Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Zasady konstruowania programów projakościowych
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Jak dobrze wybrać zawód po gimnazjum
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Warszawski system doradztwa zawodowego
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Prezentacja Łódzkiego Modelu Doradztwa Zawodowego
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Ankieta diagnozująca zapotrzebowanie uczniów na informacje edukacyjno-zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (próbka badawcza.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Poradnictwo edukacyjno –zawodowe w gimnazjum.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Doradztwo zawodowe w szkole od września 2017
Wewnątrzszkolny System doradztwa zawodowego
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Program nauczania dla zawodu
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017 Wdrażanie wewnątrzszkolnych systemów doradztwa zawodowego w roku szkolnym 2017/2018 W WCIES, marzec 2017

Doradztwo zawodowe wrzesień 2017/2018 Realizacja doradztwa zawodowego w dotychczasowej formie wg. opracowanych szkolnych programów doradztwa zawodowego w ramach WSDZ Szkoła Podstawowa Klasa VI Gimnazjum Klasa II i III Technikum LO

Godziny na doradztwo zawodowe Realizatorzy Koordynatorzy doradztwa zawodowego w szkołach, PPP, wychowawcy, nauczyciele przedmiotu Godziny na doradztwo zawodowe Lekcje przedmiotowe Godziny wychowawcze Zajęcia dodatkowe

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Nowe ramowe plany nauczania zaczną obowiązywać, począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w: klasach I, IV i VII szkoły podstawowej (w następnych latach w kolejnych klasach szkoły podstawowej); branżowej szkole I stopnia oraz szkole policealnej (począwszy od semestru I szkoły policealnej); szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.

W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane na podstawie programu nauczania (przygotowanego przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia) dopuszczonego do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program musi zawierać informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy, a także predyspozycjami zawodowymi.

Nowy program doradztwa zawodowego wrzesień 2017/2018 Szkoła Podstawowa klasa VII Opracowane szkolne programy doradztwa zawodowego WSDZ z uwzględnieniem założeń rozporządzenia wskazującym obszary działań doradczych: kwalifikacje na rynku pracy kompetencje zawody przyszłościowe rynek pracy

Realizatorzy doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej klasa VII Wyznaczeni przez dyrektora szkoły Szkolni koordynatorzy Pedagodzy Wychowawcy Nauczyciele przedmiotu Koordynatorzy doradztwa zawodowego PPP

Nowy program doradztwa zawodowego wrzesień 2017/2018 Szkoła Branżowa I Stopnia Opracowane szkolne programy doradztwa zawodowego WSDZ z uwzględnieniem założeń rozporządzenia wskazującym obszary działań doradczych: kwalifikacje na rynku pracy kompetencje zawody przyszłościowe rynek pracy

Realizatorzy doradztwa zawodowego w Szkole Branżowej I Stopnia Wyznaczeni przez dyrektora szkoły Szkolni koordynatorzy Pedagodzy Wychowawcy Nauczyciele przedmiotu Koordynatorzy doradztwa zawodowego PPP

Wrzesień 2018/2019 - nowa podstawa programowa Realizacja doradztwa zawodowego wg. nowej podstawy programowej od września 2018/ 2019 przez wszystkie szkoły na każdym poziomie edukacyjnym.

Ramowe plany nauczania rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Ramowe plany nauczania zawierają również godziny na realizację zajęć edukacyjnych z zakresu doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkoły podstawowej w wymiarze po 10 godzin minimum w każdej klasie oraz w liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole I stopnia (odpowiednio minimum 10 godzin w całym okresie nauczania). Zajęcia te mają szczególne znaczenie w obecnej dobie wyzwań edukacyjnych i zawodowych stojących przed młodym człowiekiem.

