Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Regionalny rynek pracy Popyt i podaż na zawody okrętowe
Advertisements

Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Rynek pracy globalny vs. regionalny / lokalny
Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Rynek Pracy 2008r. Aneta Wasiluk 13 styczeń 2008r.
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Północna Izba Gospodarcza Jak przedsiębiorcy postrzegają absolwentów szczecińskich uczelni wyższych? Badanie telefoniczne przeprowadzone.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
Powiat Buski.
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
POWIATOWY URZĄD PRACY W WĄGROWCU
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Regionalny monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych
lecz dla życia się uczymy”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Podstawy prawne polityki rynku pracy
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
STRUKTURA ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W CZAPLINKU
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Zespół Szkół w Zabrodziu
Zadanie 1 Zarządzanie projektem - wzrost wiedzy na temat EFS i projektu wśród mieszkańców powiatu lęborskiego Zadanie 2 Program formalnego potwierdzania.
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
OFERTA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
Zespół Szkół im. Jana Kasprowicza w Jelczu-Laskowicach ul. Techników 26, Jelcz-Laskowice tel ,
OFERTA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE PONADGIMNAZJALNYM
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Rynek Pracy Województwa Lubelskiego Urszula Żolińska Kierownik Wydziału Badań i Analiz WUP w Lublinie Lublin, grudzień 2007 r. Wojewódzki Urząd Pracy w.
Lokalny rynek pracy LATA Bezrobotni (ogółem)
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku.
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
PRZYJDŹ ZOBACZ WYGRAJ TABLET ZS, CKU W GRONOWIE: WIELE SZKÓŁ, WIELE MOŻLIWOŚCI, JEDNO MIEJSCE: GRONOWO DRZWI OTWARTE 14 MARCA, GODZ
System szkolnictwa ponadpodstawowego
Sytuacja na rynku pracy w województwie podkarpackim
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Młodzież na rynku pracy - stan i struktura bezrobocia -
dobry start w przyszłość
Powiatowy Zespół Szkół Nr Kościerzyna ul. Kartuska 48
Historia szkoły sięga już przeszło 50 lat.
BRANŻOWA SZKOŁA PIERWSZEGO STOPNIA
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Powiat Buski.
Zapis prezentacji:

Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok

Sytuacja na suwalskim rynku pracy Liczba bezrobotnych zarejestrowanych na dzień 31.01.2014 r. wyniosła 5.464 osoby Na dzień 31 stycznia 2014r. liczba bezrobotnych zamieszkałych w mieście Suwałki wyniosła 3.857 osób, co stanowiło 70,6% ogółu bezrobotnych. Obliczony przez GUS wskaźnik stopy bezrobocia na dzień 31.12.2013 wynosi odpowiednio: Powiat suwalski - 11,2 % Miasto Suwałki - 13,0 % województwo podlaskie - 15,1 % kraj - 13,4 %

Zarejestrowani bezrobotni wg wieku - stan na dzień 31.01.2014r.

Zarejestrowani bezrobotni wg wykształcenia – stan na dzień 31. 01 Zarejestrowani bezrobotni wg wykształcenia – stan na dzień 31.01.2014r.

Dominujące gałęzie gospodarki na suwalskim rynku pracy (na dzień 31.11.2013) LP Nazwa działalności Liczba podmiotów Udział procentowy 1 Handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów samochodowych 2378 27,0 % 2 Budownictwo 996 11,3 % 3 Przetwórstwo przemysłowe 728 8,3 % 4 Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna 723 8,2 %

Niedostosowanie systemu edukacji do potrzeb i wymagań rynku pracy ( stan na 31.01.2014) Nazwa kwalifikacji Zawód wyuczony Oferowane stanowiska Technik ekonomista* 269 Krawiec* 136 5 Mechanik pojazdów samochodowych* 126 11 Technik mechanik* 98 Specjalista administracji publicznej 121 2 Technik rolnik* 111 Ślusarz* 107 9 Rolnik* 105 Stolarz* 102 17 Kucharz małej gastronomii / kucharz 174 32 Pedagog 96 4

Niedostosowanie systemu edukacji do potrzeb i wymagań rynku pracy ( stan na 31.01.2014) Technik budownictwa* 91 Sprzedawca* 87 102 Specjalista do spraw rachunkowości 76 Mechanik maszyn i urządzeń przemysłowych 72 Fryzjer* 21 Murarz* 62 10 Technik technologii odzieży* 55 1 Ekonomista 51 Technik informatyk* 50 Cukiernik* 48 Pozostali specjaliści do spraw zarządzania i organizacji 45 Bez zawodu (oferty pracy – prace proste, robotnik gospodarczy) 2426 313

Dominujące kierunki kształcenia szkolnictwo wyższe Nazwa kierunku Liczba absolwentów Administracja 105 Ekonomia, finanse, bankowość 92 Pedagogika 70 Budownictwo 30 Rolnictwo 29 Prawo 21 Ochrona środowiska 7 Informatyka 6

Podsumowanie niedostosowanie systemu kształcenia skazuje absolwentów szkół już na starcie zawodowym na bezrobocie lub na przekwalifikowanie, niedostosowanie systemu kształcenia do potrzeb i wymagań rynku pracy powoduje ,że osoby bezrobotne zmuszone są poszukiwać zatrudnienia w innych zawodach niż zawody wyuczone .Wykonując pracę poniżej ich kwalifikacji zawodowych czego przykładem są technicy ekonomiści ,którzy najczęściej wykonują zawód sprzedawcy ,krawcy, technicy technologii odzieży najczęściej wykonują zawód-szwaczki itp.

warto podkreślić, że na rynku pracy poza kwalifikacjami wynikającymi z zawodu wyuczonego liczą się także dodatkowe umiejętności np.: doświadczenie zawodowe obsługa komputera , znajomość języków obcych, posiadanie uprawnień do wykonywania zawodu np. w przypadku elektryków SEP do 1KV, uprawnienia budowlane w przypadku inżynierów czy techników budownictwa, kursy , posiadanie prawa jazdy, indywidualne predyspozycje, cechy osobowości, motywacja do pracy i inne.

W populacji osób bezrobotnych najliczniejszą grupę stanowią osoby bez kwalifikacji zawodowych 1954 ( są to osoby legitymujące się wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym, średnim ogólnokształcącym oraz absolwenci szkół zawodowych i techników, którzy nie posiadają dyplomu zawodowego). Lokalni pracodawcy są niezadowoleni z jakości kształcenia praktycznego