Autoprezentacja i wystąpienia publiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Robert Rosołowski Federacja Związków Zawodowych METALOWCY
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Projekt Miasta Ruda Śląska/Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i współfinansowany ze środków.
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
AUTOPREZENTACJA.
AUTOPREZENTACJA.
Przypadek Phineasa Gage
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Jak prezentować.
A Tobie w ktorą stronę się kręci ?
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Planowanie i przygotowanie wystąpień publicznych
Rzecz o efektywności w biznesie
Wystąpienia publiczne.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Zadawanie pytań.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa I.
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
Autoprezentacja.
Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
Autoprezentacja i wystąpienia publiczne
MOWA CIAŁA.
O korzeniach i skrzydłach…
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
I ty możesz zostać dobrym mówcą!
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
ROZPRAWKA.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Dla lidera SZTUKA PERSWAZJI Zygmunt Korzeniewski.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Autoprezentacja eMKa Konsulting.
Komunikacja i jej formy :
Taktyki autoprezentacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikacji ludzi
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
i sposoby radzenia sobie z nimi
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.3 Małgorzata Tubielewicz.
…czyli nie taki diabeł straszny
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Autoprezentacja i wystąpienia publiczne Jak świadomie kierować wrażeniem? Jak porwać za sobą publiczność?

Wprowadzenie AUTOPREZENTACJA WYSTĄPIENIA PUBLICZNE

Zapoznanie się :) Wstępna autoprezentacja: 3 pytania: imię, co robię/ czym się zajmuję co zrobił(a)bym, gdybym wygrał(a) kumulację 10 mln. w LOTTO jeden fakt z życia/ informacja, która miałaby szanse zdziwić/ zaskoczyć pozostałe osoby.

Autoprezentacja: manipulacja czy perswazja? Manipulacja - kształtowanie poglądów, postaw, zachowań lub emocji bez wiedzy i woli człowieka w celu realizacji własnych celów i interesów. Perswazja - metoda polegająca na wywieraniu wpływu i przekonywaniu ludzi do zaakceptowania pewnych poglądów, co do których nie mają oni jasnego zdania.

Autoprezentacja: Świadome kierowanie wrażeniem, jakie wywieramy na innych, czyli próba pokazywania się takimi, jakimi chcemy, żeby nas widzieli. Właściwy dobór informacji oraz i przedstawienie ich we właściwym świetle, a nie fałszowanie informacji Autoprezentacja odbywa się praktycznie non-stop, gdy jesteśmy w interakcji społecznej Podstawa sukcesu w życiu zawodowym i prywatnym

Autoprezentacja: W jakich sytuacjach jest ważna? Po co to robimy? W jaki sposób to robimy? Zjawiska psychologiczne Taktyki autoprezentacyjne

Po co to robimy? Oddziaływanie interpersonalne – zwiększanie powodzenia w relacji z innymi Budowanie i podtrzymywanie poczucia własnej wartości – pozytywne emocje, tożsamość Regulowanie emocji – aby się lepiej poczuć Ewolucyjne zaszłości – zwiększenie szans na przetrwanie i reprodukcję :)

Jak to robimy? Werbalnie: opisywanie siebie, wyrażanie postaw, wyjaśnianie motywów działania, Niewerbalnie: mowa ciała, ujawnianie emocji, wygląd, ubiór, rekwizyty Behawioralnie: poprzez zachowania: pomaganie innym, przejawianie agresji, konformizm i uleganie Społecznie: kontakty, pławienie się w czyimś blasku, usuwanie się z cienia porażki, polerowanie i retuszowanie, efekt Psst, plotkowanie

Spójność Eksperyment Mehrabiana: reguła "7% - 38% - 55%"

Autoprezentacja Ćwiczenie Scenki autoprezentacyjne

Psychologia Efekt pierwszego wrażenia (15-30 sek.) Efekt „hallo” Efekt pierwszeństwa i świeżości Efekt częstej ekspozycji Efekt zysku Reguła podobieństwa i sympatii Reguła komplementarności reakcji Reguła komplementarności cech Reguła dopasowania autoprezentacji

Normy autoprezentacyjne dobrych obyczajów skromności stopnia pozytywności stopienia odsłaniania się konsekwencji uprzejmej uwagi niezwracania uwagi wynikające z płci kulturowe związane z pełnioną rolą związane z kontekstem sytuacyjnym

Taktyki autoprezentacyjne autoprezentacja pozytywna (przedstawianie własnych kompetencji i zalet, język korzyści), konformizm (akcentowanie podobieństwa do partnera i jego opinii, zgadzanie się, potakiwanie), ingracjacja - podnoszenia wartości partnera (mówienie komplementów, schlebianie), autodeprecjacja (przyznawanie się do słabości i wad) adonizacja (strategia autoprezentacji polegająca na eksponowaniu własnej atrakcyjności fizycznej i seksapilu).

