Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia."— Zapis prezentacji:

1 Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia.

2 Mnemotechniki to bardzo sprytne połączenie trzech składników
Mnemotechniki to bardzo sprytne połączenie trzech składników. Metody te, bardzo skuteczne techniki zapamiętywania, nie są niczym nowym dla ludzkości. Metod tych bardzo często używali starożytni Grecy w zapamiętywaniu elementów przemówień i dysput logicznych jakie między sobą toczyli. Wyraz „mnemotechnika” pochodzi od greckiego słowa: mneme – pamięć, oraz greckiej bogini pamięci – Mnemozyny. Za twórcę technik pamięciowych, uchodzi Simonides z greckiej wyspy Keos. Stąd bajka wywodzi się ze starożytnej Grecji. To tam, po raz pierwszy zauważono, że istnieją pewne szczególne prawa pamięci. Dzięki nim, można o wiele szybciej zapamiętać dowolną informację. Budowa mnemotechnik opiera się na trzech fundamentalnych zasadach: Asocjacja Wyobraźnia Lokalizacja

3 Asocjacja Jest to metoda poprzez którą łączysz elementy do zapamiętania z elementem mnemotechniki na którym to zapamiętujesz. Każda mnemotechnika ma swoje miejsca w których zapamiętujesz potrzebne elementy. Aby połączyć te dwa elementy, należy je ze sobą skojarzyć. Pomimo że można zasugerować ci pewne asocjacje, twoje własne asocjacje są o wiele lepsze i odzwierciedlają sposób w jaki pracuje twój mózg. Rzeczy mogą być asocjowane poprzez: - umieszczenie na górze obiektu - łączenie i przenikanie się nawzajem - tańczenie wokół siebie - bycie w tym samym kolorze, zapachu, formie kształcie. Cokolwiek jest używane do połączenia rzeczy do zapamiętania z obiektem używanym do przypominania - to jest właśnie obraz asocjacji. Na przykład: połączenie cyfry 1 i złotej rybki może być wizualizowane w ten sposób: - Złota rybka wychodzi z wody na ring, trzyma w płetwach wielką złotą cyfrę jeden i (mimo, że ryby głosu nie mają) krzyczy wniebogłosy: "Jestem numer jeden!", "Jestem numer jeden!".

4 Wyobraźnia Myślę że mam bujną wyobraźnię Wyobraźnia jest używa do tworzenia połączeń i asocjacji niezbędnych do zapamiętania elementów w mnemotechnice. Innymi słowy, wyobraźnia jest to sposób, w jaki używasz swego umysłu do budowania połączeń, które mają dla ciebie jak największe znaczenie. Im silniejsze wyobrażenie, tym skuteczniej pozostanie ono w twoim umyśle dla późniejszego odtworzenia. Mnemotechniczne skojarzenia mogą być tak żywe, intensywne jak tylko chcesz jeśli tylko pomagają ci one w skutecznym zapamiętywaniu. Myślę że mam bujną wyobraźnię! 4

5 Lokalizacja Lokalizacja oferuje ci dwie rzeczy: - spójny system w którym informacja będzie przechowywana i - sposób na oddzielenie jednej mnemotechniki od innej. Mnemotechniki to innymi słowy system mentalnych miejsc w których zapamiętujesz informację. Lokalizacja odnosi się do różnego typu miejsc w jakich możesz to robić.

