Umowa o przyznaniu pomocy działanie 19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność PROW na lata 2014 – 2020 w zakresie podejmowania działalności gospodarczej Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów na lata 2014-2020.
Postanowienia ogólne (§3 umowy) Zakres umowy Umowa określa prawa i obowiązki Stron związane z realizacją operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej. Postanowienia ogólne (§3 umowy) W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty cel określony przez Beneficjenta oraz wskaźniki. Uwaga! W trakcie realizacji operacji Beneficent nie może dokonać zmiany celu operacji oraz zadeklarowanych wskaźników. Operacja powinna zostać zrealizowana nie później niż w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy i nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 roku.
Środki finansowe przyznane na realizację operacji (§4 umowy) Pomoc zostanie przekazana w dwóch transzach: Pierwszej w wysokości 80% kwoty pomocy; Drugiej w wysokości 20% kwoty pomocy.
Zobowiązania Beneficjenta (§5 umowy) Realizacja operacji zgodnie z biznespalnem, stanowiącym załącznik do umowy; Niefinansowanie operacji z innych środków publicznych; Podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej do dnia złożenia wniosku o płatność (WoP) pierwszej transzy; Zgłoszenia do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego i wypadkowego z tytułu wykonywanej działalności do dnia złożenia WoP pierwszej transzy; Utworzenia, najpóźniej do dnia złożenia WoP drugiej transzy, miejsc pracy (zatrudnienie na podstawie umowy o pracę) – jeśli dotyczy danej operacji; W trakcie realizacji operacji oraz w okresie dwóch lat od wypłaty drugiej transzy pomocy: wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w pkt 3; podleganie ubezpieczeniom, o których mowa w pkt 4; utrzymanie utworzonego/utworzonych miejsca/miejsc pracy, o których mowa w pkt 5;
Zobowiązania Beneficjenta c.d. (§5 umowy) W trakcie realizacji operacji oraz w okresie pięciu lat od wypłaty drugiej transzy pomocy: umożliwienie przedstawicielom ZW i ARiMR dokonywania kontroli na miejscu; umożliwienie uprawnionym podmiotom dokonywania audytów i kontroli dokumentów; obecności (osobistej lub osoby upoważnionej) w trakcie audytów i kontroli; dokumentowanie zrealizowania operacji oraz przechowywanie dokumentacji związanej z przyznaną pomocą; udostępnianie uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji Programu; Informowanie ZW o zmianie sytuacji faktycznej i prawnej, mogącej mieć wpływ na realizację operacji; Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z realizacją operacji; Zrealizowanie operacji, złożenie w terminie WoP, przedstawienie wraz z WoP drugiej transzy dokumentów potwierdzających osiągnięcie celu i wskaźników; Osiągnięcie co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie poziomu sprzedaży produktów i usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy; Złożenie do ZW informacji monitorującej z realizacji biznesplanu do końca kwartału, następującego po pierwszym roku od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy.
Wniosek o płatność (§6 umowy) Wniosek o płatność pierwszej transzy składa się w terminie 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Wniosek o płatność drugiej transzy składa się po spełnieniu warunków wypłaty drugiej transzy pomocy, nie później jednak niż w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy i nie później niż 31 grudnia 2022 r. W przypadku gdy WoP zawiera braki, ZW dwukrotnie wzywa Beneficjenta do ich usunięcia, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Wypłaty pomocy dokonuje ARiMR, po pozytywnym rozpatrzeniu WoP, w terminie: 30 dni od dnia złożenia WoP pierwszej transzy; 3 miesięcy od dnia złożenia WoP drugiej transzy.
Warunki wypłaty środków finansowych z tytułu I transzy pomocy (§8 umowy) Beneficjent podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą. Dokonał zgłoszenia działalności gospodarczej do rejestru CEIDG. Zgłosił się do ubezpieczeń społecznych. Uzyskał pozwolenia/zezwolenia/decyzje, które są wymagane przez odrębne przepisy do realizacji operacji. Zrealizował/realizuje zobowiązania określone w umowie. Złożył w terminie WoP. Warunki wypłaty środków finansowych z tytułu II transzy pomocy (§8 umowy) Beneficjent zrealizował operację zgodnie z biznesplanem. Udokumentował zrealizowanie operacji.