Jak wybrać najlepszy wizerunek Należy wziąć pod uwagę: powszechnie pożądane cechy - miły i kompetentny potrzeby i oczekiwania konkretnej osoby - rozmówcy cechy wynikające z roli jaką zamierzasz pełnić wobec tej osoby i jakiej się od ciebie oczekuje (złudzenie szefa) wybór strategii i taktyki autoprezentacyjnej normy kulturowe i kraju pochodzenia rozmówcy

Autoprezentacja Ćwiczenie Twórcza autoprezentacja

Wystąpienia publiczne Prezentacja handlowa Prezentacja idei Deklaracja polityki Raport Wykład, szkolenie Przemówienie kryzysowe Testimonial (świadectwo)

Wystąpienia publiczne Narzędzi i środki 5 umiejętności dobrego mówcy Radzenie sobie z tremą

Narzędzia i środki Język wypowiedzi – styl, retoryka, perswazyjność Głos – dykcja, intonacja, barwa Mowa ciała – wzrok, mimika twarzy, gesty, postawa, proksemika

Język wypowiedzi Główny przekaz Indywidualny styl mówcy Figury retoryczne

Główny przekaz Całe przemówienie zbudowane wokół jednej głównej myśli zapisanej jednym, prostym motywującym zdaniem Pytania pomocnicze: „Jak jest główna myśl mojego wystąpienia?, jak mógłbym to powiedzieć jednym zdaniem?” Odpowiedzi pomocnicze: „Zamierzam przekonać, że.., Pokażę, w jaki sposób można…, Zademonstruję…, Wyjaśnię, jakie znaczenie może mieć…”

Indywidualny styl mówcy Mówca może generalnie: utożsamiać się z tym co mówi, albo mieć do tego dystans, opierać się na racjonalnych argumentach, albo na emocjach. Możemy więc wyróżnić cztery style przemawiania: DYREKTOR MISJONARZ PROFESOR LUZAK

Indywidualny styl mówcy DYREKTOR Posługuje się krótkimi, kategorycznymi zdaniami, wyraźnie oddzielając słowa. Intonacja opadająca. Mam plan, którego jest pewien. Nie lubi sprzeciwu. Wzbudza wiarygodność, robiąc wrażenie, że wie co mówi. Często nie słucha jednak co mówią słuchacze, co irytuje i zniechęca. Wie wszystko lepiej MISJONARZ Gdy przemawia zapala się, jest podekscytowany, pełen emocji. Posługuje się często patosem, wielkimi słowami. Przekazuje wielką idee, w którą wierzy i chce tę wiarę przekazać słuchaczom. Potrafi pokazywać wielkie wizje i cele. Jednak ma tendencje do przekonywania już przekonanych, mnożenia oczywistych argumentów, a jego patos może przerodzić się w śmieszność PROFESOR Mówi wolno, z namysłem i wahaniem, używa zwrotów osłabiających jego wypowiedź. Jest refleksyjny i chce naświetlić zagadnienie w wielu stron niż przekonać. Zaletą jest miękkość – nie zrazi raczej audytorium jakąś kontrowersyjną tezą ponieważ przedstawi ją obok przeciwnej. Jednak jego wypowiedzi mogą być mętne i niewiarygodne, szczególnie dla osób szukających prostych i jasnych odpowiedzi LUZAK Mówi od niechcenia, z pewnym lekceważeniem. Jest ani racjonalny, ani zbytnio emocjonalny. Używa humoru, ironii, a czasami jest wręcz cyniczny. Wzbudza sympatię i raczej nie przeżywa tremy. Jednak nie jest w stanie pociągnąć ludzi za sobą – jego wystąpienie może rozbawić, zdystansować słuchaczy ale porwie i nie przekona słuchaczy UTOŻSZAMIA SIĘ Z TERŚCIĄ MA DYSTANS DO TREŚCI ARGUMENTY: RACJONALNE ARGUMENTY: EMOCJONALNE

Indywidualny styl mówcy Jaki styl Ty preferujesz? Ćwiczenie

Figury retoryczne Porównania Narracja Powtórzenia: dosłowne, zmodyfikowane, częściowe, stopniowanie i wzmocnienie Kontrast (antyteza) Zapowiedź Gra słów Hiperbola Pytania retoryczne Skrót myślowy Łańcuch Aluzja

