Celem głównym programu jest wyeliminowanie lub zmniejszenie barier ograniczających uczestnictwo beneficjentów programu w życiu społecznym, zawodowym i.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komisja Dialogu Obywatelskiego 05 września 2013 Poznańskie Centrum Świadczeń
Advertisements

Uchwała nr 3/2012 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 28 marca 2012 r.,
Polityka PFRON w stosunku do kształcenia osób niepełnosprawnych
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu trybu prezentacji 1.
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Gmina Zawichost ul. Żeromskiego – 630 Zawichost tel. (015) fax. (015) ail: IV Spotkanie informacyjne.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Ul. Barska 15, Przemyśl Tel./Fax kom
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w Mieście Nowym Sączu
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
I ETAP Zakres Projektu: Budowa 4 Hospotów w centrum miasta Grodzisk Mazowiecki. Realizacja Projektu : 28 czerwiec 2008 – 30 wrzesień 2008.
Prezentacja programu „Osoba niepełnosprawna w służbie publicznej” Ewa Kwiatkowska – Kierownik Projektu pn. „Pomagasz niepełnosprawnemu, pomagasz sobie”
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
STOWARZYSZENIE WSPIERANIA NIESŁYSZĄCYCH - SWN - ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO ul. Barska 15, Przemyśl Tel./Fax kom. 604 648.
INFORMACJA O OSOBACH NIEPEŁNOSPRAWNYCH ZAREJESTROWANYCH W URZĘDZIE PRACY POWIATU OLSZTYŃSKIEGO ORAZ FORMY WSPARCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH KRYSTYNA DUDZIŃSKA.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową: Obszar AObszar A – likwidacja bariery transportowej: Zadanie 1 - pomoc w.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Promocja i wsparcie edukacji osób niepełnosprawnych
- adaptacja stanowiska komputerowego dla osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Możliwości wsparcia edukacji osób niepełnosprawnych ze środków PFRON Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Ministerstwo Pracy i Polityki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Podstawą prawną uruchomienia i realizacji programu jest art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
PRACOWNIKU OŚWIATY – SKORZYSTAJ Z NOWYCH MOŻLIWOŚCI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Możliwości wsparcia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Nowoczesna biblioteka multimedialna szansą wyrównania szans dla niepełnosprawnych. Materiał przygotowany na XVIII Konferencję Informatyka w Szkole, przez.
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Opracowanie krajowych standardów orzekania w zakresie dopuszczenia do szkolenia na prawo jazdy kandydatów na kierowców z dysfunkcjami organów ruchu i słuchu.
Podstawą prawną uruchomienia i realizacji programu jest art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
1 Dotacje na innowacjeInwestujemy w waszą przyszłość Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu.
W dniu 29 maja 2012 roku Rada Powiatu Tczewskiego podjęła uchwałę Nr XXIII/144/12 w sprawie przystąpienia do realizacji programu pn. „Aktywny samorząd”.
AKTYWNY SAMORZĄD POWIAT SĘPOLEŃSKI. ZAŁOŻENIA PROGRAMU Niezwykle ważną rolę w obszarze ochrony osób niepełnosprawnych przed wykluczeniem społecznym zgodnie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Urząd Miasta Lublin Projekt „Moja szansa – Mój ECDL” jest realizowany od 1 sierpnia 2010 r. jest realizowany od 1 sierpnia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r.
Zadania samorządu terytorialnego ze środków PFRON.
Pilotażowy program „Aktywny samorząd” realizacja w 2013 r.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
Pytania Realizatorów zadane drogą elektroniczną dotyczące realizacji programu „Aktywny samorząd” w 2017 r. Opracowane na podstawie dokumentu pn.: „Kierunki.
Pilotażowy program „Aktywny samorząd” 2017 r.
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Krajowy fundusz szkoleniowy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
„SOLIDARNOŚCIOWY FUNDUSZ WSPARCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH” Mstów, 28 czerwca 2019 rok
Zapis prezentacji:

Celem głównym programu jest wyeliminowanie lub zmniejszenie barier ograniczających uczestnictwo beneficjentów programu w życiu społecznym, zawodowym i w dostępie do edukacji.

