Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej Słucham i słyszę Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej
„Dzieci i ryby głosu nie mają”…? Ryby rzeczywiście nie mają. Dzieci mają! Za każdym słowem małego człowieka kryje się najszczersza i najprawdziwsza emocja.
„Sen żyrafy” Autorami programu są Frank i Gundi Gaschler, którzy sami o sobie mówią: „Przede wszystkim jesteśmy ludźmi. Poza tym mamy kilka certyfikatów(…)”. Projekt Porozumienia bez Przemocy przez nich stworzony stał się narzędziem do budowania relacji z dziećmi opartej głównie na zaufaniu empatii. Działamy tu nie tylko na poziomie domu rodzinnego, ale również przedszkoli i szkół, gdzie nasze dzieci spędzają przecież tak wiele czasu, a ukochana Pani staje się wzorem i przykładem - wnosi bardzo dużo do dziecięcego bagażu doświadczeń.
Żyrafa – symbol empatycznej komunikacji, czyli takiej prosto z serca i do serca!
Istotą programu jest WSPÓŁDZIAŁANIE Dziecko Rodzice Nauczyciele Wychowawca
Cele programu Świadomość przeżywania i rozpoznawania emocji przez dzieci. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Nabywanie zdolności mediacji w sytuacjach konfliktowych. Kształtowanie postawy empatii (dla siebie i od siebie). Poczucie szacunku wobec siebie i innych. Szczerość, autentyczność i zrozumienie.
W każdym ogrodzie czasem rosną chwasty… Dlatego potrzebny jest ogrodnik. A jak będzie ich wielu? Wyobraźmy SOBIE wtedy ten piękny ogród…
Projekt „Sen Żyrafy” (niem. Giraffentraum®) Frank i Gundi Gaschler
Cztery kroki porozumienia Bez przemocy OBSERWACJA Co widzisz lub słyszysz? Bez oceny i własnej interpretacji UCZUCIE Co jest w Tobie żywe? Konkretne uczucia POTRZEBA Czego potrzebujesz w tej sytuacji? Potrzeba, nie strategia PROŚBA Czy chcesz o coś poprosić? Prośba ma wyrazić konkretne działanie
„Żyrafiątko zgubiło się” OBSERWACJA Dzień 1 „Żyrafiątko zgubiło się” OBSERWACJA Dzień 2 „Jak czuje się Żyrafiątko?” UCZUCIE Dzień 3 „Czego potrzebuje Żyrafiątko?” POTRZEBA Dzień 4 „Jaką prośbę ma Żyrafiątko?” PROŚBA Dzień 5 „Mama Żyrafa odnalazła się!” ŚWIĘTUJEMY
Dzień 1: „żyrafiątko zgubiło się” 1. Powitanie Żyrafiątka. 2. Swobodna rozmowa z dziećmi na temat żyraf. 3. Zabawa „aparat fotograficzny”. 4. Zaproszenie Żyrafiątka do grupy. OBSERWACJA
Dzień 2: „Jak się czuje żyrafiątko? 1. Obudzenie i powitanie Żyrafiątka. 2. Rozmowa z dziećmi na temat uczuć i emocji małej żyrafki. 3. „Zgadnij, jak się czuję” – prezentacja kart z emocjami. 4. „Lusterka” – zabawa. 5. Wyrażenie swoich uczuć przez Żyrafiątko. UCZUCIE
Dzień 3: „Czego potrzebuje Żyrafiątko?” 1. Powitanie Żyrafiątka. 2. Praca z kartami – uczucia. 3. Rozmowa z dziećmi na temat potrzeb Żyrafiątka. 4. „Skrzynia skarbów” – co dla mnie jest ważne? 5. Próba spełnienia potrzeb dzieci. POTRZEBA
Dzień 4: „Jaką prośbę ma do nas Żyrafiątko?” PROŚBA 1. Powitanie Żyrafki. Obejrzenie przedmiotów ze skrzyni skarbów. 2. Prośba Żyrafiątka. 3. Wymyślenie strategii przez dzieci. 4. Realizacja jednego wybranego pomysłu (np. plakaty).
Dzień 5: „Mama Żyrafa odnalazła się” 1. Powitanie Żyrafiątka. Sprawdzenie szkolnej skrzynki pocztowej. 2. Odczytanie listu od Mamy Żyrafy. 3. Przygotowania do wizyty mamy małej Żyrafki. 4. Powitanie i świętowanie. 5. Opowieść Mamy Żyrafy. 6. Przyjęcie do grupy Mamę Żyrafę. ŚWIĘTUJEMY
Ćwiczenia pogłębiające OBSERWACJA: „Lusterka” „Detektyw” „Co zniknęło?” „Zbuduj tak jak ja” POTRZEBY: „Odgadywanie potrzeb” „Gdy jest mi…, to potrzebuję…” ŚWIĘTOWANIE: „Krzesełko szczęścia” UCZUCIA: Muzyczne ekspresje „Kto się pierwszy zaśmieje” PROŚBA: „Proszę Cię o…” „Drzewko życzeń”
Literatura Gaschler F.,G. , Sen Żyrafy. Empatyczna komunikacja z dziećmi. Projekt Porozumienia bez Przemocy dla przedszkoli, Porozumiewajmy się, Poznań 2016 Berendt J., Ryfczyńska A., Przyjaciele żyrafy. Bajki o empatii, CoJaNaTo, Warszawa 2013 Berendt J., Ryfczyńska A., Tęskniący Zenon i żyrafa, która spadła z krzesła, CoJaNaTo, Warszawa 2015