Respektowanie norm społecznych w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W naszej szkole uczniowie czują się bezpiecznie.
Advertisements

Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Demokracja w szkole.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Absencja uczniów.
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Rudkach przez zespół w składzie.
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
Szkoła wspomaga wychowanie
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Prawa i obowiązki ucznia.
OBOWIĄZKI UCZNIA.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
i bezpieczeństwa uczniów
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Respektowane są normy społeczne
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Szkoła Współpracy.
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE Raport ewaluacyjny
Ewaluacja wewnętrzna w szkole
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Z OBSZARU: RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE przeprowadzonej w przedszkolu nr 243 w roku szkolnym 2013/2014.
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Raport z ewaluacji wewnętrznej I semestr 2012/2013.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Raport z ewaluacji wewnętrznej
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ 2013/2014. W roku szkolnym 2013/2014 kolejny raz podjęliśmy działania mające na celu podniesienie jakości pracy naszej.
Podsumowanie ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2012 r. wśród rodziców uczniów klas IV - VI na temat przestrzegania norm społecznych w naszej szkole. W.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Mówimy przemocy.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Sulechowie w roku szkolnym 2014/2015 Przedmiot ewaluacji obszar I Efekty.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Ewaluacja wewnętrzna: Bezpieczeństwo w szkole r. szk. 2012/13.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Ewaluacja wewnętrzna w I Społecznej Szkole Podstawowej
Szkoła Promująca Zdrowie
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Prezentacja Zespołu Wychowawczego
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
Raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu rok szkolny 2016/2017 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z.
Szkoła Promująca Zdrowie
Zapis prezentacji:

Respektowanie norm społecznych w szkole Ewaluacja Kwiecień 2011

Przedmiot i cel badań Przedmiot badań- respektowanie norm społecznych w szkole Cel badań- pozyskanie informacji na temat poczucia bezpieczeństwa w szkole oraz skala i typ zagrożeń Kryteria- skuteczność komunikowania obowiązujących norm społecznych. Skuteczność działań wychowawczych

Ankietowani Badaniami objęto: uczniów, rodziców, nauczycieli, pozostałych pracowników szkoły Oddano ankiet: 154- uczniowie-dziewczęta 52%, chłopcy 48% 112- rodzice- kobiety 87%, mężczyźni 5% 14- nauczyciele 6- pozostali pracownicy

Problemy kluczowe Czy uczniowie czują się w szkole bezpiecznie? Jaka jest skala poczucia braku bezpieczeństwa wśród uczniów? Jaka jest charakterystyka społeczna uczniów, którzy mają poczucie zagrożenia? Jakich zachowań dotyczy identyfikowane przez uczniów zagrożenie? Z jakich źródeł pochodzą zagrożenia? Czy nauczyciele i personel szkoły czują się w szkole bezpiecznie? Jaka jest charakterystyka społeczna (wiek, płeć, staż pracy w szkole) osób, które mają poczucie zagrożenia? Z jakich źródeł pochodzi identyfikowane przez nauczycieli i personel szkoły zagrożenie?

Problemy kluczowe c.d. Czy uczniowie wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje? Czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób komunikowane jest uczniom, jakich zachowań się od nich oczekuje? Czy w szkole diagnozuje się zachowanie uczniów? Jeżeli tak, to w jaki sposób wyniki tej diagnozy są wykorzystywane? Czy podejmowane są działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań? Jakie to są działania? Czy podejmowane działania wychowawcze wpływają na zmniejszenie (eliminowanie) zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań?

Czy uczniowie czują się w szkole bezpiecznie? Wykres 1. Czy w swojej szkole czujesz się (Pana/Pani dziecko czuje się) bezpiecznie?

Jaka jest skala poczucia bezpieczeństwa?

Poczucie bezpieczeństwa c.d. 31 uczniów stwierdziło, że w szkole nie ma lub nie określiło poczucia bezpieczeństwa. W skali 1-5 zaznaczając oceny od 1-3 85 procent uczniów swoje poczucie bezpieczeństwa określiło wysoko ( 4-5)

Charakterystyka społeczna uczniów, którzy mają poczucie zagrożenia Tabela 1. Płeć uczniów, którzy mają poczucie zagrożenia. płeć liczba % dziewczęta 20 64,5 chłopcy 11 35,5 razem 31 100

Charakterystyka społeczna c.d. Tabela 2. Wiek uczniów, którzy mają poczucie zagrożenia. wiek dzie % chł 9 1 3,2 - 10 4 12,9 6 19,4 11 2 6,5 12 5 16.1 13 8 25,8

Sytuacja materialna uczniów z brakiem poczucia bezpieczeństwa Tabela 4. Sytuacja materialna rodziny uczniów, którzy mają poczucie zagrożenia. Sytuacja materialna chłopcy dziewczęta Bardzo dobra 1 3,2 3 9,6 zadawalająca 8 25,9 16 51,7 zła 2 6,4 razem 11 35,5 20 64,5

Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia?

