POSTAW RODZICIELSKICH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
ROLA I FUNKCJE RODZINY WPROWADZENIE.
Wychowawca klasy- role i zadania
„POSTAW NA RODZINĘ”.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Odpowiedzialni rodzice- - bezpieczne dzieci
ZNACZENIE RODZINY W ŻYCIU DZIECKA
Jak motywować dziecko do nauki?
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Prezentacja multimedialna
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Jak budować więzi z dziećmi?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
warsztaty dla rodziców
Zdrowe relacje międzyludzkie
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Czym jest Integracja?.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Poradnik szczęśliwej rodziny
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
O korzeniach i skrzydłach…
w praktyce pedagogicznej
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła Promująca Zdrowie
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
RODZINA.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
mgr Małgorzata Piasecka
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
POSTAWY RODZICIELSKIE
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Rodzice nie muszą być samotni
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

POSTAW RODZICIELSKICH ROZWÓJ DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE POSTAW RODZICIELSKICH

„Wychowanie bez błędów jest mitem. Nic takiego nie istnieje „Wychowanie bez błędów jest mitem. Nic takiego nie istnieje. I nie tylko nie istnieje, ale wręcz nie powinno istnieć. Rodzice są ludźmi. Popełniają więc błędy i nie wiedzą wszystkiego. Natomiast odpowiedzialni rodzice nie są mitem. Przeciwnie. Dzieci mają prawo do odpowiedzialnych rodziców.” J.G.Woititz

Rodzina...

W rodzinie... dziecko przychodzi na świat zaspokajane są jego podstawowe potrzeby-fizjologiczne, psychiczne i społeczne przebiega proces rozwoju i wychowania rozwijają się pierwsze wyobrażenia dziecka o własnym miejscu w życiu społecznym kształtują się określone nastawienia i aspiracje nikt nie pozostaje bez wpływu na drugiego człowieka

Sposób pełnienia przez rodzinę funkcji wychowawczych oraz wynikające stąd skutki oddziaływań na dziecko zależą w znacznej mierze od postaw matki i ojca w stosunku do dziecka. Na zależność tę zwrócili uwagę psychologowie i psychiatrzy już w latach trzydziestych.

Postawy rodzicielskie...

Postawy rodzicielskie określają stosunek rodziców do dzieci. M. Ziemska (1969) określa postawę rodzicielską jako tendencję do zachowania się w pewien specyficzny sposób w stosunku do dziecka.

Postawa rodzicielska zawiera trzy zasadnicze komponenty: uczuciowy, myślowy i działania.

Składnik uczuciowy w postawie jest najbardziej charakterystyczny i znaczący, gdyż wyznacza kierunek, charakter myślenia i działania rodziców. Ujawnia się w formie poglądu na dziecko, oceny jego zachowania.

Składnik myślowy znajduje wyraz w poglądach na temat dziecka, w ocenie jego zachowania.

Składnik działania to przejaw czynnego zachowania się wobec dziecka.  

Zazwyczaj zachowania wobec dziecka ulegają zmianom i modyfikacjom wraz z rozwojem dziecka, nabywaniem przez nie nowych umiejętności, jak i pojawianiem się trudności.

POSTAWY RODZICIELSKIE wg M.Ziemskiej

Prawidłowe

Współdziałanie -  rodzice są odpowiedzialni za tworzenie atmosfery współdziałania z dzieckiem. To oni pokazują dziecku wzory zachowania się w rodzinie, w grupie osób i zdrowej współpracy z nimi. Czas i nabywanie doświadczenia wraz z wiekiem sprzyjają umiejętności współdziałania.

Akceptacja - opiera się ona na tolerowaniu dziecka takim jakie jest. Nie chodzi tu jednak o całkowite zaprzestanie niwelowania jego nieaprobowanych cech. W odpowiednim wychowaniu powinno się dążyć do pracowania nad „wadami” w taki sposób, by w dorosłym życiu podopieczny był jak najlepiej funkcjonującą społecznie jednostką.

