Anna Gumułka Polska Agencja Prasowa Szkolenie dla pracowników Politechniki Śląskiej „Kreowanie i tworzenie informacji prasowej” Anna Gumułka Polska Agencja Prasowa
Dlaczego Politechnikę Śląską trzeba i warto promować? prestiż i budowanie marki uczelni, pozyskiwanie środków na swoje projekty, w tym ze źródeł unijnych, pozyskiwanie studentów, wymagania władz uczelni dotyczące komercjalizacji dorobku naukowego naukowców przez współpracę z przemysłem, obowiązek wobec społeczeństwa.
Komunikacja – wymiana informacji między jej uczestnikami informacja zostanie przekazana w języku zrozumiałym dla obu komunikujących się stron, skuteczny nośnik tej informacji (rola rzecznika), przekaz pozostanie czysty od zniekształceń przez czynniki zewnętrzne, przekaz spotka się z odbiorem – kogo mogą zainteresować przekazywane informacje, dostosowanie i profilowanie przekazu.
System mediów – kto może wykorzystać informacje z Politechniki Śląskiej Media ogólnopolskie (dzienniki, stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe, portale ogólne i branżowe), Media regionalne (mniejsza selekcja informacji, informacje istotne z punktu widzenia regionu), Media lokalne (działające w miastach, gdzie swoje jednostki ma Politechnika Śląska). Obieg wewnątrz uczelni (niektóre informacje okażą się istotne tylko dla pracowników).
Podział mediów ze względu na profil działania: tabloidy, media opiniotwórcze, różnice i specyfika.
Specyfika radia, prasy, telewizji: zróżnicowanie ze względu na czas poświęcony zagadnieniu, ulotność i trwałość informacji, media towarzyszące i absorbujące.
Co może być tematem dla mediów: wydarzenia – konkursy, uroczystości, wydarzenia kulturalne, charytatywne, festiwale nauki, doktoraty honoris causa, wybory władz uczelni, eksperymenty naukowe, nagrody – informacje typu „Polak potrafi” (ważny rzetelny opis), rankingi – dobra lokata Politechniki lub jej jednostek, ciekawe projekty badawcze, a także informacja o pieniądzach, grantach pozyskanych na ten cel przez jednostkę badawczą,
Co może być tematem dla mediów: polska myśl techniczna za granicą – Polacy budują elektrownie w Iraku, kopalnie w Chinach, wyjazdy naukowe, eksperckie, wizyty ciekawych gości z kraju i zza granicy, otwarte wykłady na ciekawe tematy, spotkania organizowane przez koła naukowe, wydarzenia, których bohaterami są pracownicy uczelni, ale jednocześnie osoby znane publicznie z innej działalności,
Co może być tematem dla mediów: powstanie nowej jednostki badawczej – np. Instytut Badania Szkód Górniczych, odkrycia naukowe, ale też ich rocznice, wynalazki, patenty – im bliższe życia, tym lepiej, inwestycje – nowe budynki, ale też cenny sprzęt do laboratorium, którego nie ma inna uczelnia, a pozwoli badać nowe, ciekawe dziedziny, umowy łączące uczelnię z innymi uczelniami, jednostkami badawczymi, instytucjami, firmami.
Kreowanie newsa: udział naukowców Politechniki Śląskiej w zewnętrznych ciekawych projektach badawczych, ciekawe postaci – ludzie legendy, kreowanie ekspertów – media czują głód ekspertów, wydarzenia nie mające bezpośredniego związku z działalnością naukową, ale kreujące pozytywny wizerunek uczelni – naukowiec Politechniki Śląskiej uratował tonące dziecko, zdobył Koronę Ziemi itp., studenci zza granicy, studenci niepełnosprawni – ułatwienia i inwestycje dla nich. * Uwaga – pamiętajmy o informowaniu o kolejnych etapach projektu – „sprzedajemy” ten sam temat kilka razy.
Co jest ważne dla mediów: szybkość, czas – odpowiednio wczesna zapowiedź wydarzenia, jak najszybsza relacja po jego zakończeniu, jasny przekaz – dlaczego coś jest ciekawe, warte zainteresowania, dokładność – szczegóły danego wydarzenia, godzina, miejsce, adres, opis kontekstu (uwaga na pisownię nazwisk), wiarygodność, staranność i rzetelność, kompletność informacji – szansa na wykorzystanie informacji jest tym większa, im mniejszej ilości pracy ona wymaga.
Pisanie informacji dla mediów : Zasada odwróconej piramidy – to co najważniejsze w pierwszym akapicie informacji, tzw. lead 5W - odbiorca powinien jak najszybciej otrzymać informację kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego; tekst może też zawierać odpowiedź na pytanie „jak”; w dalszej części tekstu zawieramy mniej istotne informacje – szczegóły, ciekawostki, Haczyk – kontrowersyjne, przyciągające uwagę pytanie, teza, które ma zaintrygować odbiorcę i skłonić do przeczytania całej informacji, Cytat – ożywia informację! powinien mieć charakter komentarza. Pisanie informacji dla mediów :
O czym jeszcze warto pamiętać : background czyli tło. Zakładamy, że odbiorca nic nie wie o sprawie, albo nie pamięta wcześniejszych informacji na ten temat. To skrót historii sprawy, albo wyjaśnienie, dlaczego jest istotna, numer telefonu komórkowego osoby, która najlepiej zna sprawę i może dopowiedzieć szczegóły, link do strony internetowej.
Dziękuję za uwagę.