Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Advertisements

Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Przyjaciele Zippiego 2015/2016. Ogłosiliśmy konkurs dla rodziców na uszycie patyczaka.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
„W barwach biało-czerwonych” Zespół Szkół w Korycinie kwiecień - maj 2016.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Magdalena Sabik Małgorzata Górecka © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Szkoła dla Rodziców.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Jak sobie z nim radzić ?.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„Syberyjskie przygody Chmurki’’. Życie Doroty Combrzyńskiej-Nogali Dorota Combrzyńska - Nogala absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim.
T: Kafarnaum wystarczy wierzyć
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
 Baśnie mają charakter ponadczasowy.  Wszyscy czytali, czytają i będą czytali baśnie.  Każda dziewczynka chce być księżniczką, a chłopiec dzielnym.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Zajęcia matematyczno - przyrodnicze W Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie Prowadząca: Katarzyna Zielińska.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
„Czy każdemu z nas jest bliska ochrona środowiska?”
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Potrzeba jednej godziny byś poznał jego talenty.
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Projekt edukacyjny- piękny…trudny okres dorastania
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
JUSTYNA ŚLIWIŃSKA-SROKA
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
Pana Jezusa w Komunii Świętej sercem płonącym miłością
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
„NAUCZ SIĘ MÓWIĆ NIE” ASERTYWNOŚĆ.
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Please click through slides at your leisure
VI LO w ZSO im AK w Bielsku-Białej
TRZECIE spotkanie Zespołu
Cieszę się bo dwoje zakochanych ludzi jest wspaniałym dowodem na to,  że całość może być doskonalsza, niż jej poszczególne części. Sam człowiek.
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
INFORMACJE DLA RODZICÓW ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
Program profilaktyczno-wychowawczy
Małe Gry Taktyczne Doskonalenie umiejętności utrzymania się przy piłce
Pana Jezusa w Komunii Świętej sercem płonącym miłością
„Ale weźmiecie moc Ducha Świętego, kiedy zstąpi na was, i będziecie mi świadkami w Jerozolimie i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” (Dzieje.
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
Nasze sposoby na jesienne wieczory
POTRZEBUJĘ ROZWOJU ŻYCIA DUCHOWEGO.
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Aktywny RODZIC.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
PREZENTACJA DLA KLASY 6 SP DO LEKCJI 31
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 7
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Aktywności z dziećmi:
Zapis prezentacji:

Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej Słucham i słyszę Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej

„Dzieci i ryby głosu nie mają”…? Ryby rzeczywiście nie mają. Dzieci mają! Za każdym słowem małego człowieka kryje się najszczersza i najprawdziwsza emocja.

„Sen żyrafy” Autorami programu są Frank i Gundi Gaschler, którzy sami o sobie mówią: „Przede wszystkim jesteśmy ludźmi. Poza tym mamy kilka certyfikatów(…)”. Projekt Porozumienia bez Przemocy przez nich stworzony stał się narzędziem do budowania relacji z dziećmi opartej głównie na zaufaniu empatii. Działamy tu nie tylko na poziomie domu rodzinnego, ale również przedszkoli i szkół, gdzie nasze dzieci spędzają przecież tak wiele czasu, a ukochana Pani staje się wzorem i przykładem - wnosi bardzo dużo do dziecięcego bagażu doświadczeń.

Żyrafa – symbol empatycznej komunikacji, czyli takiej prosto z serca i do serca!

Istotą programu jest WSPÓŁDZIAŁANIE Dziecko Rodzice Nauczyciele Wychowawca

Cele programu Świadomość przeżywania i rozpoznawania emocji przez dzieci. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Nabywanie zdolności mediacji w sytuacjach konfliktowych. Kształtowanie postawy empatii (dla siebie i od siebie). Poczucie szacunku wobec siebie i innych. Szczerość, autentyczność i zrozumienie.