Warunki wypłaty pomocy – sankcje (§8 umowy) W przypadku gdy Beneficjent nie spełnił warunków wypłaty pomocy dla I i/lub II transzy, ZW odmawia wypłaty całości pomocy, a w przypadku gdy część pomocy została już wypłacona – następuje jej zwrot. W przypadku stwierdzenia finansowania operacji z innych środków publicznych następuje odmowa wypłaty pomocy i ewentualnie zwrot już wypłaconej części pomocy. W przypadku niezrealizowania działań informacyjnych i promocyjnych, kwotę pomocy do wypłaty pomniejsza się o 1%. W przypadku nieprzekazywania/nieudostępniania ZW, LGD lub innym podmiotom w terminie danych związanych z operacją, kwotę pomocy do wypłaty pomniejsza się o 0,5%
Warunki wypłaty pomocy – sankcje c.d. (§8 umowy) W przypadku gdy Beneficjent nie prowadzi oddzielnego systemu rachunkowości albo nie korzysta z odpowiedniego kodu rachunkowego, kwotę pomocy do wypłaty pomniejsza się o 10%. Uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli związanej z realizacją operacji – odmowa wypłaty pomocy i ewentualnie zwrot już wypłaconej części pomocy. Nieutworzenie miejsc pracy - odmowa wypłaty pomocy i ewentualnie zwrot już wypłaconej części pomocy. Jeżeli ogólna ocena WoP prowadzi do ustalenia przez ZW poważniej niezgodności, lub ustalono, że Beneficjent przedstawił fałszywe dowody w celu otrzymania pomocy, odmawia się wypłaty pomocy lub pomoc podlega zwrotowi w całości. Dodatkowo Beneficjent zostaje wykluczony z tego rodzaju operacji w roku kalendarzowym, w którym stwierdzono niezgodność, oraz w roku następnym.
Wypowiedzenie umowy (§10 umowy) Beneficjent nie rozpoczął realizacji operacji do końca terminu złożenia WoP pierwszej transzy. Beneficjent nie osiągnął celu operacji oraz wskaźników jego realizacji do dnia złożenia WoP drugiej transzy. Beneficjent nie złożył w terminie WoP. Beneficjent nie złożył w terminie informacji monitorującej z realizacji biznesplanu. Beneficjent odstąpił od realizacji operacji lub zobowiązań wynikających z umowy. Beneficjent został wykluczony z otrzymywania pomocy. Beneficjent może zrezygnować z realizacji operacji na podstawie pisemnego wniosku o rozwiązanie umowy.
Zwrot wypłaconej pomocy (§11 umowy) Finansowanie operacji z innych środków publicznych – zwrotowi podlega 100% wypłaconej kwoty pomocy. Beneficjent nie utrzymał miejsc pracy przez okres, w którym był zobowiązany do ich utrzymania – zwrotowi podlega 100% wypłaconej kwoty pomocy. Beneficjent nie wykonywał działalności gospodarczej przez okres, w którym był zobowiązany do jej wykonywania – zwrotowi podlega 100% wypłaconej kwoty pomocy. Beneficjent nie podlegał ubezpieczeniom społecznym przez okres, w którym był zobowiązany do podlegania im – zwrotowi podlega 100% wypłaconej kwoty pomocy. Beneficjent nie osiągnął co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynął rok od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy – zwrotowi podlega 100% wypłaconej kwoty pomocy.
Zwrot wypłaconej pomocy (§11 umowy) Beneficjent nie przechowuje dokumentów związanych z przyznaną pomocą przez 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy – zwrotowi podlega do 3% wypłaconej kwoty pomocy. Beneficjent nie umożliwił przeprowadzenia kontroli związanych z realizacją operacji w okresie 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy – zwrotowi podlega pomoc w zakresie, w jakim uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli przyczyniło się do braku możliwości sprawdzenia zakresu operacji podlegającemu kontroli. Beneficjent nie przekazał uprawnionym podmiotom danych związanych z operacją – zwrotowi podlega 0,5% wypłaconej kwoty pomocy. Beneficjent nie przekazał uprawnionym podmiotom danych niezbędnych do przeprowadzenia ewaluacji – zwrotowi podlega 0,5% wypłaconej kwoty pomocy.
Zmiana umowy (§12 umowy) Umowa może zostać zmieniona na wniosek każdej ze stron, przy czym zmiana ta nie może powodować: zwiększenia kwoty pomocy, zmiany celu operacji oraz wskaźników, zmniejszenia poziomu sprzedaży określonego w biznesplanie. Złożony przez Beneficjenta wniosek o zmianę umowy będzie podlegał rozpatrzeniu, jeżeli wraz z wnioskiem zostanie dostarczona opinia organu decyzyjnego LGD potwierdzająca, że przedmiotowa zmiana jest zgodna z LSR.
Dziękuję za uwagę „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.