Gotowość szkolna dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Dojrzałość szkolna.
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Sześciolatek w I klasie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KLOCKOMANIA.
6-LATEK W SZKOLE.
Analizator wzrokowy to:
6-LATEK W SZKOLE.
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
SP 6 GOTOWOŚĆ SZKOLNA Pedagog szkolny Patela M. Wnuk R.
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Gotowość szkolna dziecka
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Rozwój mowy dziecka.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

Gotowość szkolna dziecka 1 1

„dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju intelektualnego, społecznego i fizycznego, jaki jest niezbędny do sprostania wymaganiom szkoły” 2 2

Podstawa programowa 2016: Cel: kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do nabywania umiejętności pisania 3 3

Dziecko kończące wychowanie przedszkolne: 1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; 2) potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania lub innymi zdolnościami i sprawnościami niezbędnymi do skutecznego komunikowania się z innymi; 4 4

4) słucha lub odbiera w dostępnej dla siebie formie komunikacji treść np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, m.in. z wykorzystaniem alternatywnych metod komunikacji lub języka migowego; interesuje się książkami; 5) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu; 6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 5 5

10) rozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania. 7) zna drukowane małe i wielkie litery (z wyłączeniem dwuznaków, zmiękczeń i liter oznaczających w języku polskim samogłoski nosowe 8) interesuje się czytaniem; układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać; 9) interesuje się pisaniem; kreśli znaki literopodobne i podejmuje próby pisania; 10) rozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania. 6 6

Kryteria dojrzałości szkolnej obejmują: a)rozwój fizyczny b)rozwój psychiczny c)rozwój społeczny 7 7

Rozwój fizyczny (cechy fizyczne, sprawność ruchów, sprawność rąk, sprawność rysowania) Dziecko potrafi: • wykonać ćwiczenia gimnastyczne i ruchowe–lubi aktywność sportową • wykonywać prace manualne – wycina, lepi z plasteliny, wykleja, itp. • łapać i rzucać piłkę, • jeździć na rowerze, wspinać się na drabinki, • budować z drobnych klocków, prawidłowo trzymać ołówek, rysuje po śladzie, koloruje obrazki, nie wychodząc za kontury, • dbać o swoje zdrowie, • orientować się w zasadach zdrowego żywienia;   8 8

Rozwój psychiczny (uwaga, pamięć, spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, orientacja w otoczeniu, myślenie, liczenie, mowa, emocje) Dziecko potrafi: • wyjaśniać obserwowane zjawiska, • przewidywać konsekwencje zdarzeń, • definiować nazwy przez odniesienie, do ogólniejszej kategorii, • rozwiązywać zagadki matematyczne, • grać w gry wymagające liczenia, • umieścić nowy obiekt w ułożonym szeregu, • ułożyć i opowiedzieć historyjkę obrazkową, • trafnie opowiedzieć, co wie i umie, • wykazać się wiedzą wykraczającą poza bezpośrednie doświadczenie, 9 9

• odróżniać kierunki lewo – prawo, • wskazywać kierunki na kartce – np. prawo – lewo, góra – dół, • rozumieć pojęcia związane z przestrzenią - np. nad, pod, za, obok, • w opowiadaniu ujmować związki przyczynowo – skutkowe, • liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego, • rozróżniać strony, kierunki, położenie obiektów względem siebie, • wie, na czym polega pomiar długości, zna proste sposoby mierzenia, • określać następstwo pór roku, dni tygodnia, miesięcy, dni i nocy, 10 10

• słuchać uważnie, skupiać uwagę na wykonywanej czynności, • powiedzieć, jaki jest dzień tygodnia i jaki będzie następny, • wymienić pory roku i związane z nimi zjawiska, • porównać obrazki różniące się kilkoma szczegółami, • układać układanki według wzoru, puzzle, • odwzorować szlaczki i proste figury geometryczne, • odliczać na konkretach, dodawać i odejmować w zakresie 10, • dzielić zdanie na wyrazy, dzielić wyrazy na sylaby i łączyć sylaby w wyraz dzielić wyrazy na głoski i łączy głoski w wyraz, 11 11

• zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, • stara się mówić poprawnie, • mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji, • uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach, • w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach, radzić sobie z porażkami, rozróżniać emocje, słuchać poleceń kierowanych do grupy; 12 12