UZASADNIENIE WPROWADZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ Kierunki zmian w doradztwie zawodowym jako usługa ekspercka jako element procesu wychowawczego i edukacji całożyciowej Zmiany zachodzące we współczesnym świecie, na rynku pracy wskazują na rosnącą rolę doradztwa zawodowego na różnych etapach rozwoju człowieka

Strategie realizacji WSDZ akcja –jednorazowe działania proces-spójne cykliczne działania Doradztwo zawodowe

3. UZASADNIENIE WPROWADZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ Strategia uczenia się przez całe życie wymaga umiejętności podejmowania ważnych decyzji –poczynając od wyboru szkoły ponadpodstawowej / ponadgimnazjalnej, kierunku studiów, decyzje o wyborze miejsca pracy, sposobie podnoszenia swoich kwalifikacji, aż do ewentualnych decyzji o zmianie zawodu. Etap szkolny ma tu szczególne znaczenie.

Okres szkoły podstawowej to czas rozwoju kompetencji społecznych i kształtowania postaw wobec pracy. Rozwijanie takich cech jak sumienność; uczciwość; systematyczność. Etap wczesnoszkolny to rozwój samopoznania. Samopoznanie jest podstawą samooceny, na bazie której uczeń będzie kierował własnym rozwojem zawodowym.

Model rozwoju zawodowego D.E. Supera Faza wzrostu (od 4 do 14 lat): koncentruje się wokół potrzeb i fantazji. Dziecko identyfikuje się z osobami znaczącymi. Podgląda ich sposób zachowania, czerpie wzory do działania. Faza ta dzieli się na 3 okresy: fantazje, potrzeby, które są realizowane w zabawie w sposób symboliczny (4 do 10 roku), zainteresowania: pojawiają się pierwsze preferencje zawodowe (11 do 12 lat), okres umiejętności: następuje konfrontacja własnych możliwości z preferencjami (13 do 14 lat) W swej teorii Super uznał, że dzieciństwo to czas przechodzenia od zabawy do „orientacji na pracę” Dziecko poprzez doświadczenia w tym okresie nauki kształtuje swoje zainteresowania i pasje

Zmiany w WSDZ wrzesień 2017/2018 Wszystkie typy szkół zobowiązane są do modyfikacji WSDZ Aktualizacja podstawy prawnej Zmiana treści w doradztwie zawodowym ( nowe scenariusze, tematy)

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA dokument, który powinna posiadać każda szkoła od 2001 r (Rozporządzenie MEN z dn.21.05.2001 w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół) ⇒ określa działania podejmowane w szkole w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia Działania te powinny: posiadać formę wieloletniego programu oraz być realizowane już na etapie edukacji gimnazjalnej i szkoły podstawowej przypadającej na specyficzny okres rozwojowy, który związany jest ze zmiennymi przeżyciami emocjonalnymi uczniów i często ich nierealnymi wyobrażeniami o sobie oraz swojej przyszłości zawodowej.

Konstrukcja WSDZ Tytuł-nazwa Podstawy prawne Wstęp ( założenia ) Cele ogólne i szczegółowe Adresaci Koordynator i osoby odpowiedzialne za realizację programu Treści i czas realizacji ,organizacji programu Metody i formy pracy doradczej Współpraca Przewidywane rezultaty (efekty) Ocena i ewaluacja Załączniki: Scenariusze zajęć

Opis ról i zadań osób realizujących WSDZ Dyrektor Doradca zawodowy ( opis zadań doradcy zawodowego, jego rola w WSDZ) Wyznaczony koordynator –zespół Pedagog, psycholog Nauczyciel bibliotekarz- gromadzenie aktualnych publikacji Pozostali nauczyciele uczący różnych przedmiotów-korelacja Podział zadań wg. kompetencji, wiedzy, doświadczenia i umiejętności w zakresie orientacji zawodowej

8. CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE DORADZTWA ZAWODOWEGO Cele ukierunkowane na: samopoznanie przyszłość rynek pracy na realizację celów związanych z karierę zawodową Przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji edukacyjno zawodowych, wyboru szkoły ponadpodstawowej / ponadgimnazjalnej zgodnej z zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz do roli pracownika na współczesnym rynku pracy. Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie. Kształtowanie proaktywnych postaw we współczesnym świecie.