W każdym ogrodzie czasem rosną chwasty… Dlatego potrzebny jest ogrodnik. A jak będzie ich wielu? Wyobraźmy SOBIE wtedy ten piękny ogród…

Projekt „Sen Żyrafy” (niem. Giraffentraum®) Frank i Gundi Gaschler

Cztery kroki porozumienia Bez przemocy OBSERWACJA Co widzisz lub słyszysz? Bez oceny i własnej interpretacji UCZUCIE Co jest w Tobie żywe? Konkretne uczucia POTRZEBA Czego potrzebujesz w tej sytuacji? Potrzeba, nie strategia PROŚBA Czy chcesz o coś poprosić? Prośba ma wyrazić konkretne działanie

„Żyrafiątko zgubiło się” OBSERWACJA Dzień 1 „Żyrafiątko zgubiło się” OBSERWACJA Dzień 2 „Jak czuje się Żyrafiątko?” UCZUCIE Dzień 3 „Czego potrzebuje Żyrafiątko?” POTRZEBA Dzień 4 „Jaką prośbę ma Żyrafiątko?” PROŚBA Dzień 5 „Mama Żyrafa odnalazła się!” ŚWIĘTUJEMY

Dzień 1: „żyrafiątko zgubiło się” 1. Powitanie Żyrafiątka. 2. Swobodna rozmowa z dziećmi na temat żyraf. 3. Zabawa „aparat fotograficzny”. 4. Zaproszenie Żyrafiątka do grupy. OBSERWACJA

Dzień 2: „Jak się czuje żyrafiątko? 1. Obudzenie i powitanie Żyrafiątka. 2. Rozmowa z dziećmi na temat uczuć i emocji małej żyrafki. 3. „Zgadnij, jak się czuję” – prezentacja kart z emocjami. 4. „Lusterka” – zabawa. 5. Wyrażenie swoich uczuć przez Żyrafiątko. UCZUCIE

Dzień 3: „Czego potrzebuje Żyrafiątko?” 1. Powitanie Żyrafiątka. 2. Praca z kartami – uczucia. 3. Rozmowa z dziećmi na temat potrzeb Żyrafiątka. 4. „Skrzynia skarbów” – co dla mnie jest ważne? 5. Próba spełnienia potrzeb dzieci. POTRZEBA

Dzień 4: „Jaką prośbę ma do nas Żyrafiątko?” PROŚBA 1. Powitanie Żyrafki. Obejrzenie przedmiotów ze skrzyni skarbów. 2. Prośba Żyrafiątka. 3. Wymyślenie strategii przez dzieci. 4. Realizacja jednego wybranego pomysłu (np. plakaty).

Dzień 5: „Mama Żyrafa odnalazła się” 1. Powitanie Żyrafiątka. Sprawdzenie szkolnej skrzynki pocztowej. 2. Odczytanie listu od Mamy Żyrafy. 3. Przygotowania do wizyty mamy małej Żyrafki. 4. Powitanie i świętowanie. 5. Opowieść Mamy Żyrafy. 6. Przyjęcie do grupy Mamę Żyrafę. ŚWIĘTUJEMY

Ćwiczenia pogłębiające OBSERWACJA: „Lusterka” „Detektyw” „Co zniknęło?” „Zbuduj tak jak ja” POTRZEBY: „Odgadywanie potrzeb” „Gdy jest mi…, to potrzebuję…” ŚWIĘTOWANIE: „Krzesełko szczęścia” UCZUCIA: Muzyczne ekspresje „Kto się pierwszy zaśmieje” PROŚBA: „Proszę Cię o…” „Drzewko życzeń”

Literatura Gaschler F.,G. , Sen Żyrafy. Empatyczna komunikacja z dziećmi. Projekt Porozumienia bez Przemocy dla przedszkoli, Porozumiewajmy się, Poznań 2016 Berendt J., Ryfczyńska A., Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii, CoJaNaTo, Warszawa 2013 Berendt J., Ryfczyńska A., Tęskniący Zenon i żyrafa, która spadła z krzesła, CoJaNaTo, Warszawa 2015