6 Skąd taka wspaniała pamięć!
Dawno temu w starożytnej Grecji, żyli ludzie, których szczególnie ceniono. Potrafili bowiem zadziwiać ludzkość swoją niezwykłą, tajemniczą mocą – nieograniczoną pamięcią. Były to osoby, które obejmowały kluczowe stanowiska w państwie, poeci, sławni mówcy. Jedni potrafili z pamięci wymienić imię każdego mieszkańca swojego państwa, rozpoznać twarz, opowiedzieć coś o nim. Inni umieli cytować z pamięci całe, wielotomowe poematy, jakie kiedykolwiek powstały w ich czasach. Jeszcze inni, zadziwiali publikę umiejętnością błyskawicznego zapamiętywania każdej, nawet bardzo długiej cyfry, ciągu losowych słów, czy kolejności imion. Osoby te w oczach ludności, mieli niezwykłą moc. Uważano, że są obdarzeni nadprzyrodzoną mocą. Jednak kryła się za tym pewna tajemnica. Ich niezwykła pamięć, była zupełnie zwyczajna. To, co ich wyróżniało, to przekazywana z pokolenia na pokolenie, w ścisłej tajemnicy wiedza. Wiedza o tym, jak się uczyć. Mieli do niej dostęp tylko wybrani dostojnicy. Dzisiaj, tą wiedzę możesz posiąść również Ty, drogi seniorze. Możesz opanować te techniki, aby zadziwiać nauczycieli, profesorów, kolegów i koleżanki. Dawno temu w starożytnej Grecji, żyli ludzie, których szczególnie ceniono. Potrafili bowiem zadziwiać ludzkość swoją niezwykłą, tajemniczą mocą – nieograniczoną pamięcią. Były to osoby, które obejmowały kluczowe stanowiska w państwie, poeci, sławni mówcy. Jedni potrafili z pamięci wymienić imię każdego mieszkańca swojego państwa, rozpoznać twarz, opowiedzieć coś o nim. Inni umieli cytować z pamięci całe, wielotomowe poematy, jakie kiedykolwiek powstały w ich czasach. Jeszcze inni, zadziwiali publikę umiejętnością błyskawicznego zapamiętywania każdej, nawet bardzo długiej cyfry, ciągu losowych słów, czy kolejności imion. Osoby te w oczach ludności, mieli niezwykłą moc. Uważano, że są obdarzeni nadprzyrodzoną mocą. Jednak kryła się za tym pewna tajemnica. Ich niezwykła pamięć, była zupełnie zwyczajna. To, co ich wyróżniało, to przekazywana z pokolenia na pokolenie, w ścisłej tajemnicy wiedza. Wiedza o tym, jak się uczyć. Mieli do niej dostęp tylko wybrani dostojnicy. Dzisiaj, tą wiedzę możesz posiąść również Ty, drogi czytelniku. Możesz opanować te techniki, aby zadziwiać nauczycieli, profesorów, kolegów i koleżanki, rodziców, zwierzchników czy pracowników. Będą traktować Cię specjalnie. Jak kogoś niezwykłego. Zyskasz ich sympatię, chęć do współpracy i przebywania w Twoim towarzystwie. To dlatego, warto poświęcić swój czas aby posiąść tą niezwykłą wiedzę, i zacząć z niej korzystać w praktyce. 6

7 Rzymski pokój, czyli "zakładki mieszkaniowe" lub "system miejsc"
Rzymski pokój, czyli "zakładki mieszkaniowe" lub "system miejsc". Mnemotechnika ta (jak i wszystkie pozostałe) działa w ten sposób: Tworząc sobie mentalne odpowiedniki tych elementów w umyśle i zapamiętując na nich daną informację - na każdym z nich z osobna inny kawałek informacji, jesteś w stanie później bez trudu przypomnieć sobie, co zapamiętałeś na poszczególnych elementach. Robisz to po prostu przypominając sobie te elementy (których przypomnienie nie sprawia żadnych trudności, ponieważ doskonale i długo je znasz). Zapamiętana informacja skojarzona z tym elementami pojawi się, przypomni się wówczas automatycznie.