Rodzaj zagrożeń Uczniowie najbardziej obawiają się Przezywania Obgadywania Bicia, kopania lub popychania W dalszej kolejności wymieniano Wyśmiewanie Obrażanie, ośmieszanie Rozpowszechnianie plotek, oszczerstw również przez internet

Źródła zagrożeń Największe zagrożenie uczniowie odczuwają ze strony rówieśników.

Poczucie bezpieczeństwa c.d Ankietowani nauczyciele oraz personel szkoły określili wysoko swoje poczucie bezpieczeństwa Wskazywali na zagrożenia występujące wśród uczniów oraz ze strony uczniów 36% 36% nauczycieli i 67% personelu odpowiedziała, że nie spotkała się z przejawami agresji

Przejawy agresji

Znajomość praw i obowiązków ucznia.

Najczęściej wymieniane prawa. do nauki w szkole do własnego zdania do bezpieczeństwa w szkole godności, prywatności,szacunku każdy jest równy zgłaszanie problemów do nauczyciela do jedzenia do przerwy jawnych ocen do własnej wiary

Najczęściej wymieniane obowiązki ucznia Odrabiać lekcje, uczyć się Systematycznie i punktualnie chodzić do szkoły Słuchać nauczyciela Nie przeszkadzać na lekcjach Nie biegać, nie bić się Przestrzegać zasad bezpieczeństwa

Obowiązki ucznia c.d. Nie przeszkadzać na lekcjach Mieć potrzebne rzeczy Obowiązki dyżurnego Uczniowie wymienili też: przestrzeganie stroju galowego, nie dokuczać innym, być grzecznym, odpowiadać na pytania nauczycieli, nie malować się, nie nosić komórek, tolerować innych, usprawiedliwianie nieobecności, dbać o honor szkoły

Znajomość dokumentacji szkoły przez rodziców.

Źródło informacji

Respektowanie norm społecznych w szkole

Respektowanie norm społecznych w domu

Normy społeczne wymieniane przez uczniów Zakaz bicia, krzyków, biegania Być kulturalnym, koleżeńskim, tolerancyjnym, Dobrze się uczyć Postępować zgodnie ze statutem Odrabiać lekcje, być aktywnym na lekcji Szanowanie szkoły Nie używać wulgaryzmów Słuchanie nauczycieli i personelu

Normy społeczne c.d. Szanowanie innych Ubierać się stosownie chodząc do szkoły Nie wychodzić poza szkołę bez opiekuna Nie przebywać w toalecie bez potrzeby Nie przeszkadzać na lekcji Przestrzegać zasad BHP Nie uciekać z lekcji Być spokojnym, wyrozumiałym Dbać o higienę

Jakie normy nie są respektowane zdaniem rodziców. Stosowanie przemocy fizycznej Używanie wulgaryzmów Wyzwiska, obrażanie Brak kultury Izolowanie w grupie, w klasie Brak szacunku Ignorowanie kar Nie reagowanie na polecenia nauczycieli Brak równości, faworyzowanie niektórych uczniów Brak opieki w szatni w-f Ignorowanie informacji o zagrożeniu przez nauczycieli

Nie respektowanie norm społecznych zdaniem nauczycieli Używanie wulgaryzmów Nie właściwe wyrażanie emocji Lekceważenie obowiązków ucznia Zachowanie na lekcji i w czasie przerw i miejscach publicznych Nie kulturalne odzywanie się do innych Normy moralne- stosunek do innych Agresja słowna, fizyczna Narażanie innych na niebezpieczeństwo Unikanie odpowiedzialności Nie szanowanie godności, nietykalności, prywatności

Sposoby informowania uczniów o właściwych zachowaniach Godziny wychowawcze prowadzone przez wychowawcę, pedagoga, pracowników PPP Rozmowa z uczniem w każdej sytuacji zagrożenia- przypomnienie obowiązujących zasad Pogadanki na różnych lekcjach W czasie zajęć w ramach edukacji społecznej Drama Kodeks grupy Jasne określenie zasad zachowania i konsekwencje wynikające z ich nieprzestrzegania

Czy w szkole diagnozuje się zachowanie uczniów W szkole diagnozę zachowania uczniów prowadzi pedagog, wychowawcy klas oraz zespoły Formy diagnozy Ankiety omawianie i analizowanie negatywnych zachowań Szukanie przyczyn zachowań destruktywnych Ocena z zachowania Badanie w PPP Obserwacje zachowań uczniów

Wykorzystanie wyników diagnozy Zwrócenie uwagi na miejsca szczególnie niebezpieczne Rozmowy z uczniami dostosowanie zadań na zajęciach Wybór tematów w ramach edukacji społecznej Praca z uczniem Rozwiązywanie problemów w klasie Wystawienie oceny z zachowania Spotkanie z rodzicami

Sposób reagowania przez nauczycieli na niewłaściwe zachowania ucznia Upomnienie ustne Wpisanie uwagi do zeszytu Rozmowa dyscyplinująca Rozmowa z rodzicami Zakaz wyjazdu na wycieczki Przekazanie informacji do wychowawcy, pedagoga lub dyrektora Wyznaczenie kary

