Pomóż mi ładnie mówić Program opracowały: mgr Renata Stępień mgr Agnieszka Wałachowska
PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM POŁACZONY Z ZAJĘCIAMI MUZYCZNO - RYTMICZNYMI
Logorytmika – polega na połączeniu terapii logopedycznej z rytmiką, aby oddziaływać na sferę słuchową, słuchowo – ruchową i ruchową
W praktyce logorytmika polega na wykonywaniu ćwiczeń muzyczno – ruchowych. Mają one formę zabawy.
Głównym celem jest korygowanie wad wymowy i zaburzeń słuchu, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy, takie jak: rytm, melodia, tempo, dynamika, barwa dźwięku.
Program przeznaczony jest dla dzieci 3 – 5 letnich. ZAŁOŻENIA PROGRAMU Program przeznaczony jest dla dzieci 3 – 5 letnich. Założeniem głównym programu jest kształtowanie prawidłowej mowy oraz dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym. Ćwiczenia logopedyczne kierują ruchową, estetyczną i społeczną aktywnością dzieci.
CELE USPRAWNIANIE NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH POSZERZENIE SŁOWNICTWA CZYNNEGO I BIERNEGO USPRAWNIANIE NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ I PAMIĘCI MUZYCZNEJ ROZWIJANIE SZYBKIEJ REAKZJI RUCHOWEJ NA SYGNAŁY SŁOWNE, DŹWIEK , CISZĘ KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI PRAWIDŁOWEGO OPEROWANIA GŁOSEM I ODDECHEM USPRAWNIANIE MOTORYKI DUŻEJ I MAŁEJ UTRWALANIE SCHEMTAU CIAŁA LUDZKIEGO POGŁĘBIANIE KONTAKTÓW EMOCJONALNO – SPOŁECZNYCH W GRUPIE
ZAJĘCIA LOGORYTMICZNE MAJĄ FORMĘ PRACY ZARÓWNO ZBIOROWEJ, JAK I INDYWIDUALNEJ, W ZALEZNOŚCI OD POTRZEB DZIECI.
ZAJĘCIACH LOGORYTMICZNYCH RODZAJE ĆWICZEŃ, KTÓE BĘDĄ WYSTĘPOWAĆ NA ZAJĘCIACH LOGORYTMICZNYCH
ĆWICZENIA ODDECHOWE
ĆWICZENIA GŁOSOWE, EMISYJNE, FONACYJNE
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE
Wierszyki artykulacyjne Zwierzęce gadanie Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? --Kle, kle, kle. Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? --Kum, kum, kum. Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? --Miau, miau, miau Co mówi kura, gdy znosi jajko? ---Ko, ko, ko. Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? ---Ku-ku-ryku. Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? ---Me, me, me. Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? ----Mu, mu, mu. Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? ---Hau, hau, hau. Co mówi baran, gdy spać mu się chce? ----Be, be, be. Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce? Nic! Przecież ryby nie mają głosu! Wierszyki artykulacyjne
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi Każde zwierzątko o jedzenie prosi. „ W zagrodzie Małgosi” – bajeczka ortofoniczna Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi Każde zwierzątko o jedzenie prosi. Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU, Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU, Kura gdacze; KOD, KO, DA Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA. Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ Ona też chce najeść się. Owca beczy: BE, BE, BE, Koza muczy: ME, ME, ME, Indor gulaga: GU, GU, GU Krowa ryczy: MU, MU, MU, Konik parska: PRR, PRR, PRR A pies warczy: WRR, WRR, WRR. I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
„ Gruszki i muszelki” – utrwalanie głoski „sz” w sylabach i wyrazach SZA, SZA, Szymek ma, SZE, SZE, muszle dwie SZY, SZY gruszki trzy SZU, SZU, wpadły mu SZO, SZO, aż na dno Do koszyka szarego. SZ Wyliczanka Cieszymy się ha ha A boimy Aaaaaaa Zachwycamy się: ho ho I dziwimy ooo, ooo! Szeptem mówię; sza, sza Głośno wołam ha ha Cicho mówię pss pss Głośno wołam kra kra!
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE DUŻĄ I MAŁĄ MOTORYKĘ Ćwiczenia motoryki małej: lepienie kulek z waty
Ćwiczenia motoryki dużej: marsz przy dźwiękach bębenka; wysokie unoszenie kolan
ĆWICZENIA SŁUCHOWE Zmiana ruchu - reagowanie na zmianę natężenia dźwięku- cicho - głośno
DRZEWO DŹWIĘKÓW Dzieci naśladują dźwięki znajdujące się na drzewie. Najpierw demonstruje je nauczyciel
RÓŻNICOWANIE GŁOSEK S - SZ
NAŚLADOWANIE ODGŁOSU JADACEGO POCIAGU CZ CZ CZ CZ CZ CZ CZ CZ CZ
ŚPIEW ,, PADA, PADA, PADA, PADA DESZCZ, WIEJE, WIEJE, WIEJ, WIEJE, WIATR…….”
,, TUPU, TUP PO ŚNIEGU, DZYŃ, DZYŃ, DZYŃ NA SANKACH……..”
RUCHY PRZY MUZYCE
ODTWARZANIE I TWORZENIE MUZYKI
GRA NA INSTRUMENTACH PERKUSYJNYCH
OCZEKIWANE EFEKTY 1. Prawidłowo gospodaruje oddechem; potrafi oddychać torem brzusznym 2. Sprawnie wykonuje ćwiczenia języka, warg, podniebienia, żuchwy. 3. Potrafi naśladować dźwięki natury i otaczającego świata. 4. Różnicuje głoski o podobnym brzmieniu. 5. Prawidłowo wymawia głoski w izolacji, sylabach, wyrazach , zdaniach 6. Prawidłowo wystukuje rytm 7. Mówi rytmicznie wyrazy i zdania 8. Realizuje ruchowo rytmy muzyczne 9. Porusza się zgodnie z muzyką 10.Potrafi wskazać części ciała zgodnie z tekstem piosenki lub wierszyka 11. Potrafi przedstawić różne emocje za pomocą mimiki twarzy 12. Samodzielnie i spontanicznie nawiązuje kontakty z innymi dziećmi
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