Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Hotel Courtyard – Warszawa
Wykorzystanie badań marketingowych Istota rynku, jego charakterystyka.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
1. 2 Propozycja zmian w Kryteriach wyboru operacji finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
P O P Y T , P O D A Ż.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Promocja destynacji turystycznej za granicą
mgr Magdalena Czichon pod kierunkiem dr inż. Katarzyny Karbowiak
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Marketing elektroniczny w turystyce
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO Iwona Barć, Ewelina Turoń
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Biznesplan.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Instytut Rynku Hotelarskiego Popyt na usługi hotelowe w 2006 oraz tendencje na najbliższe lata.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Piotr Tabor Łódź r.. Biznes konferencyjny - jak przyciągnąć organizatorów konferencji i kongresów? Kryteria decydujące o wyborze obiektu pod.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Lokalizacja Opisy lokalizacji. Lokalizacja Opisy lokalizacji.
Jak robić to efektywnie?
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Konferencja Gdańsk - PODR
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 5 października 2015.
Businessman InstituteWarszawa, styczeń Nasze cele Celem spółki jest zwiększenie możliwości rozwoju oraz generowanych zysków poprzez rozszerzenie.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Ruch turystyczny w Krakowie w 2014 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków, listopad 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Michał Brzeszkiewicz Departament Nowych Technologii Polska Organizacja Turystyczna Nowe technologie w Informacji Turystycznej.
OCZEKIWANIA I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY POMIĘDZY BRANŻĄ TURYSTYCZNĄ I POT W ZAKRESIE PROMOCJI NA WYBRANYCH RYNKACH Warszawa
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
INcoming Poland Gdańsk&Pomorskie Region
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Stan turystyki biznesowej w Polsce. Turystyka w Polsce – turystyka przyjazdowa.
Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
SEGMENTACJA RYNKU.
E-turystyka w sektorze publicznym
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński
City Tax – przykłady rozwiązań
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Zapis prezentacji:

Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau. Ujęcie instytucjonalne Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński

Cele artykułu Określenie możliwych form współpracy pomiędzy miastem, DMO a CB Określenie możliwych form współpracy pomiędzy CB a branżą turystyczną

Agenda Rola Convention Bureau na rynku turystycznym Modele funkcjonowania Convention Bureau Problemy finansowania Convention Bureau

Rynek turystyczny bez CB Organizatorzy konferencji: Hotel 1 Hotel 2 Korporacje Hotel 3 Organizacje non-profit Inne przedsiębiorstwa turystyczne Sektor publiczny

Miejsce CB na rynku turystycznym Hotel 1 Organizatorzy konferencji: Korporacje Organizacje non-profit Sektor publiczny CB Hotel 2 Hotel 3 Inne przedsiębiorstwa turystyczne Efekty zewnętrzne Niekomercyjne elementy produktu turystycznego Rynek pracy Wizerunek miasta Efekty mnożnikowe Kongestia

Turystyka biznesowa vs. Turystyka wypoczynkowa Krótszy okres pobytu Wyższe wydatki Wydatki pokrywa w dużej części pracodawca – niższa elastyczność cenowa Niskie dysfunkcje ruchu turystycznego Często jest „sezonowa odwrotnie” Inny tryb podejmowania decyzji ws wyjazdu Turystyka biznesowa indywidualna a grupowa

Zadania CB Różnią się w zależności od instytucjonalnej formy działania CB Marketing terytorialny w zakresie grupowej turystyki biznesowej Tworzenie wizerunku regionu Prowadzenie badań i statystyk Lobbing Utrzymywanie relacji z branżą w regionie

Motywy wyboru miejsca organizacji konferencji istnienie CB w regionie, dostępność odpowiednich usług oraz infrastruktury, koszty organizacji konferencji, dostępność centrum kongresowego z odpowiednią liczbą miejsc, lokalizację miejscowości w odniesieniu do miejsca zamieszkania uczestników, dostępność atrakcji turystycznych, kontekst miejscowości oraz miejsca organizacji konferencji do tematu konferencji, marketing organizatorów

