Neuroszkoła – czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Advertisements

Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Rola książki w życiu człowieka
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Odczytywanie diagramów
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
6-LATEK W SZKOLE.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Git - system kontroli wersji
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
„Zagrożenia związane z użytkowaniem Internetu”
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
Prezentacja planu biznesowego
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Nazwa firmy Biznesplan.
Wyrównanie sieci swobodnych
AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
Projekt: JAK SKUTECZNIE I JAK EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA CYKL KOLBA mgr Anna Krawczyk Projekt.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
”Czerp z innych, ale nie kopiuj ich. Bądź sobą” Michel Quoist
Zapis prezentacji:

Neuroszkoła – czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela

Neurodydaktyka gałąź pedagogiki i dydaktyki zainicjowana przez Richarda Bandlera i Johna Grindera (Stany Zjednoczone), w latach 70-tych XX wieku. Ukazuje potrzebę stymulacji neuronów podczas procesu przyswajania wiedzy oraz metody, które w całości wykorzystują potencjał mózgu, wzmacniają i zwiększają jego sprawności, w ten sposób uczenie staje się ciekawsze i bardziej angażujące neuron. Sposoby trwalszego zapamiętywania nowych informacji, ich powiązanie je z życiowymi doświadczeniami.

Poszukiwanie nowych rozwiązań nawet wtedy, kiedy istnieją już sprawdzone, jest częścią naszego gatunkowego wyposażenia.

Zmiany w mózgu dziecka to wybór spośród prawie nieograniczonej różnorodności. 1 miesiąc 5 lat 17 lat

Mózg w przebudowie Płaty czołowe rozwijają się przez 12 lat, potem następuje reorganizacja połączeń i dojrzewanie. Kończy się ono po 20 roku życia.

KORA CZOŁOWA Płaty czołowe odpowiadają za wyższe zdolności umysłowe i podejmowanie decyzji, a także kontrolę nad niższymi partiami mózgu i planowanie

Mózg w przebudowie Zmiany poziomu dopaminy. Silne poszukiwanie nowości i mocnych wrażeń.

mózg bardziej wrażliwy na uzależnienia Uzależnienia, które kształtują się w tym okresie są dużo trudniejsze do przezwyciężenia

MELATONINA TROLL UKŁADU HORMONALNEGO Powstaje zawsze przy braku oświetlenia. Wytwarzana przez szyszynkę zmienia ogólny poziom metabolizmu. Działa odmiennie u zwierząt nocnych i dziennych.

Rytm dobowy a mózg nastolatka Niski poziom syntezy melatoniny Przesunięcie rytmu dobowego o 2-3 godzin dorosły nastolatek

Mózg w przebudowie Niski poziom melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za rytm dobowy.

Mózg dorosłego/nauczyciela Lepsza komunikacja pomiędzy różnymi obszarami mózgu Lepszy i szybszy dostęp z płatów czołowych do innych części kory Czas na utrwalenie szlaków pamięciowych

Dojrzałe mózgi rozwiązują problemy na zasadzie stosowania wzorców. WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU ROZWIĄZANIE

Mózg dorosłego/nauczyciela Utrwalił sposoby zachowań Zlokalizował subśrodowiska społeczne, w których jest kompetentny Rozpoznał i ustalił reguły gry

Mózg dorosłego/nauczyciela Sprawdził wartość znanych rozwiązań Zajął optymalną dla siebie niszę w środowisku społecznym

Efekty Wytworzenie swoistego „układu odpornościowego”, który selektywnie eliminuje nietypowe/nowe sposoby zachowań, ryzyko, nowe rozwiązania

Efekty Tendencja do postrzegania zmian jako zagrożeń, szukanie w nich trudności i negatywów

Efekty Swoiste wrażenie, że dawniej było lepiej, bezpieczniej, prościej, przyzwoiciej…

W niepewnej przyszłości po co nam dorośli?

Opiekunowie nastolatków, ze swoimi dojrzałymi płatami czołowymi, zdolnością do racjonalizowania, ostrożni i pełni obaw o losy swoich podopiecznych, są przydatnym ogranicznikiem i szansą na przetrwanie krytycznego okresu bezkrytycznych poszukiwań…

Magia neuronów lustrzanych, czyli dlaczego wolimy pogodnych nauczycieli?

Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

Przykład: Dziecięce zachwyty i niepewne losy dżdżownic…

NOWYCH GRACZY DO ISTNIEJĄCEGO JUŻ UKŁADU SIŁ ZMIANA POKOLENIOWA POLEGA NA WPROWADZENIU NOWYCH GRACZY DO ISTNIEJĄCEGO JUŻ UKŁADU SIŁ

Każda gra wymaga reguł, a ich znajomość jest jednym z głównych warunków wygranej Z drugiej strony, wprawa w grze daje większe szanse.

DLACZEGO OCZEKUJEMY, ŻE KOLEJNE POKOLENIE ZAGRA Z NAMI WEDŁUG STARYCH REGUŁ?

NAJPROSTSZY SPOSÓB TO PRZESTAĆ SŁUCHAĆ I zmusić wszystkich do gry na nowych, własnych zasadach

BUNT JEST WIĘC WPISANY W PROCES SOCJALIZACJI, JEST JEJ CZĘŚCIĄ, A NIE PRODUKTEM UBOCZNYM

Zainteresowanych odsyłamy do następujących źródeł i publikacji: M. Kaczmarzyk, Dydaktyka zdrowego rozsądku, Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, Wrocław 2007 M. Spietzer, Jak uczy się mózg?, PWN, Warszawa 2016 M. Spietzer, Cyfrowa demencja, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013 https://www.youtube.com/watch?v=nF4q79Zafhs https://www.youtube.com/watch?v=dFTiYZuCdh4