Współpraca Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Policji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Konferencja wojewódzka
Organizacje pozarządowe
POROZUMIENIA O WSPÓŁPRACY DOWÓDCÓW JEDNOSTEK WOJSKOWYCH
Małgorzata Mądra-Janeda
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
CBA- Centralne Biuro Antykorupcyjne:
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Administracja publiczna
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
POLICJA.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Tworzenie i organizacja banków
Szkolenie aktywu związkowego
Korupcja.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Służba Ochrony Zabytków
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dodatek uzupełniający wiadomości
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Właściwość sądów administracyjnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Nauki penalne: Prawo karne (materialne, formalne i wykonawcze)
ORGAN administracji publicznej
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Konferencja „Prywatna ochrona bezpieczeństwa” Warszawa
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Działania profilaktyczne oraz stan współpracy międzynarodowej w zakresie zwalczania korupcji w sporcie Seminarium „Wzmocnienie efektywności zwalczania.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Zakres obowiązywania kpa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Zasady realizacji i rozliczania dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w dziale 752 (Obrona Narodowa) Warszawa, kwiecień-maj 2016 roku.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Planistyczne działania wspierające.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Zmiany w ramowych statutach: 1
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Sądy Administracyjne w Polsce
Ubezpieczenie wypadkowe
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

Współpraca Centralnego Biura Antykorupcyjnego i Policji Wzmocnienie efektywności zwalczania przestępstw korupcyjnych popełnianych na szkodę interesów finansowych Unii Europejskiej na terenie garnizonu warszawskiego. Warszawa, 28 czerwca 2016 r.

Kim jesteśmy, czyli co nas łączy i co nas odróżnia. Wspólny cel, czyli szeroko rozumiane zwalczanie przestępczości. W przypadku Centralnego Biura Antykorupcyjnego ten cel, ograniczony zasadniczo przez ustawodawcę i określony w art. 1 ustawy o CBA, obejmuje: (…)zwalczanie korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych i samorządowych, a także (…) zwalczanie działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa.

Kim jesteśmy, czyli co nas łączy i co nas odróżnia cd. Nasze zadania, zgodnie z art.2 ustawy o CBA, to: 1)rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw (oraz ściganie sprawców) przeciwko: a) działalności instytucji państwowych oraz samorządu terytorialnego, określonych w art. 228-231 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, a także o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (jako tzw. czyny samoistne).

Kim jesteśmy, czyli co nas łączy i co nas odróżnia cd. b) wymiarowi sprawiedliwości, określonym w art. 233, wyborom i referendum, określonym w art. 250a, porządkowi publicznemu, określonym w art. 258, wiarygodności dokumentów, określonych w art. 270-273, mieniu, określonym w art. 286, obrotowi gospodarczemu, określonych w art. 296-297, 299 i 305, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, określonym w art. 310 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, a także o których mowa w art. 585-592 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych oraz określonych w art. 179-183 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, jeżeli pozostają w związku z korupcją lub działalnością godzącą w interesy ekonomiczne państwa,

Kim jesteśmy, czyli co nas łączy i co nas odróżnia cd. c) finansowaniu partii politycznych, określonych w art. 49d i 49f ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, jeżeli pozostają w związku z korupcją, d) obowiązkom podatkowym i rozliczeniom z tytułu dotacji i subwencji, określonych w rozdziale 6 ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy, jeżeli pozostają w związku z korupcją lub działalnością godzącą w interesy ekonomiczne państwa,

Kim jesteśmy, czyli co nas łączy i co nas odróżnia cd. e) zasadom rywalizacji sportowej, określonych w art. 46-48 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie f) obrotowi lekami, środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobami medycznymi określonymi w art. 54 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. (jako samoistne, gdyż w swej dyspozycji zawierają znamię „korzyści majątkowej lub jej obietnicy”).

Kim jesteśmy, czyli co nas łączy i co nas odróżnia cd. Szerszy katalog zadań (art. 2 ustawy o CBA): ujawnianie przypadków nieprzestrzegania określonych przepisami prawa procedur podejmowania i realizacji decyzji w przedmiocie: prywatyzacji i komercjalizacji, wsparcia finansowego, udzielania zamówień publicznych, rozporządzania mieniem jednostek lub przedsiębiorców, o których mowa w art. 1 ust. 4 oraz przyznawania koncesji, zezwoleń, zwolnień podmiotowych i przedmiotowych, ulg, preferencji, kontyngentów, plafonów, poręczeń i gwarancji kredytowych;

Kim jesteśmy, czyli co nas łączy i co nas odróżnia cd. kontrola prawidłowości i prawdziwości oświadczeń majątkowych lub oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej osób pełniących funkcje publiczne, o których mowa w art. 115 § 19 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny, składanych na podstawie odrębnych przepisów; prowadzenie działalności analitycznej dotyczącej zjawisk występujących w obszarze właściwości CBA oraz przedstawianie w tym zakresie informacji Prezesowi Rady Ministrów, Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmowi oraz Senatowi.