Decyzje o wyborze miejsca konferencji Podejmowane są z dużym wyprzedzeniem Podejmowane są często kolegialnie Jest odmienna w zależności od typu klienta Różni się jeśli konferencja ma charakter krajowy i międzynarodowy

Agenda Rola Convention Bureau na rynku turystycznym Modele funkcjonowania Convention Bureau Problemy finansowania Convention Bureau

MODELE FUNKCJONOWANIA CONVENTION BUREAU M1. Współfinansowanie CB M2. Finansowanie CB ze środków publicznych Branża Miasto DMO CB

MODELE FUNKCJONOWANIA CONVENTION BUREAU (2) M3. Finansowanie CB ze środków branży M4. Finansowanie CB poprzez organizację branżową Branża Miasto DMO CB Organizacja branżowa

DMO i CB. Razem czy osobno? Turystyka wypoczynkowa Nacisk na marketing masowy Niskie możliwości wykluczenia z konsumpcji Grupowa turystyka biznesowa Nacisk na sprzedaż osobistą Średnie możliwości wykluczenia z konsumpcji Budowa wizerunku, prowadzenie badań. Efekty skali i zakresu

Agenda Rola Convention Bureau na rynku turystycznym Modele funkcjonowania Convention Bureau Problemy finansowania Convention Bureau

Kto powinien finansować CB Branża hotelarska – to ona jest największym beneficjentem działania CB Składki członkowskie Podmioty publiczne – działania CB mają charakter dobra publicznego jako procent od podatku turystycznego, jako finansowanie projektów, jako udziałowiec itp. Quangos

Źródła finansowania wybranych Convention Bureau

Szacowane budżety największych CVB w USA (2000) Miasto Budżet (mln USD) Las Vegas 159,8 Honolulu 35,5 Orlando 31,6 Reno 28,6 Kissimmee 25,6 Los Angeles 25,5

Jak ustalić składkę czyli Quid pro quo Składka powinna odpowiadać wartości jaką otrzymuje obiekt od CB Składki są degresywne, progresywne lub mieszane Często różnicowanie wielkości składek dotyczy jedynie hoteli Hotele bardziej luksusowe płacą z reguły więcej Czasem hotele różnicują również korzyści dla hoteli w zależności od wykupionego wariantu

Puerto Rico CB Rodzaj obiektu Wysokość składki Hotele do 50 pokoi $250 Hotele 51-125 pokoi $625 Hotele 126-150 pokoi $6 za pokój Hotele 151 -200 pokoi $7 za pokój Hotele 201-350 pokoi $13 za pokój Hotele i centra kongresowe powyżej 351 pokoi $20 za pokój

Derry CB Obiekt Podstawa (£) Dodatek za pokój(£) Hotel 200 10 Bad&Brekfest 100 Guest Houses   Hostel 1 (za łóżko) Centra konferencyjne 250 Restauracje 150 Atrakcje turystyczne

Składki członkowskie w CB Townsville Australia Składka członkowska 230 AUD 740 AUD 2002 AUD 4518 AUD Miejsce na stronie internetowej Tylko adres i numer telefonu +link do strony internetowej Umiejscowienie w wielu sekcjach, 2-gi priorytet pozycjonowania Umiejscowienie w wielu sekcjach. Najlepsze pozycjonowania Włączenie do dokumentu – propozycji dla potencjalnych klientów W przypadku zapytania Trzeci priorytet Drugi priorytet Pierwszy priorytet (z zachowaniem dyskrecji CB w zakresie spełnienia oczekiwań klienta) Włączenie do newslettera 1 uaktualnienie rocznie 2 uaktualnienia rocznie 4 uaktualnienia rocznie PDF z bazą danych 200 $ 100$ 1 bezpłatna kopia rocznie

Wybrane problemy funkcjonowania CB Rozmieszczenie geograficzne kongresów Szanse dla tzw. second-tier cities Kryzys a działania CB Konkurencja między miastami Jakość usług CB, potrzeby osób niepełnosprawnych, bezpieczeństwo

Dziękuję za uwagę adam.pawlicz@wzieu.pl