„Kształcenie ustawiczne i mobilność zawodowa”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
1. o mnie 2. Moja oferta – koła zainteresowań
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
1.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
TECHNIKUM HANDLOWE ZAPRASZAMY.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
- Pomimo, iż coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy zbiera ogromne sumy pieniężne, według badań przeprowadzonych kilka lat temu, Polacy nie są otwarci.
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Promocja kształcenia ustawicznego w województwie lubuskim.
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
Priorytet 2 Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Instytut Statystyki i Demografii
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Jak wybrać zawód?.
MODUŁ A.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Studia miejskie i regionalne
MODUŁ II – Aktywność gospodarcza
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Staże europejskie drogą do sukcesu
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

„Kształcenie ustawiczne i mobilność zawodowa” MODUŁ 1.02.3 Klasa I

Co oznacza pojęcie kształcenie ustawiczne? Oznacza ono „naukę, rozwój indywidualny i społeczny oraz ciągłe podnoszenie kwalifikacji, kompetencji i wiedzy ogólnej w okresie całego życia – od etapu przedszkolnego do emerytury włącznie”*. Terminy pokrewne to: „Uczenie się przez całe życie” lub „Lifelong Learning” (ang.), w skrócie: LLL * Definicja przyjęta przez Unię Europejską, za: www.rynek pracy.pl, stan na dzień 04.05.2013.

Co oznacza pojęcie kształcenie ustawiczne? Oznacza to, że uczymy się nie tyko w młodym wieku; mogą i powinny uczyć się także osoby dorosłe; pracujące i bezrobotne, studiujące i będące na emeryturze, pracodawcy i pracobiorcy.

Po co mamy się uczyć? Jest wiele powodów, dla których warto stale się dokształcać i zdobywać nowe umiejętności. Wymieńmy choćby trzy z nich: By móc znaleźć i UTRZYMAĆ satysfakcjonującą pracę; by być pracownikiem atrakcyjnym dla pracodawców.

Po co mamy się uczyć? By rozumieć otaczającą nas rzeczywistość, nadążać za nowoczesnością, np. umieć obsługiwać stale udoskonalane przedmioty codziennego użytku, korzystać z coraz bardziej zaawansowanych technologicznie usług (zakup wycieczki przez Internet, przegranie muzyki na wygodny nośnik, „doładowanie” konta w telefonie itp.).

Po co mamy się uczyć? By …mieć lepsze samopoczucie! Z psychologii wiemy, że osoby, które mają szereg różnych kompetencji (czyli: dużo umieją), mają wyższą samoocenę, są bardziej pewne siebie. Rozwijanie się w różnych dziedzinach, uczestnictwo w kursach, zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych procentuje też w postaci szerszej sieci kontaktów i uznania ze strony rówieśników.

Po co mamy się uczyć? Jak skomentujesz ten obraz? Źródło: www.demotywatory.pl

Po co mamy się uczyć? Wiele osób traktuje naukę jako przykry obowiązek, którego należy unikać, lub odkładać go jak najdalej w czasie. Uczenie się kojarzy się im często z monotonną pracą pamięciową, przyswajaniem dużej ilości faktów nie powiązanych z codziennym życiem. A przecież tak wcale nie musi być! Uczenie może mieć wiele form – często (choć nie zawsze) to od nas zależy, czego i jak się uczymy.

Po co mamy się uczyć? Jak skomentujesz ten obraz? Źródło: www.demotywatory.pl

Często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale uczymy się: Robiąc nową sałatkę Pomagając w nauce młodszemu rodzeństwu Uczestnicząc w wolontariacie (np. WOŚP) Oglądając program na temat kultur innych krajów Grając w grę komputerową Rozmawiając ze swoim lekarzem na temat sposobu leczenia anemii.

Podaj teraz własne przykłady uczenia się z ostatnich 2-3 miesięcy Ćwiczenie: Podaj teraz własne przykłady uczenia się z ostatnich 2-3 miesięcy (ćwiczenie w grupach).

