Zachowania organizacyjne 2 i 3 Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych
Propozycja dst https://www.youtube.com/watch?v=_MtIbaC5vrU
ZACHOWANIA JEDNOSTKOWE W ORGANIZACJI
Role społeczne https://www.youtube.com/watch?v=lTqe2ajkYfo
Osobowość Sytuacja bodźcowa Cecha osobowości Reakcja https://www.youtube.com/watch?v=OyO7pu4KJW8
Model wielkiej piątki (podstawowe wymiary osobowości) Ekstrawersja – towarzyskość, rozmowność, asertywność; Ugodowość – życzliwość, gotowość do współpracy; Sumienność – odpowiedzialność, wytrwałość; Stabilność emocjonalna – opanowanie, poczucie bezpieczeństwa; Otwartość na doświadczenie – wyobraźnia, zmysł, intelekt.
Temperament Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/463659724110367111/
Motywacja
Jak motywować pracowników?
The puzzle of motivation Źródło: http://www.camelcitydispatch.com/autism-pieces-of-a-puzzle-109/
TEORIE MOTYWACJI
Co to jest motywacja? osoby, które mają motywacją starą się bardziej niż inne osoby pozbawione motywacji; motywacja – to chęć dokonania „czegoś”, uwarunkowania zaspokojeniem przez to działanie jakieś potrzeby;
Pytanie nr 1 do dyskusji Czy to możliwe, że mniej zdolnym udaje się przewyższyć bardziej utalentowanych rywali? Podaj przynajmniej 2 przykłady.
Teoria hierarchii potrzeb Maslowa Źródło: http://www.zarzyccy.pl/p_piramida-potrzeb-maslowa.html
Teoria ERG Alderfera E (existence needs) – fizjologiczne i materialne potrzeby; R (relatedness needs) – potrzeby kontaktu z ludźmi; G (growth needs) – potrzeby osobistego rozwoju. Motywacja zależy od intensywności potrzeb! Demotywacja – niemożliwość zaspokojenia potrzeb.
A. Rodzaje (teorie treści) Teorie treści – potrzeby są treściami motywacji Teoria dwuczynnikowa Herzberga; Teoria McClellanda;
Teoria dwuczynnikowa Herzberga Na zadowolenie i niezadowolenie z pracy wpływają czynniki: higieny – cz. fizjologicznie, bezpieczeństwa i przynależności; (likwidują niezadowolenie); satysfakcji – szacunku i samorealizacji (pobudzają do motywacji).
Teoria McClellanda Potrzeby wpływają na motywacje! Rodzaje potrzeb występujących w miejscu pracy: potrzeba osiągnieć; potrzeba przynależności; potrzeba władzy.
B. Rodzaje (teorie procesu) Teoria wyznaczania celów; Teoria wzmacniania; Teoria sprawiedliwości; Teoria oczekiwań.
Teoria wyznaczania celów przydatna wtedy, kiedy człowiek rozumie i akceptuje dany cel (musi posiadać odpowiednie możliwości); istotne jest wspólne ustalenie celów z pracownikowi, gdyż skutkuje to wzrostem wydajności pracownika (zachęty).
Teoria wzmacniania przedstawia, w jaki sposób w cyklicznym procesie uczenia się skutki poprzednich zachowań wpływają na przyszłość; skutki pozytywne – powtórzenie zachowania; negatywne – unikanie; nasze dzieciństwo? motywacja – modyfikacja zachowań (np. spóźnianie).
Teoria sprawiedliwości pracownik dokonuje bilansu nakładów w stosunku do wynagrodzenia; „kropla, która przeleje kielich”; motywacja – nagrody bezpośrednie i pośrednie.
Teoria oczekiwań ludzie mają motywację, jeżeli dostrzegają sprzyjające im kombinacje tego, co dla nich jest ważne, i tego, czego oczkują jako nagrody za ich wysiłek; nagrody zewnętrzne: premia, pochwała, awans itp.; nagrody wewnętrzne: świadomość własnych osiągnięć, większy szacunek dla samego siebie, zadowolenie z pracy.
Pytanie nr 2 do dyskusji Która z teorii motywacji zostanie wykorzystana do poszczególnych sytuacji: pracownik podczas pracy rozmawia ze znajomymi za pomocą komunikatorów internetowych; pracownik nie chce poprowadzić kolejnego szkolenia, ponieważ w ostatnim miesiącu tylko on zastał delegowany do wykonywania takich zdań; pracownik nie wyraża zgody na kierowanie nowopowstałym zespołem, gdyż uważa, że nie ma ku temu umiejętności i nie rozumie potrzeby budowania tego zespołu.
Wnioski dla menedżerów rozpoznać różnice pomiędzy ludźmi; odpowiedni ludzie do odpowiednich zdań; posługiwanie się jasnymi celami; indywidualne nagrody (uzależnione od osiągnięć); sprawdzanie, czy system jest sprawiedliwy.
Narzędzia motywacji środku przymusu – charakter obligatoryjny, zakazy i nakazy; środki zachęty – różnego rodzaju obietnice dane pracownikowi; środki perswazji – odwołanie się do sfery uczuciowej człowieka (apel, wmawianie, propaganda, itp.).
Wypalenie zawodowe
Pytanie nr 3 do dyskusji Na czym polega wypalenie zawodowe? Czy osoba na stanowisku kierowniczym może jemu zapobiec u swojego pracownika? W jaki sposób?
Zachowania w grupie https://www.youtube.com/watch?v=H0_yKBitO8M
Dziękuję za uwagę