Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Spójność logiczna projektu.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Praktyka obejmowała przeprowadzenie 48 sesji z programu Klucz do uczenia się. Podczas praktyk realizowałam z dziećmi zajęcia z modułów: Gry Rozwijające.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
AGRICOLA i BORNEO Praktyki kształceniowe w ZHR phm. Maciej Stępa
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Odyseja umysłu w Gimnazjum nr 3 w roku szkolnym 2010/2011 Prowadząca (Trener) Dorota Michałowska.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Obserwacja wybranych uczniów
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Sieć Sieć Mam takie marzenie… dr Danuta Elsner. Cele wykładu Przedstawienie: Wizji całościowego obrazu reformy systemu doskonalenia nauczycieli. Sieci,
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Co to jest spacer edukacyjny?
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Mediacje w szkole Jak działa mediacja ?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Obserwacja wybranych uczniów
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain

6 kroków planowania szkolenia Kto? Dlaczego? Kiedy? Gdzie? Co? Jak? Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

6 kroków planowania szkolenia Kto – kim będą uczestnicy naszego szkolenia, jakie mają doświadczenie, jakie pełnią funkcje, czy uczestniczyli już w jakiś kursach, w jakim wieku, ilu, czy się znają ze sobą? Dlaczego – uczestnicy potrzebują tego szkolenia? Jaki jest związek pomiędzy treściami szkolenia, a rolą uczestników w organizacji. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

6 kroków planowania szkolenia Kiedy to szkolenie ma się odbyć, jaki będzie harmonogram dnia, Gdzie to szkolenie się odbędzie, ile i jaki sprzęt będzie potrzebny do jego przeprowadzenia, jak z wyżywieniem. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r. 6 kroków planowania szkolenia – problemy na jakie to szkolenie ma odpowiadać Celem szkoleń jest poprawa działalności (procesu) drużyny, zastępu itd., a nie szkolenie dla samego szkolenia, formy lub przekazania treści. Szkolenie w swojej treści ma uczyć metodologii rozwiązywania problemów, dochodzenia do wiedzy i zdobywania umiejętności, a nie uczenia schematów zachowań i działań. Szkolenia w znaczącej części winny być oparte na działaniu, a problemy, do jakich to szkolenie się odnosi, muszą być realne i występować w środowiskach uczestników. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

6 kroków planowania szkolenia Co – konkretne i mierzalne cele szkolenia z perspektywy chorągwi: jaki będzie efekt szkolenia dla organizacji, jaka zmiana nastąpi. Treści szkolenia. Cele szkolenia w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw uczestników. Jaką nową wiedzę uczestnicy uzyskają, jakie umiejętności rozwiną, na jakie postawy będzie oddziaływać szkolenie. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

6 kroków planowania szkolenia Jak – opis kolejnych elementów szkolenia i przebiegu zajęć. Jakie moduły i w jakiej kolejności, w jaki sposób. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Konstrukcja Systemu Szkoleń - zalecenia Luka umiejętności – komunikowana przez K. Ch., Hufcowych, KI, Drużynowych; Jaki jest wymagany poziom – ocena eksperta co do poziomu wykonania zadania. Ocena przyszłych uczestników szkolenia – ich obecny poziom, ocena metod, ich potrzeb, stylów uczenia się; Konstrukcja programu- treść, formy, narzędzia Program pilotażowy (niekiedy); Szkolenie Monitoring i ocena GDZIE JEST PROBLEM ??? Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Konstrukcja Systemu Szkoleń - problem 2. Jaki jest wymagany poziom – ocena eksperta co do poziomu wykonania zadania. 3. Ocena przyszłych uczestników szkolenia – ich obecny poziom, ocena metod, ich potrzeb, stylów uczenia się; Luka do wypełnienia znajduje się pomiędzy tymi dwoma punktami 2-3 Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

7 Krok planowania szkolenia – ocena efektywności szkoleń Wszystkie szkolenia jeszcze na etapie opracowywania muszą mieć określoną metodę oceny jego efektywności, tzn. jakie czynniki muszą zaistnieć po szkoleniu by uznać, że szkolenie było efektywne. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

4 SŁABOŚCI DOTYCHCZASOWEGO SYSTEMU SZKOLEŃ Zbyt wolny – trwa zbyt długo w stosunku do potrzeb otoczenia Jeśli nie ma szkolenia, ludzie uczą się w działaniu, choć nie zawsze tego, czego chcemy by się uczyli. Skoro uczą się tego bez szkolenia, to co wnosi tu system? Szkoleniowcy zbyt dużo czasu poświęcają na konstrukcję idealnego programu (procesu), zamiast skupić się na problemie działania (sprawności) organizacji. Używając dotychczasowych schematów tworzymy dysfunkcjonalnych wychowawców/instruktorów, którzy uczą się konkretnego kroku, zamiast stawać się elastyczną i kreatywną kadrą. Prowadzi to do „sztywnej” recepty na każdą okazję. Bazuje na modelu „uczeń-nauczyciel” – niestety świat tak nie działa. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r. JAK POWINNO DZIAŁAĆ? Określ cel szkolenia Oceń efektywność działań Zbuduj system oceny wyników szkolenia Szkolenie działanie Oceń, zbierz dane Kontynuacja Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r. Jak się uczyć ? Obecne systemy szkoleń oparte są na nieefektywnej metodologii (nauczyciel/uczeń); Systemy te są pasywne i słabo działają (wykłady), Właściwą formą uczenia jest „działanie”; Przyswajanie wiedzy i nabieranie umiejętności to nie to samo. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Tradycyjny i nowy model Tradycyjny: Mądry nauczyciel – głupi uczeń; Nowy: Mądry uczeń, który potrzebuje pomocy i rozwiązań. Nauczyciel wspiera i pomaga. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r. Jak się uczyć ? Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Jak się uczyć ? Uczeń Szkoleniowiec Uczeń” musi mieć przed sobą określony cel. Musi to być cel realny, a nie sztuczny. Dopuszcza się pomyłki w trakcie jego uczenia. Ma możliwość analizy przyczyny poniesionej przed chwilą porażki i wyciąga wnioski. Posiada emocjonalny stosunek do problemu. Szkolenie w działaniu. Motywacja – motywowany do osiągania celu i działania. Wybór do szkolenia prawdziwego problemu. Działanie, testowanie i popełnianie błędu Wyjaśnienie dlaczego tak się stało, jakie są konsekwencje. Mój problem lub bardzo bogato ilustrowana zawartość. Zastosowanie w pracy. Mój problem, a zatem jestem motywowany. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r. Jak się uczymy ? Pamiętaj !!! Style uczenia się mają znaczenie Wzrokowiec Słuchowiec Praktyk (uczący się poprzez działanie) Ludzie mają indywidualne preferencje uczenia się Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.

Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r. WNIOSKI Żadna metodologia szkoleń nie jest efektywna w przypadku wszystkich uczestników. Rodzaj treści, którą chcemy przekazać, jest najważniejszym czynnikiem. Kolejnym jest preferowany styl uczenia się. Różnorodność. Seminarium kadry kształcącej Rumia 26-29.05.2005 r.