Kryminologia, ćwiczenia nr 5 Leszek Baran

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Rozwój społeczności lokalnych
Co dalej z Ośrodkami Wsparcia Ekonomii Społecznej Jakie funkcje powinny pełnić
Warsztat z pomysłem, cz. III
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Struktura SYSTEMU Jacek Węglarczyk.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 OLAF Europejski Urząd ds. Zwalczania.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
13. Kontrolowanie agresji
Administracja publiczna na rzecz spójności regionalnej i europejskiej
WYNIKI ANKIETY BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO MIESZKAŃCÓW POWIATU KŁODZKIEGO motto: „Pomagając Policji – pomagasz innym i sobie”
DOBRE PRAKTYKI SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO Z PARTNERAMI SPOŁECZNYMI R ZESZÓW 21 LISTOPADA 2012 ROKU.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Zarządzanie jakością projektu
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
KOMISARIAT POLICJI W WĘGIERSKIEJ GÓRCE PODSUMOWANIE ROKU 2010.
…metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
WARSZAWA May 2006 J. P. BUEB - Conseiller au SCPC1 WYSPECJALIZOWANE SŁUŻBY DO WALKI Z KORUPCJĄ? Jean Pierre BUEB CENTRALNY URZĄD ds. ZAPOBIEGANIA KORUPCJI.
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Kontrola i nadzór.
Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Sfery ingerencji administracji
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
MIEJSKIE KONSULTACJE SPOŁECZNE nt. MAP ZAGROŻEŃ BEZPIECZEŃSTWA Dąbrowa Górnicza.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
DOŚWIADCZENIA Z WDROŻENIA ISO 9001:2000 W POLSKIEJ POLICJI.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Diagnozowanie i analizowanie problemów kryminalnych występujących w środowisku lokalnym oraz ich rozwiązywanie Ćwiczenia 3 P_U01: …student potrafi analizować.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Strategie zapobiegania przestępczości ćwiczenia nr 2
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Ćwiczenia z przedmiotu „Kryminologia” nr 5
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Funkcja planowania.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Zagadnienia zaliczeniowe ich istota i składowe
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Zapis prezentacji:

Kryminologia, ćwiczenia nr 5 Leszek Baran Community policing i… …metody rozwiązywania problemów [kryminalnych] społeczności lokalnych Kryminologia, ćwiczenia nr 5 Leszek Baran

Modele represyjno-prewencyjne (kontrolne): Wybrane modele wg niemieckiego kryminologa H.J. Schneidera /A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych/ Modele bezsilności: typu mission impossible (przestępczość to funkcja warunków życia, tego policja nie zmieni) Modele represyjne: marksistowski; typu „przemoc i natychmiastowa reakcja”; Modele represyjno-prewencyjne (kontrolne): „autorytatywna interwencja i symboliczna sprawiedliwość”; „zbieranie i przetwarzanie informacji”; „kontrola przestępczości przez utrzymanie porządku publicznego” Modele kooperacji: „podwójny system kontroli” (państwowy i prywatny); „pojednawcze interwencje”; „partnerski” (community policing)

Modele wg Andrzeja Wiśniewskiego /A Modele wg Andrzeja Wiśniewskiego /A. Urban, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych/ Modele reaktywne: Professional model (dotyczy zorganizowania policji) Problem-oriented model (skoncentrowany na analizowaniu skuteczności działań policji) Modele kreatywne: Security-oriented model (zorientowany na zapobieganie, prewencję [patrole] – jako klucz do ograniczenia przestępczości) Community policing model (koncentracja na kooperacji ze społecznością lokalną)

Community policing - pojęcie „Strategia zapobiegania przestępczości (…) zorientowana na budowanie partnerstwa między policją, społecznościami lokalnymi oraz instytucjami administracji państwowej i samorządowej. Jej podstawą jest zaangażowanie członków społeczności lokalnych oraz instytucji w działania zapobiegawcze polegające na partnerskim, wspólnym z policją identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych.” /J. Fiebig, W. Pływaczewski, A. Tyburska, Policyjne strategie działań zapobiegawczych, Wyd. WSP, Szczytno 2004/

Community policing – założenia/uwarunkowania Akcentowanie znaczenia zaangażowania społecznego w działania policji ukierunkowane na zapewnienie bezpieczeństwa i przeciwdziałanie przestępczości; Akcentowanie rewitalizacji stosunków społecznych oraz między jednostką a systemami społecznymi Zorientowanie na budowanie partnerstwa obywateli, policji, instytucji (community partnership) w celu rozpoznawania problemów wspólnoty, ich analizowania i wspólnego poszukiwania dla nich rozwiązań (problem solving) lub przez samych obywateli (za wiedzą policji); / J. Fiebig, W. Pływaczewski, A. Tyburska, dz. cyt./ Algorytm CP obejmuje: konsultacje, adaptację policji do lokalnych potrzeb, mobilizację społeczności, rozwiązanie

Community policing – istota, słabe strony Ogniwem centralnym w działalności zapobiegawczej na poziomie lokalnym pozostaje policja (jako podmiot główny lub nadzorujący) Jej działania „ukierunkowane są na zapobieganie i redukowanie przestępczości, redukowanie zagrożeń porządku publicznego, podnoszenie poczucia bezpieczeństwa” u obywateli, „poprawę relacji policji ze społecznościami, podnoszenie jakości życia” Warunkiem zbliżenia obywateli i policji jest decentralizacja ogniw tej ostatniej… / J. Fiebig, W. Pływaczewski, A. Tyburska, dz. cyt./ WADY: [zbyt] miękka strategia, zbyt absorbująca policję; upolitycznienie policji; niebezpieczna wszechwiedza policji

Metody rozwiązywania problemów kryminalnych SARA (w GB): scanning; analysis, response, assessment CAPRA (stosowana w Kanadzie): clients; analysis; partnership; response; assessment ProCTOR (anglosaska): problem; cause; tactic/treatment; output; result Metoda 5 „i” (wykorzystywana w ramach Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości EUCPN): intelligence; intervention; implementation; involvement; impact Metoda 5 kroków (Chicago Alternative Policing Strategy): problemy; analiza przyczyn; strategia; realizacja; ocena

Metody rozwiązywania problemów kryminalnych – cechy wspólne miejsce Metody rozwiązywania problemów kryminalnych – cechy wspólne Identyfikacja problemu Wybór lidera Ustalenie „klientów” (adresatów) działań Analiza problemu kryminalnego: analiza kryminalna (trójkąt kryminalny); analiza operacyjna (taktyczna); analiza strategiczna (dalekosiężna); SWOT; burza mózgów; metoda Kaoru Ishikawy (5xM+E); Realizacja ------------------------------------------------------------------- Generalnie: cykl Deminga, czyli PDCA – plan (planować); do (wykonywać); check (kontrolować); act (poprawiać, aktualizować plan) sprawca ofiara

Zasada formułowania celów działań w rozwiązywaniu problemów kryminalnych Te cele powinny być SMART: S – specific (ściśle określone) M – measurable (mierzalne) A – achievable (osiągalne) R – result-oriented (zorientowane na konkretny rezultat) T – time-bound (określone w czasie)