ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Wprowadzenie do filozofii
Advertisements

Dzieje świętego Franciszka
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Co ważniejsze daty 325 r. - I Sobór Nicejski. Teodozjusz Wielki ogłosił chrześcijaństwo religią obowiązującą; (chrześcijaństwo stało się religią.
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
„Malarstwo Hieronima Boscha, a filozofia średniowiecza.”
ŚREDNIOWIECZE Autorzy: Joanna Zajdel, Elwira Winiarska,
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Co znaczy wierzyć?.
JEDNOŚĆ.
Motyw danse macabre występujący w tekstach kultury.
Biblia księgą Boga i ludzi
Motyw śmierci w średniowieczu
Temat: Muzyka średniowiecza.
ARCHITEKTURA STYLU GOTYCKIEGO
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice chwalebne
Fundamenty kultury europejskiej
Test Opracowała mgr Ewa Turek
Chryste, tyś władcą Wszechświata, Chryste, Tyś Panem wszelkiego życia, Chryste, Tyś Panem wszystkich ludzi, Chryste, Tyś Panem czasów wszelkich, Chryste,
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
GRA ZE ŚMIERCIĄ W SZACHY
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Sakrament – widzialny znak niewidzialnej łaski
Małgorzata Trzcielińska
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
Sztuka Średniowieczna
Średniowiecze.
ŚREDNIOWIECZE EUROPA: 476r. – 1492r.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Średniowiecze.
Średniowiecze.
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
Wartości w życiu człowieka
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
Średniowiecze – synteza epoki
Różne typy źródeł historycznych
Średniowiecze.
PORANEK ZMARTWYCHWSTANIA
Święty Święty, Święty, Święty,  Boże niezmierzony oto dzieci Twe przedwieczny kornie wielbią Cię Święty, Święty, Święty, w łasce niezgłębiony Trójco Najświętsza.
Epoka renesansu: między 2 poł. XIV a końcem XVI w.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
RENESANS KAROLIŃSKI.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Na początku było Słowo, a Słowo było
Epoka: ŚREDNIOWIECZE Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Umberto Eco. wymiana danych w sieci społeczeństwo globalne (internetowe) luźny stosunek do praw autorskich, swobodne kompilowanie, kopiowanie jako metody.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Po co ewangelizować?.
Co to jest Biblia?.
Po co ewangelizować?.
ŹRÓDŁA PRAWA W ŚREDNIOWIECZU
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
KARTEZJUSZ i PASCAL
Kultura współczesnego świata
OŚWIECENIE. RAMY CZASOWE Za ramy chronologiczne epoki uznaje się lata Data początkowa wiązana jest z końcem klasycyzmu francuskiego (we Francji).
Zapis prezentacji:

ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW 1

PLAN WYKŁADU Daty wyznaczające epokę. Charakterystyka średniowiecza. Kierunki filozoficzne. Cechy kultury średniowiecznej Motywy epoki Tematy literatury. Wieki średnie w ocenie historyków literatury 2

RAMY CZASOWE Początek : 476r upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego. Koniec: upadek Konstantynopola 1453, Wynalezienie druku około 1450, 0dkrycie Ameryki 1492. RAMY CZASOWE 3

CHARAKTERYSTKA EPOKI Kultura religijna Kultura rycerska Religia chrześcijańska, władza państwa. Wzorce osobowe: święty, asceza, męczennik. Język: łacina. Architektura sakralna. Kultura rycerska Ustrój feudalny, władza cesarza, Wzorce osobowe: władca, rycerz, kochankowie, Języki: łacina, narodowe. 4

LITERATURA świecka: chansons de geste, romans rycerski, Kroniki historyczne, poezja świecka. religijna: żywoty świętych, legendy, pieśni religijne, misteria, apokryfy. 5

CECHY LITERATURY ŚREDNIOWIECZNEJ: głównie anonimowa, parenetyczna, teocentryczna, alegoryczna patetyczna, początek dzieła zawiera zwrot do Boga z prośbą o natchnienie i oczyszczenie z grzechów, zawiera zwrot do adresata- Ja powiem, wy słuchajcie ( funkcja fatyczna). 6