Figury retoryczne Ćwiczenie

Głos – podstawowe narzędzi mówcy Zasady dbania i higieny głosu: Zawsze nawilżone gardło – woda niegazowana. Dbaj o głęboki, pełny oddech. Przed wystąpieniem jedz neutralne potrawy, unikaj gorącego i ostrego. Nie nadwyrężaj gardła Przed występem delikatnie rozgrzej aparat mowy Zanim przemówisz, obróć siedem razy język w gębie. (Galileusz)

Głos – ćwiczenia Rozgrzewka: Mruczenie „m” Mlaskanie Miny Ziewania Ma-me-mi-mo-mu-my Język Usta

Głos – ćwiczenia Ćwiczenia oddechowe Ćwiczenia artykulacyjne Ćwiczenia dykcji i interpretacji

Głos - podsumowanie Mów wolno i wyraźnie - dostosuj swój głos do oczekiwań i treści które prezentujesz. Głos niski (pewny siebie i perswazyjny) – ćwicz MU Głos do przodu Stosuj umiejętnie pauzę i ciszę. Przestrzegaj zasady kropki Nie obcinaj końcówek Nie jąkaj się i nie wydawaj nieartykułowanych dźwięków

Mowa ciała Wejście Zwycięzcy Kontakt wzrokowy Postawa Odległość i ruch Gestykulacja Mimika

Mowa ciała - ćwiczenia Świadomość ciała. Przegląd gestów. Krótka etiuda – „Moje ostatnie wakacje”.

Mowa ciała - podsumowanie Staraj się, aby Twój wygląd pasował do sytuacji Uśmiechaj się naturalnie. Podtrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcami – równo obdzielaj kontaktem wzrokowym. Przyjmij naturalną wyprostowaną postawę ciała. Gestykulacja wyważona, otwarta, lekko wyprzedzająca. Nie przestępuj nerwowo z nogi na nogę. Poruszaj się w sposób przemyślany. Stosuj techniki dobrej komunikacji.

5 umiejętności dobrego mówcy Profesjonalne przygotowanie Oryginalne i przyciągające rozpoczęcie Jasny, przejrzysty przekaz Przekonywujący, perswazyjny język Mocne zakończenie

Profesjonalne przygotowanie Jak najlepsza wiedza o audytorium Tworzenie konspektu wystąpienia (Główny Przekaz) Przygotowanie rekwizytów, prezentacji PP Trenowanie Ubiór Poznanie miejsca i sprawdzenie urządzeń Ćwiczenia głosowe Woda

Bezpieczna wyspa Dobry kontakt i porozumienie od samego początku wystąpienia

Sposoby na rozpoczęcie Metoda „Prosto z mostu” - najprościej i w jednym, dwóch zdaniach zawrzyj Główny przekaz swojego wystąpienia. Metoda „Kiedy byłem(am) mały(a)” - opowiedz swoją historię, która odwołuje się do przedmiotu Twojego wystąpienia. Metoda „Opowiem Wam historię Janka” – opowiedz historię innej osoby; zakończ pytaniem, suspensem, lub Głównym Przekazem. Metoda „Zaskakujący banał” – odnieś się do oczywistego i powszechnie występującego faktu lub zjawiska z którym słuchacze będą się mogli utożsamić Metoda „Wielka wizja” – wyślij słuchaczy przyszłość, pokaż im co mogą osiągnąć oczami wyobraźni. Metoda „Znane i miłe” – rozpocznij od czegoś z czym wszyscy słuchacze mogą się zgodzić - niech się oswoją z głosem i dobrze poczują; wywołaj odruchową zgodę Metoda „Strzał między oczy” - w stylu Hitchcocka, znajdź jakiś niezwykły fakt lub zestawienie w które aż trudno uwierzyć

Unikaj Metody wątpliwe Sztampa - „Bardzo dziękuję p. Dyrektorowi i z góry przepraszam….” Błazenada - „Zobaczcie jaki jestem zabawny i kreatywny….” Wykład - „Urodził się w roku…, żył i tworzył, umarł w …” Metody wątpliwe Dowcip – unikać „politycznie niepoprawnych”, musi być naprawdę śmieszny :) Cytat – musi być starannie dobrany i oryginalny

Moje wystąpienie Ćwiczenie Wybranie tematu wystąpienia. Napisanie rozpoczęcia

Ogólny schemat wystąpienia WSTĘP - powiedz o czym będziesz mówić ROZWINIĘCIE - powiedz to ZAKOŃCZENIE - powiedz, o czym powiedziałeś

