Muzyka w dobie renesansu Scenariusze lekcji dla liceów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonawca ; Monika Bartoś
Advertisements

Muzyka.
Piękne kobiety renesansu
Polifoniczność dzieła filmowego Polifoniczność oznacza o typie budowy utworów muzycznych, w których równocześnie prowadzone linie głosowe (dwie lub więcej)
Wykonała: Nikola Szymczak
WYKONAWCA;KRYSTIAN WALASZCZYK
Kompozytorzy epoki Baroku
Karol Szymanowski.
Barok.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
„Życie i dorobek muzyczny…
Dziedzictwo humanizmu Epoka odrodzenia ludzkości.
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
Temat: Muzyka średniowiecza.
Temat: Renesans w muzyce. Złoty wiek muzyki polskiej.
Sztuka i architektura baroku.
Temat: Muzyka radości życia – renesans. [str ]
Muzyka instrumentalna w baroku. [str ]
Jak efektywnie korzystać z serwisu? Miniporadnik
Ludwig van Beethoven Autor: Małgorzata Romanek.
WIELCY TWÓRCY WŁOSKIEGO RENESANSU
Dzieła i ich Twórcy Karol Chmielewski 2a 2010\2011.
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
Renesans Okres kultury europejskiej obejmujący przede wszystkim XV i XVI wiek. Określany również jako „Odrodzenie sztuki i nauki’’.
Muzyka.
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Człowiekiem jestem ; nic co ludzkie nie jest mi obce. Terencjusz
RENESANS WE WŁOSZECH.
O MINACH I NIE TYLKO… Jakie zjawiska muzyczne zostały odwzorowane w Waszych rysunkach?
Muzyka klasyczna.
TRZEJ KOMPOZYTORZY. serializmsonoryzm Nowa Prostota neoklasycyzmfolkloryzm Aleatoryzm, 12-dźwięki sonoryzmpostromantyzm HENRYK MIKOŁAJ GÓRECKI WITOLD.
Muzyka klasyczna.
UNESCO Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury. Jej celem jest m.in. wspieranie współpracy międzynarodowej w dziedzinie kultury,
SZKOLNY OBÓZ NAUKOWY GDAŃSK-TORUŃ 2014
Bo wiem, że Ty zawsze jesteś dobry,
Architektura i sztuka baroku
Geneza systemu ochrony praw człowieka
DZIWNE DŹWIĘKI. DZIWNE DŹWIĘKI NIETYPOWE SPOSOBY GRY NA TUBIE stroik pojedynczy lub podwójny zamiast ustnika rozbudowanie instrumentu o fragmenty.
Elementy dzieła muzycznego
Jan Sebastian Bach.
Dźwiękoludki Junior Music Course. Kraje, w których działają Szkoły Muzyczne YAMAHA.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
MUZYKA W KL. 1 – PLAN PRACY Realizacja podstawy programowej: - - Ś piew grupowy - -Poznawanie stylów muzycznych - -Wypowiedzi o muzyce - -Przedstawiciele.
Temat: Renesans – złoty wiek muzyki polskiej. Str.26
„ Spotkania z muzyką ” Każdego miesiąca odbywają się w naszej szkole lekcje muzyki, które mają na celu wyrobienie i utrwalenie umiejętności słuchania i.
Moje hobby – gitara klasyczna
KLASYCYZM W MUZYCE. POJĘCIE KLASYCYZMU Klasycyzm – okres w rozwoju muzyki pomiędzy barokiem a romantyzmem. Trwał on umownie od roku 1750 do Stanowił.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
Renesans (odrodzenie)
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki (ur. 23 listopada 1933 w Dębicy) Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
 Drukarz  Należał do braci czeskich; z tego powodu prześladowany, szukał schronienia poza granicami swego kraju;  W Szamotułach prowadził drukarnię.
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki -ur. 23 listopada 1933 w Dębicy Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Muzyka w dobie renesansu Scenariusze lekcji dla liceów
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
Muzyka w Średniowieczu
Mistrzowie włoskiego renesansu
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
,,Pan Tadeusz” A. Mickiewicza - od tradycji do współczesności
Judyta Izabela Stepaniuk klasa 2 B
Wykonanie: Weronika Marek Anna Dziedzic
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
Zapis prezentacji:

Muzyka w dobie renesansu Scenariusze lekcji dla liceów Temat lekcji: Muzyka w dobie renesansu Czas trwania lekcji: 2x45 minut

Muzykujące kobiety na renesansowym obrazie ilustracja: Wikimedia Commons

Cele lekcji zrozumienie określeń: polifonia franko-flamandzka, ars perfecta, kontrapunkt, styl przeimitowany, polichóralność, tabulatura, musica speculativa znajomość stylów i twórców: John Dunstable, Guillame Dufay, Johannes Ockeghem, Josquin des Prés, Jacob Obrecht, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Adrian Willaert, Andrea i Giovanni Gabrieli, Orlando di Lasso znajomość muzycznych form motetu, mszy i madrygału; umiejętność opisu: renesansowej muzyki instrumentalnej oraz polskiej twórczości muzycznej w XVI wieku zrozumienie wagi zjawisk: renesansowy mecenat artystyczny i wprowadzenie druku muzycznego

