e-administracja / e-government Daniel Rurarz
E-administracja – co to jest? E-administracja, elektroniczna administracja – wykorzystanie technologii (tele)komunikacyjnych w administracji publicznej - wszystko co pozwala zastąpić tradycyjny obieg dokumentów drukowanych w administracji obiegiem dokumentów w postaci elektronicznej.
E-administracja – po co nam? skraca i ułatwia załatwienie wszelkich spraw urzędowych wymusza modernizację administracji jest najtańszą i najskuteczniejszą formą dostępu obywateli do informacji publicznej przybliża realizację mobilności obywateli UE
E-administracja W e-administracji można wydzielić dwie grupy: front-office back-office
Front-office Tak zwana część popytowa. wszystkie działania jakie odbywają się pomiędzy interesantem a administracją za pośrednictwem Internetu tradycyjne usługi realizowane za pośrednictwem narzędzi informatycznych
Back-office Tak zwane zaplecze administracyjne. część podażowa e-administracji korzystają z niej różnego poziomu urzędy admnistracji publicznej
Przykładowa procedura Petent loguje się na stronie internetowej odpowiedniego urzędu Wybiera czynność do wykonania, np. złożenie zeznania podatkowego Serwis w wyniku odpowiedniej procedury generuje formularz do wypełnienia przez petenta
Przykładowa procedura Po wypełnieniu wymaganych / wszystkich pól interesant wysyła formularz System waliduje formularz, w razie potrzeby wraca do kroku 3 i prezentuje użytkownikowi błędy. W razie braku błędów aplikacja zostaje wciągnięta do systemu. System workflow wybiera odpowiednią procedurę, formularz jest wysyłany do odpowiedniej jednostki
Przykładowa procedura Dane trafiają w odpowiedniej kolejności do odpowiednich urzędników. Zachowane są prawa dostępu a czas wykonania określonych czynności jest z góry narzucony Po przejściu całej procedury interesant jest powiadamiany o tym fakcie. W razie potrzeby odebrania jakiś dokumentów otrzymuje stosowną informację.
E-administracja w EU Najlepiej rozwinięte e-usługi administracyjne: e-podatki systemy celne ubezpieczenia społeczne ”Jak już łupić w glorii prawa to chociaż sprawnie i skutecznie”
E-administracja w Polsce E-administracja w Polsce pomimo bardzo szybkiego rozwoju komputeryzacji nadal pozostawia wiele do życzenia. Najdynamiczniejszy rozwój można zaobserwować, o dziwo, od ”dołu” - na najwięcej pozwalają nam serwisy internetowe urzędów miejskich, na najmniej urzędów marszałkowskich, wojewódzkich i ministerstw.
E-administracja w Polsce W przypadku wielu spraw załatwianych w urzędach nadal trudno o formularze pozwalające złożyć wniosek drogą elektroniczną. Na szczęście normą stały się elektroniczne dokumenty do pobrania, pozwalające na wydrukowanie i wypełnienie w domu.
E-administracja w Polsce Według badań Uni Europejskiej w 2005r. tylko 2% spraw w polskich urzędach dało się załatwić przez Internet. Był to jeden z najgorszych wyników w badaniu. Trudno także o dostępność stron – nie są one przyjazne osobom niedowidzącym, o niewidomych nie wspominając.
E-administracja w Polsce Usługi dla obywatela policja – obsługa zgłoszeń biblioteki publiczne i uczelniane rejestracja na studia wyższe podatek od osób fizycznych akty stanu cywilnego
E-administracja w Polsce Usługi dla przedsiębiorstw obowiązkowe ubezpieczenie społeczne podatek VAT zamówienia publiczne rejestracja działalności gospodarczej prezentacja danych statystycznych zezwolenia i certyfikaty
Platforma ePUAP ePUAP stanowi platformę do udostępniania usług administracji publicznej. Usługi te mogą być udostępniane zarówno obywatelom i przedsiębiorcom, jak i innym instytucjom administracji publicznej
Platforma ePUAP Podstawowe elementy: usługi wewnętrzne dla instytucji publicznych usługi instytucji publicznych udostępniane innym podmiotom katalog usług portal interoperacyjności
Platforma ePUAP ePUAP adresowany jest do instytucji administracji publicznej, jako wspólna platforma neutralna technologicznie, umożliwiająca jednostkom administracji udostępnianie własnych usług bez konieczności tworzenia własnej specjalizowanej infrastruktury do publikowania usług.
eVoting Technologie elektroniczne zaangażowane w procedury związane z wyborami – obejmują przynajmniej akt oddawania głosów.
eVoting Głosować można za pomocą ”głosomatu” w lokalu wyborczym infokiosku własnego komputera podłączonego do Internetu telefonu komórkowego interaktywnej telewizji
BIP Biuletyn Informacji Publicznej – urzędowy publikator teleinformatyczny stworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej. http://www.bip.gov.pl/
BIP Dostęp do BIP można uzyskać poprzez zorganizowane punkty dostępu infomaty / urzędomaty komputery w urzędach, miejscach pracy i domach urządzenia mobilne
BIP BIP ma zapewniać obywatelom Polski łatwy dostęp do ważnych informacji publicznych, natomiast podmiotom zobowiązanym do tworzenia własnych stron BIP zbiór informacji dotyczących Biuletynu Informacji Publicznej oraz sugerowanych rozwiązań praktycznego podejścia do realizacji Ustawy o dostępie do informacji publicznej.
eDeklaracje Główne cele usprawnienie obsługi dokumentów zwiększenie efektywności i skuteczności działania administracji skarbowej zgodność ze standardami i doświadczeniami europejskimi
eDeklaracje Główne cele usprawnienie obsługi dokumentów zwiększenie efektywności i skuteczności działania administracji skarbowej zgodność ze standardami i doświadczeniami europejskimi
eDeklaracje Pierwsze efekty – kłopoty zamiast usprawnień jedynie przedsiębiorstwa o najwyższym przychodzie wymóg zakupu systemu obsługującego elektroniczne podpisy brak wszystkich deklaracji nieuniknione reguralne wizyty w US
Korzyści eGospodarki skrócenie czasu potrzebnego na załatwienie spraw urzędowych odciążenie struktur administracyjnych redukcja kosztów poprawa jakości poprawa wydajności wzrost zadowolenia interesantów
”The Internet can be used by citizens to watch their governments - rather than by governments to watch their citizens” [Prof. Manuel Castells, The Rise of the Network Society]
Dziękuję za uwagę.