„Lokalny rynek pracy” MODUŁ 2.02.5 Klasa II.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Advertisements

Opracowała: Ewa Malasiewicz
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Październik Kariera na rynku kapitałowym - makler / doradca inwestycyjny.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Program aktywizacji zawodowej kobiet wychowujących dzieci Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
OBSERWATOR RYNKU PRACY REGIONU JELENIOGÓRSKO – LEGNICKIEGO
TECHNIKUM HANDLOWE ZAPRASZAMY.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Charakterystyka zawodu
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
TECHNIK EKONOMISTA.
Charakterystyka zawodu
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Rynek pracy!.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Zespół projektowy Bliżyn, 19 grudnia 2008 r.
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
SPOTKANIE INFORMACYJNE 7 MAJA 2014
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
TECHNIK HANDLOWIEC.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Logistyk.
Grafik komputerowy jest osobą zajmującą się tworzeniem reklam i różnego rodzaju publikacji przy użyciu komputera. Osoba pracująca na tym stanowisku.
GRAFIKA KOMPUTEROWA Agnieszka Labak Kl. 4 TF. GRAFIK KOMPUTEROWY To osoba odpowiedzialna za tworzenie i przygotowywanie różnego rodzaju materiałów reklamowych.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Mój zawód SPRZEDAWCA Sprzedawca sprzedaje towary swoje. Kasuje czasami za dwoje!
Praca w Lublinie w branży medialnej Branża medialna, wydawnicza i dziennikarska wydaje się dla postronnych osób idealna do podejmowania kreatywnej pracy,
Spotkanie integracyjne Organizator: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Zielonej Dąbrowa Zielona, r. Projekt „Program aktywizacji społeczno-zawodowej.
- AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I ZAWODOWA GRUP ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Z TERENU GMINY PRZESMYKI.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
MÓJ ZAWÓD.
Specjalista ds. Kontroli Jakości Instalacji
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Produktu
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Twój Zawód Twoja Przyszłość ?
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

„Lokalny rynek pracy” MODUŁ 2.02.5 Klasa II

LOKALNY RYNEK PRACY charakteryzuje się przede wszystkim zmiennością; zmienia się zatem: Popyt na poszczególne zawody (w jednym roku poszukiwani są np. głównie spawacze, w innym – stolarze, pielęgniarki czy geodeci). Popyt na kwalifikacje pracowników (w jednym roku dana firma poszukuje księgowych ze znajomością języka norweskiego, a parę miesięcy później – ze znajomością języka hebrajskiego). Zmienia się sytuacja demograficzna (np. maleje lub rośnie ilość osób poszukujący pracy, studentów, emerytów).

Zmienia się też ogólna sytuacja ekonomiczna (w jednym roku obserwujemy wysoki wzrost gospodarczy, firmy mają wysokie zyski, stale zatrudniają nowych pracowników, w innym roku obserwujemy stagnację czy nawet recesję – trudno wtedy znaleźć jakąkolwiek pracę, nawet mimo niezłych kwalifikacji). Wniosek: osoba chcąca osiągnąć powodzenie na rynku pracy powinna orientować się w realiach rynkowych i zmieniać swe zachowania stosownie do zmian sytuacji w gospodarce.

elastyczny dostawca kompetencji; Wiele osób nie rozumie, iż to zwykle NIE pracodawca dostosowuje się do pracownika, ale pracownik do pracodawcy. Pracownik XXI wieku to elastyczny dostawca kompetencji; aktywny, mobilny, stale podnoszący swe kwalifikacje w zależności od popytu gospodarki. Poszukiwanie pracy to między innymi sztuka udowodnienia swej wartości dla pracodawcy, wykazania, jak konkretnie mogę przyczynić się do rozwoju danej firmy.