1. Muzyka w świecie zmieniającej się kultury najważniejsze zmiany okresu odrodzenia wynalazek druku i jego znaczenie wzrost dostępności muzyki pisanej i powstanie rynku muzycznego pojawienie się twórczości komercyjnej (Mediolan) polityka drukarzy: zarobek na komercji, prestiż przez artyzm (Wenecja) Medyceusze a Kościół: mecenat artystyczny i kościelny w muzyce XV i XVI wieku ilustracja: Wikimedia Commons

2) Nowy świat dźwięków i „sztuka doskonała” wojna stuletnia, przyjazd Johna Dunstable'a do Francji i ferment > Quam pulchra es kompozytorzy burgundzcy i mecenat dworski: Guillaume Dufay (synteza i punkt wyjścia) rozwój polifonii franko-flamandzkiej i jej ciągłość: Johannes Ockeghem („sztuczki niderlandzkie”) pojęcia kontrapunktu, cantus firmus, imitacji i parodii mecenas Giulio de Medici pędzlem Rafaela Santiego, ilustracja: Wikimedia Commons

2) Nowy świat dźwięków i „sztuka doskonała” (cd.) podobieństwa i różnice między rozwojem muzyki a sztuk wizualnych w renesansie (ars perfecta, odwołania do starożytności lub ich brak): Jacob Obrecht i Josquin des Pres > Ave Maria, virgo serena musica speculativa i tradycje pitagorejsko-metafizyczna (znaczenie liczb oraz ich powiązanie z harmonią) zmiany w notacji oraz ich wpływ na rozwój polifonii renesansowej > artykuł Jak zapisywano muzykę Josquin des Pres, ilustracja: Wikimedia Commons

3) Narodziny wielkiego mitu Sobór Trydencki i reforma liturgii Giovanni Pierluigi da Palestrina i jego Missa Papae Marcelli jako katolickie dzieło wzorcowe narodziny mitu Palestriny, zapomnienie innych jego dzieł i innych mistrzów > Stabat Mater XIX-wieczne odkrycie twórczości Orlanda di Lasso i jej znaczenie Giovanni Pierluigi da Palestrina, ilustracja: Wikimedia Commons

4) Wenecja i inne światy osobne > Giovanni Gabrieli, Omnes gentes i porównanie z poprzednimi utworami odrębność Wenecji: ustrój polityczny, gospodarka i związki ze Wschodem wenecki styl polichóralny, technika koncertująca: Adrian Willaert oraz Giovanni i Andrea Gabrieli oraz ich wpływ > Mikołaj Zieleński, Magnificat renesans w innych krajach (wpływ reformacji i języków narodowych) > Wacław z Szamotuł, Już się zmierzcha; > Mikołaj Gomółka, psalm Do Ciebie, Panie, wzdycha serce moje Bazylika Św. Marka w Wenecji, zdjęcie: Wikimedia Commons

5) Nie tylko ludzki głos tabulatura w czasach renesansu a współcześnie (na przykładzie zapisu gitarowego) muzyka instrumentalna w cieniu wokalnej formy taneczne oraz gra na lutni i instrumentach klawiszowych; ricercar renesansowe tabulatury > fragmenty Tabulatury Jana z Lublina Powyżej: tabulatura Bakfarka; poniżej: wirginał holenderski; ilustracje: Wikimedia Commons

Materiały: Quam pulchra es Johna Dunstable, wyk. The Hilliard Ensemble www.youtube.com/watch?v=VSMuFpIRg_0 Ave Maria, virgo serena Josquina des Pres http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/josquin-des-prez-ave-maria-virgo-serena/ Stabat Mater Giovanniego Pierluigiego da Palestrina http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/giovanni-pierluigi-da-palestrina-stabat-mater/ Omnes gentes Giovanniego Gabrielego, wyk. Gabrieli Consort and Players, dyr. Paul McCreesh, www.youtube.com/watch?v=NAZwJy1dpMU Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/waclaw-z-szamotul-juz-sie-zmierzcha/ Do Ciebie, Panie, wzdycha serce moje Mikołaja Gomółki http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/mikolaj-gomolka-do-ciebie-panie-wzdycha-moje-serce/ Magnificat Mikołaja Zieleńskiego, wyk. Camerata Silesia i i Concerto Polacco www.youtube.com/watch?v=5FeVox04qLc fragmenty Tabulatury Jana z Lublina, wyk. Janos Sebestyen www.youtube.com/watch?v=3rH3KpK4bgg artykuł Jak zapisywano muzykę Agnieszki Leszczyńskiej http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiecej-o-muzyce/jak-zapisywano-muzyke/