Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau. Ujęcie instytucjonalne Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński
Cele artykułu Określenie możliwych form współpracy pomiędzy miastem, DMO a CB Określenie możliwych form współpracy pomiędzy CB a branżą turystyczną
Agenda Rola Convention Bureau na rynku turystycznym Modele funkcjonowania Convention Bureau Problemy finansowania Convention Bureau
Rynek turystyczny bez CB Organizatorzy konferencji: Hotel 1 Hotel 2 Korporacje Hotel 3 Organizacje non-profit Inne przedsiębiorstwa turystyczne Sektor publiczny Pawlicz, A. (2011). Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau-ujęcie instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 15, 95-105.
Miejsce CB na rynku turystycznym Pawlicz, A. (2011). Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau-ujęcie instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 15, 95-105. Miejsce CB na rynku turystycznym Hotel 1 Organizatorzy konferencji: Korporacje Organizacje non-profit Sektor publiczny CB Hotel 2 Hotel 3 Inne przedsiębiorstwa turystyczne Efekty zewnętrzne Niekomercyjne elementy produktu turystycznego Rynek pracy Wizerunek miasta Efekty mnożnikowe Kongestia
Turystyka biznesowa vs. Turystyka wypoczynkowa Krótszy okres pobytu Wyższe wydatki Wydatki pokrywa w dużej części pracodawca – niższa elastyczność cenowa Niskie dysfunkcje ruchu turystycznego Często jest „sezonowa odwrotnie” Inny tryb podejmowania decyzji ws wyjazdu Turystyka biznesowa indywidualna a grupowa
Zadania CB Różnią się w zależności od instytucjonalnej formy działania CB Marketing terytorialny w zakresie grupowej turystyki biznesowej Tworzenie wizerunku regionu Prowadzenie badań i statystyk Lobbing Utrzymywanie relacji z branżą w regionie
Motywy wyboru miejsca organizacji konferencji istnienie CB w regionie, dostępność odpowiednich usług oraz infrastruktury, koszty organizacji konferencji, dostępność centrum kongresowego z odpowiednią liczbą miejsc, lokalizację miejscowości w odniesieniu do miejsca zamieszkania uczestników, dostępność atrakcji turystycznych, kontekst miejscowości oraz miejsca organizacji konferencji do tematu konferencji, marketing organizatorów
Decyzje o wyborze miejsca konferencji Podejmowane są z dużym wyprzedzeniem Podejmowane są często kolegialnie Jest odmienna w zależności od typu klienta Różni się jeśli konferencja ma charakter krajowy i międzynarodowy
Agenda Rola Convention Bureau na rynku turystycznym Modele funkcjonowania Convention Bureau Problemy finansowania Convention Bureau
MODELE FUNKCJONOWANIA CONVENTION BUREAU M1. Współfinansowanie CB M2. Finansowanie CB ze środków publicznych Branża Miasto DMO CB Pawlicz, A. (2011). Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau-ujęcie instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 15, 95-105.
MODELE FUNKCJONOWANIA CONVENTION BUREAU (2) M3. Finansowanie CB ze środków branży M4. Finansowanie CB poprzez organizację branżową Branża Miasto DMO CB Organizacja branżowa Pawlicz, A. (2011). Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau-ujęcie instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 15, 95-105.
DMO i CB. Razem czy osobno? Turystyka wypoczynkowa Nacisk na marketing masowy Niskie możliwości wykluczenia z konsumpcji Grupowa turystyka biznesowa Nacisk na sprzedaż osobistą Średnie możliwości wykluczenia z konsumpcji Budowa wizerunku, prowadzenie badań. Efekty skali i zakresu Pawlicz, A. (2011). Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau-ujęcie instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 15, 95-105.
Agenda Rola Convention Bureau na rynku turystycznym Modele funkcjonowania Convention Bureau Problemy finansowania Convention Bureau
Kto powinien finansować CB Branża hotelarska – to ona jest największym beneficjentem działania CB Składki członkowskie Podmioty publiczne – działania CB mają charakter dobra publicznego jako procent od podatku turystycznego, jako finansowanie projektów, jako udziałowiec itp. Quangos
Źródła finansowania wybranych Convention Bureau
Szacowane budżety największych CVB w USA (2000) Miasto Budżet (mln USD) Las Vegas 159,8 Honolulu 35,5 Orlando 31,6 Reno 28,6 Kissimmee 25,6 Los Angeles 25,5
Jak ustalić składkę czyli Quid pro quo Składka powinna odpowiadać wartości jaką otrzymuje obiekt od CB Składki są degresywne, progresywne lub mieszane Często różnicowanie wielkości składek dotyczy jedynie hoteli Hotele bardziej luksusowe płacą z reguły więcej Czasem hotele różnicują również korzyści dla hoteli w zależności od wykupionego wariantu
Puerto Rico CB Rodzaj obiektu Wysokość składki Hotele do 50 pokoi $250 Hotele 51-125 pokoi $625 Hotele 126-150 pokoi $6 za pokój Hotele 151 -200 pokoi $7 za pokój Hotele 201-350 pokoi $13 za pokój Hotele i centra kongresowe powyżej 351 pokoi $20 za pokój
Derry CB Obiekt Podstawa (£) Dodatek za pokój(£) Hotel 200 10 Bad&Brekfest 100 Guest Houses Hostel 1 (za łóżko) Centra konferencyjne 250 Restauracje 150 Atrakcje turystyczne
Składki członkowskie w CB Townsville Australia Składka członkowska 230 AUD 740 AUD 2002 AUD 4518 AUD Miejsce na stronie internetowej Tylko adres i numer telefonu +link do strony internetowej Umiejscowienie w wielu sekcjach, 2-gi priorytet pozycjonowania Umiejscowienie w wielu sekcjach. Najlepsze pozycjonowania Włączenie do dokumentu – propozycji dla potencjalnych klientów W przypadku zapytania Trzeci priorytet Drugi priorytet Pierwszy priorytet (z zachowaniem dyskrecji CB w zakresie spełnienia oczekiwań klienta) Włączenie do newslettera 1 uaktualnienie rocznie 2 uaktualnienia rocznie 4 uaktualnienia rocznie PDF z bazą danych 200 $ 100$ 1 bezpłatna kopia rocznie
Wybrane problemy funkcjonowania CB Rozmieszczenie geograficzne kongresów Szanse dla tzw. second-tier cities Kryzys a działania CB Konkurencja między miastami Jakość usług CB, potrzeby osób niepełnosprawnych, bezpieczeństwo
Dziękuję za uwagę adam.pawlicz@wzieu.pl