Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
na technice komputerowej
Advertisements

Środki łączności przewodowej i bezprzewodowej.
ŚRODKI ŁĄCZNOŚCI PRZEWODOWEJ I BEZPRZEWODOWEJ
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Lev Manovich Język nowych mediów
Metody badawcze w socjologii
Jednostki pamięci komputera
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Temat 3: Co to znaczy, że komputer ma pamięć? Czy można ją zmierzyć?
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Programowanie w środowiskach graficznych
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
TIK w szkole podstawowej MAPY MYŚLOWE i MAPY POJĘĆ
Objawy DYSLEKSJI.
1) Podstawowe (niezbędne) elementy zestawu komputerowego to: a) Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna, mysz, monitor Jednostka centralna,
Autor: Justyna Radomska
KILKA SŁÓW NA POCZĄTEK Zapewne niejednokrotnie miałeś możliwość zasiąść przy komputerze, używać klawiatury, myszki, grać w gry komputerowe. Ale mając dostęp.
SYSTEMY OPERACYJNE I SIECI KOMPUTEROWE
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Złożone typy danych Listy Tworzenie elastycznych baz danych
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Jak to jest zrobione? Kalkulator.
W jaki sposób użytkownik komunikuje się z komputerem?
Przerwanie ang. interrupt.
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Urządzenia oparte na technologii komputerowej
Nośniki informacji i akcesoria komputerowe
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Elementy zestawu komputerowego
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Jak uczyć się skutecznie?
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Podstawy programowania
Nośniki pamięci zewnętrznej
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
Metody sprawnego uczenia się.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
Procesor, pamięć, przerwania, WE/WY, …
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Metody komunikacji.
Temat 4 Systemy plików [Przedmiot: Systemy operacyjne | Opracował: mgr Marek Kwiatkowski | ZS Mogilno – 2015]
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Temat: Tworzenie bazy danych
Droga rozwoju pojęć ku myśleniu II dr Genowefa Janczewska- Korczagin
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Jednostki pamięci komputera
Opracowanie: Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Wstęp do Informatyki - Wykład 6
Temat: Zasoby komputera
Budowa komputera jednostki centralnej. I. Przód jednostki centralnej Gniazdo słuchawkowe i mikrofonowe Czytnik kart pamięci Miejsce na CD-ROM Przycisk.
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia? dr Genowefa Janczewska-Korczagin www.wiktor.horyzont.net

Mnemotechnika i mnemonika oznaczają zapamiętywanie To sztuka zapamiętywania: Mnemonika-połączenie technik i sposobów ułatwiających zapamiętywanie i zwiększanie objętości pamięci drogą tworzenia sztucznych skojarzeń. Mnemotechnika A- a) to samo co mnemonia, b) cyrkowy lub estradowy numer, którego podstawą jest sztuka zapamiętywania (to odgadywanie liczb, przedmiotów, dat i imion). Wykonuje dwu artystów porozumiewających się znanym sobie, specjalnym kodem językowym. Mnemotechnika B- to rozumienie, najbardziej dokładnie odzwierciedla współczesną mnemotechnikę. To system wewnętrznego pisma, pozwalający zapisywać w mózgu informację przetworzoną w kombinację obrazów wzrokowych.

Mnemotechnika Wykorzystuje naturalne mechanizmy pamięci mózgu i pozwala w pełni kontrolować proces zapamiętywania, zachowania i przypominania informacji, (to retoryka, sztuka przemawiania). Jakość zapamiętywania można porównać do przenoszenia plików w komputerze, w pliku nie musi być dużo informacji-to kliknięcie- i oto n- ry telefonów. Mogą być odtworzone w prostym i odwrotnym porządku a także wybiórczo, bez przeglądania całej informacji zawartej w pamięci.

Dziś mnemotechnika To nie tylko zapamiętanie całego przemówienia, a także możliwość utrwalenia w pamięci kolejności materiału tekstowego, oraz bezbłędnego zapamiętania dowolnej informacji. Opanowanie mnemotechniki to opanowanie instrumentalnego nawyku, to jak pisanie na klawiaturze ( na maszynie), jak stenografia. Aby opanować nawyk-potrzebne są ćwiczenia. Po ukształtowaniu nawyku-człowiek może się nim posługiwać ale nie musi, a informacja sama z siebie nie będzie się zapamiętywać.

Zapamiętywanie to kolejność określonych operacji Doprowadzających do utrwalenia informacji w mózgu.

Długość zachowania informacji w pamięci Jest w pełni kontrolowana: można zapamiętać na godzinę, można na całe życie. Można informacje świadomie „wytrzeć” ze swojego mózgu metodą zapamiętywania w ich miejsce nowych informacji. Dziś już nie porównuje się pamięci z urządzeniami technicznymi. Dziś twórczy program komputerowy to już neurofizjologia i dlatego komputery są coraz mądrzejsze.

Rozpoznawanie tekstów- To program oparty na regułach pracy analizatora wzrokowego, a komputer to nieograniczona informacja. To jak dysk z fotografią, z twórczością literacką. Ale UWAGA: Możliwości mózgu pozostają na tym samym poziomie!

Co to jest współczesna mnemotechnika? To informacja, to trening uwagi, to szansa przyswoić wiele nowych specjalności i stać się profesjonalistą w tym obszarze. Człowiek może stosować wiedzę wtedy gdy ma ją w mózgu, oto pytanie: czy pamięć jest zasobem wiedzy? A czym się różni pamięć od twórczości? Od konstruktywizmu?

System zapamiętywania „Giordano” To praktyczny system zapamiętywania, podstawą są tu reguły mnemotechniki i elementy zapamiętywania „Giordano Bruno”. Podstawą zapamiętywania jest oryginalny , teoretyczny model pamięci opartej na logograficznej naturze mózgu, to: Prostota-przeźroczysta metoda zapamiętywania, Uniwersalność-pozwala zapamiętać wszystko, Efektywność-to gwarancja pełnej kontroli nad procesem zapamiętywania i zachowania informacji Cel: to logiczne związanie informacji (tel- adres- nazwisko). Podstawą tej metody jest fakt, że informacja w mózgu jest tylko wtedy gdy jest przypominana-do tego momentu tej informacji tam nie ma.

Jakie są ograniczenia tej metody? Objętość zapamiętanego materiału, Ilość wspomagających obrazów pomocniczych, Zmęczenie procesem zapamiętywania (Łuria- ”Maleńka książeczka o wielkiej pamięci”), Konieczność utrwalania i powtarzania, Szybkość zapamiętywania możliwa tylko wtedy, gdy na wcześniej zapamiętanych elementach informacji są zapamiętane kody, a szybkość następnych informacji jest uzależniona od drobiazgowego kodu i jest po prostu wolniejsza. Całe zapamiętywanie w tym systemie opiera się na procesach myślowych dla których oparciem jest obraz i wyobraźnia. To wizualna aktywność. To tylko odtwórcze wyobrażenie.

Mnemotechnika Zamieniająca się w retorykę-to odtwórczość. To początek hipnozy i neurolingwistycznego programowania, stymulacji zewnętrznej. To jest pełne podporządkowania człowieka, jego umysłu. Człowiek tu nie jest ani socjum, ani nie konstruuje sam swojej wiedzy, ani jej nie ocenia, tylko bezwolnie realizuje plan z zewnątrz.