Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
informacje i wskazówki dla rodziców
Advertisements

Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Jak motywować dziecko do nauki?
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Cechy rozwojowe sześciolatka
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Przedszkola Miejskiego nr 4
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Szkodliwość hałasu w szkole
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego Strona tytułowa.

Dojrzałość szkolna oznacza: 1.Dojrzałość szkolna to zagadnienie z pogranicza psychologii rozwojowej i wychowawczej. Dojrzałość szkolna oznacza: w ujęciu statycznym – osiągnięcie przez dziecko pewnego momentu równowagi pomiędzy własnymi możliwościami rozwojowymi a wymaganiami szkoły, w ujęciu dynamicznym- długotrwały proces psychofizycznych przemian, który prowadzi do przystosowania dziecka do szkolnego systemu nauczania. Wstęp.

● Dojrzałość emocjonalna ( emocjonalno – wolicjonalna). 2. Rodzaje dojrzałości szkolnej, których osiągnięcie gwarantuje powodzenie szkole dziecka: ● Dojrzałość umysłowa. ● Dojrzałość emocjonalna ( emocjonalno – wolicjonalna). ● Dojrzałość społeczna. ● Dojrzałość fizyczna. Wstęp.

Dziecko dojrzałe pod względem umysłowym m. in. : Dojrzałośc umysłowa obejmuje rozumienie symboli, wiedzę o świecie, opanowanie mowy, operacje myślowe. Dziecko dojrzałe pod względem umysłowym m. in. : jest zainteresowane nauką liczeniem, pisaniem , czytaniem, jest zaciekawione zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu, myśli logicznie, łączy fakty w związki przyczynowo skutkowe umie skupic uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności, Wstęp.

● potrafi z uwagą śledzić treść opowiadanej bajki, ● potrafi opowiedzieć własne przeżycia i wyciągnąć logiczne wnioski z przebiegu zdarzeń, ● jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, ma bogate słownictwo, potrafi porozumiewać się z innymi, ● jego rysunki są kolorowe, zawierają dużo szczegółów, są prawidłowo rozmieszczone na kartce. Ciąg dalszy.

Dziecko dojrzale emocjonalnie m. in.: Dojrzałość emocjonalno – wolicjonalna obejmuje kierowanie się uczuciami i ich uzewnętrznianie, wytrwałość w pracy, doprowadzanie zadań do końca, celową działalność, podejmowanie inicjatyw. Dziecko dojrzale emocjonalnie m. in.: ● jest zdolne do przezywania zróżnicowanego świata uczuć, ● umie , odpowiednio do wieku, panować nad swymi uczuciami i kontrolować je, zachowuje się adekwatnie do sytuacji, ● odczuwa więź ze swoją grupą i nauczycielem, ● pracuje starannie, jest cierpliwe i wytrwałe, ● bez problemów rozstaje się z rodzicami, Wstęp.

Dziecko niedojrzałe emocjonalnie: ● jest wybuchowe, łatwo wpada w złość, ● jest agresywne, często popada w konflikty z kolegami, ● może być zahamowane, lękliwe, niepewne, napięte, nadwrażliwe, ● skarży się na bóle głowy, brzucha, bezsenność, wymioty, na krótko przed wyjściem do szkoły. Ciąg dalszy.

Dziecko dojrzałe społecznie m. in.: Dojrzałość społeczna obejmuje poczucie obowiązku , kontakty społeczne, zbiorowe współdziałanie, funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Dziecko dojrzałe społecznie m. in.: ● prawidłowo nawiązuje kontakty z innymi dziećmi, ● potrafi działać w zespole, ● przestrzega reguł życia w zbiorowości, ● przestrzega zawartych umów, ● jest zdyscyplinowane, obowiązkowe i samodzielne. Wstęp.

Dziecko niedojrzałe społecznie m. in.: ● izoluje się od grupy, ● unika wspólnych zabaw, ● łatwo poddaje się dominacji kolegów, ● jest bierne, nieśmiałe, lękliwe i małomówne. Ciąg dalszy.

Dojrzałość fizyczna obejmuje wzrost i ciężar ciała, sprawność motoryczna, poziom funkcji zmysłów, ogólny stan zdrowia. Dziecko dojrzałe fizyczne cechuje dobra sprawność ruchowa we wszystkich zakresach tzw. motoryki dużej i małej, właściwa dla wieku odporność na choroby i ogólnie dobry stan zdrowia. Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym potrafi np. stać i skakać na jednej nodze, przeskakiwać przez przeszkody, szybko biega, ruchy rąk i nóg są u niego zharmonizowane, trzyma prawidłowo ołówek i inne przedmioty. Dobra koordynacja ruchowa umożliwia mu jazdę na rowerze, rolkach czy nartach. Te wszystkie czynności sprawiają trudność dziecku niedojrzałemu fizycznie. Wstęp.

3. Od czego zależy osiągnięcie dojrzałości szkolnej? Wcześniejsze czy późniejsze osiągnięcie dojrzałości szkolnej zależne jest m. in. od: czynników indywidualnych – przekazywanych genetycznie lub wrodzonych właściwości organizmu, a także potrzeb skłonności i dążeń dziecka, czynników środowiskowych – warunków materialnych i kulturalnych domu rodzinnego ( oddziaływanie wychowawczo – stymulacyjne rodziny i otoczenia) oraz warunków społeczno – psychologicznych (struktura rodziny, osobowość rodziców, atmosfera panująca w domu). Wstęp.

4. W jaki sposób wspomagać rozwój dziecka i przygotowywać go do roli ucznia? Zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecko przez zaspokajanie jego potrzeb emocjonalnych, Umożliwić dziecku częste kontakty z rówieśnikami, pozwolić dziecku podejmowanie samodzielnych działań odpowiednich do jego wieku i możliwości, wdrażać do stałych obowiązków domowych, rozmawiać z dzieckiem od najmłodszych lat, opowiadać bajki, czytać, zadawać i odpowiadać na pytania wspomagać rozwój funkcji percepcyjno – motorycznych przez odpowiednie zabawy. Wstęp.

5. Bibliografia: Jarosz E., Diagnoza dojrzałości szkolnej [w:] Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Krawczonek M., Dziecko a dojrzałośc szkolna, „Dyrektor Szkoły” nr 1 – styczeń 2004, s. 50 51. Wilgocka – Okoń B., Gotowośc szkolna dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

Dziękuję za uwagę pedagog szkolny