożonymi rytmiczne lub mającymi formę logiczną, czy żartobliwą, dzięki czemu łatwo je zapamiętać, stosowanie skrótów werbalnych czy zewnętrznych analogii oraz układu wierszowego. Dzięki technikom może znacznie zwiększyć zakres i trwałość pamięci. Za twórcę mnemotechniki uchodzi Symonides z Keos.

Systemy mnemoniczne powstały już w starożytnej Grecji, gdzie były z powodzeniem wykorzystywane przez członków Rady Starszych, następnie rozwinęły się w Rzymie, pozwalając senatorom robić spore wrażenie na plebsie i innych politykach. Proste metody sprawiały, że zapamiętywali oni tysiące jednostek informacji, danych statystycznych, czy imion. Co stanowiło ich sekret? Starożytni odkryli dwa podstawowe czynniki wzmagające pamięć: wyobraźnię i skojarzenia

Albert Einstein mawiał, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza Albert Einstein mawiał, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Nie wykorzystując wyobraźni w procesie zapamiętywania, nie wykorzystujemy pełnych możliwości umysłu.

Zasady prawopółkulowego zapamiętywania zz Zasady główne Zasady dodatkowe Wyraźne wyobrażenia Dynamika /akcja Niezwykłość skojarzeń Humor Mnogość elementów Powiększanie Pomniejszanie Emocje Ja- wyobrażenie własnej osoby

Najpierw zobacz zapamiętywany element w wyobraźni, z powiązaniem z miejscem na którym go zapamiętujesz.

Następnie powiększ go do ogromnych rozmiarów,

puść go w ruch, niech zaczyna się przemieszczać, tańczyć, kopać, jeździć...

Dodaj zmysłowe wyobrażenia

słuchowe. Usłysz w wyobraźni jak piszczy, trąbi, krzyczy wniebogłosy, syczy, miauczy, mlaszcze...

węchowe. Poczuj jak ładnie pachnie, przypomina różę, kwiaty, lub śmierdzi spalenizną,

Smakowe Spróbuj jak smakuje. Poczuj jaki jest słodki, słony, pieprzny, ostry...

Dotykowe. Złap go i powalcz z nim, skop go lub złap i zacznij dusić, albo głaskać.

I najlepiej niech ta praca odbywa się z pierwszym skojarzeniem, które przyszło ci do głowy. Ono jest najlepsze i najsilniejsze do zapamiętania.