Podstawy prawne współpracy. Ustawa o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym Art. 3. Organy administracji rządowej, organy samorządu terytorialnego oraz instytucje państwowe są obowiązane, w zakresie swojego działania, do współpracy z CBA, a w szczególności udzielania pomocy w realizacji zadań CBA.

Podstawy prawne współpracy, porozumienie ramowe. POROZUMIENIE KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI I SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO z dnia 2 maja 2007 r. w sprawie określenia zasad współpracy Policji i Centralnego Biura Antykorupcyjnego Cel: realizacja ustawowych zadań wynikających z art. 1 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr. 43, poz. 277) oraz z art. 2 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy z 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym

Podstawy prawne współpracy, porozumienie ramowe. Cele szczegółowe: działania mające na celu ochronę porządku konstytucyjnego państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego; zwalczanie i zapobieganie przestępczości; doskonalenie metodyki wykonywania zadań i czynności służbowych; prowadzenie działań o charakterze dydaktyczno – szkoleniowym; wsparcie logistyczne.

Podstawy prawne współpracy, porozumienie ramowe. Formy współpracy: wymiana informacji i analiz; wspólne prowadzenie działań przez Policję i Centralne Biuro Antykorupcyjne; wymiana doświadczeń uzyskiwanych w toku realizowanych działań; udzielanie pomocy podczas realizacji czynności służbowych; świadczenie usług logistycznych.

Wymiana informacji. Zgodnie z Porozumieniem, wymiana informacji odbywa się w trybie i na zasadach określonych w: art. 14 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji oraz art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym. Warto też pamiętać, że Współpraca, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, może być realizowana w formie wzajemnego przekazywania uzyskanych informacji o zdarzeniach mogących wyczerpywać znamiona czynów karalnych.

Wspólne działania. Współpraca, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, może być realizowana poprzez: konsultacje poprzedzające przedsięwzięcia wykonawcze; bieżącą wymianę informacji o przebiegu przedsięwzięć wykonawczych; powoływanie wspólnych zespołów do planowania przebiegu współpracy, bezpośredniego kierowania lub nadzoru nad czynnościami prowadzonymi w ramach współpracy lub do analizy i oceny rezultatów tych czynności.

Powoływanie zespołów. Zespoły, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są powoływane w drodze wspólnej decyzji Stron lub ich upoważnionych przedstawicieli, przy czym kierownika zespołu wyznacza Strona wnioskująca o jego powołanie. Upoważnieni przedstawiciele Stron to na poziomie regionalnym Komendanci Wojewódzcy (Komendant Stołeczny) Policji oraz Dyrektorzy Delegatur Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Powoływanie zespołów cd. Do chwili obecnej, na podstawie decyzji Stron powołanych było 7 wspólnych zespołów Policji i CBA: 2 na terenie działania Delegatury CBA w Katowicach; 2 na terenie działania Delegatury CBA w Warszawie po jednym zespole na terenie działania Delegatur CBA w Białymstoku, Poznaniu i w Lublinie.

Wymiana doświadczeń. Współpraca, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, może być realizowana poprzez: wymianę opracowań koncepcyjnych, analiz i materiałów szkoleniowych; organizowanie wspólnego szkolenia w ramach doskonalenia zawodowego dla policjantów oraz funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego w szkołach i ośrodkach szkolenia albo innych wydzielonych obiektach Policji lub Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Przykładem może być porozumienie Komendanta Głównego Policji i Szefa CBA w sprawie organizacji Dorocznej Konferencji EPAC/EACN w 2013 r. (Konferencja Europejskich Partnerów Przeciwko Korupcji/Europejska Sieć Antykorupcyjna)

Udzielanie pomocy podczas realizacji czynności służbowych. Współpraca, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 4, może być realizowana poprzez: użyczanie posiadanych obiektów i innego wyposażenia; oddelegowywanie specjalistów w celu obsługi użyczonych urządzeń lub innego wyposażenia; konsultacje techniczne i technologiczne; wykonywanie ekspertyz kryminalistycznych oraz innych badań specjalistycznych; wykonywanie analiz.

Świadczenie usług logistycznych. Współpraca, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 5, może być realizowana w szczególności poprzez użyczanie, dzierżawę, wspólny zarząd lub inne przewidziane w prawie cywilnym formy stosunków prawnych, bez uszczerbku dla poziomu obsługi logistycznej zadań własnych Stron. Najczęściej, na podstawie zawartych porozumień, poszczególne Delegatury CBA korzystają z zaplecza logistycznego Policji w postaci strzelnic, obiektów sportowych lub stacji obsługi.

Dziękuję za uwagę.