8 Tworzenie skojarzeń, praca wyobraźni powinna przebiegać w następujący sposób:
Do głównych rodzajów technik pamięciowych, zaliczamy: Skojarzenia: łączenie nowych informacji z już zapamiętanymi Porządkowanie i grupowanie: według przyjętych zasad, np. podobieństwa znaczeniowego, formalnego, fonetycznego stosowanie praw zapamiętywania: wykorzystanie obu półkul mózgowych i ich potencjału (kolory, kształty, symbole, obrazy, dźwięki, rytm, wyróżnianie się, skróty językowe: np. połączenie pierwszych liter nazw w jedno słowo, lub zdanie (Kolory tęczy: Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Fanfarona). Na tej podstawie powstało wiele technik pamięciowych. Najważniejsze z nich, to: Łańcuchowa Metoda Zapamiętywania, Rzymski Pokój, Metoda Alfabetyczna, Zamienniki Cyfr, Zamienniki Słowne, Główny System Pamięciowy. Klucz do zapamiętywania Najważniejszym elementem szybkiego uczenia się z niezwykłą skutecznością, jest tworzenie obrazów (nowych informacji) i kojarzenie ich z tym, co już wiesz. Chodzi o umiejętność tworzenia niezwykłych skojarzeń, niecodziennych, śmiesznych, abstrakcyjnych, dynamicznych, absurdalnych, a nawet głupich. Takie bowiem skojarzenia zapadają w pamięć. Do głównych rodzajów technik pamięciowych, zaliczamy: Skojarzenia: łączenie nowych informacji z już zapamiętanymi Porządkowanie i grupowanie: według przyjętych zasad, np. podobieństwa znaczeniowego, formalnego, fonetycznego stosowanie praw zapamiętywania: wykorzystanie obu półkul mózgowych i ich potencjału (kolory, kształty, symbole, obrazy, dźwięki, rytm, wyróżnianie się, skróty językowe: np. połączenie pierwszych liter nazw w jedno słowo, lub zdanie (Kolory tęczy: Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Fanfarona). Na tej podstawie powstało wiele technik pamięciowych. Najważniejsze z nich, to: Łańcuchowa Metoda Zapamiętywania, Rzymski Pokój, Metoda Alfabetyczna, Zamienniki Cyfr, Zamienniki Słowne, Główny System Pamięciowy. Szybka nauka :: Klucz do zapamiętywania Najważniejszym elementem szybkiego uczenia się z niezwykłą skutecznością, jest tworzenie obrazów (nowych informacji) i kojarzenie ich z tym, co już wiesz. Chodzi o umiejętność tworzenia niezwykłych skojarzeń, niecodziennych, śmiesznych, abstrakcyjnych, dynamicznych, absurdalnych, a nawet głupich. Takie bowiem skojarzenia zapadają w pamięć. 8

9 Zastosowanie mapy myśli.

10 Najpierw zobacz zapamiętywany element w wyobraźni, z powiązaniem z miejscem na którym go zapamiętujesz.

11 Następnie powiększ go do ogromnych rozmiarów,

12 puść go w ruch, niech zaczyna się przemieszczać, tańczyć, kopać, jeździć...

13 Dodaj zmysłowych wyobrażeń:
słuchowych. Usłysz w wyobraźni jak piszczy, trąbi, krzyczy wniebogłosy, syczy, miauczy, mlaszcze węchowych. Poczuj jak ładnie pachnie, przypomina różę, kwiaty, lub śmierdzi spalenizną, snuje się swądem trupa. smakowych. Spróbuj jak smakuje. Poczuj jaki jest słodki, słony, pieprzny, ostry... Wzrokowych. Zobacz i postaraj się jak najwięcej wdrukować do mózgu. dotykowych. Złap go i powalcz z nim, skop go lub złap i zacznij dusić, albo głaskać. wzrokowych. Zobacz i postaraj się jak najwięcej wdrukować do mózgu. 13

