Menedżer i zarządzanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Advertisements

,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
czyli zostań kowalem swojego losu
Badania operacyjne. Wykład 1
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Społeczna funkcja zarządzania
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Definicja rachunkowości zarządczej
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
ZACHOWANIE ORGANIZACYJNE
Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce przedsiębiorczość
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Wyzwania przedsiębiorczości
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Charakterystyka zawodu
Pozycja lidera – kierowanie
Czym jest doradztwo zawodowe?
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI STOSOWANEJ I ZARZĄDZANIA
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Proces zarządzania Planowanie Organizowanie Przewodzenie Kontrolowanie Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Specjalność Przedsiębiorczość i Zarządzanie MŚP Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
I stopień Ekonomia Finanse i rachunkowość Międzynarodowe stosunki gospodarcze Zarządzanie Program of Bachelor Studies in International Business II stopień.
Kierunek: Zarządzanie. Jeśli chcesz:  w przyszłości zostać menedżerem średniego lub wyższego szczebla polskich albo międzynarodowych spółek  umieć przygotowywać.
Funkcje zarządzania w sporcie Karolina Makarewicz IIa.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Studia miejskie i regionalne
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
Funkcja planowania.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

Menedżer i zarządzanie Pojęcie zarządzanie Przedsiębiorczość Menedżer i jego osobowość Monika Ryszczyk Joanna Szczepańczyk Gr.3A

Zarządzanie Jest to zestaw działań skierowany na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny Jedna z najstarszych definicji określa zarządzanie jako „dokładne poznanie tego, czego oczekuje się od ludzi, a następnie dopilnowanie, by wykonali to w najlepszy i najtańszy sposób”.

Menedżer Jest to osoba odpowiadająca przede wszystkim za realizację procesu zarządzania.

Proces zarządzania obejmuje cztery podstawowe funkcje: Planowanie i podejmowanie decyzji; Organizowanie; Przewodzenie; Kontrolowanie

1. Planowanie i podejmowanie decyzji Planowanie – wytyczanie celów organizacji i określenie sposobu ich najlepszej realizacji. Podejmowanie decyzji – część procesu planowania, obejmuje wybór trybu działania spośród dostępnych możliwości

Planowanie przedsięwzięcia

Funkcje c.d. : 2. Organizowanie – (inaczej koordynacja działań i zasobów) logiczne grupowanie działań i zasobów. 3. Przewodzenie - (kierowanie ludźmi) zespół procesów wykorzystywanych w celu skłonienia ludzi do współpracy na rzecz interesów organizacji. 4. Kontrolowanie – (obserwowanie i ocena) obserwowanie postępów organizacji w realizowaniu jej celów. Poza tymi funkcjami jest jeszcze szeroka gama szczególnych wyzwań, które coraz silniej zaprzątają uwagę menedżera i są dla niego coraz bardziej doniosłe.

Przedsiębiorczość Jest to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce pojęcie przedsiębiorczości rozumiane jest jako forma pracy lub jako czwarty (obok pracy, ziemi i kapitału) czynnik produkcji.

Główne cechy przedsiębiorczości Umiejętność dostrzegania potrzeb i doskonalenia pomysłów; Zdolność do wykorzystywania nadarzających się okazji; Gotowość do podjęcia ryzyka.

Główne cechy i umiejętności przedsiębiorcze:

O przedsiębiorczości można mówić w dwóch wymiarach: Proces – akt tworzenia i budowanie czegoś nowego, nowego przedsiębiorstwa. Zespół cech – opisujących szczególny sposób postępowania człowieka.

Rodzaje menedżerów Menedżerów możemy podzielić w zależności od szczebla w organizacji. Mimo, że dla wielkich organizacji typowe jest zarządzanie wieloszczeblowe, najbardziej rozpowszechnione ujęcie wyróżnia trzy podstawowe szczeble: Najwyższy, Średni, Szczebel menedżerów pierwszej linii.