Cele szczegółowe programu: przygotowanie beneficjentów programu z zaburzeniami ruchu i percepcji wzrokowej do pełnienia różnych ról społecznych poprzez umożliwienie im włączenia się do tworzącego się społeczeństwa informacyjnego, przygotowanie beneficjentów programu do aktywizacji społecznej, zawodowej lub wsparcie w utrzymaniu zatrudnienia poprzez likwidację lub ograniczenie barier w poruszaniu się oraz barier transportowych, umożliwianie beneficjentom programu aktywizacji zawodowej poprzez zastosowanie elementów wspierających ich zatrudnienie, poprawienie szans beneficjentów programu na rywalizację o zatrudnienie na otwartym rynku pracy poprzez podwyższanie kwalifikacji, wzrost kompetencji osób zaangażowanych w proces rehabilitacji osób niepełnosprawnych, pracowników lub pracujących na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lub organizacji pozarządowych. Cele szczegółowe programu: przygotowanie beneficjentów programu z zaburzeniami ruchu i percepcji wzrokowej do pełnienia różnych ról społecznych poprzez umożliwienie im włączenia się do tworzącego się społeczeństwa informacyjnego, przygotowanie beneficjentów programu do aktywizacji społecznej, zawodowej lub wsparcie w utrzymaniu zatrudnienia poprzez likwidację lub ograniczenie barier w poruszaniu się oraz barier transportowych, umożliwianie beneficjentom programu aktywizacji zawodowej poprzez zastosowanie elementów wspierających ich zatrudnienie, poprawienie szans beneficjentów programu na rywalizację o zatrudnienie na otwartym rynku pracy poprzez podwyższanie kwalifikacji, wzrost kompetencji osób zaangażowanych w proces rehabilitacji osób niepełnosprawnych, pracowników lub pracujących na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lub organizacji pozarządowych.

Program w 2014 roku obejmuje następujące formy wsparcia: Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym: Program w 2014 roku obejmuje następujące formy wsparcia: Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:

Obszar A – likwidacja bariery transportowej: Zadanie 1 - pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności (a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności) oraz dysfunkcję narządu ruchu. W przypadku osób w wieku emerytalnym wymagane jest zatrudnienie. Obszar A – likwidacja bariery transportowej: Zadanie 1 - pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności (a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności) oraz dysfunkcję narządu ruchu. W przypadku osób w wieku emerytalnym wymagane jest zatrudnienie.

Poprzez oprzyrządowanie samochodu należy rozumieć dostosowanie do indywidualnych potrzeb związanych z rodzajem niepełnosprawności adresata programu urządzenia (montowane fabrycznie lub dodatkowo) oraz wyposażenie, które umożliwia użytkowanie samochodu przez osobę z dysfunkcją narządu ruchu lub przewożenie osoby niepełnosprawnej oraz niezbędnego sprzętu np.:

1.podnośnik lub najazd do wózka inwalidzkiego, 2.dodatkowe pasy i uchwyty ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, 3.specjalne siedzenia, 4.niestandardowe akcesoria i urządzenia wspomagające kierowaniem samochodem, w tym: automatyczną skrzynię biegów, sprzęgło automatyczne, ręczny sterownik sprzęgła, ręczny gaz – hamulec, elektroniczną obręcz przyspieszania 1.podnośnik lub najazd do wózka inwalidzkiego, 2.dodatkowe pasy i uchwyty ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, 3.specjalne siedzenia, 4.niestandardowe akcesoria i urządzenia wspomagające kierowaniem samochodem, w tym: automatyczną skrzynię biegów, sprzęgło automatyczne, ręczny sterownik sprzęgła, ręczny gaz – hamulec, elektroniczną obręcz przyspieszania

oraz urządzenia pomocnicze: przedłużenie pedałów, przeniesienie przełączników, system wspomagania parkowania, sterowanie elektroniczne, elektrohydrauliczne mechanizmy do obniżania i podnoszenia nadwozia itp. Oprzyrządowanie może być zamontowane w posiadanym samochodzie lub w samochodzie, który Wnioskodawca zamierza zakupić. oraz urządzenia pomocnicze: przedłużenie pedałów, przeniesienie przełączników, system wspomagania parkowania, sterowanie elektroniczne, elektrohydrauliczne mechanizmy do obniżania i podnoszenia nadwozia itp. Oprzyrządowanie może być zamontowane w posiadanym samochodzie lub w samochodzie, który Wnioskodawca zamierza zakupić.

Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna w wieku aktywności zawodowej, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności oraz dysfunkcję narządu ruchu. Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna w wieku aktywności zawodowej, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności oraz dysfunkcję narządu ruchu.

Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym: Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności (a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności) oraz dysfunkcję obu kończyn górnych lub narządu wzorku. W przypadku osób w wieku emerytalnym wymagane jest zatrudnienie. Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym: Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności (a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności) oraz dysfunkcję obu kończyn górnych lub narządu wzorku. W przypadku osób w wieku emerytalnym wymagane jest zatrudnienie.

W ramach programu można ubiegać się między innymi o: -podstawowy sprzęt komputerowy i oprogramowanie (np. zestaw komputerowy z monitorem, jednostką centralną, klawiaturą, myszą lub komputera przenośnego oraz urządzeń peryferyjnych: drukarki, skaner, urządzenia wielofunkcyjnego i oprogramowania typu: edytor tekstów, arkusze kalkulacyjne, przeglądarki internetowe itp.), -specjalistyczny sprzęt komputerowy, elektroniczny oraz oprogramowanie (powiększalniki komputerowe, syntezatory mowy, programy obsługujące monitory brajlowskie, programy powiększające, programy do syntezy mowy, programy rozpoznające mowę itp.), W ramach programu można ubiegać się między innymi o: -podstawowy sprzęt komputerowy i oprogramowanie (np. zestaw komputerowy z monitorem, jednostką centralną, klawiaturą, myszą lub komputera przenośnego oraz urządzeń peryferyjnych: drukarki, skaner, urządzenia wielofunkcyjnego i oprogramowania typu: edytor tekstów, arkusze kalkulacyjne, przeglądarki internetowe itp.), -specjalistyczny sprzęt komputerowy, elektroniczny oraz oprogramowanie (powiększalniki komputerowe, syntezatory mowy, programy obsługujące monitory brajlowskie, programy powiększające, programy do syntezy mowy, programy rozpoznające mowę itp.),

-specjalistyczne elektroniczne urządzenia brajlowskie (np. notatniki brajlowskie, drukarki brajlowskie), -urządzenia lektorskie – umożliwiające zautomatyzowanie przetwarzania tekstu na mowę syntetyczną. Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania. -specjalistyczne elektroniczne urządzenia brajlowskie (np. notatniki brajlowskie, drukarki brajlowskie), -urządzenia lektorskie – umożliwiające zautomatyzowanie przetwarzania tekstu na mowę syntetyczną. Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania.

Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się: Zadanie 1 - pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności (a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności) oraz dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym. W przypadku osób w wieku emerytalnym wymagane jest zatrudnienie. Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się: Zadanie 1 - pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności (a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności) oraz dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym. W przypadku osób w wieku emerytalnym wymagane jest zatrudnienie.

Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności (a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności), która jest użytkownikiem wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym. Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, Adresatem programu jest: osoba niepełnosprawna, która posiada znaczny stopień niepełnosprawności (a w przypadku osób do 16 roku życia – orzeczenie o niepełnosprawności), która jest użytkownikiem wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.

Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, Adresatem programu w zadaniu 3 i 4 jest: osoba niepełnosprawna w wieku aktywności zawodowej lub emerytalnym – jeśli jest zatrudniona, po amputacji kończyn/y, wobec której został orzeczony stopień niepełnosprawności, a ekspert PFRON potwierdził stabilność procesu chorobowego oraz rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie. Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, Adresatem programu w zadaniu 3 i 4 jest: osoba niepełnosprawna w wieku aktywności zawodowej lub emerytalnym – jeśli jest zatrudniona, po amputacji kończyn/y, wobec której został orzeczony stopień niepełnosprawności, a ekspert PFRON potwierdził stabilność procesu chorobowego oraz rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie.

