Dydaktyka ogólna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Jak motywować uczniów do nauki?
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Grupy społeczne Wykład III cz. 2 dr Barbara Przywara.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Kierowanie twórczością w organizacji
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Dojrzałość szkolna dziecka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Lider- Przywódca.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Psychologia w zarządzaniu
Dydaktyka ogólna.
6-LATEK W SZKOLE.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Szkoła Współpracy.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
„Pytanie, kto może zostać liderem? Jest jak pytanie, kto może śpiewać partie tenora? Odpowiedź jest oczywista: ten kto umie śpiewać tenorem”. Henry Ford.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Pytanie 2: Czy lubisz uczyć się j.angielskiego? Dzieci bez dyslekcji Dzieci z dyslekcją 1.Czasami30%42% 2.Tak66%33% 3.Nie4%25% Wniosek: Więcej dzieci z.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Praca w zespole.
Mgr Maria Tomalak. Cel ogólny: Wyposażenie nauczycieli różnych specjalności w wiedzę i umiejętności związane z organizacją pracy zespołowej. Cele szczegółowe:
The Leader in Me.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Wykład 1 Studia podyplomowe SWPS Master Class ZMIANY POSTAW I ZACHOWAŃ.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

Dydaktyka ogólna

Procesy grupowe

Ćwiczenie Pudełko zapałek Puszka z koncentratem żywności 20 metrów nylonowego sznura Jedwabny parasol spadochronu Przenośny teleskop na baterie Skrzynka mleka w proszku Dwie butle z tlenem, każda o wadze 50 kilogramów Mapa nieba widzianego z Księżyca Samoczynnie nadmuchująca się tratwa ratunkowa Kompas 25 litrów wody Rakiety sygnałowe Zestaw pierwszej pomocy Nadajnik i odbiornik UKF zasilany energią słoneczną

Rola społeczna Rola społeczna to zbiór praw i obowiązków wiążących każdego, kto zajmuje daną pozycję społeczną, bez względu na cechy osobiste. (P. Sztompka)

Role społeczne Role zadaniowe Pomysłodawca – częściej niż inni proponuje nowe rozwiązania problemu Modyfikator – rozszerza już podjęte inicjatywy, pomaga twórczo kontynuować pracę Echo – kontynuuje pracę zaproponowaną przez innych Nawigator – zwraca uwagę na czas lub stopień zaawansowania działań Koordynator – rozdziela zadania, pilnuje, żeby praca przebiegała sprawnie Poszukiwacz – zadaje pożyteczne pytania, ustala, czego grupa nie wie Ekspert – wie więcej niż inni, udziela odpowiedzi na wszystkie pytania Oceniający – podsumowuje efekty pracy innych członków grupy, ocenia osiągnięcia i metody pracy Pomocnik – wykonuje prace pomocnicze, sekretarzuje, referuje

Role społeczne Role ważne dla współpracy i rozwoju grupy Motywator – dobry duch grupy, pobudza do działania, stymuluje do pracy, zachęca, okazuje zainteresowanie, wyraża uznanie Opoka – daje oparcie osobom, które tego potrzebują, jest ciepły i serdeczny, cieszy się zaufaniem i sympatią Słuchacz – potrafi uważnie słuchać Harmonizator – namawia do współpracy, dąży do kompromisów, stara się rozwiązywać konflikty Rozładowujący napięcia – w trudnych chwilach żartuje, pogodny, lubi się śmiać Strażnik zasad – pilnuje reguł współdziałania Sprawiedliwy – pilnuje równomiernego podziału obowiązków

Role społeczne Role utrudniające współpracę i rozwój grupy Blokujący – przeciwstawia się inicjatywom większości, podważa zgodność przyjętych rozwiązań, niepotrzebnie zatrzymuje prace Egocentryk – koncentruje się na sobie a nie na grupie czy zadaniu; niezależnie od tego, co dzieje się w grupie stara się być w centrum zainteresowania, przypomina o swoich zasługach lub demonstruje zdolności Indywidualista – nie przestrzega przyjętych reguł pracy i/lub zachowania się „Kotek” – lubi być głaskany, stale domaga się uznania, czasem próbuje wkradać się w łaski innych Dominujący – stara się nie dopuszczać innych do głosu, próbuje przejąć czołową pozycję w grupie, narzuca zdanie, nie liczy się z innymi Agresywny – atakuje niektórych członków grupy, pozostaje na uboczu lub wycofuje się ze wspólnych działań

Fazy rozwoju grupy Faza orientacji i zależności Faza konfliktu i buntu (różnicowania) Faza spójności i współpracy Faza świadomej aktywności (dojrzałości)

Faza orientacji i zależności Grupa Prowadzący zajęcia Bierność, pasywność Milczenie Szukanie kogoś, kto jest podobny/atrakcyjny Testowanie, co można a czego nie Niechęć do wyrażania własnych opinii Wysokie oczekiwania a niska wydajność pracy Określić cele zajęć Ustalenie zasad współpracy (kontrakt) Określić, co jest możliwe a co nie Integrować grupę Przełamywać lody Dawać poczucie bezpieczeństwa Chronić przed ekspozycją społeczną i oceną Budować małe zespoły Być dyrektywnym