Lejek perswazyjny Kontakt – nawiązanie dobrego kontaktu ze słuchaczami, okazanie zainteresowania, wskazanie na to co ich interesuje i jest ważne. Potrzeby – nawiązanie do potrzeb słuchaczy, do tego co się chcą dowiedzieć, co jest ich problemem, dla którego przyszli Korzyści – przekazuje przygotowaną treść używając języka korzyści, wskazując co słuchacz będzie z tego mieć. Pytania – w czasie wystąpienie odpowiada na główne pytanie słuchaczy, a po wystąpieniu jest gotów do odpowiedzi na pozostałe. Zamknięcie – kończąc daje słuchaczom konkretną rekomendacje, co powinni zrobić z uzyskanymi informacjami, jak ma to ich zmienić

Przekaz - koncept wystąpienia Sposób 1: Problem – recepta (wariant podstawowy) Otwarcie – przyciągnięcie uwagi słuchaczy Problem Rozwiązanie problemu z uzasadnieniem i przewidywane korzyści Zamknięcie Sposób 2: Problem – recepta (wariant rozbudowany) Dotychczasowe rozwiązanie i ich wyniki Nowe proponowane rozwiązanie z uzasadnieniem i przewidywane korzyści

Przekaz - koncept wystąpienia Sposób 3: Kanapka retoryczna Otwarcie – przyciągnięcie uwagi słuchaczy Pogląd Argumenty zwolenników Argumenty przeciwników Zamknięcie Sposób 4: Od potrzeb do korzyści Potrzeba A – sposób jej zaspokojenia - korzyści Potrzeba B – sposób jej zaspokojenia - korzyści Potrzeba C – sposób jej zaspokojenia - korzyści

Przekaz - koncept wystąpienia Sposób 5: Wizja Otwarcie – przyciągnięcie uwagi słuchaczy Jak było – jakie były plany, wizje Jak jest – jak jest aktualna sytuacja, co się udało, co się nie udało Jak powinno być – co trzeba z tym zrobić, nowa wizja, nadzieja, zapał Zamknięcie Sposób 6: Fakty - wnioski Fakt – wydarzenie, spotkanie, okoliczność Co z tego faktu wynika?. Jakie są konsekwencje, wnioski?

Perswazyjny język

Trema Co WARTO zrobić przygotowując się do wystąpienia: Poznaj dogłębnie temat. Rozpoznaj dobrze swoje audytorium. Dobrze opanuj treść wystąpienia, szczególnie dobrze przygotuj początek (pierwsze 5 minut). Przećwicz swoje przemówienie. Wygłoś je wcześniej w domu, przed najbliższymi lub znajomymi.

Trema Co WARTO zrobić tuż przed rozpoczęciem wystąpienia Skontroluj pomieszczenie i sprzęt. Pamiętaj o swoich notatkach i materiałach. Pamiętaj o wodzie. Przyjdź wcześniej. Skontroluj swój wygląd. Stając przed widownią wyprostuj się. Otwórz szeroko oczy. Uśmiechnij się do zebranych, zrób gest otwarcia

Trema Co WARTO zrobić kiedy właśnie staniesz przed widownią Przejdź do swojego miejsca jak ZWYCIĘZCA. Nie zaczynaj mówić od razu, policz w myślach do trzech, uśmiechnij się. Skoncentruj się na widowni, nie na sobie. Wybierz sobie jedną osobę, do której będziesz mówić, potem kolejną itd. Nie snuj negatywnych fantazji na temat publiczności. Nie mów o swoim zdenerwowaniu i stresie. Myśl pozytywnie

Trema Jeśli jednak stres dopadnie Cię tuż przed lub w trakcie… Oddychaj głęboko – nosem wdech, przytrzymaj powietrze, ustami wydech. Przenieś uwagę z siebie na kogoś z widowni – zadaj pytanie i poczekaj na odpowiedź. Zmień pozycję w jakiej przemawiasz. Zmień styl przemawiania. Jeśli mówisz sucho, informacyjnie wprowadź do swojej prezentacji jakąś historię, anegdotę.

Trema Na zakończenie szczęśliwa liczba dla Ciebie: Ta liczba to 98 Dobrze ją zapamiętaj! Ta liczba to procent osób obecnych na Twoim wystąpieniu, które uważają, że pójdzie Ci dobrze! Audytorium daje Ci więc OGROMNY KREDYT ZAUFANIA

Model dawania inf. zwrotnej START STOP WIĘCEJ MNIEJ TAK DALEJ