Filozoficzna interpretacja mitu o Syzyfie (A. Camus: Mit Syzyfa)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Wymagania edukacyjne i zasady oceniania z języka polskiego
Klasyfikacja źródeł informacji
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
ENGLISH AROUND THE WORLD
JEDNOŚĆ.
Jak pisać pracę dyplomową?
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
Jak napisać dobry REPORTAŻ?
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
WebQuest dla uczniów klasy IV Cyfrowa historia Jolanta Wuzik
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Materializm a idealizm
Aby dobrze pisać, trzeba dużo pisać
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
Ten WebQuest przeznaczony jest dla uczniów klas VI szkoły podstawowej
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
Maszyny proste i ich wykorzystanie w życiu codziennym
MATURA Wypowiedź pisemna
MATURA Z JĘZYKA POLSKIEGO 2011
Technologia informacyjna
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Edyta Jantos Jak samodzielnie przygotować się do matury ustnej, czyli … jak odnieść sukces ?
Teorie powstania świata
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Edyta Jantos. Jak samodzielnie
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
istotne cechy kryterium:
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Jak napisać dobry tekst?
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wędrowiec lub Syn marnotrawny
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Filozoficzna interpretacja mitu o Syzyfie (A. Camus: Mit Syzyfa) Jola Tinel Człowiek zawsze odnajdzie swój ciężar.

Spis treści: Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja

Wprowadzenie Czym jest mit? Najprostsza definicja brzmi: mit to opowieść o bogach. Pierwsze próby stworzenia definicji tego gatunku pojawiły się już w starożytności. Szczególnie dużo uwagi mitom poświęcił wiek XIX i XX, kiedy to omawiany gatunek stał się tematem rozważań antropologicznych, etnograficznych, socjologicznych, psychologicznych. Nie ma jednej teorii mitu, jednego spójnego poglądu na to, czym on jest . Mit staje się pojęciem wieloznacznym, a próby wyjaśnienia jego istoty są zależne od perspektywy, z jakiej jest on badany. W ujęciu socjologicznym funkcja mitu „(…) polega na podtrzymaniu i uzasadnieniu pewnego porządku społecznego”. (J. Campbell ). W ujęciu psychologicznym mit natomiast staje się metaforą ludzkiego życia. W losach postaci mitologicznych można odnaleźć sytuacje analogiczne do tych, które często towarzyszą naszemu życiu. Oczywiście trzeba pamiętać, że należy wtedy odczytać symboliczne znaczenie opowieści. Najbardziej klasycznym i znanym przykładem psychologicznej interpretacji mitu jest termin stworzony przez Freuda : kompleks Edypa i Elektry. Osoby zainteresowane tą tematyką odsyłam do pozycji: Schier Katarzyna, Zalewska Marina Krewni i znajomi Edypa. Mit i filozofia w zasadzie narodziły się w tym samym czasie i głównym celem obu dziedzin było poznanie tajemnicy istnienia człowieka i świata. Różnica polegała na tym, że mit posługiwał się fikcją literacką, a filozofia dążyła do ustalenia faktów o istniejącej rzeczywistości. Jaki więc przyświecał cel XX wiecznemu filozofowi , który sięgnął po postać Syzyfa , aby zilustrować swoje tezy? Zapraszam osoby zainteresowane filozofią do samodzielnej próby odpowiedzi na to pytanie.

Zadanie Następnie przeczytaj fragment Mit Syzyfa z podręcznika (Między tekstami , część I 69-70) i wykonaj następujące polecenia: 1 . Przypomnij sobie postać Edypa, korzystając ze strony www. wikng.edu.pl, www.sjp.pl 2.Dokonaj dekompozycji tekstu „Mit Syzyfa: i nadaj tytuł każdemu z akapitów. 3. Analizując i interpretując tekst Camusa, zastanów się nad następującymi zagadnieniami: Dlaczego zazwyczaj na obrazach Syzyf jest ukazany w chwili, gdy pcha kamień? (Poszukaj w Internecie obrazów Syzyfa autorstwa Tycjan) Jak rozumiesz pojęcie absurd, człowiek absurdalny? Co może symbolizować kamień? Skorzystaj ze Słownika symboli Kopalińskiego. Jak rozumiesz stwierdzenie: absurd i szczęście są nierozłączne? Do zilustrowania jakiej tezy posłużyła filozofowi postać Syzyfa? 4. Napisz pracę na temat: Odwołując się do filozofii egzystencjalnej i postaci Syzyfa, rozwiń myśl : „Los staje się sprawą ludzką i określaną przez ludzi”. Na przygotowanie tekstu masz 3 tygodnie czasu.

Proces Aby zrozumieć tekst A. Camusa musisz poznać główne założenia egzystencjalizmu. W tym celu poszukaj informacji o kierunku w następujących pozycjach książkowych : Słownik myśli filozoficznej. Red M.Kuziak, Bielsko- Biała 2004, W.Tatarkiewicz: Historia filozofii, tom III. Warszawa 2000; z strony internetowej :www. portalwiedzy.onet.pl, www.cdzn.pl/materialy5/egzystencjalizm_i_etyka_z _niego_wynikajaca.doc.

źródła www.cdzn.pl/materialy5/egzystencjalizm_i_etyka_z_niego_wynikajaca.doc., http://wiking.edu.pl, www.sjp.pl, http://filozofia.wyklady.org/wyklad/608_filozofia-slownik-pojec.html http://www.iphils.uj.edu.pl/~j.hartman/slownik_fil.php www.google.pl ( Syzyf Tycjana)

Ewaluacja Praca będzie oceniana zgodnie z kryteriami wypracowania maturalnego. Treść- 25 punktów: - za sformułowanie tezy interpretacyjnej tekstu Camusa- 5 punktów, za dobrze podane przykłady argumentujące tezę- 1o punktów, za wyjaśnienie pojęcia: człowiek absurdalny , absurd- 5 za uzasadnienie, dlaczego Syzyf symbolizuje los każdego z nas- 5 Kompozycja − podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie, przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym 5 − uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie głównych części 3 − wskazująca na podjęcie próby porządkowania myśli, na ogół spójna. 1 STYL (maksymalnie 5 punktów) − jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona leksyka 5 − na ogół komunikatywny, dopuszczalne schematy językowe – 1

Ewaluacja JĘZYK (maksymalnie 12 punktów) − język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, poprawne: słownictwo, frazeologia i fleksja 12 − język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo, frazeologia i fleksja 9 − język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości poprawne składnia, słownictwo i frazeologia 6 − język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słownikowych, frazeologicznych i fleksyjnych 3 − język w pracy komunikatywny mimo błędów fleksyjnych, licznych błędów składniowych, słownikowych i frazeologicznych. 1 Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów. V. ZAPIS (maksymalnie 3 punkty) ZAPIS (maksymalnie 3 punkty) − bezbłędna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne błędy) 3 − poprawna ortografia (nieliczne błędy II stopnia);na ogół poprawna interpunkcja 2 − poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia); interpunkcja niezakłócająca komunikacji (mimo różnych błędów). 1

Konkluzja Przygotowując pracę na temat filozofii egzystencjalnej, wzbogaciłeś swoją wiedzę o pojęcie ważne dla współczesnej kultury. Zapewne tekst Camusa wzbudził w Tobie refleksję na temat wpływu człowieka na los, na własne wybory życi0we.