TUTORING W PRACY NAUCZYCIELA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Ewa Łukaszyk przy współpracy z Agatą Zalewską
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
AUTORYTETU NAUCZYCIELA (INSPIRANDERA) W PROCESIE EDUKACYJNYM
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Idea oceniania kształtującego
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Kurs - OK zeszyt.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 12 w Gdańsku Rok Szkolny 2017/18
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SZACUNEK+ZUFANIE.  Dobro ucznia jest dla nas najważniejsze, a tutoring pozwala na budowanie szczególnej więzi z uczniem.  Szukamy narzędzi, metod.
Zapis prezentacji:

TUTORING W PRACY NAUCZYCIELA Małgorzata Lubańska Krystyna Salitra Wrocław, czerwiec 2010

wydobyć, wyprowadzić ku górze; spowodować pojawienie się czegoś eduacre (łac.) - wyprowadzić skądś; wydobyć, wyprowadzić ku górze; budować, wznosić; spowodować pojawienie się czegoś wodzić pisklęta;

w drugiej osobie pożądanych stanów, jak rozwój, samorealizacja WYCHOWANIE wyzwalanie w drugiej osobie pożądanych stanów, jak rozwój, samorealizacja czy wzrost samoświadomości WYCHOWANIE oddziaływanie na czyjąś osobowość, jej formowanie, zmienianie i kształtowanie

jest odkrywanie twórczych możliwości tkwiącym w uczniu. Celem pracy szkoły jest odkrywanie twórczych możliwości tkwiącym w uczniu. Jedną z metod indywidualnej pracy jest tutoring.

Jest formą bezpośredniego dialogu ucznia i tutora.

Nie każde indywidualne spotkanie z uczniem jest tutoringiem.

Istotą tutoringu jest wykorzystanie i wzmocnienie potencjału drzemiącego w człowieku m.in. poprzez pracę tutora nakierowaną : na przyszłość, a nie na przeszłość, na możliwościach i szansach, a nie na błędach i ograniczeniach.

Tutoring jest sztuką komunikacji. Polega na realnym dialogu, w którym zachodzi proces wzajemnego uczenia się ucznia i tutora.

Partnerstwo – istotna cecha tutoringu. a zajęcia są dostosowane Konsekwencją partnerstwa jest wzajemność oddziaływań - obaj uczą się i rozwijają swój potencjał, a zajęcia są dostosowane do predyspozycji i charakteru ucznia.

W sposób naturalny z partnerstwem wiąże się duża autonomia ucznia.

Zadaniem ucznia jest znaleźć własną perspektywę i drogę rozwoju. Zadaniem tutora jest pozwalać na błądzenie i uczenie się na tej podstawie.

Kim jest tutor? Osobą, która potrafi łączyć wysoki poziom zajęć merytorycznych z dobrymi relacjami interpersonalnymi i swobodną komunikacją oraz szacunkiem dla wartości.  Jest autorytetem, doradcą, człowiekiem godnym zaufania.

Kim jest tutor? Osobą, która potrafi budować relację i zaufanie, udzielać szczerej i pełnej informacji zwrotnej, słuchać, traktować ucznia w sposób rzetelny i sprawiedliwy, być stałym i cierpliwym.

Prosimy o przedyskutowanie i zapisanie problemów, pytań i dylematów związanych z tutoringiem

Podstawowe zasady: dobrowolność i samoświadomość, zawarcie, kontraktu i ustalenie jasnych reguł, indywidualne spotkania, dialog.

Wypracowywany wspólnie program uwzględnia osobowość oraz zdolności i możliwości ucznia.

Etapy pracy: zidentyfikowanie potrzeb ucznia, zidentyfikowanie jego mocnych i słabych stron, ugruntowanie świadomości zagrożeń i szans wypływającej z obranej strategii. wypracowanie ścieżek samorozowju,

Rolą ucznia jest: bycie odważnym w stawianiu pytań, bycie odważnym do reflektowania własnego działania, bądź jego braku.

Rolą tutora jest: inspirowanie i stymulowanie procesów myślenia i działania ucznia, budowanie krytycyzmu, monitorowanie postępów i wzmacnianie ich, nienarzucanie swoich poglądów czy wartości.

Tutoring to połączenie takich elementów jak: indywidualny charakter pracy, sytuacyjność, praktyczność, oparcie na osobistych relacjach, oparcie na osobistym doświadczeniu, podążanie tutora za uczniem, traktowanie czasu jako sojusznika.

– analiza wybranych programów Tutoring w projekcie – analiza wybranych programów

“Tutor opracuje dla uczniów indywidualne programy rozwojowe w zakresie ich integralnego rozwoju intelektualnego i psychologicznego” Tutor nie może opracować dla ucznia programu. Tutor ma obowiązek wspólnie z uczniem , bazując na jego mocnych stronach pomóc napisać własny program rozwojowy.

“Efektem tutoringu będzie wzięcie przez uczniów odpowiedzialności za własny rozwój.” Jak zmierzyć ten efekt? Jakie kryteria tego efektu? Czy, jeżeli uczeń powie, że wziął odpowiedzialność to znaczy, że efekt jest osiągnięty? Efektem tutoringu jest wzrost odpowiedzialności uczniów za własny rozwój; a efektem wymiernym pracy z 12 osobami przez 68 tygodni jest m.in. indywidualne programy rozwojowe.

“Zajęcia będą wspomagać ucznia w jego indywidualnym rozwoju.” Nie zajęcia tylko tutor ma wspierać ucznia

“Indywidualne programy rozwojowe będą realizowane w trakcie spotkań z tutorem po 1 godzinie w tygodniu w 3 grupach po 4 uczniów przez 68 tygodni.” Efektem pracy tutora ma być program rozwojowy i wzrost odpowiedzialności ucznia za własny rozwój

Anthony de Mello -Minuta Mądrości Nacisk Anthony de Mello -Minuta Mądrości

Pewien człowiek zobaczył motyla, usiłującego wydobyć się z kokonu Pewien człowiek zobaczył motyla, usiłującego wydobyć się z kokonu. Wydawało mu się, że motyl czyni to zbyt wolno, zaczął więc delikatnie dmuchać. Ciepło powietrza przyspieszyło proces, wyłonił się jednak nie motyl, lecz jakiś stwór z poszarpanymi skrzydełkami. - Nie można przyspieszać procesu wzrostu - podsumował Mistrz. Można najwyżej doprowadzić do jego przerwania.

Dziękujmy za uwagę Małgorzata Lubańska Krysytna Salitra