Wartość pracownika to jego wiedza, umiejętności i potencjał tkwiący w uzdolnieniach oraz osobowości. Organizacje rozwijają się dzięki sile i mądrości swych pracowników. Od tego, jakich ludzi zatrudnią, zależy, jakie będą mieć wyniki – czy osiągną sukces, czy ogłoszą upadłość.

Nie dziwi zatem fakt, że zatrudnianie nowych osób do pracy ma charakter selekcji, wyłaniania „najlepszych z najlepszych”. Proces rekrutacji do pracy w nowoczesnych firmach składa się z wielu etapów, trwających czasem kilka miesięcy! Podczas tego procesu odbywają się rozmowy kwalifikacyjne, testy czy symulacje (np. obserwacje zachowania kandydata w grupie). Dbałość firm o pozyskanie odpowiednich ludzi na odpowiednie stanowiska wynika z faktu, że największym kapitałem firmy są jego pracownicy.

Wyobraź sobie teraz, że jesteś prezesem znanej korporacji Wyobraź sobie teraz, że jesteś prezesem znanej korporacji. Czy chciałbyś zatrudnić ….SIEBIE? Jeśli tak, to dlaczego? Dobrze jest przyjąć perspektywę pracodawcy i spoglądać czasem na siebie jego oczami. Z pewnością ułatwi to nam lepsze przygotowanie się do poszukiwania pracy i zwiększy szansę na jej zdobycie.

A propos bycia prezesem…chcesz zarządzać, kierować innymi, stawiać im wymagania? Najpierw WYMAGAJ OD SIEBIE! Żeby zdobyć kierownicze stanowisko, musisz spełnić o wiele więcej wymagań, niż w przypadku niższego / szeregowego stanowiska. Przyjrzyjmy się konkretnym oczekiwaniom pracodawców zawartych w ogłoszeniach o pracę.

szczebla - wymagania (3): Stanowisko niższego szczebla - wymagania (3): Doświadczenie w wystawianiu faktur minimum 1 rok Bardzo dobra organizacja pracy własnej Znajomość branży opakowań

szczebla - wymagania (8): Stanowisko wyższego szczebla - wymagania (8): Doświadczenie w zarządzaniu pracą zespołu Wyższe wykształcenie Biegła znajomość języka angielskiego Zapewnianie najwyższych standardów obsługi klienta Zdolności organizacyjne, komunikacyjne i interpersonalne Entuzjazm i zaangażowanie w pracę Zorientowanie na osiąganie wytyczonych celów Wysoka kultura osobista oraz nienaganna prezencja

szczebla - wymagania (2): Stanowisko niższego szczebla - wymagania (2): Umiejętność pracy w zespole Doświadczenie na podobnym stanowisku

szczebla - wymagania (10): Stanowisko wyższego szczebla - wymagania (10): Wykształcenie wyższe Dwu-, trzyletnie doświadczenie zawodowe w marketingu lub public relations Zdolności numeryczne (prowadzenie budżetu tytułu) Kreatywność Samodzielność i inicjatywa w działaniu Umiejętność diagnozowania i definiowania obszarów problemowych, proponowanie rozwiązań Umiejętność prowadzenia wielu zadań / projektów jednocześnie Wysokie zdolności interpersonalne i komunikacyjne Znajomość języka angielskiego na poziomie przynajmniej upper intermediate Umiejętność pracy z komputerem (word, excel, power point)

Niezależnie, o jakie stanowisko się ubiegamy, pracodawcy wymagać będą od nas tzw. kompetencji TWARDYCH i MIĘKKICH. Kompetencje tzw. twarde (zawodowe, czy innymi słowy typowe dla danego zawodu) oznaczają konkretną wiedzę i umiejętność jej praktycznego zastosowania, są niezbędne do wykonywania określonej pracy. Kompetencje tzw. miękkie oznaczają umiejętności osobiste i społeczne mające wpływ na efekty naszej pracy.