Zróżnicowanie wg szczebla zarządzania: 1. MENEDŻEROWIE NAJWYŻSZEGO SZCZEBLA. Stanowią oni względnie niewielką grupę kadry kierowniczej kontrolującej organizację. Posługują się tytułami: prezesa, wiceprezesa i dyrektora naczelnego. Menedżerowie tego szczebla wyznaczają cele organizacji, jej ogólną strategię, a także politykę operacyjną. Reprezentują również oficjalnie organizację w kontaktach zewnętrznych. Praca menedżerów najwyższego szczebla jest na ogół złożona i zróżnicowana.

Zróżnicowanie wg szczebla zarządzania: 2. MENEDŻEROWIE ŚREDNIEGO SZCZEBLA. Kierownictwo średniego szczebla jest prawdopodobnie najliczniejszą grupą menedżerów w większości organizacji. Powszechnie występujące w tej grupie tytuły służbowe to kierownik zakładu, kierownik eksploatacji (operacji), szef wydziału. Menedżerowie średniego szczebla odpowiadają przede wszystkim za realizację polityki i planów opracowanych na najwyższym szczeblu oraz za nadzorowanie i koordynację działań menedżerów niższego szczebla.

Zróżnicowanie wg szczebla zarządzania: 3. MENEDŻEROWIE PIERWSZEJ LINII. Menedżerowie pierwszej linii nadzorują i koordynują działania pracowników wykonawczych. Przeważnie noszą tytuł brygadzisty, nadzorcy lub kierownika biura. W przeciwieństwie do menedżerów najwyższego i średniego szczebla menedżerowie pierwszej linii spędzają większą część swego czasu na nadzorowaniu prac podwładnych.

Podział wg obszarów działania: Niezależnie od szczebla, menedżerowie mogą pracować w różnych obszarach organizacji. W danej firmie na wszystkich szczeblach menedżerowie odpowiedzialni za: Marketing, Finanse, Eksploatację, Zasoby ludzkie, Administrację, Inne dziedziny.

Role menedżerskie: ROLE INTERPERSONALNE. Role kierownicze reprezentanta, przywódcy i łącznika, które przewidują kontakty z innymi ludźmi. ROLE INFORMACYJNE. Role menedżera jako obserwatora, propagatora informacji i rzecznika, które wymagają przetworzenia informacji. ROLE DECYZYJNE. Role menedżera jako przedsiębiorcy, przeciwdziałającego zakłóceniom, dysponenta zasobów i negocjatora. Przede wszystkim odnoszą się one do decyzji, które trzeba podjąć.

Menedżerowie odgrywają dziesięć podstawowych ról: Reprezentanta (interpersonalna) Przywódcy (interpersonalna) Łącznika (interpersonalna) Obserwatora (informacyjna) Propagatora (informacyjna) Rzecznika (informacyjna) Przedsiębiorcy (decyzyjna) Przeciwdziałającego zakłóceniom (decyzyjna) Dysponenta zasobów (decyzyjna) Negocjatora (decyzyjna)

Umiejętności menedżerskie: Umiejętności techniczne – umiejętności niezbędne do wykonania pracy lub zrozumienia zadań związanych z daną organizacją. Umiejętności interpersonalne (społeczne) – zdolności do nawiązania łączności z jednostkami i grupami, zrozumienia ich i motywowania. Umiejętności koncepcyjne – zależą od zdolności menedżera do myślenia abstrakcyjnego. Umiejętności diagnostyczne i analityczne – umiejętności umożliwiające mu zaprojektowanie najwłaściwszej reakcji w danej sytuacji.

Procesy zarządzania… … można stosować w różnych sytuacjach, w organizacjach nastawionych na zysk (duże, małe i początkujące przedsiębiorstwa oraz przedsiębiorstwa międzynarodowe), a także w organizacjach niekomercyjnych (organizacje rządowe, edukacyjne, instytucje ochrony zdrowia oraz organizacje nietradycyjne).

Bibliografia: Ricky W Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998; http://mfiles.pl/pl/index.php/Przedsiębiorczość; http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=ZZL_Modu%C5%82_1; http://mtplan.pl/2009/10/17/planowanie-przedsiewziecia/; http://www.empi2.pl/obudowa/slownik/files/prawaP.htm; http://www.futuremanager.pl/201109/specyfika-pracy-menedzera-inne-spojrzenie.