14 Obrazy doskonałe do skutecznego zapamiętywania.
Wyobraźnia to najwyższa forma energii umysłowej, jaką dysponujemy. To napęd skutecznego uczenia się i warunek naszego rozwoju. Rozum analizuje i organizuje. Tylko wyobraźnia tworzy. Wiadomo bowiem, że mózg myśli obrazami. Nawet, jeśli wydaje Ci się inaczej. Gdy powiem „Kot”, to czy widzisz napis K O T, czy zwierzaka? Jaki ma kolor? Wszyscy dobrzy trenerzy, mówcy, nauczyciele wiedzą o tym doskonale. To dlatego budują w głowach słuchaczy obrazy, poprzez odpowiednią gestykulację i lingwistykę. Stąd powiedzenie, że jeden obraz jest więcej wart, niż tysiąc słów. A teraz pomyśl o nauce. Jedna osoba siedzi i godzinami kuje, powtarzając w kółko treść książki. Potem w mig zapomina, bo pojawił się stres. Jest przygnębiona, zirytowana, zła na cały świat i nauczycieli. Nic jej się nie chce. Druga osoba świetnie się bawi, bo tworzy zabawne historyjki, niezwykłe obrazy. Zajmuje jej to 10x mniej czasu i pamięta trwalej. Którą osobą chcesz być? Wybór należ tylko do Ciebie! A teraz formuła sukcesu – zapisz ją i zapamiętaj! OBRAZ + AKCJA + EMOCJE + SKOJARZENIA = DOBRA PAMIĘĆ Obraz powinien być żywy, dynamiczny, zaskakujący, śmieszny, absurdalny. Zamiast zdjęcia, powinien to być film (akcja). Aby włączyć emocje, to Ty musisz być aktorem w tym filmie. Zamiast oglądać obraz z daleka, wejdź w niego! wyobraźnia to najwyższa forma energii umysłowej, jaką dysponujemy. To napęd skutecznego uczenia się i warunek naszego rozwoju. Rozum analizuje i organizuje. Tylko wyobraźnia tworzy. Wiadomo bowiem, że mózg myśli obrazami. Nawet, jeśli wydaje Ci się inaczej. Gdy powiem „Kot”, to czy widzisz napis K O T, czy zwierzaka? Jaki ma kolor? Albo gdy powiem „Droga”, to czy widzisz napis „DROGA”, czy jakiś odcinek drogi, czyli jej obraz? Wszyscy dobrzy trenerzy, mówcy, nauczyciele wiedzą o tym doskonale. To dlatego budują w głowach słuchaczy obrazy, poprzez odpowiednią gestykulację i lingwistykę. Stąd powiedzenie, że jeden obraz jest więcej wart, niż tysiąc słów. A teraz pomyśl o nauce. Jedna osoba siedzi i godzinami „kuje”, powtarzając w kółko treść książki. Potem w mig zapomina, bo pojawił się stres. Jest przygnębiona, zirytowana, zła na cały świat i nauczycieli. Nic jej się nie chce. Druga osoba świetnie się bawi, bo tworzy zabawne historyjki, niezwykłe obrazy. Zajmuje jej to 10x mniej czasu i pamięta trwalej. Którą osobą chcesz być? Wybór należ tylko do Ciebie! A teraz Twoja formuła sukcesu – zapisz ją i zapamiętaj! OBRAZ + AKCJA + EMOCJE + SKOJARZENIA = DOBRA PAMIĘĆ Obraz powinien być żywy, dynamiczny, zaskakujący, śmieszny, absurdalny. Zamiast zdjęcia, powinien to być film (akcja). Aby włączyć emocje, to Ty musisz być aktorem w tym filmie. Zamiast oglądać obraz z daleka, wejdź w niego! 14

15 Zasady uczenia się Zasady te odnoszą się do tworzenia obrazów.
Synestezja. Jest to połączenie zmysłów. Jeśli Twoim głównym kanałem zapamiętywania jest wzrok, do obrazów dołóż dźwięk, smak, zapach, dotyk. Pamiętaj, że im więcej zmysłów jest zaangażowanych w naukę, tym łatwiej i trwalej zapamiętasz materiał. Ruch. Jesteśmy ewolucyjnie zaprogramowani do odbierania ruchu. To co się ruszało w czasach prehistorycznych, mogło nas zjeść (wróg), albo uciec przed nami i wtedy padaliśmy z głodu. Dlatego łatwiej zapamiętujemy ruch. Pamiętaj, aby każdy obraz był dynamiczny, pełen ruchu a Ty powinieneś być w tym obrazie aktorem. Seksualność. To z łatwością zapamiętuje każdy dorosły człowiek. Ma to związek również z ewolucją i zdolnością do przetrwania. Humor. Pamiętaj, aby nauka nigdy nie była nudna, lecz zabawna! To klucz do skutecznego uczenia się! Im więcej zabawy, tym łatwiejsza nauka i lepsze zapamiętywanie. Zamiast nudnych skojarzeń, buduj absurdalnie zabawne! Kolory. Im więcej kolorów użyjesz do tworzenia obrazów, podkreślania, czy rysowania, tym łatwiej zapamiętasz. Wyolbrzymianie. Jeśli tworzysz obraz który chcesz zapamiętać, powiększ go! Zwiększ liczbę przedmiotów. Zamiast 1 długopisu, zobacz ich miliony, które lecą z hukiem z nieba! Zamiast zwykłej szklanki, zobacz ogromną jak kula ziemska!