TEMATY LITERATURY Literatura parenetyczna i proponowane przez nią wzorce osobowe (ideał władcy, świętego, rycerza). Wizerunek Matki Boskiej („Bogurodzica” i „Lament świętokrzyski”. Motyw tańca śmierci . Średniowieczne bon ton w „Pieśni o chlebowym stole”. 7

LITERATURA PARENETYCZNA Pieśń o Rollandzie 8

LITERATURA DYDAKTYCZNA Dobry władca 9

LITERATURA DYDAKTYCZNA Ideał ascety 10

MOTYW MARYJNY Bogurodzica Lament świętokrzyski 11

Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią UJĘCIE ŚMIERCI W ŚREDNIOWIECZU Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią Siódma pieczęć 12

13

Mistrz Budapesztański GŁÓWNE MOTYWY: Stabat Mater Dolorosa. Taniec śmierci (dansce macabre). Dessis Mistrz Budapesztański Chrystus ukrzyżowany 14

15

dominatą filozoficzną średniowiecza FILOZOFIA ŚREDNIOWIECZA Teocentryzm dominatą filozoficzną średniowiecza 16

ŚWIĘTY AUGUSTYN Chrześcijański platonizm. Bóg jako byt wieczny i niezmienny, źródło szczęścia ludzkiego i cel poznania. Kreacjonizm- świat stworzony z niczego na podstawie wiecznych idei boskich. Zło- brak dobra. Państwo Boże i ziemskie. Wolna wola wspierana działaniem łaski. „Biada mi, ja nawet nie wiem, czego nie wiem”. 17

ŚWIĘTY TOMASZ Chrześcijański arystotelizm. Człowiek- duchowa-cielesna jedność. Rozróżnienie wiedzy i wiary, filozofii i teologii, nie ma między nimi konfliktu. Drabina bytów- gradualizm. Bóg- byt samoistny, przyczyna wszystkich bytów. Cel ludzkiego szczęścia- oglądanie Boga. „Natura ludzka bardziej została skażona, jeśli idzie o pragnienie dobra niż o zdolność poznania prawdy”. 18

19

20

WIEKI ŚREDNIE W RÓŻNYCH OPINIACH „Każda epoka ma swój własny smak poetycki, a my nie możemy używać naszego smaku do oceny średniowiecza”. Eco 21

„Korzenie Europy są chrześcijańskie, wciąż w kulturze posługujemy się pojęciami wywodzącymi się z tej tradycji. Ale dopiero dwudziestowieczna mediewistyka przywróciła w pełni epoce średniowiecza właściwy blask i znaczenie. Zarazem przypominała Europie, gdzie jej początek.” Kłoczowski 22

Złożony i dwuznaczny stosunek dzisiejszych rozwiniętych społeczeństw do średniowiecza nie jest wolny od tej narosłej od stuleci pogardy. Nadal uważa się ten okres za prymitywny, urzekający jak sztuka murzyńska, ale zdecydowanie barbarzyński (…) J. Le Goff 23

W przeciwieństwie do społeczeństwa nowożytnego średniowiecze charakteryzował brak wolności indywidualnej. E. Fromm Wolność jest wielką wartością średniowiecznego człowieka. Jest natchnieniem najważniejszych buntów. J. Le Goff 24

Samo pojęcie „średniowiecze”, które jest trudne do zdefiniowania, oraz jego etymologia mówią nam, że zostało wynalezione po to, aby nazwać tysiąclecie, którego nikt nie umiał zdefiniować, ponieważ znajdowało się między dwoma znakomitymi epokami: z jednej już odczuwano dumę, za drugą już bardzo tęskniono (…) Eco 25

Średniowieczni ludzie w równym stopniu uczestniczyli w dwóch rodzajach życia – w oficjalnym i karnawałowym, w dwóch aspektach świata- nabożnie poważnym i określanym przez śmiech. M. Bachtin Średniowieczni ludzie w równym stopniu uczestniczyli w dwóch rodzajach życia – w oficjalnym i karnawałowym, w dwóch aspektach świata- nabożnie poważnym i określanym przez śmiech. M. Bachtin 26

ROMAńska 27

28