Faza konfliktu i buntu Grupa Prowadzący zajęcia Rozgardiasz, chaos Destrukcyjna rywalizacja (konflikt pomiędzy podgrupami bądź osobami) Przekonanie o słabej realizacji oczekiwań Bunt przeciwko prowadzącemu (brak chęci uczestnictwa w ćwiczeniach, milczenie, opór, wrogość) Niekiedy walka o władzę Podważanie autorytetu prowadzącego (bądź lidera) Uczyć zasad efektywnej komunikacji, udzielać informacji zwrotnej Pokazać strategie rozwiązywania konfliktu Odnosić się do zasad współpracy (ew. zapytać grupę o zmianę ich) Uświadomić odpowiedzialność za swoją aktywność i rozwój

Faza spójności i współpracy Grupa Prowadzący zajęcia Pojawiają się autentyczne normy Przekonanie o spójności grupy (identyfikacja) Krystalizowanie się ról w grupie Dbać o pozytywne relacje, rozwijać umiejętności współpracy Mniej mówić, więcej słuchać Mniej narzucać formy rozwiązywania problemów, prosić członków grupy o pomysły Dawać coraz trudniejsze zadania wymagające zaangażowania całej grupy

Faza świadomej aktywności Grupa Prowadzący zajęcia Silna koncentracja na celach Efektywność Partnerstwo Wypracowane mechanizmy współpracy Umiejętne wykorzystanie kompetencji poszczególnych osób (podział zadań) Stwarzać warunki rozwoju (zadania będące wyzwaniem) Wykorzystać potencjał grupy Udzielać informacji zwrotnej, chwalić, nagradzać Czasem być nieobecnym (pozwolić działać grupie)

Syndrom myślenia grupowego Rodzaj myślenia, w którym bardziej liczy się dążenie do zachowania spójności i solidarności grupy niż realistyczne uwzględnianie faktów (Irving Janis)

Zjawisko konformizmu Konformizm - zmiana zachowania lub opinii danej osoby, spowodowana rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony jakiejś osoby lub grupy ludzi. Eksperyment Ascha

Facylitacja społeczna Facylitacja społeczna to napięcie wynikające z obecności innych osób i możliwości naszego działania, czego rezultatem jest lepsze wykonanie łatwiejszych zadań, lecz gorsze wykonanie zadań trudniejszych.

Facylitacja społeczna Wyjaśnienie zjawiska Obecność innych podwyższa pobudzenie psychiczne, w trakcie którego można łatwo wykonywać czynności proste, jednak trudno poradzić sobie z zadaniami nowymi lub skomplikowanymi. (Zajonc) Uwrażliwienie na fakt bycia ocenianym: co myślą o mnie inni? Lęk przed oceną wywołuje obawy i napięcie. Wzrost pobudzenia w obecności innych łączy się z rozproszeniem naszej uwagi.

Próżniactwo społeczne Uspokojenie wywołane przekonaniem, że przebywanie w grupie utrudnia ocenę indywidualnego wysiłku; uspokojenie osłabia wykonanie zadań prostych, lecz ułatwia wykonanie zadań trudnych. Williams, Harkins, Latane: prosili studentów, żeby głośno krzyczeli; w jednej grupie studenci myśleli, że robią to samodzielnie, w drugiej że razem z pięcioma innymi (mieli słuchawki i opaski na oczach); wyniki: kiedy myśleli, że są sami, starali się bardziej i krzyczeli głośniej

Główne czynniki modyfikujące efekt próżniactwa społecznego Identyfikowalność wkładu jednostki Ważność zadania (EPS zanika przy silnie angażujących zadaniach) Ważność grupy (EPS zanika, jeśli jednostka identyfikuje się z grupą - ceni sobie wyniki własne, ale i grupowe) Oczekiwany poziom wykonania innych (EPS zanika przy przekonaniu, że inni członkowie grupy osiągną niski poziom wykonania) Wielkość grupy (EPS wzrasta wraz z wielkością grupy)

Rozproszenie odpowiedzialności W miarę wzrostu prawdopodobieństwa przyłapania nas na robieniu czegoś nieakceptowanego tracimy na to ochotę. Poczucie anonimowości powoduje przekonanie, że można się rozgrzeszyć ze skutków własnych uczynków - im większy tłum tym mniejsze poczucie odpowiedzialności.

Pozycja społeczna Pozycja społeczna to miejsce w strukturze grupy wynikające z podziału zadań, jakie mają do spełnienia jej członkowie. Pozycja to miejsce jednostki w jakiejkolwiek strukturze społecznej. Dla określenia pozycji społecznej stosuje się badanie socjometryczne. Jest to metoda badawcza polegająca na badaniu struktur władzy i komunikacji pomiędzy jednostkami w grupie. Twórca socjometrii to J. L. Moreno.

Analiza socjometryczna Rolą nauczyciela jest takie kierowanie grupą, aby komunikowanie się i relacje w zespole były jak najlepsze, dlatego szybkie rozpoznanie relacji i pozycji poszczególnych uczniów w strukturze grupy jest jednym z jego podstawowych zadań. SOCJOGRAM KOŁOWY

Analiza socjometryczna Diada - wzajemny wybór pozytywny 2 osób Triada - wzajemne wybory pozytywne pomiędzy 3 osobami Gwiazda socjometryczna – osoba, która otrzymała największą liczbę wyborów pozytywnych w badaniu

Bibliografia Konarzewski K. (1991), Sztuka nauczania – Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa. Zimbardo P., Ruch F. (1988), Psychologia i życie, PWN, Warszawa. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2010), Psychologia – kluczowe koncepcje, PWN, Warszawa.