16 . Zasady uczenia się w obrazach
16

17 . Seksualność Humor Kolory i wyolbrzymienie Ruch
17

18 Zadania do wykonania 1.Postaraj się rozwiązać rebus. 2.Przypomnij sobie kogo dzisiaj widziałeś,-aś , gdy wychodziłeś-ąś z domu. 3.Z podanych poniżej liter ułóż nazwy zawodów. ODGRNOIK   ARLZEK RZKEJAOL MYNARZRA KATWOAD MENIKCHA KARZPIE Ogrodnik AFTOFOGR IKGRNÓ OLIPANTCJ IKTWONRA KICAEOWR HYLIKAUDR GARZESTRZMI 4. Popatrz przez chwilę i postaraj się przerysować wzór. 4. Popatrz przez chwilę i postaraj się przerysować wzór. 18

19 Rebusy 1. czterowyrazowy Ekstra nowy konkurs komputerowy

20 2. trzywyrazowy Atom i skarpetka 3. dwuwyrazowy Kuchnia gazowa

21 I najlepiej niech ta praca odbywa się z pierwszym skojarzeniem, które przyszło ci do głowy. Ono jest najlepsze i najsilniejsze do zapamiętania.

22 W ten właśnie sposób działają mnemotechniki
W ten właśnie sposób działają mnemotechniki. Zapamiętujesz daną informację odciskając silne wrażenie w pamięci - dzięki intensywnym wyobrażeniom. Z ponieważ robisz to w określonych miejscach, informacja ta jest związana z nimi, a znając te miejsca - masz do zapamiętanych informacji pełny dostęp. Nie ma możliwości by coś ci wyleciało z głowy. Przypomina to zwykły notatnik, który zawsze nosisz przy sobie i w każdej chwili możesz otworzyć i przeglądnąć zapisane w nim rzeczy, dopisać nowe, itd...

23 Poćwicz teraz zapamiętywanie konkretnych informacji, z którymi spotykasz się na co dzień w życiu. Wyliczanki, typologie, cechy czegoś tam. Zabawa dworcowa. Uczestnicy podzieleni na grupy wydają odpowiednie odgłosy: Zawiadowca stacji –odsunąć się!, Sprzedawca lodów- lody cytrynowe, lody czekoladowe, Ojciec Malinowski- do widzenia! Lidka Malinowska- powodzenia, Ciocia Emilia- płacz, Wujek Henryk- uważaj na siebie, Zegar dworcowy- tik-tak, tik-tak, Lokomotywa- puf, Drzwi wagonu- trzask. Oto cała historia dworcowa. Proszę aby wszyscy wyznaczeni do ról wypowiadali sekwencje słowne, gdy usłyszą nazwę swojej roli. Uczestnicy podzieleni na grupy wydają odpowiednie odgłosy: 23

24 Metoda Łańcuchowa To podstawowa technika pamięciowa, swoisty fundament, dzięki któremu opanowanie bardziej zaawansowanych metod stanie się naprawdę łatwe. Techniki tej używa się do zapamiętywania na ogół krótkiego szeregu różnych informacji, np. listy elementów do zapamiętania lub spraw do załatwienia, łącząc, kojarząc każdy element tego szeregu z następnym, lub łącząc wszystkie elementy w jakąś barwną historyjką. Przykład Mamy listę wyrazów do zapamiętania: fotel, pędzel, butelka, rogal, kartka pocztowa, piekarnik, huśtawka, Pinokio, dzwonek, czapka. Układamy opowiadanie z wyżej podanych wyrazów. Pamiętamy o tworzeniu obrazów i włączeniu naszych zmysłów i emocji. Pierwszy wyraz, aby dobrze zapamiętać, że to od niego rozpoczyna się łańcuch, możemy połączyć ze swoją osobą np. siedzę na wielkim, mięciutkim, białym fotelu. Malujemy go pędzlem (wybierz na jaki kolor i wyobraź sobie, że to robisz). Pędzel wpada nam do pięknie malowanej butelki. Nie tylko to widzimy, ale także słyszymy. Butelkę rozbijamy o twardy jak kamień rogal. Jest on przedstawiony na kartce pocztowej (dokładnie zobacz jak wygląda, może wystawać z tej kartki, od kogo ona jest itd.). Wsadzamy ją do piekarnika i widzimy jak się pali. Z piekarnika robimy bardzo wygodne siedzisko z huśtawki, na której siadamy i bujamy się, czując powiew wiatru. Wskakując na huśtawkę Pinokio spadł, aż słychać odgłos drewna, z którego jest zrobiony. Na czubku nosa Pinokio wisi dzwonek, który dźwięczy przy każdym ruchu Pinokia. Dzięki czarom, dzwonek zamienia się w czapkę.