Inne, mniej typowe przykłady uczenia się: Kurs gry na gitarze na YouTube Warsztaty kuchni portugalskiej Udział w grze symulacyjnej, jak inwestować pieniądze na giełdzie Czytanie bloga z interesującej Cię dziedziny Uczenie się, …jak się uczyć, czyli poznawanie technik skutecznego zapamiętywania materiału. Ilość przykładów nie ma końca…

www ? www ? whatever, whenever, wherever Co oznacza skrót www ? www ? whatever, whenever, wherever = uczymy się robiąc cokolwiek, w każdej chwili, gdziekolwiek jesteśmy

Najnowszym trendem w edukacji jest uczenie mobilne; dzięki nowym technologiom uczymy się w autobusie podczas dojazdu do szkoły czy będąc na wakacjach nad morzem. Jakich urządzeń przenośnych możemy używać do uczenia się?

Żyjemy w czasach zwanych erą globalizacji, czy epoką informacji Żyjemy w czasach zwanych erą globalizacji, czy epoką informacji. Oznacza to, że obserwujemy bardzo szybki postęp technologiczny i przyrost wiedzy naukowej we wszystkich dziedzinach życia. Co dziesięć lat ilość wiedzy na świecie podwaja się! W końcu XX wieku była ponad 1000 razy większa niż na jego początku!

Najbardziej cenionym dziś zasobem czy „kapitałem” jest - nie: ziemia czy fabryki produkcyjne (jak w poprzednich epokach) - ale WIEDZA; dostęp do informacji i ich tworzenie decyduje o naszym „być albo nie być”. Innowacyjne działania i innowacyjni ludzie wygrywają. Nie ucząc się – zostajesz w tyle za innymi.

Nasza WIEDZA decyduje o naszym przetrwaniu, także w sensie dosłownym; np. dobra znajomość udzielania zasad pierwszej pomocy może ocalić komuś życie. Nowe rodzaje nośników pamięci, nowe technologie ocieplania budynków, „oddychające” soczewki kontaktowe… Co kilka miesięcy wchodzą na rynek nowe modele smartfonów: iPhone3, iPhone4, iPhone5… Pościg za nowością wydaje się nie mieć końca…

Tak, czasem trzeba czasu, żeby odkryć, że warto uczyć się DLA SIEBIE… Źródło: www.demotywatory.pl

Obserwując działania ludzi, możemy podzielić ich na tych, którzy kierują się motywacją zewnętrzną lub wewnętrzną. Motywacja zewnętrzna – wypływa ze stosowania kar i nagród używanych np. przez nauczycieli czy rodziców. Oznacza, że do podjęcia działania potrzebujesz metody „kija i marchewki”, oczekujesz korzyści zewnętrznych. Motywacja wewnętrzna – wypływa z naszych autentycznych potrzeb samorealizacji, budujemy ją sami. Gdy nauka jest związana w motywacją wewnętrzną, jej efekty będą najlepsze; osiągniesz więcej i będziesz miał przy tym lepsze samopoczucie (osoba kierująca się tym rodzajem motywacji częściej odczuwa silną przyjemność podczas podejmowania danej aktywności).

Motywacja zewnętrzna Motywacja wewnętrzna oznacza, że liczę na korzyści, chcę zdobyć nagrodę, zostać pochwalonym i docenionym. Motywacja wewnętrzna oznacza, że chcę być w czymś coraz lepszy, mam zainteresowania i zależy mi na ich rozwijaniu oraz zdobywaniu wiedzy, poszukuję odpowiedzi na ważne dla mnie pytania.

Warto wiedzieć, że zdolność do motywowania siebie została uznana za jedną z cech inteligencji emocjonalnej. Według amerykańskiego psychologa, Daniela Golemana umiejętność samodzielnego wyznaczania sobie celu i podejmowania wysiłku (narzucenia sobie samodyscypliny) sprawia, że mamy większe szanse osiągać sukcesy życiowe. Można zatem powiedzieć, że osoba, która podejmuje aktywność (np. uczy się) tylko z powodu presji zewnętrznej jest ….nie do końca inteligentna…

Jak zaradzić niechęci Polaków do uczenia się??? Wiele osób nie rozumie potrzeby ciągłego uczenia się; w Polsce 64% osób dorosłych nie uczestniczy w kształceniu ustawicznym*. Na szczęście Małopolska należy do trzech najbardziej aktywnych szkoleniowo województw. Jak zaradzić niechęci Polaków do uczenia się??? *Za: Szczucka A., Turek B., Worek, Kształcenie przez całe życie, PARP, Warszawa 2012.