Szkoła podstawowa kl VI kontynuacja programu ,, Mądrze zaplanuj swoją przyszłość !” Propozycje tematów Poznanie siebie - zainteresowania Kim chcę zostać w przyszłości? Poznanie siebie – sposób spędzania czasu, hobby Zawody w moim najbliższym otoczeniu

Gimnazjum kontynuacja programu ,, Mądrze zaplanuj swoją przyszłość !” klasy drugie Moduł II Praca jako wartość klasy trzecie Moduł III planowania przyszłości – IPD rynek edukacji i pracy Osobowość zawodowa System edukacyjny - różne ścieżki kariery Predyspozycje zawodowe Kwalifikacje Kompetencje uniwersalne Temperament Wyznaczanie celów Praca jako wartość Rynek pracy Zawody przyszłości Opracowanie IPD

Propozycje tematów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Technikum i Liceum Ogólnokształcące kontynuacja programu ,, Mądrze zaplanuj swoją przyszłość !” Propozycje tematów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Planowanie kariery edukacyjnej Dokumenty aplikacyjne (życiorys, list motywacyjny) Poznanie predyspozycji zawodowych Autoprezentacja Zainteresowania Źródła informacji o rynku pracy Zawody przyszłości Zakładanie własnej działalności gospodarczej Kierunki studiów Rynek pracy Kompetencje i kwalifikacje

Program doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII SP Klasa VII Klasa VIII Mocne i słabe strony System edukacji w Polsce Zdolności i umiejętności Cele edukacyjne i zawodowe Zainteresowania Współczesny rynek pracy Predyspozycje zawodowe Ja na obecnym rynku pracy Osobowość zawodowa Praca jako wartość Przygotowanie do zmian w życiu człowieka w kontekście planowania kariery Zawody przyszłości Motywacja Dokumenty aplikacyjne Praca w zespole Autoprezentacja Świat zawodów Co warto wiedzieć o szkołach zawodowych? Kwalifikacje i kompetencje na rynku pracy Alternatywne drogi dojścia do zawodu

Korzyści –efekty z WSDZ uczeń korzyści rodzic szkoła pracodawcy

EFEKTY działań w zakresie doradztwa zawodowego-uczeń Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi: Potrafi dokonać adekwatnej samooceny Rozpoznać mocne i słabe strony Wymienić zdolności, zainteresowania i umiejętności Racjonalnie planować ścieżkę edukacyjno zawodową Dostosować się do zmian Analizować źródła informacji edukacyjno zawodowej Potrafi wybrać szkołę ponadpodstawową/ ponadgimnazjalną zgodną z jego zainteresowaniami. Współpracować w zespole Sporządzać CV i list motywacyjny Skutecznie się zaprezentować Zachować się asertywnie Dopasować kompetencje do zawodu Sprawnie się komunikować Przewidzieć skutki działań

ZALECENIA DO REALIZACJI PROGRAMU DORADZTWA ZAWODOWEGO Do realizacji programu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej należy wykorzystać : wycieczki do szkół zawodowych spotkania z przedstawicielami zawodów organizowanie konkursów zawodoznawczych udział w przedsięwzięciach lokalnych: targi szkół, giełdy, lekcje pokazowe w szkołach wycieczki do firm udział w programach fundacji

Pomocne linki doradztwo edukacyjno- zawodowe http://www.ore.edu.pl informacje o uczelniach, kierunki studiów http://www.uczelnie.info.pl informacje o zawodach, filmy zawodoznawcze http://www.ohpdlaszkoly.plI informacje o zawodach, rankingi szkół http://www.perspektywy.pl Krajowe Ramy Kwalifikacji Informacje o prognozowanym zapotrzebowaniu  na poszczególne zawody http://barometrzawodow.pl/ Informacje dotyczące edukacji, scenariusze zajęć , informacje o egzaminach konkursach http://www.interklasa.pl Katalog zawodów , testy, uczelnie http://www.kluczdokariery.pl http://www.szkolnictwo.pl Biuro Edukacji http://edukacja.warszawa.pl

Małgorzata Polkowska malgorzata.polkowska @wcies.edu.pl Dziękuję za uwagę Małgorzata Polkowska malgorzata.polkowska @wcies.edu.pl