Przykłady kompetencji twardych to np Przykłady kompetencji twardych to np. dla grafika komputerowego znajomość programów Adobe Photoshop czy Corel Draw. Dla kosmetyczki będzie to znajomość obsługi lasera diodowego do elektrolizy, dla księgowego – znajomość prawa pracy, systemu Navision czy umiejętność sporządzania deklaracji podatkowych. Dla technika budownictwa będzie to wykonywanie rysunków budowlanych czy określanie gruntów budowlanych.

Przykłady kompetencji miękkich to np Przykłady kompetencji miękkich to np. kreatywność, inicjatywa, dobre zarządzanie czasem, asertywność, umiejętność autoprezentacji czy zorientowanie na klienta. Wydaje się, że mają one mniejsze znaczenie przy wykonywaniu pracy. W rzeczywistości okazuje się, że są bardzo wysoko cenione przez pracodawców. Czy sprzedawca, który świetnie zna obsługę kasy fiskalnej, ale jest niekomunikatywny, nie potrafi nawiązać rozmowy z klientem, będzie dobrze wykonywać swoją pracę? Czy dziennikarz, który ma niską motywację do pracy będzie miał w niej dobre wyniki? Nawet najlepsze umiejętności „twarde” nie uchronią go przed zwolnieniem…

Kompetencje miękkie są tak samo istotne jak wykształcenie i doświadczenie zawodowe. Co ciekawe, im wyższe stanowisko, tym większą wagę przywiązuje się do umiejętności miękkich, takich jak: zarządzanie zespołem, elastyczność, czy umiejętność radzenia sobie w sytuacji zmiany. Cechy osobowości managera przekładają się bowiem bezpośrednio na zachowania pracowników i wydajność ich pracy.

Także na stanowiskach niższego szczebla wymagane są kompetencje miękkie. Tu – w przypadku stanowiska robotniczego - serwisanta maszyn poligraficznych - należą do nich: Dyspozycyjność Gotowość do pracy w systemie dwuzmianowym

Które z kompetencji wymaganych w poniższym ogłoszeniu od sekretarki / asystentki należy uznać za kompetencje miękkie? - Wykształcenie wyższe lub wyższe niepełne Wysoka kultura osobista Mile widziane doświadczenie na stanowisku asystenckim Biegła znajomość języka niemieckiego i bardzo dobry angielski Praktyczna znajomość MS Word, MS Excel, MS Power Point Samodzielność i umiejętność efektywnego działania pod presją czasu oraz bardzo dobra organizacja pracy własnej Dynamizm, chęć podejmowania inicjatywy + - - - + Skrupulatność i wielozadaniowość Dyspozycyjność w pełnym wymiarze godzin + + +

Warto wiedzieć, jakie kompetencje miękkie są dla pracodawców bardziej, a jakie mniej istotne. W badaniach oczekiwań małopolskich pracodawców* najważniejsze kompetencje (zarówno twarde i miękkie) zostały pogrupowane w kilka głównych kategorii: TYPOWE DLA DANEGO ZAWODU INDYWIDUALNE, PSYCHOLOGICZNE INTERPERSONALNE TECHNICZNE UPRAWNIENIA, LICENCJE, PRAWA JAZDY KOMPUTEROWE DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH KOGNITYWNE DYSPOZYCYJNE *Źródło: Michalska A., Leńczuk M., Węgrzyn M., Pracodawca – Rynek - Pracownik, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, 2012.