Rozwój społeczny (kontakty z rówieśnikami i z dorosłymi) Dziecko potrafi: • sprzątać zabawki i pomoce, dbać o swoje rzeczy, • zapamiętać i stosować zasady bezpiecznego zachowania w grupie, • uwzględniać prawa innych – np. czekać na swoją kolej, •radzić sobie w pokojowy sposób, nie reagować agresją, • w sytuacji konfliktu wykazywać dojrzałość- nie obwinia innych, nie skarży bez powodu, nie obraża się, nie odwraca, nie odchodzi, • unikać sytuacji konfliktowych, • kontrolować emocje – rzadko wybucha płaczem, złością, • wykonywać polecenia skierowane do całej grupy, nie sprzeciwiać się, 13 13

• wypowiadać się z sposób zrozumiały dla innych – dzieci i dorosłych, • zapraszać rówieśników do rozmów i zabaw, • pomagać innym dzieciom, pocieszać je w razie potrzeby, • współodczuwać - rozpoznawać i nazywać - uczucia innych ludzi, • stawać w obronie innych dzieci, • mówić o ważnych dla siebie sprawach, • okazywać radość z osiągniętego sukcesu, • zadawać pytania, prosić o dodatkowe wyjaśnienia i informacje, • umie się przedstawić: podać swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania, wie, komu należy podawać takie informacje; 14 14

Rozwijanie umiejętności potrzebnych do nauki czytania: Umiejętność skupiania uwagi Organizowanie pola spostrzeżeniowego Pamięć wzrokowa   Pamięć słuchowa Rozumienie szeregów Orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni Orientacja na kartce papieru - góra, dół, prawo, lewo Percepcja wzrokowa, analiza i synteza wzrokowa Percepcja słuchowa Analiza i synteza słuchowa 11. Myślenie symboliczne 15 15

Przykłady zabaw, ćwiczeń 1.Umiejętność skupiania uwagi obserwacja obiektu przez „lornetkę” lub „stopa” klaśnij , gdy usłyszysz słowo np. „lampa” 2. Organizowanie pola spostrzeżeniowego zgadnę, o który obrazku mówisz – dz. patrzy i opowiada 16

Przykłady zabaw, ćwiczeń 3. Pamięć słuchowa ułóż w kolejności obrazki… ułóż w kolejności cyfry… rymowanki, wiersze 4.Pamięc wzrokowa czego brakuje – przedmioty, obrazki co się zmieniło w szeregu przedmiotów, obrazków układanie z figur geometrycznych obrazka obserwowanego przez kilka sekund 5. Rozumienie szeregów odwzorowywanie ciągów obrazków 17

Przykłady zabaw, ćwiczeń 6.Orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni orientacja w schemacie własnego ciała, nazywanie poszczególnych części określanie i porównywanie wielkości: „duży, mały” określanie położenia przedmiotów w przestrzeni: „na pod, obok” odróżnianie i stosowanie określeń „do przodu do tyłu”, odróżnianie pojęć ”u góry, na dole” odróżnianie strony lewej i lewej. 18

Przykłady zabaw, ćwiczeń 7. Orientacja na kartce papieru układanie na kartce np. z guzikami i linią (pionowa, pozioma ) układanie na kartce np. z kasztanami rysowanie linii pionowych z góry na dół od kropek zaznaczonych w górnej części kartki rysowanie linii pionowych z dołu do góry od kropek zaznaczonych w dolnej części kartki 19

Przykłady zabaw, ćwiczeń 8. Percepcja wzrokowa, analiza i synteza wzrokowa wyszukiwanie takich samych elementów dostrzeganie różnic między obrazkami czy znakami abstrakcyjnymi dorysowywanie brakujących elementów 20

Przykłady zabaw, ćwiczeń 9.Percepcja słuchowa rozpoznawanie odgłosów z otoczenia, instrumentów określanie właściwości dźwięków - cicho, głośno, wysoki, niski, długi, krótki 10. Analiza i synteza słuchowa dzielenie wyrazów na sylaby wyróżnianie głosek w prostych wyrazach Ważne ! Spółgłoski wymawiamy krótko „k” nie „ka”, „r” nie „er” 21

