Graficzny Interfejs Użytkownika Wojciech Leszczyński Aleksander Cholewicki
Plan Ewolucja interfejsu użytkownika Typy interfejsów Manipulacja bezpośrednia WIMP Znaczenie GUI Okna Metafora Niedogodności GUI Przyszłość GUI Nowe trendy interakcji – alternatywa dla GUI?
Ewolucja interfejsu użytkownika Specjalistyczne komputery Komputery osobiste Systemy jednostanowiskowe Praca zespołowa Wsadowy tryb przetwarzania danych Tryb Interaktywny Stacjonarny użytkownik Użytkownik mobilny
Typy interfejsów Interakcja oparta na języku Język poleceń Określona składnia z parametrami Interakcja oparta na przyciskach Menu przyciskowe, klawisze funkcyjne, pytanie - odpowiedź Interakcja oparta na manipulacji bezpośredniej GUI WIMP WYSIWYG Manipulacja bezpośrednia Interakcja oparta na interfejsach naturalnych Gesty i ruchy ciała Interfejsy multimodalne 3D Wbudowane komputery w urządzania np. samochody
Manipulacja bezpośrednia Umożliwia bezpośrednie operacje na obiektach ekranowych z użyciem myszy. Brak okien dialogowych Brak poleceń tekstowych Podgląd przebiegu i wyniku działania GUI (ang. Graphical User Interface) Wielozadaniowość Okna do przełączania pomiędzy zadaniami Funkcje ułatwiające pracę WIMP (ang. Windows-Icons-Menu-Pointer) Efektywny mechanizm oparty na GUI i urządzaniach wskazujących WYSIWYG (ang. What-You-See-Is-What-You-Get) Oddanie rzeczywistego wyglądu edytowanych obiektów Tworzenie graficznej metafory świata wykreowanego
WIMP Windows: niezależne obszary robocze Icons: obiekty Menu: opcje Pointer: wskaźnik – punkt wejścia
Znaczenie GUI (1) Porzucenie języka komend Wprowadzenie: Okienkowe metafory graficzne Obiekty jako ikony Sterowanie dialogiem WIMP: okna, menu, ikony, kursor Bezpośrednia manipulacja na obiektach Stała widoczność obiektów Odwracalność efektów działań
Znaczenie GUI (2) Stale ulepszane komponenty komputerowe (np. karty graficzne) pozwalają na nowe formy prezentacji informacji: Rzeczywisty wygląd obszary roboczego (np. oprogramowanie CAD) Wizualizacja danych Multimedia Komunikacja z innymi osobami
Okna Okno pierwotne Okno wtórne Aktywacja okien poprzez kliknięcie Okno główne aplikacji Okno wtórne Generowane przez okno pierwotne Tylko jedno aktywne Aktywacja okien poprzez kliknięcie
Metafora Naśladowanie wyglądu i zachowania obiektów już poznanych Wizualizacje pojedynczych obiektów lub całe środowiska graficzne Konieczność współpracy informatyków, grafików, psychologów przy projektowaniu
Ikony
Albumy
Książki
Niedogodności GUI Trudność projektowania i implementacji Przeładowanie informacjami Regularne testowanie reakcji użytkownika Wydajność?
Przyszłość GUI Dominujący rodzaj interakcji – opary na GUI Stopniowa ewolucja, nowe rozszerzenia GUI/WIMP: Rozpoznawanie obrazu i mowy Sterowanie gestami i dotykiem Sztuczna inteligencja Urządzenia wejściowe i wyjściowe Współpraca z urządzeniami ręcznymi
Nowe trendy interakcji – alternatywa dla GUI? Urządzenia ręczne Ekrany dotykowe Interfejsy głosowe Wirtualni agenci Interfejsu multimodalne Rzeczywistość wirtualna Rzeczywistość poszerzona Komputery wbudowane
Bibliografia Sikorski, M., 2010, Interakcja człowiek-komputer, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. Tidwell, J., 2012, Projektowanie interfejsów. Sprawdzone wzorce projektowe, Helion