Komunikowanie się w zespole: narzędzia osoby kierującej Dr Jolanta Babiak Zarządzanie zespołem pracowników
Czym jest komunikacja? Jest procesem, który przebiega między nadawcą a odbiorcą i polega na transformacji i zrozumieniu pewnych treści komunikatu.
Proces komunikacji Nadawca Kodowanie Kanał Dekodowanie Odbiorca Sprzężenie zwrotne
Podstawowe funkcje komunikacji w zespole - informowanie - kontrolowanie - motywowanie - wyrażanie uczuć
Sposoby komunikacji Komunikacja Werbalna Niewerbalna
Komunikacja werbalna Ustna Pisemna
Komunikacja ustna Przemówienia Formalne rozmowy w cztery oczy Dyskusje grupowe Luźne rozmowy
Komunikacja ustna Na co zwracać uwagę: Wyraźne mówienie Tempo mówienia Dobra słyszalność Akcent Płynność mowy Odpowiednie oddychanie
Komunikacja ustna Zalety Prędkość Sprzężenie zwrotne Wady Zniekształcenia Własna interpretacja
Komunikacja pisemna Notatki Listy Poczta elektroniczna Telefaksy Smsy …
Brak sprzężenia zwrotnego Komunikacja pisemna Zalety Trwałość Staranny przekaz Wady Czasochłonność Brak sprzężenia zwrotnego
Klasyczne narzędzia w komunikacji Tablica ogłoszeniowa (gazetki ścienne) Cyfrowe tablice ogłoszeniowe Newslettery, biuletyny Radiowęzły zakładowe i telewizje przemysłowe
Elektroniczne narzędzia w komunikacji Intranet Czat Wideorozmowa E-mail Aplikacje do zarządzania projektami
Znaczenie komunikacji w pracy menedżera Podejmowanie decyzji co do sposobu przekazania lub uzyskania informacji Gotowość na sprzężenie zwrotne Jasne i zrozumiałe komunikaty Panowanie nad emocjami Komunikacja jako akt perswazji
Znaczenie komunikacji w pracy menedżera Typologia aktów komunikacyjnych jako perswazji wg G. Millera (1991) Koncentracja na nadawcy i orientacja na nagradzanie Koncentracja na odbiorcy i orientacja na nagradzanie Koncentracja na nadawcy i orientacja na karanie Koncentracja na odbiorcy i orientacja na karanie
„Jeśli posłuchasz, ja cię nagrodzę” „Jeśli posłuchasz, wszystko się ułoży dobrze” „Ludzie, których szanujesz pochwalą cię za to, że mnie posłuchałeś” „Ponieważ się lubimy, powinieneś mnie posłuchać” (Obietnica osobista) (Ekspertyza pozytywna) (Korupcja, konformizm pozytywny) (Sympatia)
„Każdy przyzwoity człowiek by posłuchał” „Jeśli posłuchasz będziesz miał dobre samopoczucie” „Ludzie z klasą by posłuchali” (Apel moralny) (Przyjemność) (Wzór pozytywny)
„Jeśli nie posłuchasz, zostaniesz ukarany” „Jeśli nie posłuchasz, wszystko się ułoży źle” „Jeśli mnie nie posłuchasz zostaniesz ukarany, żebyś wiedział kto tu rządzi” „Jeśli mnie nie posłuchasz, potępią cię ludzie, których szanujesz” (Groźba osobista) (Ekspertyza negatywna) (Manipulacja awersyjna) (Konformizm negatywny)
„Tylko człowiek niespełna rozumu by nie posłuchał” „Jeśli mnie nie posłuchasz, zrobisz mi dużą przykrość” „Jak nie posłuchasz, będziesz miał kaca moralnego” „Ze względu na to co dla ciebie zrobiłem, powinieneś mnie posłuchać” (Wzór negatywny) (Poczucie winy) (Nieprzyjemność) (Powinność)
Przeszkody i bariery w komunikacji
Komunikacja niewerbalna
Literatura „Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej” (Red.) W. Harasim, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012 „Psychologia organizacji i zarządzania” J.F. Terelak, Wyd. Difin sp. z o.o., Warszawa 2005 „Zachowania w organizacji” S.P. Robbins, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998 „Kompetencje menedżerów w organizacji uczącej się” A. Sajkiewicz, Wyd. Difin sp z o.o., Warszawa 2008 „Komunikowanie się w organizacji” J. Stankiewicz, Wyd. Astrum, Wrocław 1999