Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
Współczesne media Dzisiejsze media to przede wszystkim firmy mające przynosić zyski swoim właścicielom, a więc zabiegające o wysoką sprzedaż, słuchalność i oglądalność. Zadaniem dziennikarza jest przede wszystkim przygotowanie ciekawego materiału - newsa, niekoniecznie optymistycznego, częściej doniesienia negatywnego niż pozytywnego. Do kontaktu z dziennikarzem częściej dochodzi w sytuacji kryzysowej, sami zaś dziennikarze postrzegają swoją pracę, jako misję reprezentowania opinii publicznej, czyli interesu statystycznego Kowalskiego.
Dos w kontaktach z dziennikarzem Przygotuj się do rozmowy z dziennikarzem: o zastanów się, jaki komunikat chcesz mu przekazać, o przygotuj i przejdź listę możliwych pytań i odpowiedzi (Q&A), w tym odpowiedzi na pytania niewygodne, bądź prowokacyjne. Mów prostym, zrozumiałym dla wiekszości odbiorców językiem: o unikaj nadmiaru liczb i szczegółów, o staraj się używać języka obrazowego, o oszczędnie korzystaj z wąskich określeń branżowych, o wystrzegaj się mowy potocznej. Pamiętaj o kluczowych przesłaniach, czyli najważniejszych dla Ciebie informacjach, które musisz: o przygotować zawsze, aby nie odpowiadać tylko na pytania dziennikarza, o przekazać dziennikarzowi jak najszybciej, najlepiej na początku wypowiedzi, o ograniczyć do jednego w mediach elektronicznych do trzech w wypowiedziach prasowych. Bądź naturalny/a, nie graj, nie udawaj, nie naśladuj innych – to Cię uwiarygodni. Autoryzuj swoje wypowiedzi w zależności od rodzaju mediów.
Donts w kontaktach z dziennikarzem Nigdy nie atakuj werbalnie dziennikarza pamietając, że: o może to być potraktowane, jako atak na przeciętnego Kowalskiego, w imieniu którego dziennikarz usiłuje uzyskać od ciebie informacje, o to niegrzeczne, sympatia widza z reguły kieruje się w stronę osoby atakowanej. Nie bądź zbyt bezpośredni/a w kontakcie z dziennikarzem, pamiętając, że: o jego podstawowym zadaniem jest zdobycie informacji, a nie przyjazne relacje z rozmówcą. Nie mów nigdy między nami, czyli off the record, jeśli nie chcesz utracić wiarygodności. Nie kłam. Łatwo jest utracić w mediach wiarygodność, znacznie trudniej ją odzyskać. Nie udawaj, że wiesz wszystko. Nie wymyślaj faktów, czy terminów czasowych, obawiając się nie udzielić konkretnej odpowiedzi.
Spotkanie z dziennikarzem Jak dobrze przygotować się do spotkania z dziennikarzem? o sprawdź z kim będziesz rozmawiać, ile czasu i na jaki temat, jakich informacji i danych oczekuje od Ciebie dziennikarz, o poproś o przesłanie podstawowych pytań, licząc się z tym, że możesz ich nie uzyskać, o upewnij się, że masz niezbędne wiadomości i zweryfikowane dane do planowanej rozmowy, o przygotuj sobie kluczowe przesłania, o zastanów się o czym nie chcesz rozmawiać i przygotuj sobie ewentualne odpowiedzi na niewygodne pytania, o jeśli dziennikarz przychodzi do Ciebie, nie zapomnij odpowiednio przygotować miejsce, uprzedzić współpracowników, sekretarkę, wyłączyć telefon komórkowy itp.
Dobra informacja dla prasy Atrakcyjny, ale krótki tytuł (maksymalnie 12 słów) Informujący lead Przytaczanie wypowiedzi ekspertów Styl i tekst dopasowany do medium Maksymalna długość zdania – 17 słów Maksymalna długość informacji – jedna strona A4
Struktura informacji prasowej Who? What? When? Where? Why?
Radio Charakterystyka medium: -najszybszy środek przekazu -funkcjonowanie w tle – słuchanie podczas wykonywania innych czynności -mała zdolność utrzymania zainteresowania słuchacza przez dłuższy czas – średnio 1 minuta -informowanie na żywo
Cechy informacji radiowej Krótka, zwięzła Strona czynna – nadanie tempa Proste zdania zbliżone do języka mówionego Brak określeń czasu – medium natychmiastowe Konkretne i szczegółowe informacje
Telewizja Charakterystyka medium: -połączenie obrazu z dźwiękiem -dynamiczny przekaz -możliwość utraty widza -obnażenie niedociągnięć
Setka 100% obrazu i dźwięku – bez montażu Krótka wypowiedź – około 12 sekund Pełne zdanie zakończone kropką Powinna zawierać pytanie dziennikarza Oparta na jednym kluczowym przesłaniu Brak języka potocznego i słownictwa branżowego Język komunikatywny