Czy podejmowane są działania wychowawcze eliminujące zagrożenia Zdaniem rodziców Tak-69% Nie- 5% Nie wiem -3% Brak odpowiedzi-23% Zdaniem nauczycieli i personelu Tak- 100%

Podejmowane działania zdaniem rodziców Dyżury nauczycieli i personelu na przerwach Spotkania z wychowawcą, pedagogiem dyrektorem szkoły, pracownikami PPP, policją Prezentacje dla rodziców Monitoring Edukacja w zakresie bezpieczeństwa w szkole i w domu, w sytuacjach kryzysowych, wypadków, zaczepek Ocena z zachowania Wyróżnienie na apelu i w internecie

Podejmowane działania zdaniem nauczycieli Program wychowawczy i profilaktyczny Zajęcia organizowane przez wychowawców Pedagogizacja rodziców Rozmowy z uczniami Zajęcia z pedagogiem Współpraca z pracownikami PPP Pogadanki na lekcjach- przedstawianie właściwych postaw System kar i nagród

Skuteczność podejmowanych działań

Skuteczność działań-wypowiedzi rodziców Dzieci nadal się biją Uczniowie nic sobie z tego nie robią Nie wszyscy rodzice prawidłowo wychowują swoje dzieci Rodzic zgłasza problem i nie są wyciągane konsekwencje Brak konsekwencji ze strony nauczycieli Mam nadzieje, że zmiana dyrekcji przyniesie efekty co już „widać” Efekt jest krótko trwały

Jakie działania powinna podjąć szkoła?- zdaniem rodziców Zabezpieczenie miejsc gdzie uczniowie się biją Mocniej reagować na uczniów, których zachowanie jest od lat karygodne. Zwiększenie obserwacji dzieci sprawiających trudności wychowawcze Częste pogadanki Spotkania rodziców z nauczycielem (w szczególności uczniów trudnych i konfliktowych) To chyba nie wykonalne, gdyż nie wychowa się rodziców !!! Przeprowadzanie ankiet –rozpoznawanie problemu Podjęcie prób naprostowania i zintegrowania z innymi uczniami

Jakie działania powinna podjąć szkoła?- zdaniem rodziców c.d. Prowadzenie zajęć integracyjnych oraz poświęconych normom społecznym Szkoła robi- robiła wszystko moim zdaniem, za co wypada podziękować Zatrudnić ochronę Zwiększenie ilości nauczycieli dyżurujących Umieszczenie nazwisk na tablicy uczniów nie potrafiących przystosować się do społeczności szkolnej Od rodziców „egzekwować’ poprawę zachowania dzieci

Jakie działania powinna podjąć szkoła?- zdaniem nauczycieli Wypracowanie dobrego planu działania Obserwacje zachowań uczniów Rozwiązywanie problemów na bieżąco Warsztaty szkoleniowe prowadzone przez osoby reprezentujące instytucje przeciwdziałające przemocy Ocena samopoczucia ucznia w szkole Uściślić współpracę z rodzicami-pedagogizacja

Jakie działania powinna podjąć szkoła?- zdaniem nauczycieli c.d. Rozmowy , pogadanki na godzinie wychowawczej Badanie stopnia rozumienia i zinternalizowania norm społecznych Szybkie i konsekwentne działanie na niewłaściwe zachowanie uczniów Współpraca z pedagogiem Stworzenie zgranego zespołu kierującego się wspólnymi zasadami, konsekwentne stosowanie jednolitego systemu nagród i kar

Podsumowanie i wnioski Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, choć doświadczają, ze strony innych uczniów, różnego rodzaju zachowań agresywnych, mających charakter agresji słownej czasami fizycznej i psychicznej Nauczyciele i personel szkoły czują się w szkole bezpiecznie, ale spotykają się z przejawami agresji ze strony uczniów Nie wszyscy uczniowie wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje i nie zawsze przestrzegają norm społecznych obowiązujących w szkole.

Podsumowanie i wnioski c.d. Uczniowie wiedzą , jakich zachowań się od nich oczekuje. Informacje uzyskują na lekcjach wychowawczych i podczas rozmów indywidualnych, zajęciach z pedagogiem i pracownikami PPP W szkole diagnozuje się zachowanie uczniów i wykorzystuje się wyniki tej diagnozy do dalszej pracy dydaktyczno – wychowawczej w klasie, wystawianie oceny z zachowania

Podsumowanie i wnioski c.d. W szkole podejmowane są różnego rodzaju działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Szkoła – nauczyciele, personel, rodzice, by zwiększyć poczucie bezpieczeństwa całej społeczności szkolnej, powinna kontynuować dotychczasowe działania wychowawcze oraz podejmować nowe działania przynoszące pożądany efekt wychowawczy.

Podsumowanie i wnioski c.d. Należy opracować plan działań w odniesieniu do uczniów, którzy systematycznie łamią normy społeczne, lekceważą zapisy statutu szkoły. Wyniki diagnozy wykorzystywać do opracowywania programów: wychowawczego, profilaktycznego oraz programów wychowawczych klas

Zespół ewaluacyjny Koordynator: Wiesława Charlinska Joanna Brodecka- Luty Halina Grudka Bożena Kowitz