Przykłady zabaw, ćwiczeń 11. Myślenie symboliczne To rozumienie i kojarzenie znaków graficznych z ich treścią, znaczeniem np. znaki drogowe sygnalizacja świetlna inne piktogramy 22

Rozwijanie umiejętności potrzebnych do nauki pisania: 1.Rozwijanie u dzieci sprawności psychoruchowej 2. Rozwijanie sprawności manualnej poprzez ich działalność plastyczno-konstrukcyjną 3. Zapoznanie z symbolami graficznymi i wprowadzenie prób pisania 4.Orientacja w przestrzeni – rozpoznawanie kierunków 5. Usprawnianie ręki prawej i lewej 6.Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej 7. Techniki przestrzenne 8. Techniki płaskie 9. Zabawy ruchowo graficzne 10. Zabawy i zajęcia graficzne 23 23

Przykłady zabaw, ćwiczeń 1.Rozwijanie u dzieci sprawności psychoruchowej - orientacja w przestrzeni - rozpoznawanie kierunków - usprawnianie ręki prawej i lewej - rozwijanie pamięci ruchowej - kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej 24

Przykłady zabaw i ćwiczeń 2. Rozwijanie sprawności manualnej poprzez ich działalność plastyczno- konstrukcyjną - techniki przestrzenne - techniki płaskie - zabawy ruchowo- graficzne - zabawy i zajęcia graficzne 25

Przykłady zabaw, ćwiczeń 3. Zapoznanie z symbolami graficznymi i wprowadzanie prób pisania - Proces pisania to skomplikowane i długotrwałe czynności. Realizację tych etapów zaczynamy w grupie dzieci trzy letnich i kontynuujemy na coraz to wyższym poziomie, dołączając nowe elementy w kolejnych grupach wiekowych. 26

Przykłady zabaw, ćwiczeń 4. Orientacja w przestrzeni- rozpoznawanie kierunków - zabawy, gry i ćwiczenia równowagi - ćwiczenia kształtujące tułowia (skłony w bok, skręty w prawo, lewo) - ćwiczenia ruchu ( chody, skręty w lewo, w prawo) - chody kombinowane (linia zygzakowata, chodzenie w osemkę) - zabawy orientujące w kierunkach związane z percepcją słuchową (skąd dochodzi głos, zabawa w chowanego) 27

Przykłady zabaw, ćwiczeń 5. Usprawnianie ręki prawej i lewej -zabawy związane z toczeniem, odbijaniem i chwytaniem (piłek, woreczków) -manipulowanie przedmiotami (rozbieranie, składanie) - rzuty i chwyty w ruchu (odbijanie i rzuty w marszu i biegu) - specjalne ćwiczenia ręki prawej i lewej ( podbijanie, odbijanie) - zabawy usprawniające obie ręce (kreślenie w powietrzu np.. kwadratów, ślimaków) 28

Przykłady zabaw i ćwiczeń 6. Kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej - ćwiczenia rozwijające zwinność np. płynne ruchy obu ramion, rytmiczne ruchy zmienne obu ramion (wiatrak) - ćwiczenia rozwijające zręczność w zakresie dużej motoryki (kręgle, badminton) - zabawy zręcznościowe w zakresie małej motoryki (bierki, gry stolikowe) 29

Przykłady zabaw, ćwiczeń 7. Techniki Przestrzenne - układanie puzzli, klocków - wycinani - lepienie plasteliną, modeliną, gliną itp. - majsterkowanie -należy pamiętać aby angażować obydwie ręce, czyli stała możliwość usprawniania i wzmacniania lewej i prawej ręki. 30

Przykłady zabaw, ćwiczeń 8. Techniki płaskie - rysowanie, - malowanie - wydzieranie, -stemplowanie -wyszywanie. 31

Przykłady zabaw, ćwiczeń 9. Zabawy ruchowo graficzne - zagadki ruchowe (odgadywanie kreślonych w powietrzu kształtów znanych przedmiotów) 10. Zabawy i zajęcia graficzne -Rysowanie planu ogródka – zadaniem dzieci jest rozplanowanie na kartce poszczególnych części ogródka poprzez zaznaczenie odpowiednim kształtem i kolorem linii brzeżnej części składowych, ich wzajemnego położenia, przeznaczenia poszczególnych grządek. 32

Anna Szambelan Natalia Mankiewicz Dziękujemy za uwagę Anna Szambelan Natalia Mankiewicz