Poprzez protezę kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne należy rozumieć protezę/protezy kończyny górnej i/lub dolnej na III lub IV poziomie jakości protezy;

Poziom jakości protez kończyny górnej – należy przez to rozumieć: -poziom III - proteza z precyzyjnymi elementami mechanicznymi oraz nowoczesnym zawieszeniem kikuta (także z wykorzystaniem technologii silikonowej) oraz bardzo dobrym wykończeniem kosmetycznym; uniezależnia pacjenta od otoczenia w stopniu umożliwiającym podjęcie aktywności zawodowej, -poziom IV - proteza z elementami bioelektrycznymi (lub elementy kombinowane bioelektryczne i mechaniczne - tzw. hybrydowa); proteza w części bioelektrycznej sterowana impulsami z zachowanych grup mięśniowych; w znacznym stopniu pozwala na uniezależnienie się od otoczenia, jednak nie zawsze jest akceptowana przez pacjentów, w szczególności z powodu znacznej wagi; Poziom jakości protez kończyny górnej – należy przez to rozumieć: -poziom III - proteza z precyzyjnymi elementami mechanicznymi oraz nowoczesnym zawieszeniem kikuta (także z wykorzystaniem technologii silikonowej) oraz bardzo dobrym wykończeniem kosmetycznym; uniezależnia pacjenta od otoczenia w stopniu umożliwiającym podjęcie aktywności zawodowej, -poziom IV - proteza z elementami bioelektrycznymi (lub elementy kombinowane bioelektryczne i mechaniczne - tzw. hybrydowa); proteza w części bioelektrycznej sterowana impulsami z zachowanych grup mięśniowych; w znacznym stopniu pozwala na uniezależnienie się od otoczenia, jednak nie zawsze jest akceptowana przez pacjentów, w szczególności z powodu znacznej wagi;

Poziom jakości protez kończyny dolnej – należy przez to rozumieć: -poziom III - poziom bardzo dobry; proteza taka wykonana na nowoczesnych elementach (stopa, staw kolanowy) oraz posiadająca bardzo dobre zawieszenie w leju, także na elementach silikonowych; w tej grupie protez pacjent może otrzymać zaopatrzenie zapewniające takie możliwości lokomocyjne, aby mógł podjąć lub kontynuować aktywność zawodową; -poziom IV - grupa najnowocześniejszych w świecie protez, także z elementami sterowanymi cyfrowo, z wielowarstwowymi lejami oraz najlżejszymi elementami nośnymi; umożliwiają w niektórych przypadkach także aktywność sportową i rekreacyjną pacjentów; Poziom jakości protez kończyny dolnej – należy przez to rozumieć: -poziom III - poziom bardzo dobry; proteza taka wykonana na nowoczesnych elementach (stopa, staw kolanowy) oraz posiadająca bardzo dobre zawieszenie w leju, także na elementach silikonowych; w tej grupie protez pacjent może otrzymać zaopatrzenie zapewniające takie możliwości lokomocyjne, aby mógł podjąć lub kontynuować aktywność zawodową; -poziom IV - grupa najnowocześniejszych w świecie protez, także z elementami sterowanymi cyfrowo, z wielowarstwowymi lejami oraz najlżejszymi elementami nośnymi; umożliwiają w niektórych przypadkach także aktywność sportową i rekreacyjną pacjentów;

Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej. Adresatem programu jest: Obszar D - osoba niepełnosprawna w wieku aktywności zawodowej, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, jest aktywna zawodowo i pełni rolę opiekuna prawnego dziecka. Przez aktywność zawodową należy rozumieć zatrudnienie lub rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, albo jako osoba poszukująca pracy i nie pozostająca w zatrudnieniu. Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej. Adresatem programu jest: Obszar D - osoba niepełnosprawna w wieku aktywności zawodowej, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, jest aktywna zawodowo i pełni rolę opiekuna prawnego dziecka. Przez aktywność zawodową należy rozumieć zatrudnienie lub rejestrację w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, albo jako osoba poszukująca pracy i nie pozostająca w zatrudnieniu.

Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym Poprzez szkołę wyższą należy rozumieć publiczną lub niepubliczną szkołę wyższą utworzoną zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.) a także szkołę wyższą i wyższe seminarium duchowne prowadzone przez Kościół Katolicki lub inne kościoły i związki wyznaniowe; Poprzez szkołę policealną należy rozumieć publiczną lub niepubliczną szkołę policealną, utworzoną zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z późn. zm.); Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym Poprzez szkołę wyższą należy rozumieć publiczną lub niepubliczną szkołę wyższą utworzoną zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.) a także szkołę wyższą i wyższe seminarium duchowne prowadzone przez Kościół Katolicki lub inne kościoły i związki wyznaniowe; Poprzez szkołę policealną należy rozumieć publiczną lub niepubliczną szkołę policealną, utworzoną zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z późn. zm.);

Poprzez naukę w szkole wyższej należy rozumieć studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym (dziennym) lub niestacjonarnym (wieczorowym, zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu);

Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w 2013 roku – Moduł I: Obszar A Zadanie 1 oprzyrządowanie samochodu Obszar A Zadanie 2 prawo jazdy kategorii B Obszar B Zadanie 1 sprzęt elektroniczny, oprogramowanie zł- kurs/egzaminy – zł pozostałe koszty uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania wnioskodawcy – 600 zł (w tym: zakwaterowanie, wyżywienie i dojazd w okresie trwania kursu) osoby niewidome – zł, w tym na urządzenia brajlowskie – zł dla pozostałych osób z dysfunkcją narządu wzroku – zł osoby z dysfunkcją kończyn górnych zł

Obszar B Zadanie 2 szkolenie komputerowe Obszar C Zadanie 1 wózek elektryczny Obszar C Zadanie 2 sprawność techniczna wózka elektrycznego osoby głuchoniewidome – zł pozostałe osoby – zł zł z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania do zł (opinia eksperta) zł

Obszar C Zadanie 3 proteza, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne Obszar C Zadanie 4 sprawność techniczna protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne Obszar D koszt opieki nad osobą zależną Przy amputacji: w zakresie ręki – zł, przedramienia – zł, ramienia i wyłuszczeniu w stawie barkowym – zł na poziomie podudzia – zł, na wysokości uda – zł uda i wyłuszczeniu w stawie biodrowym – zł Refundacja kosztów dojazdu na spotkanie z ekspertem PFRON – nie więcej niż 200 zł Przy amputacji: w zakresie ręki – zł przedramienia – zł ramienia i wyłuszczeniu w stawie barkowym – zł na poziomie podudzia zł na wysokości uda – zł uda i wyłuszczeniu w stawie biodrowym – zł Refundacja kosztów dojazdu na spotkanie z ekspertem PFRON – nie więcej niż 200 zł 200 zł miesięcznie, jednak nie więcej niż zł w ciągu roku – tytułem kosztów opieki nad każdą osobą zależną

Wysokość minimalnego udziału własnego osoby niepełnosprawnej: MODUŁ I Obszar A Zadanie 1 oprzyrządowanie samochodu Obszar A Zadanie 2 prawo jazdy kategorii B Obszar B Zadanie 1 sprzęt elektroniczny, oprogramowanie 15%25%10% Obszar B Zadanie 2 szkolenie komputerowe Obszar C Zadanie 1 wózek elektryczny Obszar C Zadanie 2 sprawność techniczna wózka elektrycznego wkład własny nie jest wymagany 10% wkład własny nie jest wymagany

Wysokość minimalnego udziału własnego osoby niepełnosprawnej: MODUŁ I Obszar C Zadanie 3 zakup protez Obszar C Zadanie 4 sprawność techniczna protezy Obszar D koszt opieki nad osobą zależną 10% 15% Środki finansowe stanowiące udział własny wnioskodawcy nie mogą pochodzić ze środków PFRON, a także ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.

MODUŁ II – wkład własny nie jest wymagany Wysokość maksymalnego dofinansowania ze środków PFRON w ramach Modułu II dla jednego studenta w zakresie kosztów dotyczących jednego półrocza 2014 roku: opłata za naukę - czesnedodatek na pokrycie kosztów kształcenia równowartość kosztów czesnego w ramach jednej aktualnej formy kształcenia nie mniej niż zł za przeprowadzenie przewodu doktorskiego dodatek może zostać zwiększony, gdy wnioskodawca ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania zł

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