Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
1 KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH ORAZ ORGANÓW PROWADZĄCYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpień 2008 Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
System edukacji w Polsce
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
Informator dla rodziców
Wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach województwa kujawsko-pomorskiego Rok szkolny 2014/2015.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Sprawozdanie za rok szkolny 2014/2015. Wyniki ogólne- Egzamin 2015 Język polski Historia i wiedza o społeczeństwie Matematyka Przedmioty przyrodnicze.
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
1 1 Podsumowanie egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonego w 2016 roku w województwie pomorskim Wrzesień 2016 roku.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Szkoła Podstawowa 1 września 2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się ośmioletnią szkołą podstawową; Oznacza to, że 1 września.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
WYNIKI PISA 2015 W POLSCE.
Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Rekrutacja uczniów do liceów ogólnokształcących, techników oraz branżowych szkół I stopnia na rok szkolny 2019/2020.
Szkoła Podstawowa 1 września 2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się ośmioletnią szkołą podstawową; Oznacza to, że 1 września.
Rekrutacja uczniów do liceów ogólnokształcących, techników oraz branżowych szkół I stopnia na rok szkolny 2019/2020.
Rekrutacja uczniów do liceów ogólnokształcących, techników oraz branżowych szkół I stopnia na rok szkolny 2019/2020.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Rekrutacja uczniów do liceów ogólnokształcących, techników oraz branżowych szkół I stopnia na rok szkolny 2019/2020.
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku Katarzyna Hall (minister edukacji w pierwszym rządzie Donalda Tuska: 16.11.2007-18.11.2011) POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Plan zmian rozpisany na lata szkolne Rok szkolny Zreformowane nauczanie w klasach 2009/2010 I SP I Gimnazjum 2010/2011 II SP II Gimnazjum 2011/2012 III SP III Gimnazjum egzamin gimnazjalny dostosowany do nowej podstawy programowej 2012/2013 IVSP I L I T I ZSZ 2013/2014 V SP II L II T II ZSZ 2014/2015 VI SP sprawdzian dostosowany do nowej podstawy programowej III L matura dostosowana do nowej podstawy programowej III T III ZSZ 2015/2016 IV T SP – szkoła podstawowa, L – liceum, T – technikum, ZSZ – zasadnicza szkoła zawodowa POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. 2

Zmiany – kwalifikacje zawodowe Rok szkolny Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe 2011/2012 Egzaminy na dotychczasowych zasadach 2012/2013 Potwierdzanie wyodrębnionych kwalifikacji 2013/2014 2014/2015 2015/2016 2016/2017 2017/2018 . 3 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. 3

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. PISA Badanie PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) jest największym międzynarodowym badaniem umiejętności uczniów na świecie realizowanym co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Wyniki PISA 2012 W Unii Europejskiej na I miejscu znalazła się grupa trzech krajów o nierozróżnialnych statystycznie wynikach: Finlandia, Irlandia i Polska. Polscy uczniowie radzą sobie z wyszukiwaniem informacji, refleksją i oceną, natomiast więcej problemów mają z interpretacją tekstów. Osiągnęliśmy jednak wynik lepszy od średniego wyniku OECD o 22 punkty. Nastąpiło zmniejszenie procenta najsłabszych uczniów – z 15% w 2009 roku do 10,6% w 2012 roku oraz wzrost procenta najlepszych – z 7,2% w 2009 roku do 10,2% w 2012 roku. Czytanie i interpretacja POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Wyniki PISA 2012 Najlepsi w Unii Europejskiej: Holandia, Estonia, Finlandia i Polska (wyniki nierozróżnialne statystycznie). Polska jest jedynym krajem europejskim, który uzyskał tak znaczącą poprawę wyniku (23 punkty). Od 2003 roku zmniejszył się o połowę odsetek uczniów na najniższym poziomie umiejętności matematycznych (z 6,8% do 3,3%).  Szczególnie znacząca poprawa wyników nastąpiła w zadaniach dotyczących rozumowania i argumentacji oraz użycia i tworzenia strategii. W 2006 roku wyniki były gorsze niż średnia OECD, w 2012 – okazaliśmy się lepsi od "średniaków" z krajów OECD. Umiejętności matematyczne POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Wyniki PISA 2012 Osiągnęliśmy najszybsze tempo zmian w krajach rozwiniętych od 2006 roku. Uzyskaliśmy 25 punktów ponad średnią OECD i III miejsce w Unii Europejskiej. Spadł odsetek młodzieży o najniższych kompetencjach. Na poziomie najniższym w 2006 roku było 17% badanych, w 2012 roku – 9%. Wzrósł odsetek uczniów osiągających wyniki najwyższe - z 6,8% w 2006 roku do 10,8% w 2012 roku. Rozumowanie w naukach przyrodniczych POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Wyniki badań PISA a zmiany w polskim systemie edukacji Badanie PISA Kto brał udział Co z tego wynikło 2000 Ostatni rocznik po 8 klasie, w 1 klasie szkół ponadpodstawowych Wyniki poniżej średniej OECD 2003 Drugi rocznik uczniów gimnazjum Wyniki na poziomie średniej OECD 2006 Gimnazjaliści uczeni programami wprowadzonymi od 1999 roku Utrzymanie obecności w grupie dobrych „średniaków” 2009 2012 Pierwszy rocznik, który uczył się według zmienionej od 2009 roku podstawy programowej Mocno powyżej średniej OECD 2015 Gimnazjaliści uczeni programami wprowadzonymi od 2009 roku Czy utrzymamy pozycję w czołówce? (wyniki będą ogłoszone w grudniu) 2018, 2021 ??? POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r. Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Czy tendencja wzrostowa będzie trwała? Dopiero najmłodsi Polacy mają podstawowe umiejętności na podobnym poziomie, jak ich rówieśnicy z innych krajów OECD. Czy zawdzięczamy to właśnie zmianom wprowadzonym w podstawie programowej, w systemie egzaminacyjnym? Czy utrzymamy tę tendencję wobec następnych, jeszcze młodszych roczników? POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Jakie mogą być zmiany programowe? Wiek 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Struktura z PRL   1SP 2SP 3SP 4SP 5SP 6SP 7SP 8SP 1L 2L 3L 4L 5T Założenia 1999 1G 2G 3G 4T Założenia 2009 Założenia od 2017? POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.

Istotne dla jakości edukacji Obowiązkowe przygotowanie przedszkolne dzieci 5-letnich, upowszechnienie edukacji przedszkolnej Obniżenie o 3 lata wieku rozpoczynania nauki pierwszego oraz drugiego języka obcego Korekta systemu egzaminów zewnętrznych, w tym wprowadzenie egzaminu z języka obcego na każdym etapie edukacyjnym oraz obowiązkowej matury z matematyki Korekta podstawy programowej kształcenia ogólnego dająca znaczący wzrost wyników polskich uczniów w badaniach PISA Indywidualne potrzeby edukacyjne uczniów lepiej zaspokajane dzięki obowiązkowi posiadania przez uczniów z orzeczoną niepełnosprawnością indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych w każdym typie szkoły oraz obowiązkowi przeznaczania przez każdego nauczyciela dodatkowych godzin na zindywidualizowaną pomoc uczniom w rozwijaniu zdolności, odkrywaniu zainteresowań, przezwyciężaniu trudności Znaczące podniesienie wynagrodzeń nauczycieli – średnio o około 50% w ciągu 4 lat POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.