25 Powiedzmy, że masz w planie zrobić następujące zakupy: - jabłka - zeszyty - szklanki - pióro wieczne - myszkę do komputera - dyskietki - gazetę - "Bravo" Większość ludzi w takiej sytuacji na ogół miota się wokoło w poszukiwaniu długopisu lub kawałka papieru, albo w ostateczności próbuje zapamiętać tę listę przez wielokrotne powtarzanie (zapominając w konsekwencji co najmniej parę elementów). A przecież wystarczy wykorzystać twórczą siłę wyobraźni i zbudować ciąg intensywnych obrazów, układających się w niezwykłą, ale barwną historię…

26 A teraz zamknij oczy i przypomnij sobie w wyobraźni całą tę niezwykłą historię, od początku do końca. Po czym odtwórz zapamiętaną dzięki niej listę zakupów. Jeśli przywołanie z pamięci wszystkich scen sprawia ci trudność, przeczytaj ten opisz raz jeszcze i raz jeszcze obejrzyj, zobacz na ekranie umysłu całą tę historię tak szczegółowo, jak tylko potrafisz, krok po kroku. Wymyśl sam kilka podobnych ćwiczeń i nabieraj wprawy w posługiwaniu się Metodą Łańcuchową. Pamiętaj, że im bardziej żywe, intensywne będą twoje skojarzenia, im bardziej niezwykłe, śmieszne i dynamiczne, tym lepiej. System ten doskonale nadaje się do zapamiętywanie krótkich wyliczanek, listy elementów, haków które pojawiają się zwykle w trakcie studiowania.

27 Metoda Liczbowo- Kształtowa
W poprzednich rozdziałach poznałeś zasady posługiwania się Metodą Łańcuchową i Rzymskiego Pokoju, w których wykorzystuje się wszystkie prawa pamięci z wyjątkiem porządku i numeracji. Przejdziemy teraz do omówienia Metody Liczbowo-Kształtowej, która tym różni się od poprzednich, że główną rolę odgrywają w niej specjalnie skonstruowane, stałe pamięciowe obrazy-klucze, z którymi można połączyć, skojarzyć dowolną zapamiętywaną informację. Systemy zakładek można porównać do szafy, w której wisi jakaś skończona liczba wieszaków. Te wieszaki nigdy się nie zmieniają, ale ubrania, które na nich wieszasz tak - i może ich być bardzo dużo. W systemie zakładek obrazkowych, albo "cyfropodobnych" liczba, jej kształt (lub symbolika) to właśnie te wieszaki, a ubrania, które na nich wieszasz to "rzeczy do zapamiętania". System ten jest łatwy i obejmuje tylko liczby od 1 do 10.

28 Oto on. Od "teraz do końca życia" zapamiętaj że :

29 1 = miecz

30 2 = łabądź

31 3 = mewa

32 4 = chorągiewka

33 5 = haczyk

34 6 = gwizdek

35 7 = statek

36 8 = bałwanek

37 9 = Rozwijający się dywan

38 10 = Rzymski woźnica

39 Poświęć chwilę na zapamiętanie tego systemu
Poświęć chwilę na zapamiętanie tego systemu. Zamknij oczy, przebiegnij w myślach liczby od 1 do 10 i przy każdej z nich zobacz na ekranie umysłu wyobrażenie odpowiadające liczbie wykorzystując/dodając jak najwięcej znanych ci praw pamięci, zwłaszcza przesadę, kolor, ruch i akcję. Powinieneś naprawdę "widzieć" wszystkie obrazy pod zamkniętymi powiekami, możesz je także słyszeć, czuć, smakować i dotykać. A potem zrób dokładnie tak samo, ale w porządku odwrotnym, czyli znowu oglądaj "żywe" skojarzenia dla liczb od 10 do 1, a potem zrób to raz jeszcze, ale na wyrywki. Baw się możliwościami swojej wyobraźni, sprawdzaj jak szybko podsunie ci stosowne obrazy. I wreszcie odwróć całą zabawę. Na ekranie umysłu "wyświetlaj" teraz tylko obrazy i sprawdź, jak szybko przydasz im dobrane uprzednio liczby. Zrób to teraz.

