Kształtowanie postawy dialogu. Wyzwania edukacji międzykulturowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Historia idei komunikacji
E-learning: nowy obszar współpracy nauczycieli i uczniów
Wychowanie i pseudowychowanie
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Standardy etyczne w pracy doradcy dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii.
Psychologia Zarządzania
EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Patriotyzm przyszłości.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Metody badawcze w socjologii
Podstawy socjologii- wykład VI
Mniejszości Narodowe.
Zestawienie wyników egzaminu
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Edukacja a różnica kulturowa.
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
PROJEKT COMENIUS POGROMCY PROBLEMÓW – EUROPEJSKI WYMIAR WALKI O PRAWA CZŁOWIEKA. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW POPRZEZ DRAMĘ I DIALOG MIĘDZYKULTUROWY.
Zarządzanie strategiczne
Kulturapojęcie i problem
Komunikacja społeczna wspólnoty lokalnej na rzecz pożądanego rozwoju Leszek Stafiej, Stafiej Partnerzy Konferencja regionalna projektu pn. Mazowieckie.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Edukacja medialna.
Szkolenia, Coaching, PR.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Czym jest Integracja?.
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
istotne cechy kryterium:
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Projekt Comenius Regio
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Systemy partyjne System polityczny Instrumentalny Funkcjonalny
Szkoła wobec wyzwań edukacji międzykulturowej RODN „WOM” w Katowicach
W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET.
Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane ( m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Prezentacja nowego produktu Europejski repertuar dobrych praktyk na zajęciach akademickich w językach obcych Danuta Romaniuk Centrum Kształcenia Nauczycieli.
Przykłady dobrych praktyk: Ambasadorzy Dialogu i inne działania antydyskryminacyjne we wrocławskich szkołach Manuela Pliżga-Jonarska Wrocławskie Centrum.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
Jerzy Mellibruda POLSKA PRZEMOC DOMOWA Problemy i wyzwania OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA SPECJALISTYCZNYCH OŚRODKÓW WSPARCIA DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE.
Współczesne problemy wielokulturowości
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Jak uczyć o uchodźcach? Szkolenie dla edukatorów i edukatorek
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Kształtowanie postawy dialogu. Wyzwania edukacji międzykulturowej.

Twoje auto – Japończykiem Twoja pizza – włoska „Twój Chrystus – Żydem Twoje auto – Japończykiem Twoja pizza – włoska Twoja demokracja – grecka Twoja kawa – brazylijska Twój urlop – turecki Twoje liczby – arabskie Twoje pismo – łacińskie A Twój sąsiad tylko cudzoziemcem?” Tekst plakatu wiszącego na murach Berlina wiosną 1994 r., cyt. Za Szymański 1995 / Beyond Borders, Konferencja Psychologii Międzykulturowej UAM

Rozróżnienie pojęć Edukacja wielokulturowa Często nosiła i nosi piętno podejścia hegemonistycznego i instrumentalnego. Bardziej lub mniej ukrytym celem poczynań edukacyjnych była asymilacja lub utrzymanie spokoju społecznego) (Czerniejewska, I. za: Lewowicki (2002) Edukacja międzykulturowa Ma służyć nie „byciu obok”, ale wzajemnemu zbliżeniu – integracji. Integracji bez jawnego, czy ukrytego programu dominacji jednej z grup. (Czerniejewska, I., za: Lewowicki (2002)

Formy edukacji międzykulturowej FORMALNA Formal NIEFORMALNA Non-formal learning POZAFORMALNA Informal learning

(…) Rozmowa zrównuje tych, którzy biorą w niej udział (…). O dialogu (…) Rozmowa zrównuje tych, którzy biorą w niej udział (…). Fernando Savater

Etnocentryzm Twierdzenie, że moja wizja świata jest centralna do rzeczywistości. Zachowanie innych ludzi jest wyjaśniane w odniesieniu do własnych realiów kulturowych. Tendencja do postrzegania różnic międzykulturowych i zachowań innych przez pryzmat własnych norm i standardów kulturowych.

Zasady uczenia międzykulturowego wg Dominique Bouchet: Nikt nie jest typowym człowiekiem swej kultury; Żadna kultura nie istnieje w zamkniętej oraz jednolitej formie; Nikt nie jest członkiem tylko jednej, wyizolowanej grupy, a swoją tożsamość określa w relacji do członków innych grup; Każda kultura jest formą transmisji swych wartości i wzorów, które mogą podlegać daleko idącym transformacjom, i w różnym stopniu ma w związku z tym charakter procesualny. Nikt nie „otrzymuje” swej tożsamości w gotowej i niezmienionej formie.