Kilka z nich wymaga szerszego wyjaśnienia Kilka z nich wymaga szerszego wyjaśnienia. Kompetencje INDYWIDUALNE, PSYCHOLOGICZNE, zostały zdefiniowane przez pracodawców jako: Odpowiedzialność Dyscyplina pracy Uczciwość, wiarygodność Chęć do pracy, pracowitość Dobre zarządzanie czasem Kultura osobista Uprzejmość Dbanie o wizerunek swój oraz firmy

Kompetencje TYPOWE DLA DANEGO ZAWODU (twarde) oznaczają np Kompetencje TYPOWE DLA DANEGO ZAWODU (twarde) oznaczają np. znajomość technik spawania, technik sprzedaży itp. Kompetencje INTERPERSONALNE oznaczają: Komunikatywność (klarowne przekazywanie myśli) Umiejętność utrzymywania kontaktów z ludźmi, klientami Umiejętność współpracy w grupie

Kompetencje DYSPOZYCYJNE oznaczają gotowość do pracy w niestandardowych godzinach lub gotowość do zmiany miejsca pracy bądź dojazdów do miejsca jej wykonywania. Kompetencje KOGNITYWNE to umiejętność wyszukiwania i analizy informacji, wyciągania wniosków, uczenia się. Kompetencje TECHNICZNE to z kolei umiejętność posługiwania się dokumentacją techniczną, projektami i schematami oraz obsługi urządzeń technicznych.

Najważniejsze kompetencje kandydatów do pracy – zdaniem pracodawców. *Źródło: Michalska A., Leńczuk M., Węgrzyn M., Pracodawca – Rynek - Pracownik, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, 2012.

Czas na ćwiczenie – Bilans kompetencji Podobne – jak małopolscy pracodawcy - sądy mają szefowie firm także w innych regionach kraju*. Jak widać, kompetencje miękkie są zatem nie do przecenienia… Ćwiczenie : Czas na ćwiczenie – Bilans kompetencji *Porównaj np. badania Górniak J., Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013.

Czy nie jest paradoksem, że znaczna część pracodawców (37%) Czy nie jest paradoksem, że znaczna część pracodawców (37%)* bezskutecznie szuka pracowników i jednocześnie znaczna część pracowników (14%)* bezskutecznie szuka zatrudnienia? Pojawia się pytanie, dlaczego firmy chcące zwiększyć zatrudnienie nie zaoferują pracy bezrobotnym? *dane za marzec 2013 r., źródło: http://psz.praca.gov.pl/ , oraz http://hrstandard.pl/2012/06/28/37-pracodawcow-w-polsce-nie-moze-znalezc-pracownikow

Jedną z przyczyn jest oczywiście fakt braku odpowiednich kwalifikacji u kandydatów do pracy. Ale… UWAGA! Kandydaci mogą posiadać kwalifikacje, a nie posiadać kompetencji! Nie tak dawno w Małopolsce pracodawcy poszukiwali sprzedawców, a jednocześnie było wielu sprzedawców, którzy nie mogli zdobyć pracy. Pracodawcy oczekiwali bowiem od kandydatów dobrej znajomości języka obcego, komunikatywności i łatwości nawiązywania kontaktów. Wielu kandydatów nie posiadało takich kompetencji, choć mieli formalne kwalifikacje (dyplom ukończenia odpowiedniej szkoły i egzaminu zawodowego).

Istotne jest zatem, byś zwracał uwagę na JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA tak, by w dane szkole zdobyć jak najwięcej kompetencji, a także by uzupełniać je samodzielnie na dodatkowych szkoleniach, kursach czy stażach.

Aktywność w grupie (ćwiczymy umiejętność współpracy) Kompetencje twarde trudno zdobyć w szkole ogólnokształcącej. W każdym jednak wieku możemy rozwijać kompetencje miękkie, np. poprzez: Aktywność w grupie (ćwiczymy umiejętność współpracy) Przygotowywanie prezentacji na forum klasy, pisanie bloga (ćwiczymy komunikatywność) Zajęcia z Tai – Chi lub jogi (doskonalimy odporność na stres).

Lokalny rynek pracy to wyzwania i szanse Lokalny rynek pracy to wyzwania i szanse. Planując już teraz swój rozwój edukacyjno – zawodowy, będziesz umiał odważnie podjąć jego wyzwania oraz dostrzec i umiejętnie wykorzystać jego szanse. Powodzenia!