40 Zapamiętywanie pierwszej litery – gdy zapamiętamy pierwszą literę często już łatwiej przypomnieć sobie resztę.

41 Tworzenie wierszyków z rymem i rytmem – (np. uje się nie kreskuje).
Oto przykładowy wierszyk ułatwiający zapamiętanie reguł pisowni "u": Zapamiętaj zawsze tu Pisz otwarte zwykłe "u" W słowach: skuwka i zasuwka Gdyż wyjątkiem są te słówka: W cząstkach: -unka, -un i -unek Opiekunka, zdun, pakunek Pisz je także w cząstce -ulec Więc budulec i hamulec W ulu, dwu, gdzie u litera Wyraz kończy lub otwiera Wreszcie - niech nikt nie kreskuje W czasowniku cząstki -uje.  Oto przykładowy wierszyk ułatwiający zapamiętanie reguł pisowni "u": Zapamiętaj zawsze tu Pisz otwarte zwykłe "u" W słowach: skuwka i zasuwka Gdyż wyjątkiem są te słówka: W cząstkach: -unka, -un i -unek Opiekunka, zdun, pakunek Pisz je także w cząstce -ulec Więc budulec i hamulec W ulu, dwu, gdzie u litera Wyraz kończy lub otwiera Wreszcie - niech nikt nie kreskuje W czasowniku cząstki -uje.  41

42 Zapamiętywanie rozmieszczenia tekstu na stronie – tego czy jest napisany tłustą czcionką czy nie itp. Próbując zapamiętać kolejność planet Układu Słonecznego, wyodrębniamy pierwsze litery i tworzymy z nich nowe słowa, które w połączeniu stanowią łatwe do zapamiętania zdanie: Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Upiecze Nam Placek (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun). - Moją Wolę Znaj Matole. Jak Się Uprę, Nie Pozwolę.   Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Upiecze Nam Placek Symbole kierunków stron świata: North, East, South, West - Na Ekranie Siedzi Wrona Inny przykład: Lecą Cegły, Dom Murują - pierwsze litery wyrazów w tym zdaniu reprezentują cyfry rzymskie: L - 50, C - 100, D - 500, M 42

43 Rozbicie szeregu na części i ponowne ich złożenie – gdy chcemy zapamiętać np. numer telefonu (grupowane po 2, 3 cyfry) Zamienniki cyfr: metoda obrazkowa Jest to technika, która polega na zamianie cyfr w kształty. Same cyfry są dla umysłu czymś abstrakcyjnym. Znacznie łatwiej zapamiętuje on fizyczne formy, które może wizualizować. Zamienniki cyfr – jak to działa? Tworzysz swój własny system zamienników cyfr. Liczbom przyporządkowujesz określone obrazy, na zasadzie: kształtu lub własnego skojarzenia. Przykładowe zamienniki: 0 to balon, jajko, piłka 1 to świeca, ołówek, palec, rakieta, strzykawka 2 to łabędź, przełącznik światła (2 pozycje on/off) 3 to znak ostrzegawczy (żółty trójkąt), koniczyna 4 to jaht (kształt żagla), krzesło 5 to gwiazda pięcioramienna, dłoń, hak, rękawiczka 6 to gwizdek, trąba słonia, rewolwer (kaliber 6), kostka do gry 7 to kosa, flaga, laska 8 to bałwan, okulary 9 to słuchawka telefonu, ślimak 10 to flip i flap, rycerz (miecz i tarcza), Bolek i Lolek 1 to świeca, ołówek, palec, rakieta, strzykawka 2 to łabędź, przełącznik światła (2 pozycje on/off) 3 to znak ostrzegawczy (żółty trójkąt), koniczyna 4 to jaht (kształt żagla), krzesło 5 to gwiazda pięcioramienna, dłoń, hak, rękawiczka 6 to gwizdek, trąba słonia, rewolwer (kaliber 6), kostka do gry 7 to kosa, flaga, laska 8 to bałwan, okulary 9 to słuchawka telefonu, ślimak 10 to flip i flap, rycerz (miecz i tarcza), Bolek i Lolek 43

44 Mapy umysłowe w sposób obrazowy przedstawiają to, czego się uczymy.
Tworzenie map umysłowych jest doskonałym sposobem przyspieszającym uczenie się i powtarzanie przerobionego materiału. Ich skuteczność wiąże się z harmonijnym wykorzystaniem obydwu półkul mózgowych. Mapy umysłowe w sposób obrazowy przedstawiają to, czego się uczymy. Ułatwiają koncentrację, rozumienie, zapamiętywanie i powtórzenie. Opierają się na słowach - kluczach. Poprzez obrazowe przedstawienie treści umożliwiają wychwytywanie powiązań i zależności.