MAŁOPOLSKI DZIEŃ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Popularyzacja idei kształcenia ustawicznego z pewnością wymaga promocji. Jedną z jej form jest MAŁOPOLSKI DZIEŃ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE ustanowiony decyzją Zarządu Województwa Małopolskiego. Obchodzimy go corocznie 8 czerwca. W ramach tego wydarzenia można wziąć udział (bezpłatnie!) w warsztatach, grach, wykładach, konkursach, zajęciach filmowych… Uczymy się ciekawie, przyjemnie i pożytecznie!

Nieprzekonanym do uczenia się należy przytoczyć wyniki badań oczekiwań pracodawców - wskazują one uwagę na fakt, iż jedną z najbardziej pożądanych cech u kandydata do pracy jest umiejętność UCZENIA SIĘ, stałego podwyższania swoich kwalifikacji*. *Za: Górniak J., Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce, PARP, Warszawa 2013.

nie ma dziś zawodu na całe życie! Podwyższanie kwalifikacji oznacza często zdobycie nowego zawodu. Pamiętaj, nie ma dziś zawodu na całe życie! Zmienia się popyt (zapotrzebowanie) na poszczególne zawody, powstają nowe dziedziny nauki i powiązane z nimi profesje; zawód zmieniać będziemy więc kilka razy w ciągu życia. Już dziś Amerykanie przez 40 lat życia zawodowego 11 razy zmieniają pracę, a 5 razy zawód*. *Za: Węgrzyn M., Małopolski rynek pracy i jego mity, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, 2012.

Amerykanie są jedną z najbardziej mobilnych zawodowo nacji Amerykanie są jedną z najbardziej mobilnych zawodowo nacji. Czym jest mobilność zawodowa? Jest to gotowość do zmiany pracy, zawodu, do zdobywania nowych kwalifikacji, gotowość do dostosowania się do zmieniających się wymogów pracodawcy. Oznacza to, że np. stolarz może zdobyć też kwalifikacje kucharza czy kierowcy samochodu ciężarowego, a fizjoterapeuta – zostać psychologiem sportu czy dietetykiem.

Rozróżniamy też mobilność geograficzną Jest to gotowość do zmiany miejsca pobytu w celu podjęcia pracy w innym regionie, gotowość do przemieszczania się za pracą. Jeśli nie możemy znaleźć pracy na lokalnym rynku pracy, powinniśmy wziąć pod uwagę wyjazd na rynek regionalny, ogólnopolski lub globalny. Innymi słowy, pracy możemy szukać w innym mieście, innym województwie, czy za granicą.

Posiadanie tzw. kompetencji skrzyżowanych (z różnych dziedzin) będzie coraz częściej nie tyle atutem, co wymogiem rynku pracy. Nowoczesny pracownik ma być elastycznym dostawcą kompetencji. Mobilność (zarówno zawodowa, jak i geograficzna) jest zalecana przez Komisję Europejską; potencjalnie przyczynia się ona bowiem do zmniejszenia bezrobocia, gospodarczego i społecznego postępu oraz zrównoważonego rozwoju regionów. Dzięki mobilności firmy potrzebujące określonych specjalistów szybciej ich znajdują (gdyż mobilni pracownicy w porę zdobędą nowe dla siebie, poszukiwane na rynku pracy umiejętności), a osoby z regionów o wysokim bezrobociu – przemieszczają się do miejsc, gdzie jest dużo ofert pracy.

Cechy osoby mobilnej zawodowo: Zna swoje potrzeby i oczekiwania Ma świadomość swoich możliwości i ograniczeń Potrafi formułować cele i dążyć do ich realizacji Dokonuje samodzielnych wyborów Umie analizować informacje Jest dokładna, skrupulatna, zorganizowana Potrafi odróżniać rzeczy mniej ważne od ważniejszych Jest pozytywnie nastawiona do życia, zmiany Łatwo nawiązuje kontakty Umie pracować w zespole Jest otwarta na zmiany Zna języki obce (2)* *Za: Bodzińska – Guzik E., Europejski i regionalny rynek pracy – mobilność geograficzna i zawodowa, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, 2013.

Sumując nasze spotkanie, możemy sparafrazować Kartezjusza hasłem – UCZĘ SIĘ WIĘC JESTEM!