Czy szkoła to instytucja demokratyczna?
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce działa samorząd uczniowski, zwany dalej samorządem. 2.Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki. 3.Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. 4.Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. 5.Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) 1)prawo do zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami; 2)prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu; 3)prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań; 4)prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej; 5)prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem; 6)prawo wyboru nauczenia pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Statut szkoły Statut szkoły lub placówki tworzony jest na podstawie: 1.Ustawy z dnia 7 września 1991 O systemie oświaty (Dz.U. z 1991 r. nr 95 zwanej dalej ustawą wraz z późniejszymi zmianami) oraz przepisami pochodnymi i wykonawczymi do niej, w tym zwłaszcza opublikowanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (w skrócie MEN). 2.Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji Praw Dziecka, Karty Nauczyciela (z dnia 26 stycznia 1982r. z późniejszymi zmianami). 3.Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. nr 61 poz.624 wraz z późniejszymi zmianami).
Formy szkolnej demokracji Możemy spotkać różne formy realizacji ustawy o systemie oświaty, czyli realizacji szkolnej demokracji. Znajdziemy wśród nich tradycyjne, np. samorząd szkolny, jak i niekonwencjonalne.
Tradycyjne formy szkolnej demokracji 1.samorząd uczniowski 2.kampanie wyborcze 3.przedstawiciele w Młodzieżowej Radzie Miasta 4.techniki socjometryczne (ankiety, głosowania wewnątrzklasowe)
Niekonwencjonalne formy szkolnej demokracji 1.Republika Uczniowska 2.prawybory 3.Hyde Park, czyli sejmiki, gazetki szkolne, shoutbox 4.dialogi pokoleniowe, czyli Rzecznik Praw Ucznia 5.referendum
Demokracja szkolna na świecie 1.POLSKA 2.NIEMCY 3.MAROKO
Szkolna demokracja wczoraj i dziś
Co zmienić?