45 Rysując mapę musimy pamiętać, że: Zaczynamy od głównego zagadnienia i stopniowo dodajemy szczegóły. Stosujemy rysunki, symbole, znaki graficzne, napisy używając wielu kolorów. Mapa może zawierać dowolną ilość odgałęzień i kolejnych rozwidleń. Temat opracowywanego zagadnienia zapisujemy u góry kartki, a następnie przetwarzamy go na symbol - obraz i umieszczamy na środku. Używając różnych symboli możemy dla ich zapamiętania tworzyć legendę. Zaznaczamy ją w lewym dolnym rogu. Ustalając symbol dla jakiegoś pojęcia czy zagadnienia stosujemy go konsekwentnie w niezmienionej formie również na innych mapach umysłowych. Rysowanie gałązek rozpoczynamy od strony prawej zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Napisy robimy nad gałązkami. Gałązki najważniejsze pogrubiamy , napisy znajdujące się na nich piszemy większymi literami. Powstała mapa przypomina kształtem komórkę nerwową.

46 Pierwotną mapę umysłową tworzymy tak, jak w danym momencie podpowiada nam intuicja. Następnie analizujemy ją, szukamy powiązań i zależności, dokonujemy ewentualnych zmian. Teraz wykonujemy kolejną mapę, którą zachowujemy jako matrycę do powtórzeń. Powtarzając wiadomości staramy się najpierw wykonać mapę z pamięci, a dopiero później porównujemy z matrycą.

47 Przykładowa mapa umysłowa
Co jest w lesie?

48 Mapa myśli Najlepszym sposobem do pełnego wykorzystania swojego potencjału, jest tworzenie map myśli. To najwyższa forma w pełni pozwala aktywować obie półkule mózgu. Naucz się tworzenia map myśli i korzystaj z nich w każdej sytuacji, gdzie jest to możliwe. Jedynym ograniczeniem tej metody, jest tylko Twoja wyobraźnia! Wzmacniaj zapamiętywanie map myśli mnemotechnikami. Ponumeruj kolejne gałęzie i użyj podstawników cyfr, aby je zapamiętać. Słowa klucze i obrazki znajdujące się na poszczególnych gałęziach, zapamiętaj za pomocą Łańcuchowej Metody Skojarzeń. Rysuj, koloruj, wyobrażaj sobie wszystko, co możesz. W ten sposób znacznie więcej i szybciej zapamiętasz, korzystając z pełnego potencjału jaki w Tobie drzemie!

49 Ogólna zasada przy stosowaniu mnemotechnik to używanie absurdu
Ogólna zasada przy stosowaniu mnemotechnik to używanie absurdu. Dlaczego zapamiętujemy głupie filmy, nawet takie, które nas nie ciekawiły? Właśnie dlatego, że były głupie. Dobrze pamiętamy także rzeczy dramatyczne lub śmieszne. To właśnie one poruszają nas najbardziej. Przedstawiłam tylko kilka przykładów. Mnemotechnik jest oczywiście dużo więcej. Mam nadzieję, że zaciekawiłam Was na tyle, że sami spróbujecie pogłębić wiedzę na temat powyższego zagadnienia. Najważniejsze to abyście uświadomili sobie, że uczenie się nie musi być przymusem tylko przyjemnością, dobrą zabawą. Zainteresowanym polecam ponadto zapoznanie się z potężnym system mnemonicznym, stworzonym przez Tony'ego Buzana, pozwalającym zapamiętać nawet 50 tysięcy jednostek informacji. Marek Szurawski - Jak Poprawić Pamięć? – Praktyczny poradnik na temat metod i technik doskonalenia pamięci. Buzan Tony - Pamięć na zawołanie Dziękuję za uwagę.   


Pobierz ppt "Przykładowe Mnemotechniki – budowa i zasada tworzenia."

Podobne prezentacje


Reklamy Google