Rozumna swoboda – rodzice, widząc rozwój dziecka w umiejętności współpracy z innymi, dają mu coraz większy "kredyt zaufania" i „wolną rękę" w tego typu działaniu. Rodzice, kierując dzieckiem, muszą wiedzieć, w którym momencie ograniczyć jego swobodę, a wktórym na nią pozwolić.

Uznanie praw dziecka – uznawanie dziecka za pełnoprawnego człowieka, mającego prawo do odpowiedniej dla wieku autonomii, a zawsze do szacunku i jak najpełniejszego realizowaia potrzeb rozwojowych.

Nieprawidłowe

Unikająca – rodzice nie przejawiają zainteresowania wobec dziecka Unikająca – rodzice nie przejawiają zainteresowania wobec dziecka. Nie dbają o jego dobro, zaspakajanie jego potrzeb, nie akceptują jego praw. Rodzice przejawiający taką postawę unikają kontaktu z dzieckiem (ograniczają go do minimum).

Odrzucająca - rodzice nie tolerują dziecka Odrzucająca - rodzice nie tolerują dziecka. Kontakt z nim przepełniony jest wrogością i niechęcią. Czasem może się zdarzyć, iż rodzic manifestuje swoją niechęć w stosunku do dziecka poprzez upokarzanie go.

Nadmiernie chroniąca - rodzice, aż do przesady boją się o swoje dziecko. Starają się go wyręczać ze wszystkich czynności, aby ustrzec je przed niebezpieczeństwami. Paniczny strach o bezpieczeństwo dziecka paraliżuje opiekunów. Starają się oni w każdy możliwy sposób chronić dziecko przed niebezpieczeństwami, jakie na co dzień niesie życie.

Nadmiernie wymagająca - rodzice całą swoją uwagę skupiają na dziecku Nadmiernie wymagająca - rodzice całą swoją uwagę skupiają na dziecku. Starają się mu stawiać wysokie wymagania, którym nie zawsze potrafi sprostać. Często takie zachowanie opiera się o brak spełnienia własnych planów i ambicji życiowych lub o pragnienie zrobienia z dziecka wzoru do naśladowania. Nierzadko przyczyna tkwi w braku akceptowania własnego dziecka wraz z jego wadami i zaletami.

Rodzice dzieci z niepełnosprawnością najczęściej prezentują:   Postawę akceptacji Postawę odtrącającą Postawę nadmiernej opiekuńczości

ZŁOTA ZASADA Prawidłowa postawa rodziców powinna zawierać w sobie dwa aspekty....  

Miłość, akceptację, szacunek dla dziecka okazywane przez: szacunek dla jego uczuć i potrzeb,­ akceptację dla trudności i ograniczeń dziecka,­ dostrzeganie jego starań i mocnych stron, obdarzanie zaufaniem, poświęcanie dziecku czasu i uwagi.

Granice, normy, wymagania stawiane dziecku, których rodzice uczą poprzez:­ pokazywanie dziecku praw rządzących światem, pozwalanie dziecku na ponoszenie konsekwencji własnych zachowań, egzekwowanie wymagań. 

Czyli…miłość i konsekwencja…

Stopień kontrolowania dziecka przez zasady Typ rodzica Stopień okazywania dziecku miłości i wsparcia Stopień kontrolowania dziecka przez zasady i ograniczenia Dominujący niski wysoki Zaniedbujący Pozwalający na wszystko Kochający i stanowczy

„Najlepszym miejscem pod słońcem na ziemi jest dom, w którym rodzice potrafią zrozumieć,że każdy moment i każde doświadczenie – nawet to, które wydaje się dorosłym błahe i nieważne – mają swój udział w kształtowaniu umysłu i charakteru dziecka”   G.Mac Donald

Dziękuję Agnieszka Herczakowska