WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Regia św. Gerarda.
Advertisements

Poznać, żeby zrozumieć Biblię
Prawa Dziecka Co to są prawa???
Po co ewangelizować?.
Jak mówić o Bogu?.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Co znaczy wierzyć?.
Biblia księgą Boga i ludzi
Matka Kościoła.
Chrystus przychodzi do człowieka.
Moje wędrowanie - Panie mój Moje upadanie - Panie mój Moje powstawanie- Panie mój Twoje miłowanie... Jesteś dla nas spragnionych jak rosa poranna Tobie.
T: Pismo czy Pisma Święte? - nazwy i podział Biblii.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
ŚW. PAWEŁ – UCZEŃ CHRYSTUSA i APOSTOŁ NARODÓW
czyli kilka słów o Kościele
Słowo Życia Czerwiec 2011.
Sakrament – widzialny znak niewidzialnej łaski
Owoc Ducha Świętego Miłość i dyscyplina.
„Czym jest wiara? - wierzę, wierzymy, wyznania wiary”
Biblijne pytania 2. Biblijne pytania 2 Co jest sednem Prawa Mojżesza? Tora (co znaczy Nauka). Jaka nauka? I będzie to naszym czynem sprawiedliwości,
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
ŹRÓDŁA TEOLOGII. Łańcuchowy charakter autorytetów autorytet Chrystusa + NT Stary Testament literatura filozofia hellenistyczna źródła dla pisarzy wczesnochrześcijańskich.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
BIBLIA Zasady czytania.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
WYDARZENIE PRZEKAZ USTNY FORMY PISANE REDAKCJA KSIĘGI
Jan Paweł II - Papież Wolności
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Jan Paweł II WIELKI 18 V 1920 – 2 IV 2005.
BIBLIA Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania biblijnego Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
28. Modlitwa darem Boga.
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
Oto historia cudu przemiany. Historia, która stała się świadectwem odrodzenia materii obumarłej wysiłkiem przez Boga wybranych i powołanych, aby w jedności.
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
Filozoficzno-Teologiczne
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
Jan Paweł II-papież Polak
Cnoty Kardynalne James Thornhill Cztery cnoty kardynalne.
Lekcja dla klasy z elementami bioetyki
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
KOŚCIÓŁ CHRYSTUSOWY Bóstwo Chrystusa *Trójca Święta * Pismo Święte
Po co ewangelizować?.
Zbawienie osiągane przez:
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Po co ewangelizować?.
Św. Franciszek Tomasz Mikuczewski III d.
Lekcja 2 na 14 października 2017
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
WIARA ABRAHAMA Lekcja 5 na 4 listopada 2017.
WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Uniwersytet Papieski Ks. Miłosz Hołda
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Oświecenie- epoka rozumu Zuzanna Springer 7b. Co to Oświecenie ? Nazwa Oświecenie sugerowała koniec czasów ludzkiej ciemnoty i zacofania nowa myśl wprowadzała.
Eutanazja w naUczaniu kościoła katolickiego
Odpowiedzialność za uczucia
Dary Ducha Świętego.
PAPIESKI WYDZIAŁ TEOLOGICZNY WE WROCŁAWIU
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
Abyście się wzajemnie miłowali,
Zapis prezentacji:

WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)

Dezydery Erazm z Rotterdamu (1467?-1536)

Główne dzieła: Podręcznik żołnierza Chrystusowego [Euchiridion Militis Christiani], 1503 Pochwała głupoty, 1509 Skarga Pokoju, 1517 O wolnej woli, 1524

W Euchiridionie Erazm pod wpływem Orygenesa charakteryzuje trzyczęściową naturę ludzką. OrygenesErazm duchreligia duszaczłowieczeństwo ciałoniereligijność

Ujęcie natury ludzkiej optymistyczne. Łaska Boża jest konieczna do zbawienia. Cnota i doskonalenie się moralne są możliwe dzięki edukacji – współpraca z łaską Bożą. W edukacji istotne znaczenie ma znajomość autorów antycznych i pogłębione strucia nad Biblią, by nastąpiło uświadomienie sobie podstawowego znaczenia łaski bożej.

Z drugiej strony, u Erazma widoczne są pesymistyczne akcenty w ujęciu natury ludzkiej, co zbliżą go do stanowiska Lutra. Do pesymizmu skłaniają: wojny religijne w chrześcijańskiej Europie, kłótnie teologów katolickich i protestanckich, zaburzenia społeczne, wojny chłopskie ( ), gwałtowne wystąpienia tłumów w niemieckich miastach w celu wymuszenia zmian religijnych.

Mimo pewnych zbieżności swego stanowiska z poglądami Lutra (sola fide, fiducia) Erazm stopniowo uświadamiał sobie różnice między nimi. W jego pomniejszych pismach widoczne są jeszcze pewne zbieżności z Lutrem : utrata wiary w siłę rozumu, wspieranego przez edukację, wzmocnienie wiary w łaskę Bożą i rolę Chrystusa; bez ducha Chrystusowego rozum jest bezsilny, a unikanie grzechu jest niemożliwe.

Polemika Erazma z Lutrem, dotycząca kwestii wolnej woli, ujawnia zasadnicze różnice między obu myślicielami. Prawość moralna człowieka zależy od Bożej łaski, a tylko w niewielkim stopniu od woli i starań człowieka. W związku z tą tezą Luter oskarżał Erazma o pelagianizm, który głosi możliwość zbawienia dzięki własnemu wysiłkowi moralnemu.

Erazm w De libero arbitrio (1524) analizował problem wolnej woli w świetle poglądów Orygenesa, Jana Chryzostoma, św. Ambrożego, ś. Hieronima, św. Augustyna, św. Bernarda z Clairvaux, św. Tomasza i Dunsa Szkota. Luter odniósł się krytycznie do wywodów Erazma w De servo arbitrio (1525). Z kolei Erazm odpowiedział Lutrowi w Hyperaspites diatribae adversus servum arbitrium Martini Lutheri (t , t. 1527).

W polemice przeprowadzana była analiza i interpretacja tekstów Starego i Nowego Testamentu i listów św. Pawła dotyczących kwestii wolnej woli i łaski. Przy czym Luter stał na stanowisku, iż Pismo Św. jest oczywiste dla każdego czytelnika. Natomiast Erazm uważał, że wymaga interpretacji i uwzględnienia Magisterium Kościoła. Różnice miały zatem charakter zasadniczy i nie do przezwyciężenia.