TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Jak funkcjonuje mózg?
Co należy wiedzieć o uczeniu się? Czynniki wpływające na proces uczenia się
Proces myślenia i uczenie się odbywa się nie tylko w głowie. To ciało gra integralną rolę w całej naszej aktywności intelektualnej, a ruch inicjuje i wspiera procesy umysłowe.
- wiek w
-inteligencja
-wiedza
-zainteresowania
poziom aspiracji
koncentracja
posługiwanie się strategiami przyswajania informacji
-postawa i poglądy p
- motywacja m
-nastawienie nasytawienie
dotlenienie organizmu
-nawodnienie
-aktywność fizyczna
Reguły funkcjonowania pamięci Efekt pierwszeństwa Efekt świeżości Efekt powtórzeń Efekt odmienności Wpływ emocji Efekt podobieństwa
Magazyny pamięciowe Rejestr zmysłów Pamięć krótkotrwała Pamięć długotrwała
Funkcje półkul mózgowych Półkula lewa Półkula prawa Logika Porządkowanie Cyfry Analiza Język Sekwencje Metody, reguły Wyobraźnia Emocje Skojarzenia Synteza Muzyka Rytm Barwa Przestrzeń Marzenia
Mnemotechnika, mnemonika (gr Mnemotechnika, mnemonika (gr. mneme - pamięć) - ogólna nazwa sposobów ułatwiających zapamiętanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji. Do sposobów mnemonicznych należy np. kategoryzacja elementów, czyli uporządkowanie i pogrupowanie ich według pewnych zasad: podobieństwa znaczeniowego czy formalnego, skojarzenie ich z innymi elementami, ułożonymi rytmiczne lub mającymi formę logiczną, czy żartobliwą, dzięki czemu łatwo je zapamiętać, stosowanie skrótów werbalnych czy zewnętrznych analogii oraz układu wierszowego. Dzięki technikom może znacznie zwiększyć zakres i trwałość pamięci. Za twórcę mnemotechniki uchodzi Symonides z Keos.
Systemy mnemoniczne powstały już w starożytnej Grecji, gdzie były z powodzeniem wykorzystywane przez członków Rady Starszych, następnie rozwinęły się w Rzymie, pozwalając senatorom robić spore wrażenie na plebsie i innych politykach. Proste metody sprawiały, że zapamiętywali oni tysiące jednostek informacji, danych statystycznych, czy imion. Co stanowiło ich sekret? Starożytni odkryli dwa podstawowe czynniki wzmagające pamięć: wyobraźnię i skojarzenia
Albert Einstein mawiał, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza Albert Einstein mawiał, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Nie wykorzystując wyobraźni w procesie zapamiętywania, nie wykorzystujemy pełnych możliwości umysłu.
Zasady prawopółkulowego zapamiętywania zz Zasady główne Zasady dodatkowe Wyraźne wyobrażenia Dynamika /akcja Niezwykłość skojarzeń Humor Mnogość elementów Powiększanie Pomniejszanie Emocje Ja- wyobrażenie własnej osoby
Najpierw zobacz zapamiętywany element w wyobraźni, z powiązaniem z miejscem na którym go zapamiętujesz.
Następnie powiększ go do ogromnych rozmiarów,
puść go w ruch, niech zaczyna się przemieszczać, tańczyć, kopać, jeździć...
Dodaj zmysłowe wyobrażenia
słuchowe. Usłysz w wyobraźni jak piszczy, trąbi, krzyczy wniebogłosy, syczy, miauczy, mlaszcze...
węchowe. Poczuj jak ładnie pachnie, przypomina różę, kwiaty, lub śmierdzi spalenizną,
Smakowe Spróbuj jak smakuje. Poczuj jaki jest słodki, słony, pieprzny, ostry...
Dotykowe. Złap go i powalcz z nim, skop go lub złap i zacznij dusić, albo głaskać.
I najlepiej niech ta praca odbywa się z pierwszym skojarzeniem, które przyszło ci do głowy. Ono jest najlepsze i najsilniejsze do zapamiętania.